Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/4511-1487/15-2/EC
z 20 stycznia 2016 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r, poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2015 r. (data wpływu 23 listopada 2015 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wykupem papierów wartościowych (weksli) od wierzyciela – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 listopada 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wykupem papierów wartościowych (weksli) od wierzyciela.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:
Spółka (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która ma swoją siedzibę na terenie Polski i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. prowadzenie robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych.
W celu prowadzenia działalności gospodarczej, w tym realizowania projektów budowy budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, Spółka korzysta z różnych form finansowania w postaci kredytów i pożyczek bankowych jak również poprzez emisję papierów wartościowych (weksli bądź obligacji).
Aktualnie w związku ze spłatą swoich zobowiązań finansowych, Spółka jako dłużnik dokonuje spłaty (wykupu) papierów wartościowych, w tym weksli. Posiadaczem weksli jest spółka jawna (dalej: Wierzyciel), w której wspólnikami są osoby fizyczne, podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: PIT). Papiery wartościowe mogą być wykupywane przez Spółkę po cenie emisyjnej (cenie nominalnej) albo powyżej ceny emisyjnej, w takim przypadku różnica między kwotą uzyskaną z wykupu papieru wartościowego (weksla) a ceną zakupu (ceną emisyjną) papieru wartościowego stanowi dyskonto.
Wierzyciel prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą m.in. w zakresie udzielania finansowania (tj. PKD 64.99.Z pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych), a papiery wartościowe (weksle bądź obligacje) stanową składniki majątkowe przedsiębiorstwa Wierzyciela. Przychody z tej działalności są na bieżąco opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych na poziomie wspólników, proporcjonalnie do ich udziału w zyskach spółki jawnej, tzw. podatkiem linowym (na zasadach wynikających z art. 30c ustawy o PIT). Przychody z działalności finansowej są ujmowane w księgach rachunkowych Wierzyciela na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości.
W związku z powyższym, dział księgowy Spółki powziął wątpliwość odnośnie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wykupem papierów wartościowych od Wierzyciela.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Spółka jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wykupem papierów wartościowych (weksli) od Wierzyciela?
Zdaniem wnioskodawcy, Spółka nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wykupem papierów wartościowych (weksli bądź obligacji) od Wierzyciela. W przypadku bowiem wykupywania przez Spółkę papierów wartościowych (weksli bądź obligacji) po cenie emisyjnej dochód w ogóle nie występuje, a w przypadku wykupowania papierów wartościowych (weksli bądź obligacji) powyżej ceny emisyjnej tj. wystąpienia różnicy między kwotą uzyskaną z wykupu papieru wartościowego (weksla bądź obligacji) a ceną nominalną (ceną emisyjną) papieru wartościowego, podatnikiem zobowiązanym do wykazania dochodu z tego tytułu (dyskonta) będzie Wierzyciel.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Na wstępie Wnioskodawca zauważa, że instytucja weksla uregulowana została w ustawie z dnia 28 kwietnia 1936 r. Prawo wekslowe. Weksel emitowany na podstawie przepisów tej ustawy jest papierem wartościowym, którego funkcją jest uregulowanie lub zabezpieczenie zobowiązania pieniężnego.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, odrębnymi źródłami przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 5b ust. 2 ustawy o PIT jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną (np. spółka jawna), przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1 uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) uzyskanych z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych pobiera się 19% zryczałtowanych podatek dochodowy.
W świetle natomiast art. 5a pkt 12 ustawy o PIT, iż dyskonto stanowi różnicę między kwotą uzyskaną z wykupu papieru wartościowego przez emitenta a ceną zakupu papieru wartościowego na rynku pierwotnym lub wtórnym.
Niezależnie od powyższego należy mieć na uwadze art. 30b ust. 1 ustawy o PIT, zgodnie z którym od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Jednocześnie zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 dochodem jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23-ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.
W świetle natomiast art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji) oraz wartościowych, w tym tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupi umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych.
Równocześnie należy zwrócić uwagę na art. 30b ust. 4 ustawy o PIT, zgodnie z którym przepisu art. 30b ust. 1 nie stosuje się, jeżeli odpłatne zbycie udziałów (akcji), papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacja praw z nich wynikających następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.
Mając na uwadze przytoczone przepisy, Wnioskodawca powziął wątpliwość odnośnie ciążących na nim obowiązków płatnika podatku z tytułu wykupu papierów wartościowych (weksli) od Wierzyciela. Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji wykupu papieru wartościowego (weksli, obligacji) mamy do czynienia z sytuacją podobną do odpłatnego zbycia papierów wartościowych. Zgodnie bowiem z art. 50 ustawy prawo wekslowe, prawo wykupu weksla przysługuje, każdemu dłużnikowi wekslowemu. Polega ono na tym, iż dłużnik dokonuje zapłaty całej sumy wskazanej na wekslu na rzecz posiadacza weksla, a ten wydaje (przekazuje, wręcza) dłużnikowi dokument weksla. Należy dodać, iż posiadacz weksla, któremu dłużnik wekslowy oferuje jego wykup, ma obowiązek przyjęcia sumy wekslowej i wydania dokumentu weksla. Wydanie dokumentu weksla dłużników wekslowemu jest bardzo istotnym elementem - z jednej strony chroni dłużnika przed niebezpieczeństwem ponownej zapłaty (np. gdyby weksel przeszedł w posiadanie osoby trzeciej, która nie wiedziała o fakcie wykupu weksla), z drugiej - umożliwia dłużnikowi dochodzenie roszczeń regresowych przeciwko innym dłużnikom wekslowym, o ile takowe istnieją.
Równocześnie Wnioskodawca zauważa, że wierzyciel prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą m.in. w zakresie udzielania finansowania (tj. PKD 64.99.Z pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych), a papiery wartościowe (weksle bądź obligacje) stanowią składniki majątkowe przedsiębiorstwa Wierzyciela (spółki jawnej). Przychody z tej działalności są na bieżąco opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych na poziomie wspólników, proporcjonalnie do ich udziału w zyskach spółki jawnej, tzw. podatkiem linowym (na zasadach wynikających z art. 30c ustawy o PIT). Przychody z działalności finansowej są ujmowane w księgach rachunkowych Wierzyciela na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wykupem papierów wartościowych (weksli) od Wierzyciela, ponieważ wykup następuje w wykonaniu działalności gospodarczej Wierzyciela. W przypadku wykupywania przez Spółkę papierów wartościowych (weksli) powyżej ceny emisyjnej i wystąpienia różnicy między kwotą uzyskaną z wykupu papieru wartościowego (weksla) a ceną zakupu (ceną emisyjną) papieru wartościowego, podatnikiem zobowiązanym do wykazania dochodu z tego tytułu (dyskonta) będzie Wierzyciel. Innymi słowy, Wierzyciel powinien wykazać przychód w wysokości otrzymanej od Spółki kwoty wykupu oraz koszt uzyskania przychodu w postaci wydatków na objęcie papieru wartościowego (w wysokości ceny emisyjnej). W przypadku wystąpienia różnicy między kwotą uzyskaną z wykupu papieru wartościowego (weksla bądź obligacji) a ceną nominalną (ceną emisyjną) papieru wartościowego, powstanie dochód opodatkowany PIT na poziomie wspólników Wierzyciela.
Z powyższymi tezami zgadza się również Minister Finansów w indywidualnych interpretacjach podatkowych.
Przykładowo:
- w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2015 r, o sygn. IPPB1/415-1309/14-4/KS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że „Dla prawidłowego ustalenia sposobu rozliczenia dochodu przypadającego na Wnioskodawcę z tytułu wykupu Obligacji przez emitenta (...) konieczne jest właściwe zakwalifikowanie przychodów do odpowiedniego źródła przychodu. Skoro przedmiotem działalności spółki jawnej będzie obrót udziałami i papierami wartościowymi, a (jak wskazano uprzednio) obligacje zaliczyć należy do papierów wartościowych, to czerpanie z tego tytułu pożytków stanowić będzie realizację przedmiotu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem wykup Obligacji otrzymanych z tytułu likwidacji (rozwiązania) spółki jawnej, skutkować będzie, po stronie Wnioskodawcy powstaniem przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej (...).”
- to samo stanowisko zostało również potwierdzone w licznych innych interpretacjach indywidualnych np:
- Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, z dnia 29 maja 2015 r., o sygn. IBPB1/1/4511-278/15/BK
- w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, z dnia 7 maja 2015 r., o sygn. IBPBI/1/4511-410/15/AP oraz
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, z dnia 9 kwietnia 2015 r, o sygn. IPPB1/4511-31/15-6/EC.
- Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, z dnia 29 maja 2015 r., o sygn. IBPB1/1/4511-278/15/BK
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.
W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tutejszy organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.