Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/4512-520/15/EK
z 29 czerwca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2015 r. (data wpływu 18 maja 2015 r.), uzupełnionym w dniu 29 czerwca 2015 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży licytacyjnej niezabudowanej działki nr 14/15 oraz zabudowanej działki nr 14/14 – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 29 czerwca 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży licytacyjnej niezabudowanej działki nr 14/15 oraz zabudowanej działki nr 14/14.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jako komornik sądowy prowadzi Pan postępowanie egzekucyjne wobec nieruchomości dłużnika (Spółki), położonej w miejscowości B., gmina L., dla której Sąd Rejonowy Zamiejscowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą oznaczoną nr KW …. Nieruchomość stanowi działkę gruntu nr 14/14 zabudowaną budynkiem hali produkcyjnej i budynkiem portierni oraz działkę niezabudowaną nr 14/15, która jest wykorzystywana przez dłużnika do prowadzenia działalności gospodarczej. Postępowanie egzekucyjne prowadzone jest na etapie wyznaczenia na dzień 29 czerwca 2015 r. I licytacji publicznej nieruchomości.


  • Dłużnik, zgodnie z wpisem w rejestrze REGON, prowadzi działalność wg PKD:
  • 2920Z Produkcja nadwozi do pojazdów silnikowych, produkcja przyczep i naczep - działalność przeważająca;
  • 2511Z Produkcja konstrukcji metalowych i ich części;
  • 2529Z Produkcja pozostałych zbiorników, cystern i pojemników metalowych;
  • 2599Z Produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowana;
  • 2830Z Produkcja maszyn dla rolnictwa i leśnictwa;
  • 2910D Produkcja pojazdów samochodowych przeznaczona do przewozu towarów;
  • 3099Z Produkcja pozostałego sprzęty transportowego, gdzie indziej niesklasyfikowana;
  • 3311Z Naprawa i konserwacja metalowych wyrobów gotowych;
  • 4299Z Roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • 4519Z Sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli;
  • 4661Z Sprzedaż hurtowa maszyn i urządzeń rolniczych oraz dodatkowego wyposażenia;
  • 4669Z Sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń;
  • 4941Z Transport drogowy towarów;
  • 5210B Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów;
  • 7120B Pozostałe badania i analizy techniczne;
  • 7739Z Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane.


Nieruchomość KW … stanowiąca działki nr 14/14 i 14/15 , co do której obecnie prowadzona jest egzekucja, stanowiła część składową działki nr 14/12 o pow. 18 ha 42 a i znajdowała się w zarządzie Kombinatu X. w miejscowości W. Dnia 15 czerwca 1992 r. Wojewoda wydał decyzję nr … o zlikwidowaniu i wykreśleniu z rejestru przedsiębiorstw państwowych Kombinatu X. w miejscowości W. i majątek tego Gospodarstwa został przekazany do Zasobu Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa protokołem zdawczo-odbiorczym z dnia 1 lipca „1192 r.” zawartym pomiędzy Wojewodą a Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa. Następnie z działki nr 14/12 wyodrębniono działki nr 14/13 o pow. 16 ha 76 a 83 m2, nr 14/14 o pow. 1 ha 26 a oraz nr 14/15 o pow. 50 a 60 m2. W wyniku przetargu ustnego nieograniczonego działek nr 14/14 i 14/15 przeprowadzonego przez Skarb Państwa - Agencję Nieruchomości Rolnych został wyłoniony nabywca w osobie Pani Elżbiety K. za cenę 137.960,00 zł. Przeniesienie własności działek nr 14/14 i 14/15 na Panią Elżbietę i Pana Mirosława, małżonków K., nastąpiło aktem notarialnym repertorium A nr .../... sporządzonym przed notariuszem Panią Joanną S. Przedstawiciel Skarbu Państwa - Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w S. złożył oświadczenie, że budynki na działce nr 14/14 zostały wybudowane w 1945 r., ponadto oświadczył że z tytułu sprzedaży działek nr 14/14 i 14/15 Skarb Państwa - Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w S. nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Przeniesienie własności działek nr 14/14 i 14/15 stanowiło podstawę do założenia księgi wieczystej X.

Nieruchomość KW X będąca przedmiotem egzekucji została nabyta przez dłużnika od Pani Elżbiety i Pana Mirosława, małżonków K., na podstawie aktu notarialnego sporządzonego przed notariuszem Panią Agnieszką Z.-J. w dniu 21 grudnia 2005 r., repertorium A numer X, w którym strony oświadczyły, że aktem notarialnym z dnia 21 grudnia 2005 r., repertorium A nr Y, w kancelarii ww. notariusza zostało zaprotokołowane Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki, na którym podjęto, między innymi uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego tej Spółki o kwotę 137.000,00 zł w drodze ustanowienia nowych 276 udziałów o wartości nominalnej 500,00 zł każdy. Wszystkie udziały w podwyższonym kapitale zakładowym zostały objęte przez dotychczasowego wspólnika, tj. Panią Elżbietę K. i pokryte wkładem niepieniężnym w postaci nieruchomości stanowiącej działki nr 14/14 i 14/15 o łącznej pow. 1,7660 ha, położonej w miejscowości B., gmina L., powiat p., dla której Sąd Rejonowy Zamiejscowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW Z, wraz z budynkami, budowlami i urządzeniami znajdującymi się na niej, stanowiącej własność Pani Elżbiety i Pana Mirosława, małżonków K., na prawach wspólności ustawowej, o wartości 138.000,00 zł. W akcie notarialnym z dnia 21.12.2005 r., nr repertorium A Y widnieje jedynie wpis, iż od czynności cywilnoprawnej Spółka zapłaciła podatek w wymiarze 0,5% od kwoty 135 642,00 zł co stanowi 678,20 zł, natomiast w akcie notarialnym z dnia 21 grudnia 2005 r., nr repertorium A X, przenoszącym własność nieruchomości brak jakiegokolwiek wpisu o ustaleniu oraz pobraniu podatku od towarów i usług lub podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu przeprowadzonej czynności. Stwierdzenie to nie oznacza, że transakcja ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bądź podlegała opodatkowaniu, lecz korzystała ze zwolnienia od podatku. Poczynione w przedmiotowej sprawie dodatkowe ustalenia skłaniają Pana do zajęcia stanowiska, że zbycie nieruchomości dłużnika w drodze licytacji publicznej korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ponadto na podstawie informacji uzyskanej od Naczelnika Urzędu Skarbowego w P. z dnia 19 czerwca 2015 r. ustalono, że Pani Elżbieta i Pan Mirosław, małżonkowie K., w okresie przeniesienia przez nich własności nieruchomości KW…, tj. dnia 21 grudnia 2005 r., na rzecz Spółki nie byli zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Celem ustalenia obowiązku podatkowego, zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego z wnioskiem o udzielenie informacji, czy dłużnik jest płatnikiem podatku VAT lub innego podatku, jak np. od nabycia mienia, posiadania nieruchomości itp. W odpowiedzi z dnia 27 grudnia 2013 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego wskazał, że dłużnik figuruje w rejestrze podatników, prowadzonym przez tutejszy urząd i posiada NIP ... Ostatnie dokumenty wymiarowe: CIT-8 za rok 2012, PIT-4R za rok 2012, VAT-7 za miesiąc listopad 2013 r. Otwarte obowiązki podatkowe w tutejszym urzędzie skarbowym: w podatku CIT od 2009 r., w podatku PIT od 2009 r., w podatku VAT od 2009 r., w podatku PPR od 2012 r. Na koncie podmiotu nie ma zaksięgowanych nadpłat. Na koncie podmiotu zaksięgowane zwroty: VAT-7 za 10/2013 w kwocie 5.966,00 zł, VAT-7 za 11/2013 w kwocie 11.828,00 zł zostaną - zgodnie z dyspozycją - przeksięgowane na zobowiązania Spółki. Brak informacji o wystąpieniu w systemie CzM Urzędu. Według stanu na 27 grudnia 2013 r. Urząd nie posiada informacji o tym, że Spółka jest płatnikiem podatku od nabycia mienia bądź posiadania nieruchomości. Zgodnie ze sprawozdaniami finansowymi złożonymi przez Spółkę w Urzędzie aktywa trwałe (wartość księgowa netto) wynoszą: stan na dzień 31 grudnia 2012 r. – wartość aktywów trwałych – 129.872,00 zł, w tym wartości środki trwałe na kwotę 129.872,00 zł (budynki - 113 850,00 zł, maszyny i urządzenia 9.960,00 zł oraz środki transportu 12.062,00 zł).

Z uwagi na rodzaj nieruchomości dłużnika w postaci działki gruntu nr 14/14 zabudowanej budynkiem hali produkcyjnej i budynkiem portierni oraz działki niezabudowanej nr 14/15, do której została skierowana egzekucja, zachodzi wątpliwość dotycząca ewentualnej konieczności naliczenia podatku od towarów i usług do ceny uzyskanej przy sprzedaży licytacyjnej nieruchomości oraz „jego właściwej wysokości procentowej”.

W akcie notarialnym z dnia 21 grudnia 2005 r., nr repertorium A Y widnieje jedynie wpis, iż od czynności cywilnoprawnej Spółka zapłaciła podatek w wymiarze 0,5% od kwoty 135.642,00 zł, co stanowi 678,20 zł, natomiast w akcie notarialnym z dnia 21 grudnia 2005 r., repertorium A nr X, przenoszącym własność nieruchomości brak jakiegokolwiek wpisu o ustaleniu oraz pobraniu podatku od towarów i usług lub podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu przeprowadzonej czynności.

Dłużnik nie współpracuje z organem egzekucyjnym, w szczególności nie złożył oświadczenia, czy jest podatnikiem podatku od towaru i usług w świetle § 15-17 w zw. z § 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz § 24 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, pomimo wezwania dłużnika do złożenia przedmiotowego oświadczenia.

Zgodnie z aktualnie obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy L., uchwalonym uchwałą nr … Rady Miejskiej z dnia 1 grudnia 2008 r., działka niezabudowana nr 14/15 - obręb B., gmina L. obejmuje swym zasięgiem tereny oznaczone w studium symbolem: „MN - planowane tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z towarzyszeniem usług”. W związku z wygaśnięciem po dniu 1 stycznia 2004 r. ważności planu ogólnego zagospodarowania teren, na którym położona jest działka nie posiada aktualnego miejscowego planu zagospodarowania. Względem nieruchomości nie toczy się procedura planistyczna zmierzająca do ustalenia innej funkcji. Działka znajduje się poza zasięgiem potencjalnej lokalizacji siłowni wiatrowej. Przedmiotowa informacja została udzielona na podstawie zaświadczenia wydanego przez Urząd Miejski w L. z dnia 22 grudnia 2014 r. Zgodnie z informacją Urzędu Miejskiego w L. z dnia 22 czerwca 2015 r. dla działek 14/14 oraz 14/15 została wydana decyzja o warunkach zabudowy nr …, z dnia 8 lutego 2010 r., znak …, na rzecz dłużnika (Spółki), dla inwestycji polegającej na rozbudowie i modernizacji zakładu produkcyjnego o pow. użytkowej ok. 200 m2, modernizacji i przebudowy istniejącej hali produkcyjnej, budowy piaskarni, modernizacji wiat i infrastruktury technicznej. Jednocześnie pismem z dnia 23 czerwca 2015 r. uzyskano informację ze Starostwa Powiatowego w P., że w rejestrach wydanych decyzji o pozwoleniu na budowę za okres 2010 do 23 czerwca 2015 r. Spółka nie występuje jako inwestor i adres inwestycji dla nieruchomości obejmujących działki nr 14/14 i 14/15.

Budynek hali produkcyjnej i budynek portierni stanowią budynki w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 1994 roku Prawo budowlane.

Nieruchomość obejmująca działkę nr 14/14 zabudowaną budynkiem hali produkcyjnej i budynkiem portierni została nabyta przez dłużnika jako zabudowana ww. budynkami. Ponadto zgodnie ze sporządzonym operatem szacunkowym nieruchomości dłużnika, sporządzonym przez biegłych sądowych Panią Tamarę R. i Pana Arkadiusza C., w skład nieruchomości wchodzą także budowle w postaci ogrodzenia mieszanego o konstrukcji metalowej, prefabrykowanej i z siatki, działki częściowo utwardzonej trelinką oraz pozostałości po wiacie, która nie przedstawia żadnej wartości użytkowej i rynkowej. Ilość budynków i budowli wchodzących w skład nieruchomości ujawnionych w operacie szacunkowym z dnia 9 lutego 2015 r. nie uległa zmianie w odniesieniu do stanu opisanego w aktach notarialnych z dnia 21 grudnia 2005 r., repertorium A Numer X oraz „z dnia 21.12.2005 r., nr Repertorium A X”.

Na podstawie informacji złożonej przez biegłych sądowych Panią Tamarę R. i Pana Arkadiusza C. pismem z dnia 19 czerwca 2015 r. ustalił Pan, że na podstawie dokonanych oględzin w dniu 9 grudnia 2014 r. nieruchomości zabudowanej budynkiem hali produkcyjnej i budynkiem portierni położonej w miejscowości B., gmina L., dla której Sąd Rejonowy w S. Zamiejscowy Wydział Ksiąg Wieczystych w P. prowadzi księgę wieczystą oznaczoną nr … biegli nie stwierdzili, aby dłużnik poniósł nakłady na nieruchomość, „której wartość przekracza 30% jej wartości początkowej”. Stan techniczny nieruchomości został opisany w operacie szacunkowym z dnia 9 lutego 2015 r. łącznie z opisem budynków i budowli, gdzie stwierdzono, że stan budynku hali produkcyjnej był przeciętny ze wskazaniem do częściowego remontu a stan budynku portierni pogorszony.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy istnieje obowiązek naliczenia podatku od towarów i usług od ceny wywołania przy sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji publicznej?


W przypadku istnienia takiego obowiązku prosi Pan o wskazanie „właściwej stawki procentowej podatku” oraz przytoczenie stosownej podstawy prawnej. Jeżeli nie ma obowiązku naliczenia podatku prosi Pan o wskazanie stosownej podstawy prawnej.


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie zgromadzonych w aktach postępowania egzekucyjnego dokumentów, w opisanych okolicznościach nie ma obowiązku naliczenia podatku od towarów i usług do ceny wywołania, a w przypadku zbycia do ceny uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości dłużnika w drodze licytacji publicznej, a przez to nie ma obowiązku przekazania właściwemu Urzędowi Skarbowemu podatku od towarów i usług z tytułu ewentualnej ceny uzyskanej ze sprzedaży licytacyjnej nieruchomości dłużnika. Stanowisko takie znajduje uzasadnienie w treści art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto uzasadnienie takiego stanowiska potwierdza również fakt nienaliczenia podatku od towarów i usług z tytułu przeniesienia własności nieruchomości dokonanej aktem notarialnym repertorium A X z dnia 21 grudnia 2005 r. i nieujawnienia podatku w przedmiotowej umowie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Jak stanowi art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613), zgodnie z którym, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami – według art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121, z późn. zm.), nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Według regulacji art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane – stosowanie do treści art. 2 pkt 33 ustawy – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do wydania budynku (budowli) lub jego części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie ma miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, bowiem zarówno sprzedaż, jak i najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Stosownie do brzmienia ust. 7a powyższego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z regulacją art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że sprzedaż budynku hali produkcyjnej i portierni oraz budowli znajdujących się na działce gruntu nr 14/14 będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przewidującego zwolnienie od podatku dla dostawy budynków, budowli lub ich części, gdyż okoliczności sprawy wskazują, że w związku z ich nabyciem dłużnikowi (Spółce) nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem czynność przeniesienia nieruchomości na Spółkę dokonała Pani Elżbieta K. (działająca za zgodą męża – współwłaściciela) niezarejestrowana jako podatnik VAT czynny, o ile faktycznie – na co wskazuje treść uzupełnienia wniosku – dłużnik nie poniósł na ww. budynki i budowle nakładów na ulepszenie w wysokości co najmniej 30% ich wartości początkowej.

Z uwagi na brzmienie art. 29a ust. 8 ustawy ww. zwolnieniem będzie objęta również sprzedaż gruntu, na którym posadowione są ww. budynki i budowle.

Zatem w związku ze sprzedażą ww. zabudowanej działki gruntu nie będzie Pan zobowiązany do przekazania właściwemu urzędowi skarbowemu podatku od towarów i usług.

Natomiast sprzedaż niezabudowanej działki gruntu nr 14/15 – wbrew Pana stanowisku – nie będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż będzie dotyczyła terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ww. ustawy. Z treści uzupełnienia wniosku wynika bowiem, że dnia 8 lutego 2010 r. dla działki tej została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Wobec powyższego oraz z uwagi na fakt, że dostawa ww. gruntu nie będzie zwolniona od podatku na podstawie innych przepisów ustawy lub rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, będzie opodatkowana stawką 23%. W konsekwencji, w związku ze sprzedażą tej działki gruntu będzie Pan zobowiązany do przekazania właściwemu urzędowi skarbowemu podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, oceniając całościowo stanowisko przedstawione we wniosku, należało uznać je za nieprawidłowe.

Należy podkreślić, iż analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., po. 1409, z późn. zm.), nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że budowle znajdujące się na działce nr 14/14 stanowią budowle w rozumieniu przepisów ww. ustawy, a okoliczność, że budynki znajdujące się na tej działce stanowią budynki w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane przyjęto jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Należy również wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj