Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-188/12-2/IG
z 14 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-188/12-2/IG
Data
2012.05.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynki koszarowe
Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB)
roboty budowlane
stawka preferencyjna


Istota interpretacji
1. Czy w stanie prawnym obowiązującym w 2011 i 2012 r., w przypadku wykonywania robót: budowlanych, budowlano - montażowych i instalacyjnych, związanych z przebudową, modernizacją i remontem budynków zbiorowego zamieszkania, znajdujących się na terenie koszar policyjnych, klasyfikowanych wg PKOB w klasie 1130, właściwą stawką VAT dla tego rodzaju usług jest stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%?2. Czy w stanie prawnym obowiązującym w 2011 i 2012 r. wykonywanie wszystkich czynności w zakresie świadczenia usług budowlano - montażowych, remontowych, modernizacji, termomodernizacji, czy robót konserwacyjnych w budynkach zbiorowego zamieszkania, klasyfikowanych wg PKOB w klasie 1130, podlega opodatkowaniu stawką obniżoną w wysokości 8%, niezależnie od tego czy roboty te dotyczą części mieszkalnej, czy też części niemieszkalnej budynku, zwłaszcza w sytuacji gdy umowa dotyczyła wykonania robót budowlanych budynków jako całości?



Wniosek ORD-IN 721 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15.02.2012 r. (data wpływu 17.02.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych, budowlano-montażowych, instalacyjnych, remontów, wykonywanych w budynkach zbiorowego zamieszkania PKOB 1130 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.02.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych, budowlano-montażowych, instalacyjnych, remontów, wykonywanych w budynkach zbiorowego zamieszkania PKOB 1130.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Spółka) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka prowadzi kompleksową działalność w zakresie budownictwa ogólnego i Inżynierii lądowej. W sierpniu 2011 r., w wyniku przeprowadzonego postępowania o zamówienie publiczne w trybie przetargu nieograniczonego, Spółka zawarła umowę, której przedmiotem było opracowanie dokumentacji projektowej z branży sanitarnej, elektrycznej i telekomunikacyjnej oraz wykonanie robót budowlanych modernizacji budynków koszarowych zlokalizowanych na terenie koszar Oddziałów Prewencji Policji.

Zgodnie z powyższą umową Spółka zobowiązała się wykonać kompleksową inwestycję budowlaną, począwszy od sporządzenia odrębnie dla każdego budynku dokumentacji Projektu Budowlano - Wykonawczego (wraz z przeniesieniem praw autorskich) w branży sanitarnej, elektrycznej i telekomunikacyjnej, uzyskania dla w/w projektów stosownych uzgodnień i opinii, wykonania robót budowlanych modernizacji budynków zgodnie z zakresem prac określonym w zamówieniu, po nadzór inwestycyjny i sporządzenie dokumentacji powykonawczej.

Wymienione usługi wykonywane były w obiektach budowlanych klasyfikowanych wg PKOB w klasie 1130, bowiem wskazane w umowie budynki koszarowe, były budynkami zbiorowego zamieszkania, nie posiadającymi wyodrębnionych lokali mieszkalnych i służyły do zbiorowego zakwaterowania policjantów, przy czym ponad połowa powierzchni użytkowej każdego budynku zawsze była wykorzystywana na cele mieszkaniowe.

Na każdej kondygnacji w/w budynków (oprócz piwnic) znajdowało się od 8 do 11 sal sypialnych oraz pomieszczenia sanitarne (łazienki, toalety, umywalnie), szatnie, świetlice i inne niezbędne do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych zakwaterowanych w nich policjantów. Budynki te posiadały również część niemieszkalną, na którą składały w głównej mierze zlokalizowane na każdej kondygnacji pomieszczenia biurowe (służbowe) - przeznaczone dla dowódców zakwaterowanych w danym budynku pododdziałów, pomieszczenie poczty koszarowej zlokalizowanej na parterze budynku koszarowego, pomieszczeń ogólnodostępnej biblioteki zlokalizowanej na parterze budynku koszarowego, magazyny broni i magazyny chemiczne, oraz część pomieszczeń magazynowych i gospodarczych zlokalizowanych w piwnicach wymienionych budynków. Podkreślić jednak należy, że powierzchnia niemieszkalna każdego z budynków koszarowych stanowiła mniej niż połowę całkowitej powierzchnia użytkowej każdego z tych budynków.

Zakres inwestycji budowlanej realizowanej w budynkach koszarowych obejmował opracowanie dokumentacji projektowo - wykonawczej z branży sanitarnej, elektrycznej i telekomunikacyjnej oraz wykonanie robót budowlanych modernizacji budynków.

Dokumentacja projektu budowlano - wykonawczego sporządzona odrębnie dla obu budynków, zawierała: Projekty Budowlano - Wykonawcze w branży sanitarnej, elektrycznej i telekomunikacyjnej zawierającej szczegółowe rozwiązania techniczne i materiałowe niezbędne do wykonania robót, Specyfikacje Techniczne Wykonania i Odbioru Robót odrębnie dla każdej z branż, informację dotyczącą Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia.

Roboty budowlane modernizacyjne budynków koszarowych, obejmowały swym zakresem prace budowlano - montażowe i remontowe z zakresu:

  • branży budowlanej - roboty posadzkarskie, roboty przygotowawcze, murarskie, tynkarskie i malarskie, oraz inne z nimi związane, jak również remont poszycia dachowego.
  • branży sanitarnej - w zakresie instalacji: wentylacyjnych, wodno-kanalizacyjnych, przeciwpożarowych, odwodnieniowych, centralnego ogrzewania i ciepła technologicznego oraz klimatyzacyjnych - polegające na ich remoncie, modernizacji i/lub wykonaniu w wymaganym zakresie,
  • branży elektrycznej - telekomunikacyjnej - w zakresie instalacji: elektrycznej zasilającej, siłowej, oświetleniowej, uziemiającej, wyrównawczej i odgromowej, przepięciowej i przeciwpożarowej, teletechnicznych (system sygnalizacji włamania i napadu, system sygnalizacji pożar, system telewizji dozorowej, system kontroli dostępu, system sieci strukturalnej - komputerowej i telefonicznej, system sieci radiowo - telewizyjnej, system kanalizacji teletechnicznej i okablowania telekomunikacyjnego) - polegające na ich remoncie, modernizacji i/lub wykonaniu w wymaganym zakresie. Inwestycja budowlana miała charakter kompleksowy i dotyczyła budynków koszarowych oznaczonych nr 8 i 9 jako całości (w podziale na kondygnacje), bez wskazania, iż roboty budowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynku tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych.

Zgodnie z umową, roboty budowlane związane z budynkiem koszarowym nr 8, wykonywane były w pełnym zakresie (wraz ze sporządzeniem Projektu Budowlano - Wykonawczego branży sanitarnej, elektrycznej i telekomunikacyjnej) i dotyczyły wszystkich kondygnacji budynku, zaś ich efektem była częściowa zmiana funkcji pomieszczeń, przy czym zachowany został mieszkalny charakter budynku.

Natomiast w budynku nr 9, wobec przeprowadzonej już wcześniej częściowo modernizacji, roboty budowlane wykonane przez Spółkę obejmowały sporządzenie dokumentacji Projektu Budowlano - Wykonawczego branży sanitarnej, elektrycznej i telekomunikacyjnej oraz remont i modernizację pomieszczeń piwnicy w pełnym zakresie, remont pokrycia dachowego, oraz remont i modernizację parteru, I i II piętra w zakresie branży sanitarnej, elektrycznej i telekomunikacyjnej oraz innej instalacyjnej w wymaganym zakresie. W wyniku przeprowadzonych prac modernizacyjnych w budynku nr 9 nie uległa zmiana funkcja pomieszczeń.

Umowne wynagrodzenie z tytułu realizacji przez Spółkę kompleksowej inwestycji budowlanej, polegającej na sporządzeniu dokumentacji Projektu Budowlano - Wykonawczego we wskazanym w umowie zakresie oraz wykonanie robót budowlanych modernizacji budynków nr 8 i 9, określone zostało w łącznej kwocie brutto odrębnie dla każdego budynku, bez podziału na poszczególne usługi.

Powyższe wynagrodzenie, uwzględniało koszt wykonania całego zakresu przedmiotu umowy, określonego postanowieniami tej umowy oraz załącznika do umowy, w tym w szczególności koszty: sporządzenia dokumentacji projektu budowlano - wykonawczego, przeniesienia praw autorskich do w/w projektu, zakupu materiałów i urządzeń niezbędnych do wykonania przedmiotu umowy, ich magazynowania i transportu na teren budowy, robocizny bezpośredniej i pracy sprzętu użytego do wykonania robót budowlanych, pośrednie zysku kalkulacyjnego i ryzyka, nadzorów autorskich, inne koszty związane z realizacją robót oraz wszelkie opłaty związane z przedmiotem zamówienia, w tym podatek VAT.

W trakcie trwania przedmiotowej usługi, w związku z realizacją poszczególnych etapów robót, Spółka dokonywała częściowych rozliczeń prowadzonej inwestycji, wystawiając na rzecz zamawiającego faktury VAT, tytułem :Opracowania dokumentacji projektowej z branży sanitarnej, elektrycznej i telekomunikacyjnej oraz wykonanie robót budowlanych modernizacji budynku nr... (8 lub 9), zlokalizowanego na terenie obiektu OPP zgodnie z umową z dnia 22 sierpnia 2011 r. w jednej pozycji faktury. Do powyższej usługi Spółka stosowała podstawową stawkę podatku od towarów i usług, w wysokości 23%.

W wyniku przeprowadzonej na początku roku analizy stosowanych przez Spółkę przy sprzedaży usług stawek podatku od towarów i usług, zaistniały uzasadnione wątpliwości dotyczące stosowanej przez Spółkę stawki VAT, dotyczącej realizacji Inwestycji na terenie koszar OPP. Obowiązujące przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wskazują bowiem, że przedmiotowa usługa świadczona przez Spółkę „ze względu na swój zakres i charakter obiektów budowlanych, których dotyczyła, winna być opodatkowana według preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8 %.

Wobec tego, Spółka planuje dokonanie korekty rozliczeń przedmiotowej usługi, polegającej na zmianie stosowanej dotychczas stawki podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na stawkę właściwą dla tego rodzaju usługi, która wynosić powinna 8%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w stanie prawnym obowiązującym w 2011 i 2012 r., w przypadku wykonywania robót: budowlanych, budowlano - montażowych i instalacyjnych, związanych z przebudową, modernizacją i remontem budynków zbiorowego zamieszkania, znajdujących się na terenie koszar policyjnych, klasyfikowanych wg PKOB w klasie 1130, właściwą stawką VAT dla tego rodzaju usług jest stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%...
  2. Czy w stanie prawnym obowiązującym w 2011 i 2012 r. wykonywanie wszystkich czynności w zakresie świadczenia usług budowlano - montażowych, remontowych, modernizacji, termomodernizacji, czy robót konserwacyjnych w budynkach zbiorowego zamieszkania, klasyfikowanych wg PKOB w klasie 1130, podlega opodatkowaniu stawką obniżoną w wysokości 8%, niezależnie od tego czy roboty te dotyczą części mieszkalnej, czy też części niemieszkalnej budynku, zwłaszcza w sytuacji gdy umowa dotyczyła wykonania robót budowlanych budynków jako całości...

Zdaniem Wnioskodawcy - stanowisko dotyczące pytania nr 1:

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1, przy czym na mocy art. 146 a pkt 1 w/w ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146 f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust.1 (...), wynosi 23%.

W myśl art. 41 ust. 2 w/w ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1., przy czym, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 2 w/w ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146 f: (...), stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 2 (...) wynosi 8%.

Na mocy przepisu art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (...), stawkę podatku, o której mowa w art 41 ust 2 ustawy stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust 12 a w/w ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Na mocy ust. 12b do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2. Natomiast, zgodnie z art. 41 ust. 12c, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Definicja „obiektów budownictwa mieszkaniowego” określona została w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11, w tym budynki zaliczone do klasy 1130 „Budynki zbiorowego zamieszkania”, obejmującej, między innymi budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, z wyłączeniem zabudowań koszarowych należących do klasy 1274 „Pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej niewymienione”. W zaistniałej sytuacji faktycznej, Spółka prowadziła roboty budowlane polegające na przebudowie, modernizacji i remoncie budynków koszarowych o charakterze mieszkalnym, zaliczanych, zgodnie z przywołaną powyżej definicją do „obiektów budownictwa mieszkaniowego” i klasyfikowanych wg PKOB w klasie 1130 - „budynki zbiorowego zamieszkania”.

Wobec powyższego budynki te spełniają warunki przewidziane w art . 41 ust 12 a ustawy, kwalifikujące je jako budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym. Nie mają do nich zastosowania ograniczenia określone w art . 41 ust . 12b ustawy, bowiem modernizowane budynki nie są budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, ani też nie mają wyodrębnionych lokali mieszkalnych. Wobec powyższego, zgodnie z przepisem art . 41 ust . 12 ustawy, do robót prowadzonych przez Spółkę przy modernizacji budynków koszarowych, w odniesieniu do robót wykonywanych w 2011 i 2012 r., będzie miała zastosowanie stawka wynikająca z art. 146 a pkt 2 ustawy, wynosząca 8 %.

Podobne stanowisko w kwestii, będącej przedmiotem niniejszego wniosku zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów w interpretacjach indywidualnych: ITPP2/443-105/10/AP z dnia 27 kwietnia 2010 r. oraz ITPP2/443-1033/10/AK z dnia 10 grudnia 2010 r. oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej ILPP2/443-236/11-2/MR z dnia 29 kwietnia 2011 r.

Stanowisko Spółki - dotyczące pytania nr 2:

W przypadku realizacji robót budowlanych w budynkach niemających jednolitego charakteru, tzn. w budynkach, w których część budynku wykorzystywana jest dla celów mieszkalnych, a pozostała część do innych celów, dla ustalenia właściwej stawki podatku VAT z tytułu świadczenia powyższych usług, konieczne jest dokonanie odpowiedniego zaklasyfikowania danego budynku.

Z przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, wynika, że ,,w przypadku obiektów budowlanych użytkowanych lub przeznaczonych do wielu celów, klasyfikuje się je w jednej pozycji, zgodnie z ich głównym użytkowaniem”. I tak, ,,budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem”.

Z kolei ,,budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest dla celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny”.

Uznanie na gruncie PKOB budynku za mieszkalny, pozwala uznać go na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług za obiekt budownictwa mieszkaniowego, a w konsekwencji na zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT do usług budowlanych dotyczących takiego budynku (por. - interpretacja indywidualna Dyrektora izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 12.06.2009 r. - sygn. ITPP1/443-215/09/MS). Z kolei uznanie na gruncie PKOB budynku za niemieszkalny powoduje, że budynek ten nie jest obiektem budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu VAT, co powoduje, że usługi budowlane dotyczące takiego budynku są opodatkowane stawką podstawową VAT w wysokości 23 %.

W zaistniałej sytuacji faktycznej, Spółka zawarła umowę na realizację kompleksowej inwestycji budowlanej, polegającej na sporządzeniu dokumentacji Projektu Budowlano - Wykonawczego w określonym umownie zakresie oraz wykonanie robót budowlanych modernizacji budynków koszarowych nr 8 i 9. Zakres usług dotyczył więc wykonania określonych prac budowlanych we wskazanych obiektach i nie określał, których części budynku (mieszkalnych, czy niemieszkalnych) będą one dotyczyć.

W związku z powyższym należy uznać, że w odniesieniu do całości robót budowlanych, realizowanych w budynkach koszarowych w zakresie określonym w umowie, należy zastosować jednolitą stawkę podatku od towarów i usług, pomimo faktu, że roboty te dotyczyły zarówno powierzchni mieszkalnych, jaki powierzchni niemieszkalnych.

Wobec faktu, że budynki te były budynkami zbiorowego zamieszkania, klasyfikowanymi wg PKOB w klasie 1130, wykonywanie w nich wszystkich czynności w zakresie świadczenia usług budowlano - montażowych, remontowych, modernizacji, termomodernizacji, czy robót konserwacyjnych, według stanu prawnego obowiązującego w 2011 i 2012 r. podlegało i podlega opodatkowaniu według stawki preferencyjnej w wysokości 8%, co wynika z przepisów art. 41 ust. 12 w związku z art. 146 a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc zatem wskazane regulacje prawne do sytuacji faktycznej, należy stwierdzić, że zgodnie z art. 41 ust 12 w związku z art. 146 a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka ma prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% do całości robót polegających na przebudowie, modernizacji i remoncie (w obrębie bryły budynku) opisanego obiektu budownictwa mieszkaniowego - zaklasyfikowanego w PKOB w dziale 11.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja dotyczy pytań nr 1 i nr 2 zawartych w niniejszym wniosku. W zakresie pytań nr 3 i nr 4 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj