Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-206/12-2/SM
z 16 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-206/12-2/SM
Data
2012.05.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Napoje alkoholowe --> Wino


Słowa kluczowe
alkohol
klasyfikacja statystyczna
napoje alkoholowe
stawki podatku
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
stawka podatku akcyzowego dla niemusującego różowego wina o kodzie CN 2205 10 10



Wniosek ORD-IN 425 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10.02.2012 r. (data wpływu 20.02.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku akcyzowego dla niemusującego różowego wina - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.02.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku akcyzowego dla niemusującego różowego wina.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka C. Sp. z o.o. planuje wprowadzić na polski rynek nowy produkt alkoholowy w postaci niemusującego różowego wina wzbogaconego naturalnymi substancjami aromatycznymi (między innymi z grejpfruta), oznaczonego kodem Scalonej Nomenklatury Celnej (CN) 22051010 (nazwa handlowa V.).

Zgodnie z Załącznikiem nr 1, poz. 15 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, produkt klasyfikuje się do grupy: „Wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi. W pojemnikach o objętości 2 litry lub mniejszej. O rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu 18% obj. lub mniejszej.”

Produkt będzie produkowany i butelkowany we Francji. Producent informuje, iż zawartość alkoholu w winie wynosi 10% objętości, cały alkohol pochodzi z procesu fermentacji, a wino rozlewane jest do butelek o pojemności 0,75 litra. W związku z tym produkt spełnia wszystkie warunki zawarte w opisie Załącznika nr 1, poz. 15 do Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka jest właściwa stawka podatku akcyzowego dla niemusującego różowego wina, wzbogaconego naturalnymi substancjami smakowymi, o numerze CN 22051010, w butelce o pojemności 0,75 litra, o zawartości alkoholu 10%, który pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z Ustawą o Podatku Akcyzowym, produkt o kodzie 22051010, pochodzący w całości z procesu fermentacji i wzbogacany naturalnymi aromatami, klasyfikowany jest jako wino niemusujące (art. 95 ust. 1a), a w konsekwencji opodatkowany jest stawką akcyzy ustaloną w wysokości 158,00 zł od hektolitra gotowego wyrobu.

  1. wino niemusujące - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wina musującego określonego w pkt 2:
    1. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji, albo
    2. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 15% objętości, lecz nieprzekraczającej 18% objętości, pod warunkiem że nie zawierają żadnych dodatków wzbogacających oraz że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.


Dla poparcia interpretacji Ustawy, w kontekście produktu stanowiącego przedmiot sprawy, w dniu 9-02-2012 Spółka konsultowała się z kierownikiem Referatu Dozoru w Urzędzie Celnym w Pruszkowie, gdzie uzyskała opinię wskazującą na zasadność sformułowanej przez nią intepretacji, jednak dla uzyskania całkowitej pewności, poproszono ją o wystosowanie pisma do Dyrektora Izby Celnej w celu uzyskania pisemnej informacji. W dniu 10-02-2012 konsultowała także zagadnienie z Krajową Radą Winiarstwa i Miodosytnictwa, gdzie także uzyskała poparcie dla klasyfikacji produktu jako wino niemusujące opodatkowane stawką 158,00 zł/hektolitr.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, użyte w ustawie określenia oznaczają:

- wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy (Wykaz wyrobów akcyzowych) w poz. 15 mieszczą się „Wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi” (kod CN 2205).

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast w myśl art. 95 ust. 1 pkt 1 ustawy, winem w rozumieniu ustawy jest wino niemusujące - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wina musującego określonego w pkt 2:

  1. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji, albo
  2. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 15% objętości, lecz nienieprzekraczającej 18% objętości, pod warunkiem że nie zawierają żadnych dodatków wzbogacających oraz że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.

Ponadto zgodnie z art. 95 ust. 4, stawka akcyzy na wino wynosi 158,00 zł do 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Z opisu przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Spółka planuje wprowadzić na polski rynek nowy produkt alkoholowy w postaci niemusującego różowego wina wzbogaconego naturalnymi substancjami aromatycznymi (między innymi z grejpfruta), oznaczonego kodem Scalonej Nomenklatury Celnej (CN) 2205 10 10 (nazwa handlowa V.). Produkt klasyfikuje się do grupy „Wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi. W pojemnikach o objętości 2 litry lub mniejszej. O rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu 18% obj. lub mniejszej.” Produkt będzie produkowany i butelkowany we Francji. Producent informuje, iż zawartość alkoholu w winie wynosi 10% objętości, cały alkohol pochodzi z procesu fermentacji, a wino rozlewane jest do butelek o pojemności 0,75 litra.

Odnosząc zatem ww. przepisy do przedstawionego zdarzenia przyszłego, opisany wyrób o kodzie CN 2205 10 10, o zawartości alkoholu 10% objętości, w którym cały alkohol pochodzi z procesy fermentacji, będzie winem niemusującym w myśl kryteriów, o których mowa w art. 95 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy, opodatkowanym (zgodnie z ust. 4) stawką podatku akcyzowego w wysokości 158,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Zatem stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj