Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPB3.4510.573.2016.1.AD
z 11 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2016 r. (data wpływu 31 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przekazania na własność Gminy majątku trwałego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, który został sfinansowany z dochodu zadeklarowanego na cele statutowe, po jej likwidacji - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przekazania na własność Gminy majątku trwałego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, który został sfinansowany z dochodu zadeklarowanego na cele statutowe, po jej likwidacji.


W ww. wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka została utworzona na podstawie przepisów ustawy prawo wodne. Spółka działa na podstawie ww. ustawy oraz statutu.

Podstawowym celem statutowym Spółki jest zaspokajanie potrzeb zrzeszonych w niej osób, a w szczególności ochrona przed zanieczyszczeniem wód poprzez: odprowadzanie i oczyszczanie ścieków realizowane w drodze budowy, rozbudowy i modernizacji oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej, utrzymanie i eksploatację wyszczególnionych wyżej urządzeń, gospodarcze wykorzystanie produktów powstałych w wyniku przetwarzania osadów ściekowych, w tym wprowadzanie ich do obrotu.

Zgodnie ze statutem Spółka może prowadzić działalność gospodarczą, przy czym wszelkie zyski z tej działalności są przeznaczone wyłącznie na działalność statutową opisaną powyżej.

Spółka będąc spółką wodną działającą w oparciu o statut i realizującą cele statutowe, w latach poprzednich, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 46 oraz art. 17 ust 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, przeznaczając całość osiąganych dochodów na cele statutowe wskazane w tym w przepisie i faktycznie wydatkując sukcesywnie te dochody na cele statutowe, w tym przede wszystkim na działalność bieżącą oraz na nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych służących prowadzeniu działalności statutowej w zakresie oczyszczania i odprowadzania ścieków. Dochody wydatkowane na cele inne niż statutowe podlegały bieżącemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W ramach prowadzonej działalności statutowej Spółka ponosiła i nadal ponosi szereg różnego rodzaju wydatków, w szczególności dotyczących zakupu podlegających amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. W celu określenia wysokości dochodu (straty) podatkowej Spółka wyłączała z kosztów uzyskania przychodów szereg pozycji kosztów bilansowych, niestanowiących podatkowych kosztów uzyskania przychodów, np. rezerwy bilansowe, odpisy aktualizujące czy odpisy amortyzacyjne niestanowiące podatkowych kosztów uzyskania przychodów, które to koszty nie wiążą się z wydatkowaniem jakichkolwiek kwot pieniężnych.

W najbliższym czasie Spółka przewiduje zakończenie działalności. W tym celu Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków Spółki planuje podjąć uchwałę o rozwiązaniu Spółki i przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego oraz uchwałę w sprawie przeznaczenia mienia pozostałego po Spółce. Na podstawie planowanej uchwały, cały majątek Spółki pozostały po rozwiązaniu Spółki, w tym również w części przypadającej na poszczególnych członków proporcjonalnie do wniesionych przez nich składek, zostanie w całości nieodpłatnie przekazany na rzecz Gminy o statusie miejskim będącej jednocześnie członkiem Spółki posiadającym najwyższy udział w jego majątku. Przekazanie majątku na rzecz Gminy nastąpi w celu realizacji przez Gminę dotychczasowych działań statutowych Spółki dotyczących odprowadzania i oczyszczania ścieków.

Na majątek, który zostanie przekazany przez Spółkę na rzecz Gminy składają się m.in.: nieruchomości zabudowane budynkami i budowlami oczyszczalni ścieków, budowle w postaci dróg i placów wewnętrznych, zbiorniki, przepompownie, sieci kablowe, sieć kanalizacyjna, przyłącza kanalizacyjne, wyposażenie (maszyny, urządzenia służące oczyszczaniu ścieków w tym kolektory, pompy, dmuchawy prasy), środki transportu w tym samochody, ciągniki, naczepy, przyczepy), wyposażenie biurowe obejmujące zestawy komputerowe, szafy. W skład majątku wchodzą także wartości niematerialne i prawne w postaci programu finansowo-księgowego oraz środki pieniężne znajdujące się na rachunku bankowym Spółki stanowiące zarówno dochód z lat poprzednich zadeklarowany do przeznaczenia na cele statutowe oraz dochód bieżącego okresu. Uchwala będzie zawierała zapisy, iż dochód zadeklarowany w latach ubiegłych na działalność statutową a niewydatkowany do dnia likwidacji, zostanie przekazany na rzecz Gminy w formie darowizny. W stosunku zaś do środków pieniężnych stanowiących dochód okresu bieżącego, Wnioskodawca zamierza na dzień zakończenia likwidacji podjąć uchwałę o przeznaczeniu bieżącego dochodu na cele statutowe i wraz z niewydatkowanym dochodem z lat ubiegłych, przekazać je na rzecz Gminy w postaci jednej darowizny.

Wskazane powyżej składniki majątku zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie przez Spółkę, w części za środki uzyskane z prowadzonej działalności w związku z wydatkowaniem dochodu przeznaczonego na cele działalności statutowej Spółki zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Inne źródła finansowania przez Spółkę nabycia składników majątku stanowiły m.in. darowizny lokalnych przedsiębiorców, składki wnoszone przez członków Spółki, w tym - począwszy od 2001 r. - przede wszystkim przez Gminę, różnego rodzaju dotacje krajowe oraz dotacje pochodzące ze środków Unii Europejskiej.

Majątek, który zostanie przekazany Gminie będzie służył realizacji zadań własnych Gminy, do których zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym należy także zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, a zatem zostanie wykorzystany do celów zbieżnych z celami statutowymi Spółki. Gmina może realizować zadania w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, a więc działalność statutową Spółki w różny sposób tj. poprzez działalność własnych zakładów komunalnych czy jednoosobowych spółek prawa handlowego będących wyłączną „własnością” Gminy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie oznaczone we wniosku nr 1.


Czy w związku z planowaną likwidacją Wnioskodawcy i przekazaniem na rzecz Gminy majątku trwałego, który został sfinansowany z dochodu zadeklarowanego na cele statutowe, wystąpi obowiązek zapłaty podatku dochodowego, o którym mowa w art. 25 ust. 4 i 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do dochodu zadeklarowanego i wydatkowanego na cele statutowe w postaci nabycia składników majątku, które służyły realizacji tego celu, tj. dochodu faktycznie wydatkowanego w sposób zgodny z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z art. 17 ust. 1 pkt 46, a zatem Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego, o którym mowa w art. 25 ust. i 4a 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku dochodowego są dochody spółek wodnych i ich związków, przeznaczone na cele statutowe.

Stosownie do art. 17 ust. 1b o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 (art. 17 ust. 1 pkt 46) dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie jeżeli dochód jest przeznaczony - i bez względu na termin -wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie, art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego od dochodu, który został przeznaczony na cele statutowe lecz został wydatkowany niezgodnie z przeznaczeniem. Zgodnie natomiast z art. 25 ust. 4a ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio w przypadku likwidacji podatnika w okresie uprawniającym do skorzystania ze zwolnienia.

W ocenie Wnioskodawcy jednak, powołane przepisy art. 25 ust. 4 oraz art. 25 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdą zastosowania w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego.

W odniesieniu do przekazania majątku w postaci środków trwałych i obrotowych oraz wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych z dochodu zadeklarowanego na cele statutowe, warunek skorzystania ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 46 i art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został spełniony, bowiem Wnioskodawca zadeklarował i faktycznie wydatkował dochód na cele statutowe (środki finansowe w wysokości odpowiadającej dochodowi zwolnionemu), tj. na nabycie składników majątku służących działalności statutowej, a tym samym skorzystał ze zwolnienia przewidzianego w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Podkreślić przy tym należy, iż skorzystanie ze zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do zadeklarowanego dochodu na cele statutowe poprzez nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych służących statutowej działalności podatnika zostało wprost przewidziane w art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nieodpłatne przekazanie tak sfinansowanego majątku na rzecz Gminy nie rodzi konsekwencji podatkowych w postaci utraty zwolnienia i obowiązku uiszczenia podatku dochodowego. Utrata zwolnienia od podatku w sytuacji przeniesienia majątku na inny podmiot stanowiłaby, niedopuszczalne - w ocenie Wnioskodawcy - wprowadzenie do konstrukcji zwolnienia podatkowego dodatkowego kryterium, od którego zależy zwolnienie.

Jedynie na marginesie wspomnieć należy, iż tak przekazany majątek będzie wykorzystywany do zadań zbieżnych z celami statutowymi Wnioskodawcy, bowiem Gmina w ramach realizacji zadań własnych będzie majątek ten wykorzystywać do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

W ocenie Wnioskodawcy powyższa okoliczność nie powinna jednak przesądzać o zachowaniu prawa do zwolnienia od podatku dochodu przeznaczonego i wydatkowanego na nabycie składników majątku Wnioskodawcy, służącego jego działalności statutowej, gdyż w ocenie Wnioskodawcy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje utraty tego prawa w sytuacji, gdy podatnik wypełnił wszystkie przesłanki do jego definitywnego uzyskania, tj. przeznaczył i faktycznie wydatkował osiągnięty dochód na cele statutowe. Przepis art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie powinien znajdować tutaj zastosowania z uwagi na fakt, że opis zdarzenia przyszłego opisany w niniejszym wniosku nie spełnia hipotezy omawianego przepisu. Analizowany przepis nakłada bowiem obowiązek uiszczenia podatku jedynie w sytuacji zadeklarowania dochodu na cele statutowe i wydatkowania go niezgodnie z pierwotnym przeznaczeniem. Natomiast w prezentowanej przez Wnioskodawcę sytuacji, dochód został zarówno przeznaczony na cele statutowe, jak i na nie wydatkowany, a dalsze czynności przez niego podejmowane dotyczą już majątku sfinansowanego zadeklarowanych dochodem.

W tym miejscu wskazać należy, że powyższy prezentowany przez Wnioskodawcę pogląd potwierdza orzecznictwo sądowe, w tym m.in.: wyrok NSA z 30 stycznia 2013 r. (II FSK1237/11), w którym sąd uznał, iż: „Możliwość skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa (tj. z art. 17 ust. 1 Ustawy CIT -przyp. aut.) uzależniona jest od spełnienia łącznie dwóch przesłanek. Po pierwsze, podatnik musi prowadzić działalność statutową wymienioną w tym przepisie, a po drugie, podlegające zwolnieniu dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na realizację tej działalności (...). Dla zastosowania zwolnienia nie ma natomiast znaczenia, że w późniejszym czasie podatnik określone środki majątkowe przeniesie na inny podmiot i to bez względu na to, czy wcześniej zostały one wykorzystane do realizacji celów statutowych podatnika. Stanowiłoby to wprowadzenie nie przewidzianego przepisami prawa ograniczenia, które nie jest dopuszczalne. W tym kontekście Sąd pierwszej instancji trafnie wskazał, że w stanie faktycznym zaprezentowanym przez Wnioskodawcę wyzbycie się przez niego nabytych środków trwałych przeznaczonych na określone cele wskazane w ustawie (i z tego tytułu objętego zwolnieniem podatkowym) na rzecz innego podmiotu, nie powoduje utraty prawa do tego zwolnienia. Innymi słowy, nie ma znaczenia to, co stanie się z użytymi przez podatnika na cel statutowy środkami w sytuacji, gdy cel statutowy zostanie już zrealizowany bądź podatnik zaprzestanie jego realizacji”.

Analogiczny pogląd zaprezentował NSA w wyroku z dnia 18 stycznia 2012 roku, II FSK 1369/10 dotyczącym wprawdzie zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednak aktualnym w odniesieniu do zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji: „Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyraźnie wskazuje, iż wolne od podatku są dochody przeznaczone przez podatników na realizacje preferowanych przez ustawodawcę celów. Spełnienie tego kryterium jest zatem niezbędnym i jednocześnie wystarczającym warunkiem zastosowania zwolnienia. Jeżeli zatem podatnik otrzymane w drodze darowizny środki trwałe i nieruchomości wykorzysta dla realizacji celów wskazanych w ustawie, a następnie środki te przeniesie na inny podmiot, nie utraci zwolnienia, o którym mowa. Do zastosowania tego zwolnienia wystarcza bowiem przeznaczenie uzyskanego dochodu na wskazane cele. Nie ma natomiast znaczenia to, co następnie stanie się z użytymi przez podatnika środkami, w szczególności w sytuacji, gdy cel statutowy zostanie już zrealizowany, czy też podatnik przestanie go już realizować”.

Zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego zastosowania nie znajdzie także przepis art. 25 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który przewiduje obowiązek opodatkowania dochodu uprzednio zadeklarowanego na cele statutowe, a następnie wydatkowanego niezgodnie z przeznaczeniem w przypadku likwidacji podatnika w okresie uprawniającym do skorzystania ze zwolnienia.

Jak wskazano powyżej, Wnioskodawca w odniesieniu do dochodu zadeklarowanego i już wydatkowanego na nabycie składników majątku skorzystał z przysługującego mu zwolnienia, a przekazanie tak sfinansowanego majątku na rzecz Gminy w związku z planowaną likwidacją Wnioskodawcy pozostaje bez wpływu na zakres zwolnienia.

W ocenie Wnioskodawcy zatem, nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy pozostałego po likwidacji majątku trwałego sfinansowanego z dochodu zadeklarowanego na cele statutowe nie skutkuje utratą zwolnienia podatkowego z art. 17 ust 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym nie rodzi obowiązku uiszczenia podatku dochodowego, o którym mowa w art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem dochód przeznaczony i wydatkowany na nabycie składników majątku służących celowi statutowemu Wnioskodawcy korzysta ze wspomnianego zwolnienia niezależnie od tego, że składniki te zostaną następnie przekazane na rzecz Gminy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016, poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj