Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1423/14/AD
z 16 grudnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2014 r. (data wpływu 17 października 2014 r.), uzupełnionym w dniu 26 listopada 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży w postępowaniu egzekucyjnym … nieruchomości - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 26 listopada 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży w postępowaniu egzekucyjnym … nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Prowadzi Pan, jako komornik sądowy, egzekucję skierowaną do nieruchomości stanowiącej działkę nr … o pow. 0,3125 ha zabudowaną myjnią, położonej w mieście T., dla której prowadzona jest księga wieczysta.

Przedmiotem sprzedaży ma być ww. nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem myjni sześciostanowiskowej położonej w mieście T.

Dane techniczne budynku myjni:


  • pow. zabudowy - 292,30 m²,
  • pow. użytkowa - 293,30 m² w tym 6 stanowisk po 28 m² każde, stanowisko z kontenerami - 76,30 m², w tym budynek obsługi 60 m².


Myjnia została zbudowana na podstawie decyzji z dnia 6 listopada 2009 r. - pozwolenie na budowę i zatwierdzenie projektu budowlanego.

Dłużnicy wezwani w dniu 17 marca 2013 r. do złożenia oświadczenia, czy odpłatna sprzedaż tej nieruchomości korzysta ze zwolnienia od VAT nie odpowiedzieli na wezwanie.

Naczelnik Urzędu Skarbowego dnia 20 czerwca 2014 r. udzielił o dłużnikach następujących informacji.:


  • w dniu 24 czerwca 2009 r. małżonkowie K. i T. K. nabyli nieruchomość niezabudowaną stanowiąca działkę gruntu o pow. 3.125 m² położoną w mieście T. przy ul. G. 2,
  • dłużnik T. K. posiada zarejestrowaną działalność gospodarczą,
  • jednym z adresów prowadzenia powyższej działalności jest adres przedmiotowej nieruchomości, tj. miasto T. przy ul. G. 2,
  • działalność powyższa został zawieszona od dnia 17 kwietnia 2014 r.,
  • ostatnią złożoną deklaracją VAT-7 jest deklaracja za 06/2012 r. złożona w dniu 25 lipca 2012 r.,
  • w ostatnim odnotowanym w urzędzie zaznaniu PIT-36 za 2013 r., złożonym dnia 4 marca 2014 r., dłużnik nie wykazał przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • brak informacji dotyczącej likwidacji działalności gospodarczej oraz konieczności sporządzenia spisu z natury zgodnie z art. 14 ustawy o VAT,
  • brak informacji dotyczącej ponoszonych nakładów przewyższających 30% wartości posiadanej nieruchomości oraz prawa do odliczenia VAT od tych nakładów,
  • w bazie organu nie odnotowano zeznań PIT-38 za ostatnie 5 lat.


Wg ustaleń biegłego podczas sporządzania operatu szacunkowego, część nieruchomości, tj.:


  • 1/2 niezabudowanej nieruchomości,
  • lokal biurowy o powierzchni 30 m²,


została oddana w dzierżawę przez małżonków Pani M. P.-T. prowadzącej działalność gospodarczą na podstawie umowy z dnia 26 kwietnia 2014 r. na okres 29 lat, tj. do dnia 26 kwietnia 2014 r. Wg § 2 pkt 2 umowy dzierżawy, nieruchomość będąca przedmiotem umowy będzie przeznaczona na cele gospodarcze. Na postawie § 6 pkt 4, wydzierżawiający ma zapewnić warunki do prowadzenia działalności gospodarczej. Wg § 7 tejże umowy, czynsz dzierżawny został określony jako 1/20 pożytków otrzymanych z przedmiotowej nieruchomości.

Dnia 7 października 2014 r. dłużnik złożył pisemne oświadczenie, że:


  • w związku z budową myjni przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego,
  • myjnia nie była przedmiotem najmu,
  • nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku myjni.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  • Czy sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej myjnią będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, czy też zwolniona od tego podatku?
  • Jaka będzie ewentualna stawka podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, odpłatna sprzedaż nieruchomości gruntowej, stanowiącej ww. działkę zabudowaną myjnią, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 23% stawki podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl regulacji zawartej w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), zgodnie z którym, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Artykuł 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż dwa lata.


Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie , w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% jego wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt (jego część) zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. W sytuacji zatem, gdy dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że planowana dostawa budynku myjni w części nie wynajmowanej będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%, ponieważ dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy i dłużnikowi, w związku z jego budową, przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Również dostawa pozostałej jego części (lokalu biurowego) będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%, ponieważ nastąpi przed upływem dwóch lat od pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ww. ustawy (dzierżawa od 26 kwietnia 2014 r.), a dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową tego obiektu.

Wobec powyższego – przy uwzględnieniu treści art. 29 ust. 8 ustawy – również zbycie gruntu, na którym ww. budynek jest posadowiony podlegać będzie opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj