Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/4511-1-1537/15-2/AA
z 26 stycznia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2015 r. (data wpływu 16 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem nagrody rzeczowej:

  • w części dotyczącej sposobu opodatkowania nagrodyjest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej określenia wartości przychodu – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej prawidłowego ujęcia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem nagrody rzeczowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Firma prowadzona przez osobę fizyczną na zasadach ogólnych pod nazwą „A” wzięła udział w promocji zorganizowanej przez firmę „B” skierowaną do Klientów prowadzących warsztaty samochodowe, a jej celem nadrzędnym było wyłonienie i nagrodzenie najlepszych mechaników lub elektromechaników w Polsce, a także promowanie dobrych praktyk stosowanych w tej grupie zawodowej. Tegoroczna edycja trwała od 1 marca do 31 lipca. W trakcie tych pięciu miesięcy Klienci dokonywali zakupu określonego asortymentu promocyjnego, a także rozwiązywali testy wiedzy online i zdobywali dodatkowe punkty. Osobą która reprezentowała i brała bezpośredni udział w imieniu firmy „A” był jeden z pracowników (syn właściciela). Dzięki m.in. ogromnej wiedzy udało się zdobyć tytuł „Wybitny (…)” oraz nagrodę główną samochód. Samochód został odebrany na podstawie „potwierdzenia odbioru nagrody za zajęcie I miejsca w promocji „B”. Dodatkowo firma „A” otrzymała ksero faktury dokumentującej zakup samochodu z salonu, gdzie widniała cena zakupu oraz ksero protokołu wydania tego samochodu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy właściwe jest uznanie wygranej za przychód z działalności gospodarczej z nieodpłatnych świadczeń, czy opodatkować wygraną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wartości nagrody?
  2. Jak określić wartość przychodu?
  3. Jeżeli właściwe będzie uznać nagrodę jako przychód z działalności to w jaki sposób wykazać go w PKPiR?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Wartość kwoty do opodatkowania należy wycenić wg cen rynkowych. W przypadku posiadania faktury dokumentującej zakup samochodu z salonu VW, gdzie widniała cena zakupu oraz ksero protokołu wydania tego samochodu jako podstawę opodatkowania można przyjąć kwotę wynikającą z tej faktury. Jeśli przychód zostanie określony jako przychód z działalności należy go ująć w PKPiR w pozostałych przychodach w kolumnie 8.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem nagrody rzeczowej:

  • w części dotyczącej sposobu opodatkowania nagrody jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej określenia wartości przychodu jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej prawidłowego ujęcia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jest prawidłowe.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) zawiera w art. 10 ust. 1 katalog źródeł przychodów, wśród których wymienia w pkt 3 pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 powołanej ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (…).

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ww. ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że firma prowadzona przez osobę fizyczną wzięła udział w promocji zorganizowanej przez firmę „B” skierowaną do klientów prowadzących warsztaty samochodowe. Klienci biorący udział dokonywali zakupu określonego asortymentu promocyjnego, a także rozwiązywali testy wiedzy online i zdobywali dodatkowe punkty. Osobą, która reprezentowała i brała bezpośredni udział w imieniu firmy „A” był jeden z pracowników. Dzięki ogromnej wiedzy udało się zdobyć tytuł „Wybitny (…)” oraz nagrodę główną samochód.

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Przy czym w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W rozpatrywanej sytuacji nie jest jednak możliwe zastosowanie zwolnienia od podatku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy. Przewidziane w tym przepisie zwolnienie od podatku, nie dotyczy nagród otrzymanych w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że wartość nagrody uzyskanej w ramach promocji w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, należy zakwalifikować do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji wartość wygranej nagrody Wnioskodawca powinien doliczyć do swoich przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować ją razem z innymi dochodami (przychodami) uzyskanymi z tego źródła, zgodnie ze stosowaną formą opodatkowania.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej sposobu opodatkowania nagrody jest nieprawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do określenia wartości przychodu należy wskazać, na treść art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z tym przepisem wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Z kolei w myśl art. 11 ust. 2a ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Stosownie do treści art. 11 ust. 2b powołanej ustawy, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej firma „A”, za udział w promocji, otrzymała nagrodę główną samochód. Firma otrzymała ksero faktury dokumentującej zakup samochodu z salonu, gdzie widniała cena zakupu oraz ksero protokołu wydania tego samochodu.

Mając na uwadze okoliczności przedstawione we wniosku należy wskazać, że wartość przychodu z tytułu otrzymanej nagrody należy ustalić na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. Przy czym cena rynkowa może być ustalona na podstawie ceny wskazanej w fakturze, dokumentującej zakup samochodu przez organizatora konkursu, jeżeli cena ta istotnie odpowiada wartości ustalonej według zasad powołanych w treści art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej określenia wartości przychodu uznano za prawidłowe.

Ponadto należy wyjaśnić, że szczegółowe warunki prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2014 r., poz. 1037). Zgodnie z pkt 8 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów - kolumna 8 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych przychodów, np. przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika.

Zatem, z uwagi na fakt, że nagroda uzyskana w ramach promocji w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowi przychód z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, to wartość tej nagrody należy zaewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 8 „pozostałe przychody”.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tej części uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj