Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/4512-207/15/AT
z 3 czerwca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2015 r. (data wpływu 27 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „C.” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „C.”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca to państwowa jednostka budżetowa, która działa na podstawie ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227). Statut jednostki został nadany przez Ministra Środowiska rozporządzeniem z dnia … 2008 r. Rodzaj przeważającej działalności według PKD (2007 r.) to 8411Z, tj. kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej. Jednostka uzyskuje dochody wyłacznie z działalności statutowej, które odprowadza do Skarbu Państwa.

W dniu … lipca 2014 r. podpisano umowę na dofinansowanie zadania pod nazwą „C.”. Koordynatorem projektu jest Wnioskodawca.

Projekt jest realizowany od dnia 1 września 2014 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. i w …% jest współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej i w …% ze środków budżetu państwa, tj. Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z którym podpisano umowę nr … w dniu … listopada 2014 r.

Projekt zakłada zachowanie oraz poprawę stanu ochrony siedlisk zbiorowisk włosienniczników na terenie pięciu obszarów ochrony siedlisk … w Województwie …. Planuje się również przeprowadzić reintrodukcję rdestniczki gęstej – gatunku charakterystycznego dla rzek włosieniczników obecnie niespotykanego w Polsce od wielu lat. Kluczowym celem projektu jest zwiększenie sukcesu naturalnego rozrodu gatunków ryb: łososia atlantyckiego, głowacza białopłetwego i kozy oraz minoga rzecznego poprzez udrożnienie szlaku migracyjnego ryb.


Ochronę czynną uzupełniają działania mające na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa i dotyczą zagadnień usług ekosystemowych i zrównoważonego rozwoju gospodarczego w rejonie rzek włosienicznikowych. Realizację zadań przewidzianych w projekcie zaplanowano na lata 2014-2019. Projekt przewiduje koszty następujących kategorii:


  • personel – koszty zatrudnienia osób do projektu;
  • podróże – koszty podróży członków zespołu projektu oraz ich utrzymania;
  • pomoc zewnętrzna – koszty podwykonastwa;
  • infrastruktura – koszty wytworzenia infrastruktury;
  • wyposażenie – koszty zakupu środków trwałych;
  • materiały eksploatacyjne – koszty dotyczące zakupu, naprawy drobnych materiałów, towarów i sprzętu;
  • inne koszty – wszelkie inne koszty niezbędne dla projektu, nie wchodzące w zakres zdefiniowalnych kategorii;
  • overheads – koszty ogólne funkcjonowania biura, opłaty urzędowe oraz wszelkie wydatki niezbędne dla projektu, nie wchodzące w zakres wyżej wymienionych kategorii.


Wszystkie wydatki rzeczowe planowane do poniesienia w ramach projektu są opodatkowane podatkiem. W ramach przedmiotowego projektu istnieje możliwość uznania VAT za koszt kwalifikowany tylko wówczas, gdy zostanie on ostatecznie poniesiony i w myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. 2011 Nr 177 poz. 1054 ze zm.) o podatku od towarów i usług zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu nie może zostać odzyskany. Ponadto w projekcie nie występują żadne przychody. Wnioskodawca od dnia 1 września 2014 r. do chwili obecnej realizując zadania na potrzeby projektu … płaci VAT naliczony uznając całą wartość poniesionych wydatków jako koszt, gdyż nie jest „płatnikiem” VAT. Jako beneficjent koordynujący i jedyny zleceniodawca wszystkich działań w ramach projektu będzie wskazany jako nabywca w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu.

W związku z tym, że Jednostka nie prowadzi działalności opodatkowanej realizowane zadania związane z projektem również nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zapisami postanowień wspólnych dla realizacji projektu … – podatek naliczony może być uznany za koszt kwalifikowany, jeżeli beneficjenci dostarczą Komisji Europejskiej dokument potwierdzający fakt, że byli zobowiązani do płacenia niepodlegającego zwrotowi VAT wymaganych do realizacji projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „C.” przez Wnioskodawcę istnieje możliwość prawna na odzyskanie VAT?


Wnioskodawca uważa, że nie ma możliwości prawnej na odzyskanie VAT związanego z realizacją projektu, co wynika z faktu, że nie jest „płatnikiem” VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.).

Wnioskodawca uważa, że jako jednostka budżetowa uzyskująca dochody związane wyłącznie z działalnością statutową, które w całości odprowadzane są do Skarbu Państwa, korzysta ze zwolnienia podmiotowego, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym nie podlega obowiązkowi zgłoszenia rejestracyjnego określonego w art. 96 tej ustawy.

Efekt projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wytworzona w ramach zadania infrastruktura będzie wykorzystywana tylko i wyłącznie w celu zapewnienia miejsca bytowania dla gatunków. Na omawianym terenie nie przewiduje się prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że przy założeniu, że dokonane zakupy nie służą/nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę (na co wskazuje treść wniosku), w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługiwało (nie będzie przysługiwało) Jemu prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługiwało (nie będzie przysługiwało) także prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Końcowo zastrzega się, że w niniejszej interpretacji nie odnoszono się do stwierdzeń Wnioskodawcy w kontekście uznania Jego za podatnika, możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz braku obowiązku rejestracji w trybie art. 96 tej ustawy, albowiem w pytaniu określającym zakres złożonego wniosku nie wskazano, że kwestie te mają być przedmiotem interpretacji.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj