Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-360/12-2/PR
z 15 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-360/12-2/PR
Data
2012.06.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
komputery
placówka oświatowa
preferencyjna stawka amortyzacji
stawka amortyzacyjna
szkoły


Istota interpretacji
możliwość zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% przy dostawie laptopów.



Wniosek ORD-IN 212 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.04.2012 r. (data wpływu 23.04.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% przy dostawie laptopów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.04.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% przy dostawie laptopów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności Spółka sprzedaje artykuły RTV i AGD na rzecz osób fizycznych, a także podmiotów gospodarczych. Wśród klientów Spółki są także placówki oświatowe, które nabywają dla potrzeb prowadzonej działalności edukacyjnej sprzęt komputerowy. Sprzęt komputerowy będący przedmiotem dostawy na rzecz placówek oświatowych Spółka sprzedaje z zastosowaniem stawki 0% VAT.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie,

że dla dostawy sprzętu komputerowego w postaci komputerów przenośnych (laptopów) na rzecz placówek oświatowych jest uprawniona do zastosowania stawki VAT 0%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146f ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2011 r. nr 177 poz. 1054 ze zm. dalej ustawa o VAT) stawka podatku wynosi 23%, z zastrzeżeniem m.in. art. 83, w którym ustawodawca przewidział możliwość zastosowania obniżonej stawki do 0% m.in. dla dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych.

Rodzaj sprzętu komputerowego, który może korzystać z preferencyjnej stawki VAT został wskazany w art. 83 ust. 13 w związku z załącznikiem nr 8 ustawy o VAT. I tak zgodnie z treścią przedmiotowego załącznika, towarami których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. l pkt 26 są:

  1. Jednostki centralne komputerowe, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  2. Drukarki
  3. Skanery
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT, dokonujący dostawy sprzętu komputerowego ma prawo zastosować stawkę 0% pod warunkiem spełnienia dodatkowych wymogów wśród których jest uzyskanie stosownego zamówienia wystawionego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową (tzn. szkoły i przedszkola publiczne, niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo wychowawcze)

Elementy składowe komputera

Każde urządzenie komputerowe, bez względu na jego charakter stacjonarny lub przenośny składa się z tych samych elementów składowych (połączonych ze sobą w różny sposób) tj:

  • jednostki centralnej (płyty głównej) wraz ze stacją dysków;
  • monitora;
  • klawiatury; oraz
  • tzw. myszki komputerowej lub touch pada (wbudowanej wersji myszki komputerowej).

Bez względu na rodzaj komputera i jego budowę, wskazane elementy składowe, pomimo że nieco inaczej zbudowane, pełnią dokładnie taką samą funkcję np.: oddzielny monitor w zestawie stacjonarnym służy do obsługi programów komputerowych w taki sam sposób jak i w komputerze przenośnym i jedyna różnica polega na sposobie połączenia tych dwóch elementów z jednostką centralną - za pomocą kabli lub na stale jak to ma miejsce w komputerze przenośnym. Analogicznie jest w przypadku innych części tj. klawiatury oraz myszki.

W konsekwencji różna budowa sprzętu komputerowego co do zasady nie przesądza o innym (gorszym bądź lepszym) zastosowaniu tych dwóch rodzajów komputerów (stacjonarnego i przenośnego).

Stopień miniaturyzacji układów scalonych powoduje stałe zmniejszanie się rozmiarów wszelkich urządzeń elektronicznych (w tym komputerów) bez pozbawiania ich funkcjonalności a nawet przeciwnie umożliwia coraz sprawniejsze korzystanie z aplikacji komputerowych (np. w przypadku tabletów nie ma już klasycznej klawiatury a zamiast niej pojawia się interaktywny ekran dotykowy). Dlatego bez względu na wygląd, komputer/zestaw komputerowy w skład którego wchodzą nawet różnie wyglądające, ale te same elementy należałoby uznać za urządzenia równoważne.

Komputery w dniu wprowadzenia przepisów o preferencyjnych stawkach VAT dla dostaw dla szkół.

W tym miejscu należy wskazać, iż w momencie wejścia w życie po raz pierwszy przepisu o zastosowaniu preferencyjnych warunków opodatkowania VAT dla dostawy sprzętu komputerowego tj. w 2001 roku (Dz.U. z 5 lipca 2001 r. nr 80 poz. 858) poziom wiedzy i techniki komputerowej był zdecydowanie niższy niż jest obecnie. Wtedy zasadnym było zawężanie katalogu sprzętu komputerowego objętego preferencją tylko do komputerów stacjonarnych (gdyż z uwagi na możliwości techniczne były one najsprawniejsze i najtańsze).

Obecnie, różnice w sprawności i szybkości urządzeń komputerowych uległy zatarciu a nawet odwróceniu na korzyść komputerów przenośnych, które przewyższają niejednokrotnie zestawy stacjonarne.

Podkreślić należy, że od 2001 roku treść przepisu mówiącego o rodzaju sprzętu komputerowego, który może korzystać z preferencji nie zmieniła się. Jednak brzmienie tego przepisu w opinii Spółki nie wskazuje, iż z preferencji mogą korzystać wyłącznie komputery stacjonarne, gdyż wśród sprzętu komputerowego objętego preferencjami wymienione zostały wszystkie części składowe m.in. komputerów przenośnych (wspomniane we wcześniejszej części wniosku).

Gdyby uznać, że z preferencji w takim przypadku korzystają jedynie dostawy kompletnych zestawów stacjonarnych lub poszczególnych elementów, z zastosowaniem obniżonej stawki VAT można by sprzedawać poszczególne elementy komputera przenośnego tj. oddzielnie monitor i oddzielnie jednostkę centralną, natomiast w stanie połączonym nie mogłyby korzystać z preferencji. Uznanie za właściwe odmiennego opodatkowania komputera przenośnego jako całości oraz tego samego urządzenia jako elementów składowych w ocenie Spółki byłoby nielogiczne i wbrew intencjom racjonalnego ustawodawcy.

Uchwalenie preferencyjnych warunków sprzedaży sprzętu komputerowego dla szkół

Zgodnie z analizami powstałymi w procesie legislacyjnym, który wprowadził po raz pierwszy do przepisów ustawy o VAT z 1993 roku zapisy o preferencyjnym opodatkowaniu sprzętu komputerowego (rok 2001 - druk 2464) zostały one wprowadzone w związku z akcją komputeryzacji szkół, do której zobowiązane zostały Państwa Członkowskie i kraje aspirujące do UE. Powodem wprowadzenia obniżonej stawki było zwiększenie efektywności programu rozwoju pracowni internetowych w placówkach oświatowych. Obniżenie stawki VAT umożliwiało wykorzystanie kwot przeznaczonych w budżecie państwa przez większą liczbę placówek.

Jednym z argumentów przedstawionych w opinii Biura Studia i Analiz w sprawie zgodności komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym z dnia 7 grudnia 2000 r. było, że „(…) nowelizacja stwarza niepowtarzalną szansę na odbudowę i stworzenie nowoczesnej bazy pomocy naukowych, w tym pracowni komputerowych w polskich placówkach edukacyjnych (..)”.

Wprowadzenie w 2001 roku przepisów które umożliwiały szkołom zakup sprzętu komputerowego z preferencyjnym podatkiem VAT niestety nie doprowadziło do trwałej poprawy wyposażenia szkół w sprzęt komputerowy z uwagi na jego szybką utratę wartości użytkowej związaną z postępem technologicznym. Z tego względu konieczne są kolejne wymiany komputerów.

Nieracjonalna interpretacja przepisów uznająca, iż opodatkowany stawką 0% VAT jest sprzęt komputerowy tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT (ze wskazaniem na sprzęt stacjonarny nie biorąc pod uwagę poszczególnych elementów każdego zestawu komputerowego z których składają się także komputery przenośne) prowadziłaby de facto do nieuzasadnionej dyskwalifikacji najnowszej technologii komputerowej, która umożliwia bardziej efektywne wykorzystanie sprzętu przez placówki oświatowe, jest niejednokrotnie tańsza oraz nie poddaje się tak szybko degradacji technologicznej.

Spółka stoi na stanowisku, iż biorąc pod uwagę wyżej przedstawione argumenty, komputery przenośne (laptopy) sprzedawane na rzecz placówek oświatowych powinny korzystać zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT z preferencyjnej stawki 0% VAT z uwagi na przedmiotowe przesłanki:

  • komputery przenośne jak i zestawy komputerów stacjonarnych składają się z takich samych elementów;
  • załącznik 8 do ustawy o VAT oprócz zestawów stacjonarnych wymienia wszystkie części składowe wchodzące w skład zarówno komputerów przenośnych jak i stacjonarnych i uznanie, że sprzedaż poszczególnych elementów komputera przenośnego może korzystać ze stawki preferencyjnej, a w formie złożonej nie może - nie jest racjonalne;
  • przepisy dotyczące preferencyjnego opodatkowania VAT sprzętu komputerowego zostały wprowadzone w roku 2001, kiedy to dominowały komputery stacjonarne i ich funkcjonalność była zdecydowanie lepsza niż komputerów przenośnych. Po 11 latach obowiązywania przepisu, interpretowanie go w taki sam sposób, bez uwzględnienia postępu technologicznego jest nieracjonalne i prowadzi do nieefektywnej gospodarki środkami publicznymi przeznaczonymi na oświatę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawowa stawka podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146 f, stawka podatku wynosi 23%. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Według art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku tym wymieniono:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  2. Drukarki
  3. Skanery
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy)

W myśl art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a).

Zgodnie z ust. 15 tego artykułu, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności sprzedaje m.in. na rzecz placówek oświatowych, które nabywają dla potrzeb prowadzonej działalności edukacyjnej sprzęt komputerowy. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do możliwości zastosowania preferencyjnej stawki VAT 0%, dla dostawy sprzętu komputerowego w postaci komputerów przenośnych (laptopów) na rzecz placówek oświatowych.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej, 0% stawki podatku przy dostawach sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych, wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki (wymieniono grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług), jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających. Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż laptop nie mieści się w katalogu pojęć, użytych przez ustawodawcę w poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy, gdyż nie jest jednostką centralną komputera, serwerem, monitorem ani zestawem komputerów stacjonarnych. Komputer przenośny nie jest również urządzeniem do transmisji danych cyfrowych, o którym mowa w poz. 5 tego załącznika. W ocenie tutejszego organu fakt, że laptop będzie pełnił w szkole funkcje stacjonarnej jednostki komputerowej nie oznacza, iż jest zestawem komputerów stacjonarnych.

W efekcie - wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy - komputer przenośny nie został wymieniony przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy, co oznacza, iż do dostawy ww. towaru nie można zastosować preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Należy nadmienić, że skoro przedmiot dostawy nie spełnia kryteriów uprawniających do zastosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 0%, tym samym bezprzedmiotowe stało się analizowanie okoliczności wniosku pod kątem wypełnienia pozostałych przesłanek, warunkujących zastosowanie stawki 0%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj