Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-33/12-4/AS
z 3 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-33/12-4/AS
Data
2012.04.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
akcja
akcje pracownicze
przekazanie nieodpłatne
źródła przychodu


Istota interpretacji
W momencie, gdy pracownik otrzymuje nieodpłatnie akcje amerykańskiej spółki – od podmiotu z nim niezwiązanego, nie dochodzi do powstania przychodu ze stosunku pracy, pomimo ponoszenia przez Pracodawcę kosztów uczestnictwa w programie. Nieodpłatne otrzymanie akcji od Spółki amerykańskiej skutkuje powstaniem przychodu z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem na Wnioskodawcy nie ciążą żadne obowiązki płatnika, w tym obowiązek pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości rynkowej otrzymanych przez pracowników akcji.



Wniosek ORD-IN 412 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 09.12.2011 r. (data wpływu 16.01.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 13.02.2012 r. (data wpływu 17.02.2012 r. data nadania w placówce pocztowej 14.02.2012 r.) na wezwanie z dnia 07.02.2012 r. Nr IPPB2/415-33/12-2/AS o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych powstałych w związku z objęciem wybranych pracowników motywacyjnym programem akcyjnym przez spółkę z siedzibą w Stanach Zjednoczonych:

  • jest nieprawidłowe w części dotyczącej braku powstania przychodu w momencie nieodpłatnego nabycia akcji spółki amerykańskiej,
  • jest prawidłowe w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 16.01.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych powstałych w związku z objęciem wybranych pracowników motywacyjnym programem akcyjnym przez spółkę z siedzibą w Stanach Zjednoczonych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 07.02.2012 r. Nr IPPB2/415-33/12-2/AS na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia złożonego wniosku poprzez:

  • doręczenie kserokopii dowodu uiszczenia opłaty należnej od wniosku do tut. Organu,
  • dokonanie stosownej opłaty w kwocie 40,00 zł na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie i doręczenie kserokopii dowodu uiszczenia opłaty do tut. Organu - jeżeli opłata nie została wniesiona,
  • podania numeru identyfikacji podatkowej (NIP) Spółki,
  • wskazanie rachunku bankowego, na który należy dokonać zwrotu nienależnej opłaty w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w terminie pismem z dnia 13.02.2012 r. (data wpływu 17.02.2012 r., data nadania w placówce pocztowej 14.02.2012 r.) oraz w dniu 13.02.2012 r. wniesiono należną od wniosku opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

U. należy do amerykańskiej korporacji, a spółka macierzysta (U. lnc.) z siedzibą w USA jest notowana na giełdzie w Nowym Jorku. Ponieważ U. na całym świecie obejmuje kadrę kierowniczą programem motywacyjnym MIP do tego programu przystąpiła także spółka U. Polska.

  1. Management Incentive Plan (MIP), czyli Plan Motywacyjny dla Kadry Kierowniczej U., stanowi cześć szerszego planu motywacyjnego U. Incentive Compensation 2 Plan, który został wprowadzony w grupie U. w 1999 roku. MIP obowiązuje między innymi w U. Polska.
  2. W ramach MIP wybrani pracownicy należący do kadry kierowniczej U. otrzymują specjalne premie motywacyjne (premie właścicielskie), których wysokość ustalana jest zgodnie z odrębnymi uregulowaniami zawartymi w dokumentach Planu.
  3. Premie przyznaje się w formie akcji U. klasy A. Są to akcje U. z siedzibą w USA.
  4. Wszystkie wypłacane, objęte Planem akcje są wcześniej nieemitowanymi akcjami zwykłymi U. klasy A. Akcje klasy A nie są wprowadzone do obrotu publicznego.
  5. Jeśli posiadacze akcji klasy A zdecydują się na ich sprzedaż, muszą zarejestrować się jako uczestnicy Programu Bezpośredniego Zakupu Akcji lub dokonać konwersji akcji klasy A na akcje klasy B, a następnie dokonać ich sprzedaży za pośrednictwem licencjonowanego maklera. Akcje zwykłe U. klasy B są notowane na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
  6. W momencie sprzedaży akcji U. nie jest pobierany żaden podatek w Stanach Zjednoczonych. Rozliczenie podatku następuje bezpośrednio przez pracowników w rozliczeniu rocznym składanym indywidualnie przez podatnika.
  7. Pracownicy raz w roku otrzymują dodatkową pulę akcji klasy A w wysokości zależnej od ilości posiadanych przez nich akcji na swoim koncie pracowniczym.Jest to tzw. Premia Właścicielska, która ma na celu promowanie trzymania akcji na swoim koncie.
  8. Uczestnictwo wybranych pracowników w Planie zatwierdzane jest przez Komisję ds. Wynagrodzeń (składającą się z członków powołanych przez Prezesa U.) oraz Komisję ds. Płac (składającą się z trzech niezależnych członków zarządu) U. Inc. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych.
  9. Zgodnie z treścią zaświadczenia Zastępcy Sekretarza U., Inc., działającego w imieniu spółki amerykańskiej, Plan U. lncentive Compensation Plan (którego częścią jest MIP) został zatwierdzony przez Zarząd spółki amerykańskiej, a następnie przyjęty przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy.
  10. Koszt uczestnictwa pracowników U. Polska w MIP ponosi Pracodawca (Wnioskodawca - U. Polska), który otrzymuje fakturę od spółki amerykańskiej.Faktura zawiera łączne koszty programu i nie specyfikuje wartości przyznanych konkretnym pracownikom akcji.
  11. Osoby, które otrzymują akcje są pracownikami U. Polska, ale mogą pracować w Polsce lub być oddelegowani do pracy zagranicą

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w momencie, gdy pracownik otrzymuje nieodpłatnie akcje amerykańskiej spółki, lub w momencie poniesienia przez U. Polska (pracodawcę) kosztu wynikającego z obciążenia wartością przekazanych pracownikom akcji U. Polska dochodzi do powstania przychodu ze stosunku pracy, przez co pracodawca ma obowiązek pobierania zaliczki na podatek od osób fizycznych od wartości rynkowej otrzymanych przez pracownika akcji...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Powstanie przychodu, powoduje dopiero zbycie akcji otrzymanych nieodpłatnie. Jest to przychód z kapitałów pieniężnych, o którym stanowi art. 17 ust 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pracodawca nie jest płatnikiem zaliczek na podatek od takich przychodów.

Przyjęcie przeciwnego stanowiska prowadziłoby do opodatkowania hipotetycznego przychodu. Pracownik otrzymując akcje nie jest bowiem w stanie zbyć ich w dniu otrzymania ponieważ procedura zbycia jest skomplikowana jak opisano w punkcie 5 stanu faktycznego, nie sposób więc orzec, że w chwili ich otrzymania już nimi dysponuje.

Pracodawca nie nabywa, a zatem i nie przyznaje tych akcji, Spółka nie posiada nawet informacji o wartości przyznanych pracownikowi przez Korporację akcji. Co prawda, w późniejszym terminie otrzymuje ona obciążenie w postaci faktury, lecz zawiera ono nie tylko samą wartość akcji ale i koszty całego programu. Zatem w momencie otrzymania akcji nie dochodzi do uzyskania przychodu ze stosunku pracy, gdyż pracownik nie otrzymuje ich od pracodawcy.

Najważniejszym argumentem przemawiającym za tym, że nie jest to dochód ze stosunku pracy jest fakt, iż pracodawca wprawdzie koszt ponosi koszt przyznanych akcji ale nie tylko od pracodawcy zależy przyznanie akcji konkretnym osobom.

Dowodzi tego fakt iż uczestnictwo wybranych pracowników w Planie zatwierdzane jest przez Komisję Wynagrodzeń (składającą się z członków powołanych przez Prezesa U.) oraz Komisję ds. Płac (składającą się z trzech niezależnych członków zarządu) U. Inc. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych.

Wobec powyższego stanowisko spółki można przedstawić w następujących punktach.

  1. Samo objęcie przez pracowników na preferencyjnych warunkach (poniżej wartości rynkowej) emitowanych akcji spółki zagranicznej nie powoduje powstania obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ponieważ decyzje o objęciu danej osoby programem podejmuje komisja powołana w USA przez Prezesa U..
  2. Akcje są papierami wartościowymi inkorporującymi zarówno prawa, jak i obowiązki wobec spółki będącej emitentem akcji. W momencie otrzymania akcji na preferencyjnych warunkach przysporzenie, jakie z tego tytułu uzyskuje dana osoba, niezależnie od źródła i przyczyny uzyskania tego przysporzenia, jest jedynie potencjalne. Cechą akcji jest to, iż generują one przychód dopiero w przyszłości w postaci dywidendy lub też w przypadku odpłatnego ich zbycia - w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na ich nabycie.
  3. Skoro z art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy wynika zasada, że za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się przychód z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych, to wnioskowanie a contrario nie pozwala na zidentyfikowanie tego przychodu już na etapie nabycia akcji. Podobny pogląd wyrażono w następujących wyrokach sądów administracyjnych: Wyrok WSA w Warszawie z 2009-09-15 III SA/Wa 570/09, Wyrok WSA w Warszawie z 2010-04-15 III SA/Wa 567/09, Wyrok WSA w Warszawie z 2010-12-08, III SA/Wa 2675/10.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej braku powstania przychodu w momencie nieodpłatnego nabycia akcji spółki amerykańskiej, oraz za prawidłowe w pozostałej części.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 1 tego przepisu wymienione są przychody m.in. ze stosunku pracy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione w art. 12 ust. 1 ww. ustawy kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia, a więc każda forma przysporzenia majątkowego (tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna) mająca swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy, a zatem, wszystko co pracownik otrzymuje od swojego pracodawcy – o ile nie stanowi wymienionego w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodu zwolnionego od podatku lub dochodu, od którego został zaniechany pobór podatku na podstawie przepisów Ordynacja podatkowa.

Stosownie natomiast do treści art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl przepisów art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, iż warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów są przychody z innych źródeł.

Jak stanowi art. 20 ust. 1 ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne, niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania „w szczególności” oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i tym samym powyższa ustawa w swoich założeniach daje podstawy prawne, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że spółka z siedzibą w USA ustanowiła program motywacyjny MIP obejmujący kadrę kierowniczą. Do tego programu przystąpiła także spółka polska. W ramach MIP wybrani pracownicy otrzymują specjalne premie motywacyjne (premie właścicielskie), których wysokość ustalana jest zgodnie z odrębnymi uregulowaniami zawartymi w dokumentach Planu. Premie przyznaje się w formie akcji U. klasy A. Są to akcje spółki z siedzibą w USA- akcje zwykłe klasy A. Akcje klasy A nie są wprowadzone do obrotu publicznego, jeśli posiadacze akcji klasy A zdecydują się na ich sprzedaż, muszą zarejestrować się jako uczestnicy Programu Bezpośredniego Zakupu Akcji lub dokonać konwersji akcji klasy A na akcje klasy B, a następnie dokonać ich sprzedaży za pośrednictwem licencjonowanego maklera. Pracownicy raz w roku otrzymują dodatkową pulę akcji klasy A w wysokości zależnej od ilości posiadanych przez nich akcji na swoim koncie pracowniczym - jest to tzw. Premia Właścicielska. Uczestnictwo wybranych pracowników w Planie zatwierdzane jest przez Komisję ds. Wynagrodzeń oraz Komisję ds. Płac z siedziba w Stanach Zjednoczonych. Koszt uczestnictwa pracowników U. Polska w MIP ponosi Pracodawca, który otrzymuje fakturę od spółki amerykańskiej.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że przyznanie wybranym pracownikom w ramach programu MIP premii motywacyjnej w formie nieodpłatnych akcji spółki z siedzibą w USA spowoduje, iż po stronie tych pracowników w momencie otrzymania nieodpłatnie akcji niewątpliwie będzie miało miejsce przysporzenie majątkowe z uwagi na fakt, że aby pracownik mógł czerpać korzyści z akcji musiałby nabyć akcje za określoną cenę, a w związku z nieodpłatnym nabyciem nie poniósł takich wydatków. Operacja ta wywołuje skutek podatkowy w postaci uzyskania przez uczestnika Programu przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten będzie odpowiadać wartości otrzymanych nieodpłatnie akcji zagranicznej spółki.

Kwalifikacja źródła uzyskania przychodu uzależniona jest, od podmiotu udostępniającego akcje będącego zarządcą programu lub administratora (pośrednika).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wniosku, zgodnie z zasadami programu MIP podmiotem, od którego pracownicy Wnioskodawcy nabędą nieodpłatnie akcje jest Spółka z siedzibą w Stanach Zjednoczonych a nie Spółka polska, która jest pracodawcą. Zatem nagrodzeni pracownicy otrzymali papiery wartościowe od niezwiązanego z nimi podmiotu.

Zatem nieodpłatne otrzymanie ww. akcji od osoby trzeciej Spółki amerykańskiej mającej swoją siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych, skutkuje powstaniem przychodu zakwalifikowanego do źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższa kwalifikacja dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych skutkuje powstaniem u uczestników programu w tym Wnioskodawcy przychodu z innych źródeł, o jakim mowa w ww. art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym .

Reasumując należy stwierdzić, że w momencie, gdy pracownik otrzymuje nieodpłatnie akcje amerykańskiej spółki – od podmiotu z nim niezwiązanego, nie dochodzi do powstania przychodu ze stosunku pracy, pomimo ponoszenia przez Pracodawcę kosztów uczestnictwa w programie. Nieodpłatne otrzymanie akcji od Spółki amerykańskiej skutkuje powstaniem przychodu z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem na Wnioskodawcy nie ciążą żadne obowiązki płatnika, w tym obowiązek pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości rynkowej otrzymanych przez pracowników akcji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków Sądu Administracyjnego, które zdaniem Wnioskodawcy przemawiają za słusznością stanowiska przedstawionego we wniosku podkreślić należy, iż jakkolwiek orzeczenia kształtują pewną linię wykładni obowiązującego prawa, jednak dotyczą wyłącznie konkretnych spraw, w danym stanie faktycznym. Orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj