Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-354/15-2/KS
z 18 czerwca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2015 r. (data wpływu 20 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Podstawową działalnością X. jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki oraz wdrażanie wyników badań naukowych i prac naukowych. Instytut poza tymi zadaniami prowadzi również inną działalność zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o instytutach badawczych z dnia 30 kwietnia 2010 roku. Działalność ta jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności podstawowej Instytutu. W ramach tej działalności Instytut wykonuje między innymi: naprawy i przeglądy urządzeń radiometrycznych, wynajem pomieszczeń magazynowych, wynajem pomieszczeń biurowych. Instytut nie prowadzi działalności polegającej na wytworzeniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego a także pozostałych wyrobów alkoholowych oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub handlu tymi wyrobami, oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach umowy leasingu.

Z tytułu prowadzonej działalności innej niż podstawowa Instytut osiąga dochody. W 2014 roku dochód z działalności innej niż podstawowa wyniósł 58.746,32 zł. Instytut przeznaczył ten dochód na cele statutowe i skorzystał ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy dochód uzyskany przez X. z prowadzenia innej działalności niż podstawowa można uznać za wolny od podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1, jeżeli został przeznaczony na cele statutowe Instytutu ?


Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany z prowadzenia przez Instytut innej działalności niż podstawowa, przeznaczony na działalność statutową będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych. Art . 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od osób prawnych zwalnia od podatku dochodowego od osób prawnych dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, w części przeznaczonej na te cele i zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art . 17 ust. 1a.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Instytut, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2010 r. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.) nabywa osobowość prawną, z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego i jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie został wymieniony przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.,), jako podmiot zwolniony od podatku.

W konsekwencji, Instytut (tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną) podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że Instytut ustala dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Wnioskodawca podaje, że podstawową działalnością Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki oraz wdrażanie wyników badań naukowych i prac naukowych.

Poza wymienionymi zadaniami Instytut prowadzi także inną działalność (zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o instytutach badawczych) w ramach której wykonuje między innymi: naprawy i przeglądy urządzeń radiometrycznych, wynajem pomieszczeń magazynowych, wynajem pomieszczeń biurowych. Działalność ta jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności podstawowej Instytutu. Z tytułu prowadzonej działalności innej niż podstawowa Instytut osiąga dochody, które przeznacza na cele statutowe w związku z czym korzysta ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Instytut nie prowadzi działalności polegającej na wytworzeniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego a także pozostałych wyrobów alkoholowych oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub handlu tymi wyrobami, oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach umowy leasingu.


Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy o instytutach badawczych do podstawowej działalności instytutu należy:

  1. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;
  2. przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
  3. wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ww. ustawy, Instytut może również prowadzić działalność inną niż wymieniona w ust. 1-3. Działalność ta jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności, o której mowa w ust. 1-3.


Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego do dochodów Instytutu pochodzących z prowadzenia innej działalności niż podstawowa, a przeznaczonych na cele statutowe Instytutu.


Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 omawianej ustawy. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.


Podkreślenia wymaga, że ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.


Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei – w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.


Z powyższych przepisów wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie następujące przesłanki:

  1. jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.


Zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest cel na jaki dochód jest przeznaczony, a nie źródło pochodzenia dochodu.


Należy przy tym mieć na uwadze dyspozycję zawartą w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którą jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 17 ust. 1a pkt 2 oraz 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, że norma ta umożliwia zwolnienie od podatku dochodów podatników prowadzących działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przeznaczonych wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin – wydatkowanych na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań statutowych, czy też innych. Warunkiem skorzystania z tego zwolnienia jest przeznaczenie i – bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową wskazaną w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4. Jak wskazano powyżej, zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ograniczenie wynikające ze wskazanego przepisu nie dotyczy jednak jednostek naukowych i instytutów badawczych uzyskujących dochody z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego.

W związku z powyższym, Instytut uzyskując dochody z prowadzenia innej działalności niż podstawowa polegającej na wykonywaniu napraw i przeglądów urządzeń radiometrycznych, wynajmie pomieszczeń magazynowych i biurowych, następnie przeznaczając i wydatkując je na działalność statutową określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, spełnia przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia przedmiotowego na podstawie przywołanego przepisu.


Podsumowując, dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z prowadzenia innej działalności niż podstawowa, w części przeznaczonej i wydatkowanej na cele statutowe Instytutu, wolny będzie od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj