Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-142/11/MS
z 1 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-142/11/MS
Data
2011.02.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynki zbiorowego zamieszkania
lokal mieszkalny
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
stawka


Istota interpretacji
Zastosowanie stawki podatku VAT do prac remontowych wykonywanych w części budynku dydaktycznego (sklasyfikowanego w PKOB 1263) wykorzystywanej na dom studencki.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 30 lipca 2010r. sygn. akt I SA/Kr 925/10 (data wpływu prawomocnego orzeczenia do tut. organu 17 listopada 2010r.) stwierdza, że stanowisko Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2009r. (data wpływu 23 października 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2010r. (data wpływu 18 stycznia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT do prac remontowych wykonywanych w części budynku dydaktycznego (sklasyfikowanego w PKOB 1263) wykorzystywanej na dom studencki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT do prac remontowych wykonywanych w części budynku dydaktycznego (sklasyfikowanego w PKOB 1263) wykorzystywanej na dom studencki.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 stycznia 2010r. (data wpływu 18 stycznia 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1076/09/MS z dnia 6 stycznia 2010r.

W dniu 2 lutego 2010r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający z upoważnienia Ministra Finansów wydał dla XXX indywidualną interpretację znak: IBPP1/443-1076/09/MS.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe z którego wynika, że Wnioskodawca ma zamiar przeprowadzić prace remontowe własnego budynku dydaktycznego zaklasyfikowanego w PKOB 1263, w części zajętej na dom studencki, w której znajdują się pokoje studenckie służące do zakwaterowania studentów stwierdzono, że przedmiotowe pokoje studenckie (lokale) nie są, w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (tj. Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), samodzielnymi lokalami mieszkalnymi, przeznaczonymi na pobyt stały ludzi, służącymi zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych lecz będą przeznaczone do celów czasowego zakwaterowania. A zatem lokale te nie będą przeznaczone do stałego zamieszkania, nie są to lokale mieszkalne w budynku niemieszkalnym, o których mowa w przepisach ustawy o VAT, a w konsekwencji do ich remontu nie ma zastosowania obniżona stawka podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stwierdzono, że roboty remontowe zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę w Dziale 45 PKWiU, które Wnioskodawca planuje przeprowadzić prowadzone będą w budynku dydaktycznym zaklasyfikowanym w dziale 12 PKOB, który nie mieści się w definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a jednocześnie jego części przeznaczonej na dom studencki nie można uznać za samodzielne lokale mieszkalne przeznaczone na stały pobyt ludzi wówczas dla robót tych zastosowanie będzie miała 22% stawka podatku VAT. Tym samym całość prac remontowych dotycząca budynku dydaktycznego (PKOB 12) podlegać będzie opodatkowaniu stawką w wysokości 22%.

Jednocześnie zauważono, że kwestię ewentualnego zastosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 7% można rozpatrywać wyłącznie w odniesieniu do robót budowlanych czy też remontowych, w żadnym natomiast razie w odniesieniu do dostawy towarów, które nie są odrębnie objęte w ustawie obniżoną stawką VAT.

Jeśli zatem przedmiotem odrębnej dostawy będą towary sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w PKWiU - 29.22.16.30.11 - Dźwigi osobowe, PKWiU - 29.22.19.30.12 - Części i zespoły do dźwigów, PKWiU - 29.21 - Piece, paleniska i palniki piecowe, to zastosować należy stawkę VAT właściwą dla każdej z tych dostaw, tj. 22%.

Jeśli natomiast dostawa tych towarów jak i usług instalowania, napraw i konserwacji urządzeń dźwigowych i chwytaków nastąpiłaby w ramach usług remontowych czy budowlanych (jako element kompleksowej usługi sklasyfikowanej wg PKWiU 45), to należy zastosować stawkę VAT właściwą dla danej usługi kompleksowej, a w przedmiotowej sprawie będzie to również stawka 22%.

XXX na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 2 lutego 2010r. znak: IBPP1/443-1076/09/MS złożyła skargę z dnia z 20 kwietnia 2010r. (data wpływu do tut. organu 23 kwietnia 2010r.), w której zażądała uchylenia zaskarżonej interpretacji.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 30 lipca 2010r. sygn. akt I SA/Kr 925/10 uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.

Odpis prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 30 lipca 2010r. sygn. akt I SA/Kr 925/10 wpłynął do tut. organu w dniu 17 listopada 2010r.).

Dokonując przedmiotowego rozstrzygnięcia Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie stwierdził, że: „…Aby odpowiedzieć na pytanie strony skarżącej, czy prace remontowe w powyższym budynku, w części przeznaczonej na dom studencki są objęte preferencyjną stawką opodatkowania, należy ocenić, czy znajdujące się w tej części budynku pokoje studentów, stanowią lokale mieszkalne.

Z wyżej zacytowanych przepisów ustawy o VAT wynika, że ustawodawca preferencyjną stawką podatku od towarów i usług przewidział dla obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Budownictwo takie, zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT obejmuje 3 grupy obiektów budowlanych, tj: obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części; lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych; budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską. Definiując obiekty budownictwa mieszkaniowego, ustawa o VAT wprost odsyła do PKOB, do działu 11, wprowadzając dodatkowo warunek stałego w nich zamieszkiwania. Klasyfikacja obiektów budowlanych w dziale 11 wyróżnia grupę 113 i klasę 1130 - budynki zbiorowego zamieszkania, do której zalicza min. domy mieszkalne dla studentów, np. domy studenckie. Ustawodawca przesądza zatem, że zamieszkanie w takim domu, co do zasady, ma charakter stałego zamieszkania. Kryterium stałego zamieszkania wskazuje na charakter budynku, którego parametry techniczne umożliwiają, stałe, a nie tylko okazjonalne lub sezonowe przebywanie ludzi.

Wyżej wskazane znaczenie określenia „stały pobyt” czy „stałe zamieszkanie” należy tak samo interpretować dokonując oceny zakresu pojęcia „lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych”. Ustawa o VAT nie zawiera definicji lokalu mieszkalnego. Sąd orzekający w niniejszej sprawie stoi na stanowisku, że posiłkowo można posłużyć się, tak jak to zrobił organ wydający interpretację, definicją lokalu mieszalnego zawartą w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), gdyż definicja ta jest zgodna z rozumieniem potocznym sformułowania „lokal mieszkalny”. Zgodnie z tą definicją samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Organ jednak w oparciu o tą definicję doszedł do wniosku, że pokoje studenckie nie są lokalami mieszkalnymi. Błędnie odwołał się bowiem do art. 25 i 28 Kodeksu cywilnego. Przepisy te nie stanowią bowiem elementu definicji lokalu mieszkalnego zawartej w ustawie o własności lokali. Regulują bowiem zupełnie inne zagadnienie dotyczące jednego z elementów indywidualizacji człowieka. Ponadto przepis ten nie odnosi się w ogóle do konkretnego mieszkania lub adresu, ale tylko do miejscowości. Nie można zatem na jego podstawie oceniać charakteru lokalu.

Sąd stwierdza natomiast, że zarówno z definicji lokalu mieszkalnego określonej w przepisach tej ustawy, jak i w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT zawierającej definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego wynika, że do budownictwa o charakterze mieszkaniowym zalicza się lokale mieszkalne przeznaczone do stałego zamieszkania, czyli jak to wcześniej zostało wskazane, nie sezonowego (np. w okresie letnim), nie krótkotrwałego zamieszkania. Lokale w części budynku niemieszkalnego, które służą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych studentów, są właśnie takimi lokalami. Są bowiem przeznaczone na stały (a nie sezonowy) w nich pobyt. Przeznaczone są zatem do stałego w nich zamieszkiwania.

Reasumując Sąd stwierdza, że prace remontowe, modernizacyjne czy przebudowa w budynku dydaktycznym szkoły wyższej, w części przeznaczonej na dom studencki, są objęte preferencyjną stawką opodatkowania wynoszącą 7%. W toku dalszego postępowania organy podatkowe uwzględnią ww. stanowisko”.

Wskutek powyższego, wniosek Strony wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. organ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi dom studencki, który mieści się w budynku, w części przeznaczonym na działalność dydaktyczną. Powierzchnia przeznaczona na dom studencki wynosi 34,13 % całej powierzchni budynku.

Budynek zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112 poz. 1316) Wnioskodawca klasyfikuje w PKOB – 1263.

Wnioskodawca będzie zawierać osobne umowy na wykonanie remontu części budynku zajętej na dom studencki i osobne na remont pozostałej części.

Usługi remontowe, które mogą być wykonywane w części budynku przeznaczonej na dom studencki Wnioskodawca klasyfikuje w PKWiU:

  • 29.22.16.30.11 – Dźwigi osobowe,
  • 29.22.19.30.12 – Części i zespoły do dźwigów,
  • 29.22.9 – Usługi instalowania, napraw i konserwacji urządzeń dźwigowych i chwytaków,
  • 29.21 – Piece, paleniska i palniki piecowe,
  • 45.31 – Roboty związane z montażem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego,
  • 45.31.41-00.00 – Roboty związane z montażem instalacji elektrycznych, dla sprzętu telekomunikacyjnego,
  • 45.33 – Roboty instalacyjne gazowe, wodno-kanalizacyjne, wentylacyjne i centralnego ogrzewania,
  • 45.42 – Roboty związane z montażem stolarki budowlanej,
  • 45.42.12 – Roboty związane z montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej,
  • 45.43 – Roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian,
  • 45.43.12 – Roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian wewnętrznych,
  • 45.43.22-00.20 – Roboty związane z uszlachetnianiem podłóg (szlifowanie, woskowanie, itp.),
  • 45.44 – Roboty malarskie i szklarskie,
  • 45.44.1 – Roboty szklarskie,
  • 45.44.2 – Roboty malarskie,
  • 45.44.21 – Roboty związane z malowaniem wewnątrz budynków,
  • 45.44.22 – Roboty związane z malowaniem budynków na zewnątrz,
  • 45.45.12 – Roboty związanie z czyszczeniem budynków na zewnątrz.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prace remontowe wykonywane w części wykorzystywanej na dom studencki są opodatkowane podatkiem od towarów i usług w wysokości 7 czy 22 %... Pytanie dotyczy także remontów urządzeń np. windy osobowej, która jest przeznaczona do domu studenckiego.

Zdaniem Wnioskodawcy remonty pomieszczeń i urządzeń wykorzystywanych w domu studenckim, który jest częścią obiektu o innym przeznaczeniu są opodatkowane podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%. Obniżona stawka podatku przy wykonywaniu tych prac, może być zastosowana zgodnie z art. 41 ust. 12 i 12a ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż lokale domu studenckiego (PKOB - 1130) są częścią budynku sklasyfikowanego w PKOB w dziale 12.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania poprzedniej interpretacji, tj. w dniu 2 lutego 2010r., gdyż interpretacja niniejsza stanowi ponowne rozstrzygnięcie wniosku strony w wyniku orzeczenia sądowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jaki i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Natomiast, stosownie do art. 41 ust. 12c ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy, decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 12 przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto, zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

– w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

– w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) obowiązującym dla celów podatku VAT do dnia 31 grudnia 2010r., w Dziale 45 mieszczą się roboty budowlane. Dział ten obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Ponadto, ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca ma zamiar przeprowadzić prace remontowe własnego budynku dydaktycznego zaklasyfikowanego w PKOB 1263, w części zajętej na dom studencki.

Prace remontowe, które mogą być wykonywane w części budynku przeznaczonej na dom studencki Wnioskodawca klasyfikuje w PKWiU:

  • 29.22.16.30.11 – Dźwigi osobowe,
  • 29.22.19.30.12 – Części i zespoły do dźwigów,
  • 29.22.9 – Usługi instalowania, napraw i konserwacji urządzeń dźwigowych i chwytaków,
  • 29.21 – Piece, paleniska i palniki piecowe,
  • 45.31 – Roboty związane z montażem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego,
  • 45.31.41-00.00 – Roboty związane z montażem instalacji elektrycznych, dla sprzętu telekomunikacyjnego,
  • 45.33 – Roboty instalacyjne gazowe, wodno-kanalizacyjne, wentylacyjne i centralnego ogrzewania,
  • 45.42 – Roboty związane z montażem stolarki budowlanej,
  • 45.42.12 – Roboty związane z montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej,
  • 45.43 – Roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian,
  • 45.43.12 – Roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian wewnętrznych,
  • 45.43.22-00.20 – Roboty związane z uszlachetnianiem podłóg (szlifowanie, woskowanie, itp.),
  • 45.44 – Roboty malarskie i szklarskie,
  • 45.44.1 – Roboty szklarskie,
  • 45.44.2 – Roboty malarskie,
  • 45.44.21 – Roboty związane z malowaniem wewnątrz budynków,
  • 45.44.22 – Roboty związane z malowaniem budynków na zewnątrz,
  • 45.45.12 – Roboty związanie z czyszczeniem budynków na zewnątrz.

Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów, budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zakłada możliwość stosowania obniżonej stawki podatku w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa społecznego.

W ustawie zdefiniowano budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym przede wszystkim poprzez odwołanie do pojęcia obiekty budownictwa mieszkaniowego, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Jednocześnie ustawa wprowadza szeroką definicję takich obiektów, odnosząc to pojęcie do całości działu 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych i obejmując wszystkie budynki mieszkalne, jakie to grupowanie PKOB wyróżnia (w tym między innymi budynki tzw. zbiorowego zamieszkania, tj. domy opieki społecznej, internaty, domy studenckie, domy dziecka, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakłady karne). Dodatkowo definicją tą objęte są lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także budynki instytucji ochrony zdrowia, świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego. Definicję lokalu mieszkalnego zawiera natomiast art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (tj. Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.). Zgodnie z jego brzmieniem samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokojeniu ich potrzeb mieszkalnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca ma zamiar przeprowadzić prace remontowe własnego budynku dydaktycznego zaklasyfikowanego w PKOB 1263, w części zajętej na dom studencki, w której znajdują się pokoje studenckie służące do zakwaterowania studentów. Przedmiotowe pokoje studenckie (lokale) uznać należy, w rozumieniu cyt. wyżej przepisów ustawy o odrębnej własności lokali, samodzielnymi lokalami mieszkalnymi, przeznaczonymi na pobyt stały ludzi, służącymi zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. A zatem lokale te będą przeznaczone do stałego zamieszkania, tym samym są to lokale mieszkalne w budynku niemieszkalnym, o których mowa w powołanych przepisach ustawy o VAT, a w konsekwencji do ich remontu ma zastosowanie obniżona stawka podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że lokale przeznaczone za dom studencki znajdujące się w części budynku dydaktycznego niemieszkalnego, mogą być uznane za lokale mieszkalne przeznaczone do stałego zamieszkania.

Jeżeli zatem roboty remontowe, które Wnioskodawca planuje przeprowadzić prowadzone będą w części budynku dydaktycznego zaklasyfikowanego w dziale 12 PKOB, przeznaczonej na dom studencki, którą można uznać za samodzielne lokale mieszkalne przeznaczone na stały pobyt ludzi wówczas dla robót tych zastosowanie będzie miała stawka podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, tj. 7%.

Ponadto wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Niewątpliwie takimi, wbudowanymi w budynku, instalacjami a jednocześnie urządzeniami technicznymi są, w ocenie tut. organu, dźwig osobowy, piece, paleniska i palniki piecowe.

Jeśli zatem dostawa tych towarów jak i usług instalowania, napraw i konserwacji urządzeń dźwigowych i chwytaków pieców nastąpiłaby w ramach usług remontowych czy budowlanych (jako element kompleksowej usługi), to należy zastosować stawkę VAT właściwą dla danej usługi kompleksowej, tj. w przedmiotowej sprawie 7%.

Zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak zauważyć, że kwestię ewentualnego zastosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 7% można rozpatrywać wyłącznie w odniesieniu do robót budowlanych czy też remontowych, w żadnym natomiast razie w odniesieniu do dostawy towarów, które nie są odrębnie objęte w ustawie obniżoną stawką VAT.

Jeśli zatem przedmiotem odrębnej dostawy byłyby dźwigi osobowe, części i zespoły do dźwigów, piece, paleniska i palniki piecowe, to zastosować należy stawkę VAT właściwą dla każdej z tych dostaw, tj. 22%.

Jednocześnie należy wyjaśnić, iż tut. organ podatkowy nie jest właściwy do oceny prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji przedmiotowego budynku jak i klasyfikacji wskazanych usług mających wchodzić w zakres planowanych prac remontowych budynku dydaktycznego w części zajętej na dom studencki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zaskarżonej interpretacji, tj. w dniu 2 lutego 2010r.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj