Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-976/14/WM
z 7 stycznia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2014 r. (data wpływu 24 września 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2014 r. (data wpływu 29 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania środków pieniężnych na pokrycie zobowiązań zlecającego usługę względem zarządcy cmentarza – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania środków pieniężnych na pokrycie zobowiązań zlecającego usługę względem zarządcy cmentarza.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą - dom pogrzebowy, jako formę opodatkowania wybrała ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% przychodu. W ramach działalności świadczy usługi kompleksowe związane z pochówkiem osób zmarłych. Osoby korzystające z jej usług zlecają kompleksowe wykonanie usługi pogrzebowej na podstawie zawartej umowy. Spisanie umowy poprzedzone jest ustaleniami, co zostanie w jej ramach wykonane. Część zlecenia znajduje pokrycie w zasiłku pogrzebowym wypłacanym przez ZUS. W związku z tym, że zasiłek pogrzebowy nie wystarcza całkowicie na pokrycie kosztów pogrzebu, w umowie zapisane jest, że klient zleca domowi pogrzebowemu uiszczenie opłaty cmentarnej. Z wewnętrznych przepisów firm zarządzających cmentarzami wynika, że osoba zlecająca pochówek domowi pogrzebowemu sama nie może uiścić tej opłaty. Uiszczenie jej osobiście byłoby równoznaczne ze zleceniem całej usługi pogrzebowej zarządcy cmentarza. Musi tego dokonać dom pogrzebowy i to on otrzymuje fakturę VAT ze swoimi danymi i z informacją, kogo ta opłata dotyczy. Dom pogrzebowy prowadzony przez Wnioskodawczynię jest więc tylko pośrednikiem w przekazaniu opłaty i w żaden sposób nie zarabia na tej czynności. Dla potrzeb podatku dochodowego w działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest to więc czynność neutralna podatkowo. Rozliczając się z klientem Wnioskodawczyni przekazuje fakturę imienną opiewającą na kwotę rozliczaną zasiłkiem pogrzebowym oraz kopię faktury od zarządcy cmentarza i umową.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że umowa zawarta z kontrahentem (klientem zamawiającym pochówek) określa zakres usług podstawowych, za które Wnioskodawczyni nalicza opłatę (są to: transport ciała, worek na zwłoki, dezynfekcja pojazdu, przewóz ciała na cmentarz, krzyż, tabliczka, klepsydry, trumna lub urna, ubranie do pochówku opcjonalnie, obsługa przy pogrzebie tj. transport do grobu, wykopanie, zakopanie grobu) oraz zakres usług dodatkowych, które zważywszy na szczególny rodzaj świadczonych usług (rodzina pogrążona w żałobie, w złym stanie psychicznym) Wnioskodawczyni w imieniu klienta zleca różnym firmom np: przechowanie zwłok w chłodni, ogłoszenia - nekrologi prasowe, przygotowanie do pochówku tj. ubiór, kosmetyka, kwiaty, oprawa muzyczna oraz opłaty cmentarne u zarządcy cmentarza. Usługi podstawowe są ujęte na fakturze, która następnie przesyłana jest do ZUS i to ZUS wypłaca to wynagrodzenie. Nie zawsze wartość wynagrodzenia równa jest kwocie zasiłku pogrzebowego, ale jest to widoczne na fakturze, gdyż jest ona wystawiana zgodnie z faktycznie zleconymi usługami. Wnioskodawczyni uiszcza u zarządcy cmentarza opłatę administracyjną w imieniu i na rzecz klienta, a poza tą opłatą nie nabywa żadnej usługi od zarządcy ( firma Wnioskodawczyni wykopuje i zakopuje grób). Faktura na ww. opłatę administracyjną wystawiana jest na Wnioskodawcę. Zgodnie z wyjaśnieniem zarządcy cmentarza, osoba zlecająca pochówek domowi pogrzebowemu nie może sama uiścić tej opłaty, gdyż byłoby to równoznaczne ze zleceniem całej usługi pogrzebowej zarządcy cmentarza.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy pieniądze przekazane przez klienta na opłatę administracyjną u zarządcy cmentarza, dokonaną w imieniu i na rzecz klienta stanowią u Wnioskodawczyni przychód podlegający opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym?


Zdaniem Wnioskodawczyni, kwoty przekazywane jej przez klienta celem uiszczenia opłaty administracyjnej u zarządcy cmentarza nie stanowią u Wnioskodawczyni przychodu podlegającego opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, gdyż Wnioskodawczyni nie świadczy usługi w tym zakresie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (przychód z działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług pogrzebowych. Przychody z działalności gospodarczej opodatkowuje ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Osoby korzystające z usług Wnioskodawczyni zlecają kompleksowe wykonanie usługi pogrzebowej na podstawie zawartej umowy. Spisanie umowy poprzedzone jest ustaleniami, co zostanie w jej ramach wykonane. W umowie zapisane jest również, że klient zleca domowi pogrzebowemu uiszczenie opłaty cmentarnej. Z wewnętrznych przepisów firm zarządzających cmentarzami wynika, że osoba zlecająca pochówek domowi pogrzebowemu sama nie może uiścić tej opłaty. Uiszczenie jej osobiście byłoby równoznaczne ze zleceniem całej usługi pogrzebowej zarządcy cmentarza. Musi tego dokonać dom pogrzebowy i to on otrzymuje fakturę VAT ze swoimi danymi i z informacją, kogo ta opłata dotyczy. Dom pogrzebowy prowadzony przez Wnioskodawczynię jest więc tylko pośrednikiem w przekazaniu opłaty i w żaden sposób nie zarabia na tej czynności.

Na tle przedstawionych we wniosku informacji wskazać należy, że w opisanej sytuacji nie powstaje przychód w rozumieniu ww. przepisów, gdyż kwota otrzymana od zamawiającego usługę pogrzebową za uiszczoną przez Wnioskodawczynię opłatę cmentarną nie jest kwotą należną Wnioskodawczyni z tytułu sprzedaży usługi pogrzebowej. Wnioskodawczyni bowiem, zgodnie z zawartą umową kompleksowego wykonania usługi pogrzebowej zobowiązana jest do uiszczenia opłaty cmentarnej w imieniu zamawiającego usługę pogrzebową.

Należy jednak podkreślić, iż warunkiem bezwzględnym i podstawowym dla takiej klasyfikacji kwoty otrzymanej od zlecającego usługę pogrzebową jest działanie przez Wnioskodawczynię w imieniu i na rzecz (rachunek) zlecającego usługę na podstawie umowy zawartej ze zlecającym usługę pogrzebową.

Mając zatem na uwadze powyższe należy uznać, iż w sytuacji opisanej przez Wnioskodawczynię, jeżeli zachowane zostały powyższe przesłanki, u Wnioskodawczyni nie powstanie przychód w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, a co za tym idzie środki pieniężne, które Wnioskodawczyni otrzyma w związku ze zobowiązaniem do wykonania zlecenia zamawiającego usługę pogrzebową celem dokonania opłaty cmentarnej i które zobowiązana jest przekazać zarządcy cmentarza, nie będą stanowiły u niej przychodu podlegającego opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym.


Interpretacja dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania środków pieniężnych przekazanych Wnioskodawczyni na pokrycie zobowiązań zlecającego usługę pogrzebową względem zarządcy cmentarza. W części dotyczącej podatku od towarów i usług wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj