Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-570a/14/MK
z 25 lutego 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2014 r. (data wpływu 1 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu środków finansowych otrzymanych na badania przemysłowe i prace rozwojowe – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu środków finansowych, stanowiących pomoc publiczną, otrzymanych na badania przemysłowe i prace rozwojowe od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i opis zdarzenia przyszłego.


Wnioskodawca - sp. z o.o. w ramach swojej działalności zajmuje się m.in. badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (72.19.Z). Firma bierze udział w projekcie p.t. „XYZ". (ang. „ABC", akronim projektu XYX, nr umowy grantowej XXXXXX), który jest realizowany w ramach Siódmego Programu Ramowego Komisji Europejskiej.

Projekt jest realizowany w ramach programu „Współpraca" (ang. Cooperation), obszaru tematycznego „Nanonauki, nanotechnolgie, materiały, nowe technologie produkcyjne" (ang. Nanotechnology and nanosciences, knowledge-based multifunctional Materials and new Production processesand devices), konkursu nr XXX „XYZ".

Projekt trwa 4 lata i jest realizowany od 1.03.2012 do 29.02.2016 roku. Projekt jest realizowany przez konsorcjum naukowo-techniczne składające się z 19 partnerów, pochodzących z 8 krajów Unii Europejskiej, firma jest jednym z partnerów. Koordynatorem projektu jest włoska firma XD X, która zarządza projektem. Koordynator jw. rozlicza projekt bezpośrednio przed Komisją Europejską - Dyrekcja Generalna Badań i Rozwoju w X.

Rolą firmy jest przeprowadzenie badań przemysłowych i prac rozwojowych w celu opracowania nowych rozwiązań technicznych, które pozwolą na skuteczne zmniejszenie energochłonności budynków mieszkalnych, zwiększą ich zrównoważenie oraz pozwolą na zachowanie oryginalnego wyglądu elewacji. Całkowity budżet projektu to 7 613 017,63 €, z czego dofinansowanie z Komisji Europejskiej wynosi 5 050 000,00 €. Całkowity budżet firmy wynosi 339 000 €, z czego dofinansowanie z Komisji Europejskiej (KE) wynosi 208 400 €.


Na badania przemysłowe i prace rozwojowe prowadzone w ramach projektu „XXX" (akronim XXX, nr XXX) firma otrzymała dodatkowe środki finansowe stanowiące pomoc publiczną na podstawie:

  • art. 23 ust. 1 oraz art. 13 pkt 1 ustawy 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. Nr 96, poz. 615, z późn. zm.) oraz § 8 ust. 1 i § 9 ust. 1, § 10 pkt 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dnia 11 stycznia 2011 r. w sprawie warunków i tryby przyznawania pomocy publicznej na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą (Dz. U. Nr 18, poz. 92, z późn. zm.) oraz
  • art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267, z późn. zm.).


Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku nr X z dnia X X 2013 r. firmie przyznano przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego dodatkowe środki finansowe, pochodzące z budżetu państwa na realizowanie projektu „XXX".

W związku z powyższym dnia 26 września 2013 pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a firmą XP Y została podpisana umowa nr XXX o wykonanie projektu międzynarodowego współfinansowanego p.t. „XXX", akronim XXX, nr XXX. Umowa określa warunki finansowania i realizacji zadań oraz rozliczenia środków finansowych, stanowiących pomoc publiczną, przyznanych na realizację projektu międzynarodowego współfinansowanego ze środków zagranicznych niepodlegających zwrotowi.

Na mocy umowy firma otrzymała środki finansowe stanowiące pomoc publiczną w wysokości 234 198 zł, pochodzące z budżetu państwa. Środki te są przekazywane w rocznych ratach wynoszących, w 2014 r. 200 743 zł, w 2015 r. 30613zł, w 2016 r.: 2 842 zł.


Maksymalna intensywność łącznej pomocy publicznej (pomoc pochodząca bezpośrednio z KE i pomoc z MNiSW) jest określona dla każdej z kategorii badań i wynosi:

  • badania przemysłowe 80%,
  • prace rozwojowe 60%.


Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że realizuje obecnie dwa inne projekty badawcze w ramach Siódmego Programu Ramowego Komisji Europejskiej (obszar "Współpraca"), na które firma także otrzymała dodatkowe środki finansowe stanowiące pomoc publiczną na podstawie:

  • art. 23 ust. 1 oraz art. 13 pkt 1 ustawy 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, z późn. zm.) oraz
  • § 8 ust. 1 i § 9 ust 1, § 10 pkt 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11 stycznia 2011 r. w sprawie warunkowi tryby przyznawania pomocy publicznej na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą (Dz. U. Nr 18, poz. 92, z późn. zm.) oraz
  • art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267, z późń. zm.).


Zasada i sposób przyznania środków finansowych z KE i z MNISW jest taka sama jak w projekcie o akronimie XXX.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy wolne od podatku dochodowego od osób prawnych jest finansowanie otrzymane na realizację projektów badawczych otrzymane z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy wolne od podatku dochodowego od osób prawnych jest finansowanie otrzymane z 7 Programu Ramowego na rzecz badań i Rozwoju Komisji Europejskiej na realizację projektów badawczych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Spółka uważa, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych zmianami finansowanie otrzymane z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na realizację projektów badawczych jest zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca otrzymał i otrzyma środki finansowe na realizację zadań z zakresu działalności wspomagającej badania i prace rozwojowe. Podmiotem dokonującym płatności na rzecz Spółki jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a otrzymane środki finansowe pochodzą z budżetu państwa. Z uwagi na okoliczność, że w treści decyzji przyznającej Spółce ww. środki posłużono się określeniem "środki finansowe" a nie "dotacja", istnieje wątpliwość, co do zasad zwolnienia tych środków z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W tym miejscu zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia "dotacja". Brak ustawowej definicji pojęcia "dotacja" nie uprawnia jednak do dowolnego określenia jego zakresu znaczeniowego. Mając powyższe na względzie, uprawnionym jest odwołanie się m.in. do ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. z 2014, poz. 1620, z późn. zm.). Ustawa ta określa zasady:

  1. finansowania nauki ze środków finansowych ustalanych na ten cel w budżecie państwa, ujmowanych w wyodrębnionej części budżetu państwa – „Nauka”, zwanych dalej „środkami finansowymi na naukę”, którymi dysponuje minister właściwy do spraw nauki, zwany dalej „Ministrem”;
  2. udzielania zamówień, o których mowa w art. 4 pkt 8a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.), jeżeli ich wartość przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 30 000 euro, zwanych dalej „zamówieniami z dziedziny nauki”, przez podmioty określone w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, do których stosuje się przepisy niniejszej ustawy, zwane dalej „podmiotami zamawiającymi” - art. 1 ust. 1 ustawy.


Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o zasadach finansowania nauki - określenie "finansowanie" oznacza finansowanie w całości lub w części realizacji zadań określonych w ustawie.

Na podstawie art. 3 ww. ustawy, finansowanie nauki obejmuje finansowanie działań na rzecz realizacji polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa, w szczególności badań naukowych, prac rozwojowych oraz realizacji innych zadań szczególnie ważnych dla postępu cywilizacyjnego, rozwoju gospodarczego i kulturalnego państwa.

Przez "badania naukowe " należy rozumieć m.in. badania przemysłowe – badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te obejmują tworzenie elementów składowych systemów złożonych, szczególnie do oceny przydatności technologii rodzajowych, z wyjątkiem prototypów objętych zakresem prac rozwojowych - art. 2 pkt 3 lit. c powołanej ustawy.

Natomiast prace rozwojowe to – nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług (prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń) - art. 2 pkt 4 powołanej ustawy.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, Minister planuje wysokość środków finansowych na naukę w projekcie budżetu państwa, a po uchwaleniu ustawy budżetowej – w planie finansowym dotyczącym części budżetu państwa przeznaczonej na naukę na zadania, o których mowa w art. 5.

W myśl art. 5 pkt 7 wskazanej ustawy, środki finansowe na naukę przeznacza się m.in. na współpracę naukową z zagranicą. Minister przyznaje środki finansowe na zadania określone w art. 5 pkt 4–7 oraz pkt 9–11 i 13 w drodze decyzji, na podstawie wniosków złożonych przez uprawnione podmioty, po zasięgnięciu opinii właściwego zespołu, o którym mowa w art. 52 ust. 1–3 – stanowi o tym wskazany we wniosku art. 13 ust. 1 cyt. ustawy.


Natomiast w przepisie art. 23 ust. 1 tej ustawy określono, że finansowanie współpracy naukowej z zagranicą obejmuje:

  1. projekty realizowane we współpracy z partnerem zagranicznym, obejmujące badania naukowe, prace rozwojowe lub działalność upowszechniającą naukę, realizowane w ramach międzynarodowych programów, inicjatyw lub przedsięwzięć badawczych, współfinansowane z zagranicznych środków finansowych niepodlegających zwrotowi;
  2. działania wspomagające uczestnictwo jednostek naukowych i innych podmiotów w programach, inicjatywach lub przedsięwzięciach badawczych, o których mowa w pkt 1;
  3. opłacanie składek na rzecz instytucji lub organizacji międzynarodowych, wynikających z zawartych umów międzynarodowych, z wyłączeniem składek od osób fizycznych;
  4. wniesienie wkładu krajowego na rzecz wspólnego międzynarodowego programu lub przedsięwzięcia, w ramach którego są finansowane badania naukowe lub prace rozwojowe.


Ponadto, z przepisów ustawy o zasadach finansowania nauki wynika, że dotacje celowe i podmiotowe - Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przekazuje stosownym jednostkom wyłącznie na:


  • realizację strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych oraz innych zadań Centrum Rozwoju, o których mowa w art. 5 pkt 1, oraz na realizację badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, określonych w art. 5 pkt 2, na wniosek Dyrektora Centrum Rozwoju (art. 7 pkt 1 ustawy o zasadach finansowania nauki),
  • pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez Centrum Rozwoju zadaniami, określonymi w art. 5 pkt 1 i 2 (art. 7 pkt 2 ustawy o zasadach finansowania nauki),
  • finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących obsługi realizacji zadań, określonych w art. 5 pkt 1 i 2 – (art. 7 pkt 3 ustawy o zasadach finansowania nauki),
  • dotacji celowej na realizację zadań Centrum Nauki, określonych w art. 5 pkt 3, na wniosek Dyrektora Centrum Nauki (art. 8 pkt 1 ustawy o zasadach finansowania nauki),
  • dotacji podmiotowej na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez Centrum Nauki zadaniami, określonymi w art. 5 pkt 3 (art. 8 pkt 2 ustawy o zasadach finansowania nauki)
  • dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących obsługi realizacji zadań, określonych w art. 5 pkt 3 (art. 8 pkt 3 ustawy o zasadach finansowania nauki),
  • finansowanie działalności statutowej (art. 19 ust. 5 ustawy o zasadach finansowania nauki),
  • finansowanie inwestycji w zakresie dużej infrastruktury badawczej (art. 20 ust. 5 ustawy o zasadach finansowania nauki) oraz
  • finansowanie inwestycji budowlanych (art. 22 ust. 4 ustawy o zasadach finansowania nauki).


Co istotne, również wydane na mocy ww. przepisu art. 23 ust. 3 ustawy o zasadach finansowania nauki, rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11 stycznia 2011 r. w sprawie warunków i tryby przyznawania pomocy publicznej na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą (Dz U. Nr 18, poz. 92, z późn. zm.) określając warunki i tryb przyznawania pomocy publicznej na realizację projektów międzynarodowych współfinansowanych z zagranicznych środków finansowych niepodlegających zwrotowi, zwanych dalej „projektami międzynarodowymi współfinansowanymi”, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki – nie posługuje się w odniesieniu do tego rodzaju przekazywanych środków finansowych określeniem „dotacja”.

Odnosząc powyższe do uregulowań podatkowych wskazać należy, że na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne w tym również różnice kursowe.

Zatem otrzymane przez Spółkę środki pieniężne stanowią jej przychód podatkowy w dacie otrzymania. Należy przy tym zastrzec, że w przypadku, gdy dofinansowanie jest przyznawane na pokrycie wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, nie stanowi ono przychodu podatkowego na mocy art. 12 ust. 4 pkt 6a omawianej ustawy. W myśl tego przepisu, do przychodów nie zalicza się bowiem zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.


Wobec powyższego, prawidłowa kwalifikacja podatkowa przedmiotowego dofinansowania wymaga:

  • wyłączenia go z kategorii przychodów podatkowych – w części, w jakiej stanowi ono zwrot wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów oraz
  • uznania za przychód w dacie otrzymania – w pozostałej części.


Ponadto, wbrew twierdzeniom Spółki, dofinansowanie przyznane jej przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem - wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W analizowanym przypadku, środki pieniężne przyznane Spółce na dofinansowanie realizacji projektu pochodzą, co prawda, z budżetu państwa, nie są jednak przekazywane w formie dotacji. Wynika to z unormowań ustawy o zasadach finansowania nauki oraz właściwego rozporządzenia wykonawczego. Tym samym, środki pieniężne otrzymywane przez Spółkę, pomimo pochodzenia z budżetu państwa, nie są objęte hipotezą normy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy podatkowej i w konsekwencji przedmiotowe zwolnienie nie ma zastosowania do analizowanej sytuacji.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego, które określone zostało w art. 17 ust. 1 pkt 47 cyt. ustawy jest nieprawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj