Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-799/15/AR
z 13 stycznia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 października 2015 r. (data wpływu 5 października 2015 r.) uzupełnionym pismem z 12 listopada 2015 r. (data wpływu 16 listopada 2015 r.), pismem z 17 listopada 2015 r. (data wpływu 19 listopada 2015 r.), pismem z 9 grudnia 2015 r. (data wpływu 14 grudnia 2015 r.) oraz pismem z 8 stycznia 2016 r. (data wpływu 12 stycznia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy działek o nr A i B – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2015 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy działek o nr A i B.

Wniosek został uzupełniony pismem z 12 listopada 2015 r. (data wpływu 16 listopada 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 6 listopada 2015 r. znak IBPP1/4512-799/15/AR, oraz pismem z 17 listopada 2015 r. (data wpływu 19 listopada 2015 r.), pismem z 9 grudnia 2015 r. (data wpływu 14 grudnia 2015 r.) oraz pismem z 8 stycznia 2016 r. (data wpływu 12 stycznia 2016 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina planuje zbyć nieruchomość niezabudowaną składającą się z działki nr C o powierzchni 0,0858 ha położoną w S. Zbycie nastąpi w drodze wymiany (zamiany) na nieruchomość niezabudowaną składającą się z działki nr A i nr B o łącznej powierzchni 0,0858 ha stanowiącą własność Parafii w S. Zamiana nastąpi bez dopłaty, ponieważ wartość działki gminnej nr C, jak i działki Parafii nr A i nr B została wyceniona przez rzeczoznawcę na kwotę 31506,00 PLN.

W planie zagospodarowania przestrzennego Gminy dla terenu zurbanizowanego miasta S. wraz z terenami usługowymi przy ul…, przyjętego dnia 22 marca 2005 r. przez Radę Miejską uchwałą Nr…. opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Województwa z dnia 4 maja 2005 r., Nr … – przedmiotowe nieruchomości leżą na terenie oznaczonym symbolem ZC - teren cmentarza.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

  1. Parafia w S. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
  2. Przedmiotem sprzedaży w drodze zamiany będzie nieruchomość składająca się z działki o numerze A i nr B k.m. 2 obręb ewidencyjny S. o łącznej powierzchni 0,0858 ha, wł. Parafia w S.
  3. W planie zagospodarowania przestrzennego Gminy S. dla terenu zurbanizowanego miasta wraz z terenami usługowymi przy ul…. - przyjętym dnia 22 marca 2005 r. przez Radę Miejską w S. Uchwałą Nr …. opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Województwa z dnia 4 maja 2005 r., Nr … - przedmiotowe działki leżą na terenie oznaczonym symbolem ZC - teren cmentarza. Zgodnie z jego treścią w rozdziale „Ustalenia dotyczące terenów chronionych w tym o zakazie zabudowy” w § 9 „wyznacza się tereny szczególnej ochrony walorów przyrodniczych oznaczonych symbolami ZPE, ZP, ZC i ZL, dla których ustala się przeznaczenie podstawowe: tereny zieleni i wód oraz symbolem R, dla których ustala się przeznaczenie podstawowe: tereny rolnicze. Na terenach obowiązuje zakaz zabudowy - za wyjątkiem dopuszczonej w planie”.

„Na terenach oznaczonych symbolem ZC - o przeznaczeniu podstawowym teren cmentarza, ustala się zakaz budowy wszelkich obiektów, których funkcjonowanie nie jest związane z funkcją cmentarza”.

W ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Starostwo Powiatowe w G. działka nr A stanowi użytek RIVa i ŁIVa, działka nr B stanowi użytek RIVa.

  1. Dla działek o nr A i B nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy.

Pismem z dnia 9 grudnia Wnioskodawca wskazał:

  1. Dostawa działek była wykorzystana wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku VAT.
  2. Z tytułu nabycia działek przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pismem z dnia 8 stycznia 2016 r. Wnioskodawca sprostował pismo z 9 grudnia i ostatecznie wyjaśnił, że działka ta została przekazana parafii jako darowizna dnia 25 października 2002 roku nr aktu A nr … w G. Działka miała służyć do powiększenia obszaru cmentarza parafialnego. Podarowana działka leżała odłogiem i nie była wykorzystywana do żadnej działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w piśmie z dnia 17 listopada 2015 r.):

Czy dostawa działek będących własnością Parafii o numerach A i B będzie podlegała opodatkowaniu VAT-em czy będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 12 listopada 2015 r.) Parafia w S. planuje zbyć nieruchomość niezabudowaną składającą się z działki nr A i nr B k.m. 2 o powierzchni 0,0858 ha położoną w S. Zbycie nastąpi w drodze zamiany na nieruchomość niezabudowaną składającą się z działki nr C o powierzchni 0,0858 ha stanowiącą własność Gminy S. Zamiana nastąpi bez dopłaty, ponieważ wartość działek nr A i nr B własność Parafi w S. jak i działki Gminy S. nr C, została określona przez rzeczoznawcę majątkowego na kwotę 31.506,00 zł (słownie: trzydzieści jeden tysięcy pięćset sześć złotych 00/100).

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na zapisy w planie zagospodarowania przestrzennego dot. działki nr A i nr B będącej własnością Parafii w S., zamiana powyższa nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT- em z uwagi na dostawę terenów innych niż tereny budowlane - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2011.177.1054 j.t.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie tematyki poruszanej we wniosku, tut. organ postanowił ująć kwestie dotyczące dwóch zdarzeń przyszłych w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z przepisem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z powyższych przepisów wynika, że nieruchomość spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów i świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.

I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp., które nie są przeznaczone pod zabudowę.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT - przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Jak wynika z wniosku przedmiotowa nieruchomość jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego.

Należy podkreślić, że zwolnione od podatku od towarów i usług w oparciu o powołany wyżej art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy są dostawy nieruchomości spełniające łącznie 2 warunki, tj.:

  1. przedmiotem dostawy musi być teren niezabudowany,
  2. teren ten nie może spełniać definicji terenu budowlanego, zawartej w art. 2 pkt 33 ustawy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działki nr A i B będące własnością Parafii , znajdują się na terenie przeznaczonym pod cmentarz.

Przedmiotowe działki niezabudowane (nr A i B) nie będą jednak mogły korzystać ze zwolnienia przewidzianego w powołanym wyżej przepisie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, gdyż - z uwagi na swoje przeznaczenie - nie spełniają definicji terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Cmentarz jest bowiem budowlą zgodnie z zapisem art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 ze zm.), który stanowi, że ilekroć w ustawie mowa jest o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.), cmentarze i obiekty z nimi związane, domy pogrzebowe, krematoria umieszczone zostały pod symbolem 1272.

Analizując przepisy w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy gruntu niezabudowanego należy podkreślić, że zwolnienie od podatku obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę.

Jak wskazano wyżej cmentarz jest budowlą, a zatem działki nr A i B są działkami przeznaczonymi zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę. Tym samym ich dostawa nie będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. – zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, od 1 stycznia 2014 r. dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że działki o numerze A i nr B będące przedmiotem wniosku Wnioskodawca nabył w drodze darowizny, oraz że po nabyciu działki leżały odłogiem i nie były wykorzystywane do żadnej działalności.

Dostawa tych działek nie będzie zatem korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, gdyż działki po nabyciu nie były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej.

W związku z powyższym dostawa działek nr A i B będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT według 23% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej – składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku i jego uzupełnienia opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj