Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/4512-832/15/EK
z 27 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2015 r. (data wpływu 19 sierpnia 2015 r.), uzupełnionym w dniu 14 października 2015 r. (dopłata), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku w związku z zakupem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu Unijnego nr 1, nr 2, oraz nr 3 – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 14 października 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku w związku z zakupem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu Unijnego nr 1, nr 2, oraz nr 3.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Wnioskodawca jest publiczną uczelnią artystyczną działająca na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 572, z późn. zm.). Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz VAT UE. Działalnością statutową Wnioskodawcy jest świadczenie usług edukacyjnych w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) korzystają ze zwolnienia z VAT. Zgodnie z art. 7 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo od statutowej działalności edukacyjnej.


Wnioskodawca został wyposażony w mienie w postaci następujących nieruchomości wykorzystywanych przy wykonywaniu działalności statutowej:


  • przy ulicy ... w miejscowości X, gdzie mieści się Wydział M., Wydział A., Międzywydziałowy Instytut N., biblioteka jak również rektorat, biura administracji, obiekt W. oraz B. Dla nieruchomości przy ulicy ... w miejscowości X prowadzone są dwie księgi wieczyste. Jedna księga wieczysta obejmuje W. oraz znajdujące się nad W. pomieszczenia dydaktyczne (aula, sale wykładowe, sekretariat Międzywydziałowego Instytutu N.). W drugiej księdze wieczystej ujęta jest pozostała część nieruchomości przy ulicy ... w miejscowości X, w skład której wchodzi również B. Każdy z budynków, dla którego prowadzona jest odrębna księga wieczysta, ujęty jest w ewidencji środków trwałych, jako niezależny środek trwały;
  • przy ul. ... w miejscowości X, gdzie mieści się Wydział G. oraz Dom Studenta;
  • przy ul. ... w miejscowości X, gdzie mieści się Wydział R.


Budynek Wnioskodawcy, przy ulicy ... w miejscowości X, stanowi główną siedzibę uczelni. Budynek ten składa się z pięciu kondygnacji. Kondygnacje od piwnicy do trzeciego piętra w nowej części oraz kondygnacje od pierwszego piętra do 3 piętra w części zabytkowej (dalej: „Część Niekomercyjna Budynku”) wykorzystywane są przez Wnioskodawcę tylko i wyłącznie w celu świadczenia usług edukacyjnych. W Części Niekomercyjnej Budynku mieszczą się biblioteka, sale wykładowe, pracownie artystyczne, pomieszczenia administracji obsługującej Wnioskodawcę (sekretariaty poszczególnych wydziałów, biura Rektora, Kanclerza, Kwestora, kadry). Wnioskodawca, w celu rewitalizacji Części Niekomercyjnej Budynku i podniesienia jakości świadczonych usług edukacyjnych, podpisał w dniu 2 czerwca 2010 r. z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako Instytucją Pośredniczącą, umowę nr … o dofinansowanie projektu pod nazwą „Z.” (dalej: „Projekt Unijny nr 1”) w ramach działania 11.3 priorytetu XI Programu Operacyjnego 2007-2013. Dotacja uzyskana w ramach Projektu Unijnego przeznaczona została na:


  • roboty budowlane, których przedmiotem była modernizacja infrastruktury Części Niekomercyjnej Budynku,
  • dostawy towarów i usług związanych z promocją Wnioskodawcy oraz Projektu (wystawy, katalogi, plakaty, ulotki, kampanie promocyjne).


Okres kwalifikowania wydatków obejmował okres od stycznia 2007 r. do czerwca 2013 r. Pierwszą fakturę VAT związaną z realizacją Projektu Unijnego nr 1 Wnioskodawca otrzymał w dniu 4 września 2008 r., zaś ostatnią w dniu 17 czerwca 2013 r. Towary i usługi nabyte z dotacji unijnej zostały w 100% zużyte na potrzeby realizacji Projektu Unijnego nr 1. Dla potrzeb związanych z rozliczeniem Projektu Unijnego nr 1 u Wnioskodawcy prowadzona była oddzielna ewidencja księgowa. Towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę w celu wykonania Projektu Unijnego nr 1 są i będą w przyszłości wykorzystywane wyłącznie w celu świadczenia usług edukacyjnych zwolnionych z VAT. Nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Parter i piwnica budynku Wnioskodawcy położonego w miejscowości X, przy ulicy .... określane, zgodnie z ich wcześniejszym historycznym przeznaczeniem, W. (dalej: „W.”) nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności edukacyjnej Wnioskodawcy. Wnioskodawca wykorzystując dotacje celowe (przyznane w latach 2012, 2013, 2014, 2015) na wydatki inwestycyjne ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu Państwa dokonał przebudowy i modernizacji W. W wyniku wykonanych prac budowlanych otrzymano niezależny od Niekomercyjnej Części Budynku obiekt, który dysponuje niezależnym wejściem i wyjściem, węzłem cieplnym możliwym do wydzielenia, przyłączami energii elektrycznej oraz wody możliwymi do wydzielenia.

Korzystanie z W. odbywa się niezależnie od działalności edukacyjnej realizowanej w Części Niekomercyjnej Budynku, jak również korzystanie z Części Niekomercyjnej Budynku odbywa się niezależnie od działalności wykonywanej w W. Nakłady poniesione przez Wnioskodawcę na Część Niekomercyjną Budynku oraz nakłady na W. podlegają rozłącznemu wyodrębnieniu, przy czym nakłady na Część Niekomercyjną Budynku zostały w całości sfinansowane z dotacji przyznanej w ramach Projektu Unijnego nr 1, zaś nakłady na W. sfinansowane zostały z dotacji celowej przyznanej ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków własnych Wnioskodawcy.

Na chwilę obecną W. nie jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Aktualnie rozważane są różne scenariusze wykorzystania W. przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie wyklucza wykorzystania w przyszłości W. w celach komercyjnych przy wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W ramach koncepcji Z. S. – W. mogłaby zostać wykorzystana przez Wnioskodawcę, jako powierzchnia wystawiennicza i miejsce spotkań towarzyskich dla mieszkańców i turystów, w zamyśle Wnioskodawcy w formie K. Formuła komercyjnego wykorzystania W. nie została jeszcze ustalona i przesądzona, niemniej jednak celem Wnioskodawcy byłoby komercyjne wykorzystanie W., w tym m.in. w celu aktywizacji zawodowej studentów (sprzedaż prac, pokazy itp.) oraz promocji uczelni.

Ponadto w celu wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego Wnioskodawca wskazuje, że w dniu 19 października 2010 r. podpisał umowę nr … o dofinansowanie Projektu: „A.” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej 2., Działania 2.2., Poddziałania 2.2.2., współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej: „Projekt Unijny nr 2”). W ramach dotacji uzyskanej z Projektu Unijnego nr 2 Wnioskodawca zakupił sprzęt komputerowy, fotograficzny, system informatyczny do kompleksowego zarządzania uczelnią oraz system informatyczny kształcenia na odległość. Zakupiony w ramach Projektu Unijnego nr 2 sprzęt i oprogramowanie wykorzystywane są przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania usług edukacyjnych i nie są ani nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Pierwszą fakturę VAT związaną z realizacją Projektu Unijnego nr 2 Wnioskodawca otrzymał w dniu 29 kwietnia 2010 r., zaś ostatnią w dniu 27 lipca 2013 r. Dla potrzeb związanych z rozliczeniem Projektu Unijnego nr 2 u Wnioskodawcy prowadzona była oddzielna ewidencja księgowa.

Ponadto Wnioskodawca na podstawie umowy zawartej w dniu 29 czerwca 2009 r. z Województwem nr … o dofinansowanie Projektu: „P,” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej 2, Działania 2.2, Poddziałania 2.2.2., współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej: „Projekt Unijny nr 3”) otrzymał dotację, w ramach której sfinansowano utworzenie zbiorów bibliotecznych w postaci elektronicznej oraz informatyzację biblioteki. Pierwszą fakturę VAT związaną z realizacją Projektu Unijnego nr 3 Wnioskodawca otrzymał w dniu 15 września 2009 r., zaś ostatnią w dniu 4 kwietnia 2012 r. Towary i usługi zakupione z dotacji otrzymanej w ramach Projektu Unijnego nr 3 wykorzystywane są przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania usług edukacyjnych i nie są ani nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dla potrzeb związanych z rozliczeniem Projektu Unijnego nr 3 u Wnioskodawcy prowadzona była oddzielna ewidencja księgowa.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionych okolicznościach polegających na wykorzystywaniu Niekomercyjnej Części Budynku do wykonywania czynności nieopodatkowanych i wykorzystywaniu W. do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku w związku z zakupem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu Unijnego nr 1, nr 2, oraz nr 3?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionych okolicznościach polegających na wykorzystywaniu Niekomercyjnej Części Budynku do wykonywania czynności nieopodatkowanych i wykorzystywaniu W. do wykonywania czynności opodatkowanych, nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku w związku z zakupem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu Unijnego nr 1, nr 2 oraz nr 3.

Za powyższym stanowiskiem, w ocenie Wnioskodawcy, przemawiają następujące okoliczności.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011, Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) (dalej: „Ustawa o VAT”) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 Ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 Ustawy o VAT.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Podatnikiem, zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 Ustawy o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przez działalność gospodarczą ustawa o VAT w art. 15 ust. 2 rozumie wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przywołanych przepisów jednoznacznie wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Tymczasem zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) Ustawy o VAT, zwolnione są z VAT uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. W ramach realizacji Projektu Unijnego nr 1 dokonał zakupu towarów i usług, które wykorzystywane są wyłącznie w Części Niekomercyjnej Budynku w celu wykonywania usług edukacyjnych na poziomie szkolnictwa wyższego. Zakupione w ramach Projektu Unijnego nr 1 towary i usługi, jak również osiągnięte w ramach Projektu Unijnego nr 1 efekty poniesionych nakładów nie są i nie będą w przyszłości wykorzystywane w celu świadczenia przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych. Powyższe dotyczy również towarów i usług zakupionych w ramach Projektu Unijnego nr 2 oraz nr 3, które wykorzystywane są wyłącznie do wykonywania usług edukacyjnych na poziomie szkolnictwa wyższego. Zakupione w ramach Projektu Unijnego nr 2 oraz 3 towary i usługi nie są i nie będą w przyszłości wykorzystywane w celu świadczenia przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, w przedstawionych okolicznościach nie znajdzie zastosowania przepis art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, z uwagi na niespełnienie podstawowego warunku uprawniającego do dokonania odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, to jest zakupione w ramach Projektu Unijnego towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, ponieważ Wnioskodawca korzystać będzie z nich wyłącznie w celu świadczenia usług edukacyjnych korzystających ze zwolnienia z VAT.

Na wyżej prezentowane stanowisko Wnioskodawcy nie wpływa fakt, iż obok Niekomercyjnej Części Budynku wykorzystywanej przez Wnioskodawcę wyłącznie w działalności edukacyjnej, Wnioskodawca jest właścicielem również W., którą planuje w przyszłości wykorzystać do wykonywania czynności opodatkowanych, z uwagi na fakt, że towary i usługi zakupione w ramach Projektu Unijnego nr 1 wykorzystywane są wyłącznie w zakresie świadczenia usług edukacyjnych w Niekomercyjnej Części Budynku. Wyżej wskazane zakupy towarów i usług podlegają wyodrębnieniu od zakupionych w ramach dotacji celowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego towarów i usług, które wykorzystywane mogą być w przyszłości przy wykonywaniu czynności opodatkowanych w W. Co istotne, towary i usługi zakupione w ramach Projektu Unijnego nr 1 pozostawać będą bez wpływu na wykonywanie czynności opodatkowanych w W., albowiem nie występuje jakikolwiek bezsprzeczny i bezsporny związek pomiędzy nakładami zrealizowanymi w Części Niekomercyjnej Budynku a czynności opodatkowanymi, które mogłyby być realizowane w W.

Zaznaczyć bowiem należy, że proporcjonalne rozliczenie, o którym mowa w art. 90 w związku z art. 91 ustawy o VAT, dotyczy tylko i wyłącznie sytuacji nabycia towarów i usług związanych jednocześnie z wykonywaniem czynności dających prawo do odliczenia oraz czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. A contrario, w sytuacji gdy podatnik jest w stanie wyodrębnić w sposób niebudzący wątpliwości wydatki na towary i usługi wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT od wydatków na towary i usługi wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych przywołane przepisy nie znajdują zastosowania.

Mając powyższe na względzie, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie. Jednocześnie, zgodnie z przepisem art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej, Wnioskodawca potwierdza, że w niniejszej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej, ani w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzeń przyszłych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj