Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1166/11-2/IG
z 3 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1166/11-2/IG
Data
2012.01.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budowa
infrastruktura towarzysząca
roboty budowlane
stawka podstawowa podatku
stawka preferencyjna


Istota interpretacji
1) Czy planowana przez Wnioskodawcę budowa Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego objęta jest definicją społecznego programu mieszkaniowego określonego w art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym należy zastosować obniżoną 8% stawkę VAT dla robót budowlanych niniejszego obiektu?2) Czy roboty budowlane polegające na utwardzeniu terenu, położeniu kostki przy terenie obiektu wymagane przepisami Prawa budowlanego oraz BHP i PPOŻ niezbędne do uzyskania pozwolenia na oddanie do użytkowania budynku i prowadzenia ZOL będą również objęte obniżoną 8% stawką VAT dla robót budowlanych?3) Czy roboty budowlane związane z wybudowaniem oczyszczalni ścieków obsługującej budynek ZOL będą objęte obniżoną 8% stawką VAT?4) Czy roboty budowlane polegające na wykonaniu ogrodzenia terenu, na którym zostanie wybudowany niniejszy obiekt będą również objęte obniżoną 8% stawką VAT?



Wniosek ORD-IN 442 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26.09.2011 r. (data wpływu 07.10.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku jest –

  • prawidłowe w zakresie robót budowlanych dotyczących planowanej budowy Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego oraz
  • nieprawidłowe w zakresie robót budowlanych polegających na: utwardzeniu terenu, położeniu kostki przy terenie obiektu, wybudowaniu oczyszczalni ścieków obsługującej budynek, wykonaniu ogrodzenia terenu.

UZASADNIENIE

W dniu 07.10.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje rozpoczęcie nowej inwestycji polegającej na wybudowaniu budynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą przeznaczonego na Zakład Opiekuńczo-Leczniczy. Na powyższą inwestycję uzyskał pozwolenie na budowę wydane przez Starostę w dniu 30 sierpnia 2010 roku (kopia pozwolenia w załączeniu). Zgodnie z pozwoleniem na budowę obiekt zaklasyfikowano wg Prawa Budowlanego do obiektów kategorii XI – „budynki służby zdrowia, opieki społecznej i socjalnej, jak: szpitale, sanatoria, hospicja, przychodnie, poradnie, stacje krwiodawstwa, lecznice weterynaryjne, żłobki, domy pomocy i opieki społecznej, domy dziecka, domy rencisty, schroniska dla bezdomnych oraz hotele robotnicze”.

Planowany obiekt będzie jego własnością i wybudowany będzie na gruncie, którego jest właścicielem. W obiekcie zaplanowane zostały pomieszczenia do zakwaterowania pensjonariuszy, gabinety lekarskie, gabinety pielęgniarek oraz inne pomieszczenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania zakładu opiekuńczo-leczniczego m.in. pomieszczenia sanitarne, kuchnia, pralnia oraz pozostałe pomieszczenia gospodarcze.Cały obiekt zaprojektowany został zgodnie z wymogami obowiązującego prawa budowlanego i wymogów ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Zakłada, że będzie prowadził usługi zarówno finansowane ze środków publicznych, ale także usługi dla pensjonariuszy prywatnych. Usługi świadczone w budowanym obiekcie polegać będą na zakwaterowaniu wraz z zapewnieniem opieki lekarskiej i pielęgniarskiej osób starszych i chorych. Czas pobytu jest nieokreślony i będzie zależał od indywidualnych ustaleń z klientami.

Rozpoczęcie robót budowlanych planuje na pierwszą połowę 2012 roku, a całkowite zakończenie inwestycji najpóźniej do końca 2014 roku. Zgodnie ze wstępnymi ustaleniami z wykonawcami poszczególnych etapów robót budowlanych ustalono podatek VAT w wysokości 8% obejmujący kompleksowe wykonanie poszczególnych prac wraz z zapewnieniem niezbędnych materiałów do ich wykonania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy planowana przez Wnioskodawcę budowa Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego objęta jest definicją społecznego programu mieszkaniowego określonego w art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym należy zastosować obniżoną 8% stawkę VAT dla robót budowlanych niniejszego obiektu...
  2. Czy roboty budowlane polegające na utwardzeniu terenu, położeniu kostki przy terenie obiektu wymagane przepisami Prawa budowlanego oraz BHP i PPOŻ niezbędne do uzyskania pozwolenia na oddanie do użytkowania budynku i prowadzenia ZOL będą również objęte obniżoną 8% stawką VAT dla robót budowlanych...
  3. Czy roboty budowlane związane z wybudowaniem oczyszczalni ścieków obsługującej budynek ZOL będą objęte obniżoną 8% stawką VAT...
  4. Czy roboty budowlane polegające na wykonaniu ogrodzenia terenu, na którym zostanie wybudowany niniejszy obiekt będą również objęte obniżoną 8% stawką VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Pytanie 1

Usługi budowlane i remontowe dotyczące budowy ZOL, na podstawie przepisu art. 41 ust. 12 i 12a ustawy o podatku od towarów i usług, powinny być opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%. Budynek ZOL-u należy uznać za objęty definicją społecznego programu mieszkaniowego „Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych itp” sklasyfikowane w PKOB w klasie 1264. Nie ulega wątpliwości, że planowany przez Wnioskodawcę dom opieki w związku z charakterem swojej działalności będzie instytucją ochrony zdrowia. Z uwagi na fakt, że usługi planowane przez dom opieki związane są z zakwaterowaniem pensjonariuszy, w trakcie której objęci są całodobową opieką lekarską i pielęgniarską uznać należy, że jego budynek będzie spełniał również drugie z kryteriów, a mianowicie świadczenie usług zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską. Należy zwrócić uwagę, że ustawodawca nie stawia żadnych kryteriów dotyczących długości trwania usługi zakwaterowania. W jego przypadku będzie to każdorazowo indywidualnie ustalane z klientem, zakładam, że mogą zdarzać się osoby wykupujące takie usługi na krótsze okresy np. 1-2 miesiące, ale głównie są to usługi trwające znacznie dłużej.

Wnioskodawca uważa, że należy uznać, iż budynek każdego stacjonarnego zakładu opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisu art. 2 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U z 2010r. Nr 107, poz. 670 z późn. zm.) to jest:

  • szpitale,
  • zakłady opiekuńczo-pielęgniarskie,
  • sanatorium, prewentorium,
  • zakłady opiekuńczo-lecznicze,
  • hospicjum i podobnych zakładów przeznaczonych dla osób, których stan zdrowia wymaga udzielenia całodobowych świadczeń zdrowotnych spełnia kryteria „budynku instytucji ochrony zdrowia świadczącej usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych”

W związku z powyższym spełniona jest definicja budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o której mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT.Biorąc powyższe pod uwagę w opisanym przez Wnioskodawcę przypadku należy stosować obniżoną stawkę podatku VAT 8%.

Pytanie 2, 3 i 4

Zarówno roboty budowlane związane z utwardzeniem terenu, jak i ogrodzenie oraz oczyszczalnia ścieków są elementami niezbędnymi do uzyskania ostatecznego pozwolenia na prowadzenie działalności zakładu opiekuńczo-leczniczego w planowanym obiekcie i służyć one będą wyłącznie temu obiektowi. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że usługi budowlane związane z ich wykonaniem również objęte będą 8% stawką podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie robót budowlanych dotyczących planowanej budowy Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego oraz nieprawidłowe w zakresie robot budowlanych polegających na: utwardzeniu terenu, położeniu kostki przy terenie obiektu, wybudowaniu oczyszczalni ścieków obsługującej budynek, wykonaniu ogrodzenia terenu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy o VAT określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT w myśl art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 oraz art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do treści art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl art. 41 ust. 12a, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej – art. 41 ust. 12c ustawy o VAT.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: budowy, remontu, czy przebudowy obiektów budowlanych, dlatego też należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z uregulowań zawartych w ww. ustawie Prawo budowlane wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2). W takim brzmieniu przepisów ustawodawca nie przewidział pojęcia „infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu".

Pojęcie infrastruktury towarzyszącej zdefiniowane zostało w art. 146 ust. 3 ustawy o VAT, w sposób następujący:

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit a, rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

-jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Reasumując, ww. roboty dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu nie zostały objęte stawką 8%, ponieważ w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT ustawodawca nie posłużył się tym terminem.

Ponadto art. 146 cyt. ustawy o VAT, mimo, iż nadal jest częścią tej ustawy, a zawarte w nim definicje stanowią nadal obowiązujący tekst ustawy, to przewidziana na jego podstawie możliwość stosowania obniżonej stawki podatku dla tego typu robót, ustała z dniem 1 stycznia 2008r.

Roboty odnoszące się do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, w obecnie obowiązującym stanie prawnym nie zostały objęte stawką 8%.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje rozpoczęcie nowej inwestycji polegającej na wybudowaniu budynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą przeznaczonego na Zakład Opiekuńczo-Leczniczy. Na powyższą inwestycję uzyskał pozwolenie na budowę. Zgodnie z pozwoleniem na budowę obiekt zaklasyfikowano wg Prawa Budowlanego do obiektów kategorii XI – „budynki służby zdrowia, opieki społecznej i socjalnej, jak: szpitale, sanatoria, hospicja, przychodnie, poradnie, stacje krwiodawstwa, lecznice weterynaryjne, żłobki, domy pomocy i opieki społecznej, domy dziecka, domy rencisty, schroniska dla bezdomnych oraz hotele robotnicze”.

Planowany obiekt będzie jego własnością i wybudowany będzie na gruncie, którego jest właścicielem. W obiekcie zaplanowane zostały pomieszczenia do zakwaterowania pensjonariuszy, gabinety lekarskie, gabinety pielęgniarek oraz inne pomieszczenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania zakładu opiekuńczo-leczniczego m.in. pomieszczenia sanitarne, kuchnia, pralnia oraz pozostałe pomieszczenia gospodarcze.Cały obiekt zaprojektowany został zgodnie z wymogami obowiązującego prawa budowlanego i wymogów ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Zgodnie ze wstępnymi ustaleniami z wykonawcami poszczególnych etapów robót budowlanych ustalono podatek VAT w wysokości 8% obejmujący kompleksowe wykonanie poszczególnych prac wraz z zapewnieniem niezbędnych materiałów do ich wykonania.

Na działce, na której Strona planuje budowę domu opieki nie znajdują się żadne inne obiekty budowlane, całość terenu będzie przeznaczona wyłącznie na działalność zakładu opiekuńczo-leczniczego.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi budowlane i remontowe dotyczące budowy ZOL, na podstawie przepisu art. 41 ust. 12 i 12a ustawy o podatku od towarów i usług, powinny być opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%. Budynek ZOL-u należy uznać za objęty definicją społecznego programu mieszkaniowego „Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych itp” sklasyfikowane w PKOB w klasie 1264. Nie ulega wątpliwości, że planowany przez Wnioskodawcę dom opieki w związku z charakterem swojej działalności będzie instytucją ochrony zdrowia.

Zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, iż budynek każdego stacjonarnego zakładu opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisu art. 2 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U z 2010r. Nr 107, poz. 670 z późn. zm.) to jest:

  • szpitale,
  • zakłady opiekuńczo-pielęgniarskie,
  • sanatorium, prewentorium,
  • zakłady opiekuńczo-lecznicze,
  • hospicjum i podobnych zakładów przeznaczonych dla osób, których stan zdrowia wymaga udzielenia całodobowych świadczeń zdrowotnych spełnia kryteria „budynku instytucji ochrony zdrowia świadczącej usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych”

W związku z powyższym spełniona jest definicja budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o której mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę w opisanym przez Wnioskodawcę przypadku należy stosować obniżoną stawkę podatku VAT 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, 8% stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zatem, w przypadku czynności objętych normą przepisu art. 41 ust. 12, kluczowym elementem pozwalającym prawidłowo określić stawkę podatku VAT jest rodzaj obiektu (budynku) oraz rodzaj czynności.

Biorąc powyższe pod uwagę, preferencyjna stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie dla robót wykonywanych w bryle budynku (o ile będzie on sklasyfikowany w klasie ex - 1264), natomiast dla usług wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy.

Zarówno budowa infrastruktury towarzyszącej, jak i budynku może być przedmiotem odrębnej umowy z wykonawcami i obie te roboty budowlane należy kwalifikować jako odrębne usługi zasadnicze, które podlegają opodatkowaniu według stawek wyznaczonych przepisami.

Reasumując, do budowy obiektu sklasyfikowanego w PKOB w klasie ex 1264, objętego społecznym programem mieszkaniowym zastosowanie znajdzie stawka VAT w wysokości 8%.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy co do pytania nr 1, iż planowana budowa objęta jest definicją społecznego programu mieszkaniowego i w związku z tym należy zastosować obniżoną stawkę VAT należy uznać za prawidłowe.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania ww. budynku według PKOB. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynku według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynku, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Zdaniem Wnioskodawcy zarówno roboty budowlane związane z utwardzeniem terenu, jak i ogrodzenie oraz oczyszczalnia ścieków są elementami niezbędnymi do uzyskania ostatecznego pozwolenia na prowadzenie działalności zakładu opiekuńczo-leczniczego w planowanym obiekcie i służyć one będą wyłącznie temu obiektowi. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że usługi budowlane związane z ich wykonaniem również objęte będą 8% stawką podatku VAT.

Jednakże biorąc pod uwagę w/cyt. przepisy należy jednoznacznie stwierdzić, że opisane w pytaniach od 2 do 4 roboty budowlane polegające na: utwardzeniu terenu, położeniu kostki przy terenie obiektu, związane z wybudowaniem oczyszczalni ścieków obsługującej budynek, wykonaniu ogrodzenia terenu, wykonywane poza bryłą budynku, należy zaliczyć do infrastruktury towarzyszącej budowanego obiektu i związku z tym podlegają opodatkowaniu wg stawki podstawowej w wysokości 23%, gdyż od 01.01.2008r. dla tego rodzaju robót budowlanych nie jest przewidziana preferencyjna stawka podatku.W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy co do pytań od 2 do 4 należy uznać za nieprawidłowe

Dodatkowo należy wskazać, że opis zdarzenia przyszłego winien w całości wynikać z treści złożonego wniosku i stanowiska Wnioskodawcy zawartego we wniosku. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj