Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-109/12/LG
z 29 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-109/12/LG
Data
2012.05.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu wobec instytucji Wspólnot Europejskich i innych


Słowa kluczowe
ewidencja
kotłownia
podmiot zużywający
węgiel
wyroby
wyroby akcyzowe
zakład
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Zastosowanie zwolnienia od podatku zakupu węgla zużywanego do celów opałowych przez zakład energochłonny



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2012r. (data wpływu 28 lutego 2012r.), uzupełnionego pismami z dnia 18 maja 2012r. (data wpływu 23 maja 2012r.), z dnia 24 maja 2012r. (data wpływu) oraz z 25 maja 2012r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku zakupu wyrobów węglowych zużywanych do celów opałowych przez zakład energochłonny – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku zakupu wyrobów węglowych zużywanych do celów opałowych przez zakład energochłonny.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 maja 2012r. (data wpływu 23 maja 2012r.) będący odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP4/443-109/12/LG z dnia 8 maja 2012r. oraz pismami z dnia 24 maja 2012r. i 25 maja 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zakład X jest Samorządowym Zakładem Budżetowym zajmującym się obsługą dostaw: wody, ciepła, odbiorem i oczyszczaniem ścieków oraz oczyszczaniem miasta. Dostawą ciepła na terenie miasta dla ludności zajmuje się sekcja ciepłownicza, która działa w strukturach Zakładu od czerwca 2011r.

Zakupy wyrobów węglowych wykorzystanych na wytwarzanie energii cieplnej dla ludności w 2011r. wyniosło więcej niż 10% wartości produkcji sprzedanej.

Sekcja ciepłownicza stanowi zintegrowaną część Zakładu, więc nie posiada własnych komórek (wyodrębnionych) komórek organizacyjnych i finansowych.

Wytworzone przez sekcję ciepłowniczą ciepła oraz ciepłej woda jest wykorzystywana dla celów socjalno-bytowych mieszkańców miasta (tzn. dla wspólnot mieszkaniowych oraz spółdzielni mieszkaniowych).

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 lutego 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż dostawą ciepła na terenie miasta dla ludności zajmuje się sekcja ciepłownicza, która działa w strukturach Zakładu od czerwca 2011r. i od tego miesiąca dostarcza ciepło dla mieszkańców Y. Od miesiąca czerwca 2011r. wydatki na zakup wyrobów węglowych w stosunku do wartości produkcji sprzedanej całego Zakładu wyniosły 11,28%. Natomiast po zsumowaniu wartości sprzedaży wszystkich usług wykonywanych w 2011r. przez Zakład X w Y oraz Zakład Gospodarki Z w Y (został przejęty przez Zakład X w Y dnia … czerwca 2011r.) procent wydatków poniesionych przez oba Zakłady na zakup wyrobów węglowych w 2011r. w stosunku do przychodów całkowitych, tj. ze wszystkich działalności, wyniósł 12,98%. Reasumując wydatki w 2011r. poniesione na zakup wyrobów węglowych służących do produkcji energii cieplnej dla mieszkańców miasta Y stanowią ponad 10% osiągniętych przychodów z całej działalności Zakładu w 2011r.

W piśmie z dnia 24 maja 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił i doprecyzował, że jest płatnikiem podatku VAT a więc wartość produkcji sprzedanej w 2011r., wynosząca za okres od miesiąca czerwca do końca roku wyniosła 3.521.589,26 zł, natomiast po zsumowaniu wartości produkcji sprzedanej Zakładu X oraz Zakładu Gospodarki Z wartość ta wyniosła 7.009.942,46 zł i jest to wartość netto produkcji sprzedanej.

Wnioskodawca wskazał, że ww. dane zostały podane na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej w roku 2011.

Natomiast w uzupełnieniu wniosku z dnia 25 maja 2012r. Wnioskodawca poinformował, że udział zakupów wyrobów węglowych do wartości produkcji sprzedanej wyniosły od miesiąca czerwca 2011r. do końca roku 11,28%, a po zsumowaniu działalności Zakładu X oraz Zakładu Gospodarki Z za cały 2011r. wynosi 12,98%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zakład X w Y ma prawo do zwolnienia z opłaty akcyzowej za wyroby węglowe wykorzystywane do wytworzenia energii cieplnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia on założenia formalne do zwolnienia z ponoszenia opłaty akcyzowej za wyroby węglowe wykorzystywane do wytwarzania energii cieplnej dla mieszkańców miasta Y. Wydatki ponoszone w okresie przeszłym, tj. w 2011r., wyniosły ponad 10% w stosunku do sprzedaży całego Zakładu. Według planów budżetowych na 2012r. wydatki na wyroby węglowe w stosunku do planowanych przychodów całego Zakładu wynoszą 12,02%, w 2012r. nie jest planowany wzrost sprzedaży pozostałych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wyrobami węglowymi – stosownie do zapisu ust. 1 pkt 1a powyższego artykułu - są wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ww. ustawy.

W załączniku tym wymieniono:

  • w poz. 19 pod kodem CN ex 2701: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych,
  • w poz. 20 pod kodem CN ex 2702: węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych,
  • w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00: koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Z objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wynika iż oznaczenie „ex” - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;
  3. dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;
  4. import wyrobów węglowych;
  5. eksport wyrobów węglowych;
  6. użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;
  7. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
  8. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Zasadą jest zatem, iż obrót wyrobami węglowymi jest objęty systemem podatku akcyzowego, niemniej ustawodawca przewidział liczne wyłączenia od tej zasady stosując zwolnienia.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy obowiązującym od dnia 2 stycznia 2012r., zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Stosownie zaś do art. 31a ust. 2 pkt 8 zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

Przez zakłady energochłonne - w myśl ust. 10 wskazanego artykułu - rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z kolei podmiotem zużywającym jest - w świetle art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy - podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Stosownie do zapisu art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych, z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy oraz sposób jej prowadzenia został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca spełnia wymagania określone w ww. art. 31a ust. 10 ustawy, tj. wymagania niezbędne do bycia zakładem energochłonnym, gdyż wartość procentowa zakupu wyrobów węglowych do sprzedaży ogółem w 2011r. wyniosła u Wnioskodawcy 12,98%. Wnioskodawca dokonuje zakupu wyrobów węglowych wyłącznie na potrzeby wytworzenia energii cieplnej, która dostarczana jest do mieszkańców Y.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje stwierdzić należy, że zakup wyrobów węglowych (wyłącznie o kodzie CN 2701, 2702 lub 2704 00) zużywanych przez Wnioskodawcę – zakład energochłonny, do celów opałowych korzysta ze zwolnienia od akcyzy, o ile Wnioskodawca spełnia pozostałe warunki wynikające z art. 31 a ust. 4-7.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie w tym miejscu zaznaczyć należy, iż zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj