Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1237/10/MS
z 31 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1237/10/MS
Data
2011.03.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
nieruchomość mieszkalna
zarządzanie nieruchomością


Istota interpretacji
Opodatkowanie świadczonych przez Wnioskodawcę usług zarządzania nieruchomościami.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2010r. (data wpływu 20 grudnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2011r. (data wpływu 9 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług zarządzania nieruchomościami – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług zarządzania nieruchomościami.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 marca 2011r. (data wpływu 9 marca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1237/10/MS z dnia 21 lutego 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi na zlecenie, zakwalifikowane do PKWiU 68.32.12.0. Do celów podatkowych usługi mieszczą się w grupowaniu 70.32.11-00.00 i objęte są stawką zwolnioną na podstawie § 12 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarowi usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Umowa na świadczenie ww. usług w zakresie dotyczącym wynagrodzenia Zleceniobiorcy wymienia dwa elementy:

  • pkt 1 – tj. wynagrodzenie z tytułu zarządu budynkami mieszkalnymi,
  • pkt 2 – Brzmi następująco: „Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, nie obejmuje kosztów utrzymania przyjętych w zarząd budynków. Koszty te, w wysokości faktycznie poniesionej przez Zleceniobiorcę i uprzednio zaakceptowanej przez Zleceniodawcę obciążają Zleceniodawcę, który dokona ich płatności na podstawie faktury wystawionej przez Zleceniobiorcę w terminie 7 dni od daty wykonania usługi. Koszty te płatne będą w terminie 14 dni od daty otrzymania faktury na rachunek bankowy wskazany przez Zleceniobiorcę na fakturze. Do faktury Zleceniodawca załączy kopię faktury wystawionej przez usługodawcę oraz pisemną zgodę Zleceniodawcy na wykonanie usług i poniesienie ich kosztów."

Koszty utrzymania przyjętych w zarząd budynków stanowią: koszty bieżącej obsługi eksploatacyjnej, koszty kontroli technicznych i okresowych przeglądów technicznych, koszty napraw i konserwacji budynków, koszty zapewnienia warunków bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej, koszty zabezpieczenia awarii modernizacji i remontów. Koszty utrzymania przyjętych w zarząd budynków są zmienne i nie mieszczą się powtórnie w innych pozycjach kosztów lub wynagrodzeń występujących w umowie.

Po zakończonym miesiącu Wnioskodawca (Zleceniobiorca) wystawia fakturę sprzedaży, która zawiera dwie oddzielne pozycje. Pierwsza dotyczy wynagrodzenia stałego - prowizję, druga zmienne koszty utrzymania przyjętych w zarząd budynków.

Zgodnie z otrzymaną interpretacją z Urzędu Statystycznego w Łodzi kwalifikującą usługi zarządzania nieruchomościami do grupowania PKWiU 68.32.12.0 a do celów podatkowych do PKWiU 70.32.11-00.00 Wnioskodawca zastosował stawkę zwolnioną dla prowizji (pkt 1) jak i do kosztów utrzymania przyjętych w zarząd budynków (pkt 2).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Dla czynności obejmujących wskazane we wniosku koszty bieżącej obsługi eksploatacyjnej, koszty kontroli technicznych i okresowych przeglądów technicznych, koszty napraw i konserwacji budynków, koszty zapewnienia warunków bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej, koszty zabezpieczenia awarii, modernizacji i remontów zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze zmianami), w wystawianych przez Wnioskodawcę fakturach, zastosowano PKWiU 70.32.11 - „Usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie”. Natomiast wykonawcy refakturowanych przez Wnioskodawcę usług stosują odpowiednio symbole właściwe dla konkretnej usługi zgodne z ww. rozporządzeniem i tak np. dostawa wody do budynku to symbol 41.00.2, usługi wywozu odpadów to symbol 90.00.2, wywóz nieczystości płynnych to symbol 90.00.12.

Zarząd nieruchomościami obejmuje zarówno zarząd budynkami oraz poszczególnymi lokalami. Wszystkie lokalne w budynkach są lokalami mieszkalnymi.

Właściwy symbol PKOB dla budynków mieszkalnych będących przedmiotem zawartej umowy zarządzania nieruchomościami (zgodnie z rozporządzeniem w sprawie PKOB Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zmianami) to: sekcja 1 dział 11 grupa 111 klasa 11.22.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo stosować stawkę zwolnioną w zakresie podatku VAT tylko i wyłącznie do wynagrodzenia z tytułu zarządzania budynkami (pkt 1 omówiony w poz. 54 wniosku) czy może również w części refakturowanych kosztów utrzymania budynków mieszkalnych (pkt 2 omówiony w poz. 54 wniosku)...

Zdaniem Wnioskodawcy: część usług świadczonych na podstawie umowy w zakresie objętym miesięcznym wynagrodzeniem (stałą prowizją) powinna być objęta stawką zwolnioną. Natomiast pozostała część usług świadczonych na podstawie umowy w zakresie objętym zwrotem zmiennych kosztów utrzymania budynków posiada cechy refakturowania, dlatego przychód z tego tytułu powinien być objęty stawką właściwą dla refakturowanej usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ponieważ we wniosku, który wpłynął do tut. organu 20 grudnia 2010r. Wnioskodawca wskazał, że sprawa dotyczy stanu faktycznego, zatem w niniejszej interpretacji oceniono stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług obowiązujące na dzień złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264) którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2010r.

Należy podkreślić również, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów lub usług czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz.11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.).

Jednym z przepisów szczególnych jest § 12 ust. 1 pkt 6 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11).

Mając na uwadze treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że usługa w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi (sklasyfikowana w PKWiU pod symbolem ex 70.32.11 – z wyłączeniem wyceny nieruchomości) korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, natomiast usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi jako umieszczone w grupowaniu PKWiU 70.32.12 podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi na zlecenie, zakwalifikowane do PKWiU 68.32.12.0. Do celów podatkowych usługi mieszczą się w grupowaniu 70.32.11-00.00. Zarząd nieruchomościami obejmuje zarówno zarząd budynkami oraz poszczególnymi lokalami. Wszystkie lokalne w budynkach są lokalami mieszkalnymi.

Właściwy symbol PKOB dla budynków mieszkalnych będących przedmiotem zawartej umowy zarządzania nieruchomościami (zgodnie z rozporządzeniem w sprawie PKOB Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zmianami) to: sekcja 1 dział 11 grupa 111 klasa 11.22.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że usługi zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę wg symbolu PKWiU – 70.32.11 - „usługi zarządzania nieruchomościami”, w związku z tym, iż dotyczą nieruchomości mieszkalnych (budynków objętych PKOB 1122, w których wszystkie lokale są lokalami mieszkalnymi) korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 12 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z wniosku wynika ponadto, że umowa na świadczenie ww. usług w zakresie dotyczącym wynagrodzenia Zleceniobiorcy wymienia dwa elementy:

pkt 1 - tj. wynagrodzenie z tytułu zarządu budynkami mieszkalnymi,

pkt 2 - brzmi następująco: „Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, nie obejmuje kosztów utrzymania przyjętych w zarząd budynków. Koszty te, w wysokości faktycznie poniesionej przez Zleceniobiorcę i uprzednio zaakceptowanej przez Zleceniodawcę obciążają Zleceniodawcę, który dokona ich płatności na podstawie faktury wystawionej przez Zleceniobiorcę w terminie 7 dni od daty wykonania usługi. Koszty te płatne będą w terminie 14 dni od daty otrzymania faktury na rachunek bankowy wskazany przez Zleceniobiorcę na fakturze. Do faktury Zleceniodawca załączy kopię faktury wystawionej przez usługodawcę oraz pisemną zgodę Zleceniodawcy na wykonanie usług i poniesienie ich kosztów."

Koszty utrzymania przyjętych w zarząd budynków stanowią: koszty bieżącej obsługi eksploatacyjnej, koszty kontroli technicznych i okresowych przeglądów technicznych, koszty napraw i konserwacji budynków, koszty zapewnienia warunków bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej, koszty zabezpieczenia awarii modernizacji i remontów. Koszty utrzymania przyjętych w zarząd budynków są zmienne i nie mieszczą się powtórnie w innych pozycjach kosztów lub wynagrodzeń występujących w umowie.

Po zakończonym miesiącu Wnioskodawca (Zleceniobiorca) wystawia fakturę sprzedaży, która zawiera dwie oddzielne pozycje. Pierwsza dotyczy wynagrodzenia stałego - prowizję, druga zmienne koszty utrzymania przyjętych w zarząd budynków.

Zgodnie z otrzymaną interpretacją z Urzędu Statystycznego w Łodzi kwalifikującą usługi zarządzania nieruchomościami do grupowania PKWiU 68.32.12.0 a do celów podatkowych do PKWiU 70.32.11-00.00 Wnioskodawca zastosował stawkę zwolnioną dla prowizji (pkt 1) jak i do kosztów utrzymania przyjętych w zarząd budynków (pkt 2).

Dla czynności obejmujących wskazane we wniosku koszty bieżącej obsługi eksploatacyjnej, koszty kontroli technicznych i okresowych przeglądów technicznych, koszty napraw i konserwacji budynków, koszty zapewnienia warunków bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej, koszty zabezpieczenia awarii, modernizacji i remontów zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze zmianami), w wystawianych przez Wnioskodawcę fakturach, zastosowano PKWiU 70.32.11 - „Usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie”.

W kontekście powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości czy przedmiotowe zwolnienie usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi (sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 70.32.11 – z wyłączeniem wyceny nieruchomości) ma zastosowanie również do wskazanych kosztów utrzymania przyjętych w zarząd budynków.

Polskie prawo podatkowe nie definiuje pojęcia „refakturowania”. Regulacje w tym zakresie zostały natomiast zawarte w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.).

„Refakturowanie” usług przewiduje art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym w przypadku, kiedy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Oznacza to, że podmiot „refakturujący” daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przerzucenie kosztów na inny podmiot, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Celem „refakturowania” jest zatem przeniesienie poniesionych kosztów przez podmiot „refakturujący” na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, pomimo że podmiot „refakturujący” danej usługi nie wykonał. „Refaktura” jest więc zwykłą fakturą VAT wystawioną przez podmiot pośredniczący pomiędzy właściwym usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą tej usługi. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie „w stanie nieprzetworzonym” odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że tzw. „refaktura” dokumentuje odsprzedaż zakupionych wcześniej towarów lub usług, a czynność taka podlega opodatkowaniu według stawek właściwych dla odsprzedawanych towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w świetle zawartej umowy o zarządzanie nieruchomością mieszkalną do należności za tę usługę nie może zaliczyć kosztów utrzymania przyjętych w zarząd budynków mieszkalnych.

Koszty te, obejmujące koszty bieżącej obsługi eksploatacyjnej, koszty kontroli technicznych i okresowych przeglądów technicznych, koszty napraw i konserwacji budynków, koszty zapewnienia warunków bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej, koszty zabezpieczenia awarii, modernizacji i remontów, zgodnie z postanowieniami umowy o zarządzanie nieruchomością mieszkalną powinny obciążać zleceniodawcę w wysokości faktycznie poniesionej przez Zleceniobiorcę, tj. Wnioskodawcę. Zaakceptowane przez Zleceniodawcę obciążają Zleceniodawcę, który dokona ich płatności na podstawie faktury wystawionej przez Zleceniobiorcę, tj. Wnioskodawcę w terminie 7 dni od daty wykonania usługi. Koszty te płatne będą w terminie 14 dni od daty otrzymania faktury na rachunek bankowy wskazany przez Zleceniobiorcę na fakturze. Do faktury Zleceniobiorca załączy kopię faktury wystawionej przez usługodawcę oraz pisemną zgodę Zleceniodawcy na wykonanie usług i poniesienie ich kosztów.”

W świetle powyższego należy przyjąć, iż nawet jeśli podmiot faktycznie nie świadczy usługi (osobiście nie wykonuje czynności), jednakże pośrednio bierze udział w jej świadczeniu (czego nie należy utożsamiać z pośrednictwem w jej świadczeniu) – a jego udział przejawia się w odsprzedaży takiej usługi – to dla potrzeb podatku VAT, takie zachowanie jest traktowane na równi ze świadczeniem konkretnej usługi. Podmiot ten staje się zatem podatnikiem podatku VAT ze wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami, tj. w szczególności powinien opodatkować tę usługę według zasad dla niej przewidzianych oraz udokumentować fakturami.

Tym samym Wnioskodawca w przedmiotowej sprawie będzie działał jako podatnik, który nabył te usługi w zakresie poniesionych kosztów we własnym imieniu, a następnie je wykonał na rzecz osoby trzeciej. Następuje zatem odsprzedaż zakupionych wcześniej usług, a czynność taka będzie podlegała opodatkowaniu według stawek właściwych dla odsprzedawanych usług. Wnioskodawca zobowiązany będzie do udokumentowania przedmiotowej transakcji wystawiając fakturę VAT zawierającą stawkę podatku właściwą dla świadczonej usługi.

Reasumując, w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie dokonywał odsprzedaży usług w zakresie utrzymania nieruchomości mieszkalnej dla zlecającego usługę zarządzania (podmiotu trzeciego), który to faktycznie będzie korzystał z przedmiotowych usług, Wnioskodawca winien wystawić fakturę VAT, w której naliczy podatek VAT z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla danej usługi.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że część usług świadczonych na podstawie umowy w zakresie objętym miesięcznym wynagrodzeniem (stałą prowizją) powinna być objęta zwolnieniem z opodatkowania, natomiast pozostała część usług świadczonych na podstawie umowy w zakresie objętym zwrotem zmiennych kosztów utrzymania budynków posiada cechy refakturowania, dlatego przychód z tego tytułu powinien być objęty stawką właściwą dla refakturowanej usługi, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Tut. Organ wydając interpretację indywidualną nie prowadzi postępowania dowodowego, tym samym dołączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj