Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/4511-295/15-3/KJ
z 15 lutego 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) w związku z art. 16 ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy Ordynacji podatkowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1649) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2015 r. (data wpływu 29 października 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lutego 2016 r. (data wpływu 8 lutego 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania odsetek oraz premii pieniężnej od udzielonej pożyczki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2015 r. do Izby Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania odsetek oraz premii pieniężnej od udzielonej pożyczki.

Pismem z dnia 5 listopada 2015 r., nr IBPB-2-2/4511-640/15/ZuK Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) przekazał wniosek celem załatwienia wg właściwości, stosownie do § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi.

Pismo wraz z wnioskiem wpłynęło do tutejszego Organu w dniu 9 listopada 2015 r.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa i art. 16 ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1649) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. 2015 r., poz. 643), pismem z dnia 20 stycznia 2016 r., nr IPTPB3/4511-295/15-2/KJ (doręczonym w dniu 25 stycznia 2016 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie dnia 3 lutego 2016 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 1 lutego 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Pan … (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”) jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zaznacza, że nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, w tym również nie prowadzi działalności gospodarczej, której przedmiotem byłoby udzielanie pożyczek. Wnioskodawca, umową z dnia 1 kwietnia 2015 r. udzielił pożyczki osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, będącej jednocześnie podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) (dalej: „Pożyczkobiorca”). Zatem, stronami zawartej umowy pożyczki pozostają: Podatnik, jako pożyczkodawca, oraz osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą i będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, jako Pożyczkobiorca. Pożyczka została udzielona na okres jednego roku. Pożyczka jest oprocentowana, zaś odsetki w ustalonej przez strony wysokości, płatne są do 10 dnia każdego miesiąca kalendarzowego. Zwrot kapitału nastąpi z końcem trwania okresu, na który pożyczka została udzielona.

Pośrednikiem w przedmiotowej transakcji była spółka … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „…”), która to z tytułu usługi pośrednictwa otrzymuje od Pożyczkobiorcy – osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą premię pieniężną w ustalonej przez … i Pożyczkobiorcę wysokości. Poza przedmiotową umową pożyczki, Podatnik zawarł z … umowę o współpracy, na mocy której przysługuje Mu od … premia pieniężna w wysokości 0,4167% miesięcznie, tj. 5% rocznie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał co następuje:

… Sp. z o.o. jest podatnikiem posiadającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a zatem podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie zatem z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.), … Sp. z o.o. jest polskim rezydentem podatkowym i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Umowa o współpracy pomiędzy … Sp. z o.o. a Wnioskodawcą została zawarta w dniu 1 kwietnia 2015 r. Zgodnie z § 10 tej umowy, umowa została zawarta na czas określony 2 lat, licząc od dnia jej zawarcia (z prawem wypowiedzenia umowy przez każdą ze Stron w ciągu 14 dni). Celem wyczerpującego i zupełnego przedstawienia postanowień umowy, poniżej Wnioskodawca przedstawia tekst przedmiotowej umowy o współpracę:

„Preambuła

  1. Zleceniodawca posiada wolne środki pieniężne które może przeznaczyć na udzielenie pożyczki oraz zainteresowany jest ofertą …,
  2. … posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie poszukiwania podmiotów zainteresowanych zaciągnięciem pożyczki,
  3. … posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie dochodzenia wierzytelności pieniężnych.

Po ustaleniu wszystkich warunków porozumienia strony zawarły niniejszą Umowę.

§ 1

  1. Zleceniodawca oświadcza, iż zainteresowany jest zawarciem umowy z podmiotem trzecim, w ramach której Zleceniodawca udzieli podmiotowi trzeciemu (dalej jako „Pożyczkobiorca”) pożyczek pieniężnych w kwocie [ustalonej przez Strony] z przeznaczeniem na inwestycję określoną w odrębnym porozumieniu (dalej jako „Umowa Pożyczki”).
  2. Okres udzielenia pożyczki bez zgody Zleceniodawcy nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, natomiast oprocentowanie pożyczki nie może być niższe niż 10%.
  3. Zleceniodawca zleca niniejszym …, a … przyjmuje zlecenie podjęcia działań zmierzających do zawarcia umowy Pożyczki pomiędzy Zleceniodawcą, a podmiotem trzecim, na podstawie której Zleceniodawca udzieli Pożyczkobiorcy pożyczki pieniężnej za wynagrodzeniem. W ramach zlecenia … zobowiązuje się w szczególności ustalić w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy szczegółowe warunki umowy Pożyczki.
  4. Zleceniodawca pod warunkiem zawarcia Umowy Pożyczki może zlecić … podjęcie ewentualnych działań zmierzających do dochodzenia i zaspokojenia wierzytelności Zleceniodawcy wynikającej z umowy Pożyczki (dalej jako „Wierzytelność”) … zobowiązuje się, a Zleceniodawca upoważnia go, do podjęcia w tym celu takich działań, jakie według swojej swobodnej oceny, uzna za celowe i racjonalne w świetle okoliczności sprawy. Za wykonanie powyższego zobowiązania przez … uznawane będzie w szczególności:
    1. Wszczęcie przed właściwym sądem lub innym właściwym organem postępowania zmierzającego do ustalenia i wyegzekwowania Wierzytelności,
    2. Przeprowadzenie rokowań i negocjacji z Pożyczkobiorcą, zmierzających do polubownego zaspokojenia Wierzytelności na ustalonych w drodze ugody zasadach.

§ 2

Uprawnienia …

W oparciu o udzielone pełnomocnictwo w okresie obowiązywania niniejszej Umowy … posiada uprawnienie do podejmowania wszelkich działań w celu dochodzenia Wierzytelności na rzecz Zleceniodawcy, na co Zleceniodawca wyraża zgodę i nie będzie dochodził z tego tytułu roszczeń od ….

§ 3

Obowiązki …

… zobowiązuje się:

  1. Prowadzić negocjacje w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy zmierzające do zawarcia Umowy Pożyczki,
  2. Zawrzeć w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy Umowę Pożyczki tylko jeżeli zostanie udzielone odrębne pełnomocnictwo,
  3. Poinformować Zleceniodawcę o warunkach i fakcie zawarcia Umowy Pożyczki niezwłocznie, najpóźniej w terminie 7 dni od jej zawarcia,
  4. Poinformować Zleceniodawcę, na jego żądanie, o skutkach podejmowanych działań związanych z realizacją niniejszej Umowy niezwłocznie po tym, gdy Wierzytelność zostanie zaspokojona,
  5. Udostępnienia na żądanie Zleceniodawcy dokumentów źródłowych wskazujących na wysokość kwot uzyskanych w związku z prowadzoną egzekucją Wierzytelności,
  6. Dołożenia należytej staranności w celu zaspokojenia całości lub możliwie największej części Wierzytelności.

§ 4

Obowiązki Zleceniodawcy

  1. Zleceniodawca zobowiązuje się do utrzymania odpowiednich środków pieniężnych z przeznaczeniem na udzielanie pożyczek.
  2. Zleceniodawca jest zobowiązany współdziałać z … przy dochodzeniu Wierzytelności, w szczególności na żądanie … dostarczyć wszelkie informacje lub dokumenty uzasadnione dla wykonania niniejszej Umowy.

§ 5

Premia pieniężna miesięczna

W przypadku zawarcia Umowy Pożyczki przez Zleceniodawcę z podmiotem wskazanym przez … za jego pośrednictwem, … będzie wypłacał Zleceniodawcy miesięczną premię pieniężną w wysokości 0,4166667% wartości wypłaconej i niezwróconej pożyczki za każdy miesiąc do czasu jej całkowitej spłaty. Wypłata premii uzależniona będzie od zapłaty przez Pożyczkobiorcę, z którym Zleceniodawca zawarł umowę pożyczki za pośrednictwem …, prowizji miesięcznej na rzecz … z tytułu pośrednictwa finansowego.

§ 6

Szczegóły dotyczące korespondencji listownej

  1. Strony zgodnie ustalają, iż wszelka korespondencja pomiędzy nimi kierowana będzie listami poleconymi za potwierdzeniem odbioru przez adresata, na podane w komparycji umowy adresy.
  2. Prawidłowo wysłany list polecony uznawany będzie za doręczony z chwilą jego odbioru przez adresata/inną osobę uprawnioną, lub upływu terminu jego drugiego awizowania.
  3. Strony będą informować się wzajemnie w formie pisemnej o każdej zmianie swego adresu lub numeru rachunku bankowego wskazanego związku z realizacją niniejszej Umowy. Jeżeli Zleceniodawca nie poinformuje o zmianie numeru swojego rachunku bankowego, a … dokona przelewu jakiekolwiek kwoty w związku z realizacją niniejszej Umowy na rachunek wskazany w niniejszej Umowie lub też inny prawidłowo wskazany przez Zleceniodawcę, nie ponosi on żadnej odpowiedzialności z tego tytułu, a dokonana przez niego płatność uważana będzie za zrealizowaną na rzecz Zleceniodawcy.

§ 7

Klauzula prorogacyjna

  1. Umowa niniejsza podlega prawu polskiemu.
  2. Spory, jakie mogą wyniknąć w związku z realizacją Umowy, Strony będą rozwiązywać w sposób polubowny. W razie braku polubownego rozwiązania takiego sporu każda ze Stron może, po bezskutecznym wezwaniu drugiej strony do polubownego rozwiązania sporu, poddać spór pod rozstrzygnięcie sądu powszechnego właściwego dla siedziby ….

§ 8

Oświadczenie o zachowaniu poufności

  1. Każda ze Stron zobowiązuje się do zachowania poufności, co do zawarcia i treści oraz wykonania niniejszej Umowy, jak również wszelkich innych umów związanych z niniejszą Umową, co do wszelkich informacji dotyczących działalności drugiej Strony, pozyskanych podczas negocjacji i współpracy w zakresie niniejszej Umowy, w szczególności informacji dotyczących Umowy Pożyczki, Wierzytelności oraz Pożyczkobiorcy. Zobowiązanie to wiąże Strony również po wygaśnięciu niniejszej Umowy. … jest jednak uprawniony do ujawnienia Umowy oraz okoliczności z nią związanych w zakresie celowym do jej wykonania, a w szczególności zawiadomienia o dokonanej cesji oraz dochodzenia Wierzytelności.
  2. Strony są uprawnione do przekazywania informacji objętych niniejszym zobowiązaniem do zachowania poufności swoim doradcom i zleceniobiorcom, o ile są oni związani odpowiednim zobowiązaniem do zachowania w poufności tychże informacji.
  3. W przypadku zawarcia ze wskazanym przez … podmiotem trzecim umowy poza … w trakcie trwania niniejszej umowy lub 5 lat po jej rozwiązaniu Zleceniodawca zapłaci … wynagrodzenie w wysokości 10% wartości udzielonego przez Zleceniodawcę na rzecz wskazanego przez … podmiot trzecie finansowania nie mniej jednak niż 10 000 złotych.

§ 9

Odpowiedzialność …

  1. … ponosi wobec Zleceniodawcy odpowiedzialność wyłącznie za szkodę poniesioną przez Zleceniodawcę bezpośrednio na skutek naruszenia przez … obowiązujących przepisów prawa lub niewykonania lub nienależytego wykonania postanowień niniejszej Umowy z winy umyślnej oraz wyłącznie w granicach szkody rzeczywistej poniesionej przez Zleceniodawcę (damnum emergens). Wyłączona jest odpowiedzialność … z tytułu utraconych korzyści (lucrum cessans).
  2. … nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek działania lub zaniechania Zleceniodawcy lub osób uprawnionych do reprezentowania Zleceniodawcy lub też osób przez niego wskazanych do podejmowania określonych czynności w związku z wykonywaniem niniejszej Umowy.

§ 10

Terminy

  1. Niniejsza Umowa, z zastrzeżeniem odmiennych postanowień Porozumienia, zostaje zawarta na czas określony 2 lat, licząc od dnia jej zawarcia.
  2. Stronom przysługuje prawo wypowiedzenia niniejszej Umowy w ciągu 14 dni.

§ 11

Pactum de forma

Wszelkie zmiany niniejszej umowy wymagają pod rygorem nieważności zachowania formy pisemnej w formie aneksu. Strony niniejszym uzgadniają, iż dopuszczają możliwość zmiany lub uzupełnień Umowy w szczególności w przypadku, gdy okaże się, iż cel Umowy może zostać osiągnięty w wyniku innych działań, niż przewidziane niniejszą Umową.

§ 12

Klauzula salwatoryjna

W sytuacji, gdyby którekolwiek z postanowień niniejszej Umowy okazały się nieważne, nieskuteczne lub niewykonalne, Strony uznają, że zostaną one zastąpione postanowieniami, które będąc ważne, skuteczne i wykonalne najściślej odpowiadają sensowi i zamierzeniu zastępowanych postanowień, w możliwie ten sam sposób rozkładając uprawnienia i obowiązki Stron. W szczególności, w razie, gdyby przelew Wierzytelności okazał się nieważny lub nieskuteczny … będzie uprawniona do wykonania zlecenia określonego w niniejszej Umowie, w tym przede wszystkim do dochodzenia Wierzytelności, działając jako pełnomocnik Zleceniodawcy, a zawarcie niniejszej umowy traktowane będzie przez Strony jako udzielenie przez Zleceniodawcę … pełnomocnictwa do podejmowania w jego imieniu wszelkich działań, do jakich byłby uprawniony, gdyby wszelkie postanowienia niniejszej Umowy były ważne, skuteczne i wykonalne, nie wyłączając ustanawiania dalszych pełnomocnictw, w tym pełnomocnictw procesowych, jakie uzna za celowe dla dochodzenia i wyegzekwowania Wierzytelności. W takim wypadku wynagrodzenie należne … jako pełnomocnikowi Zleceniodawcy odpowiada wartością wynagrodzeniu zastrzeżonemu w Umowie.

§ 13

Oświadczenie o świadomości znaczenia zapisów

  1. Strony zgodnie potwierdzają, że wszystkie postanowienia niniejszej Umowy zostały między nimi uzgodnione, każda ze Stron miała możliwość wpływu na treść tych postanowień, a ponadto każda ze Stron miała możliwość zapoznania się z wszystkimi postanowieniami niniejszej Umowy przed jej podpisaniem.
  2. Każda ze Stron oświadcza, iż przeczytała osobiście niniejszą Umowę, w pełni ją rozumie i akceptuje, na dowód czego składa poniżej własnoręczny podpis.
  3. Nagłówki i śródtytuły w niniejszej Umowie zostały zamieszczone jedynie dla większej przejrzystości tekstu i nie mają wpływu na treść i wykładnię niniejszej Umowy.
  4. Umowa niniejsza została sporządzona w dwóch egzemplarzach, po jednym dla każdej ze Stron”.

Wnioskodawca poinformował, że premia pieniężna w wysokości 0,4167% miesięcznie, tj. 5% rocznie, zgodnie z § 5 ww. umowy, przysługuje za zawarcie Umowy Pożyczki przez Wnioskodawcę z podmiotem wskazanym przez … Sp. z o.o. (premia za udostępnienie kapitału podmiotowi wskazanemu przez … Sp. z o.o.). Przy czym wypłata premii uzależniona jest od zapłaty przez Pożyczkobiorcę, z którym Wnioskodawca zawarł umowę pożyczki za pośrednictwem … Sp. z o.o., prowizji miesięcznej na rzecz … Sp. z o.o. z tytułu pośrednictwa finansowego.

Wnioskodawca niniejszym precyzuje, że dokumentem potwierdzającym fakt otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnej jest potwierdzenie przelewu bankowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy Wnioskodawca, będący podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, przychody, o których mowa w umowie o współpracę, tj. odsetki od udzielonej pożyczki należne od Pożyczkobiorcy, oraz premie pieniężną należną od … Sp. z o.o. obowiązany jest opodatkować jako przychody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym, zgodnie z dyspozycją art. 30a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy?
  2. Czy w danym stanie faktycznym, Wnioskodawca nie jest jednocześnie płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy z tytułu odsetek od udzielonej pożyczki należnych od Pożyczkobiorcy oraz premii pieniężnej należnej od … Sp. z o.o., jako że zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 4 w zw. z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnikami zaliczek na podatek dochodowy z ww. tytułów są odpowiednio: Pożyczkobiorca oraz … Sp. z o. o., które to podmioty są zobowiązane do pobrania i wpłaty do Urzędu Skarbowego miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy Wnioskodawcy?
  3. Czy w danym stanie faktycznym, zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Pożyczkobiorca i … jako płatnicy są zobowiązani do wystawienia i przesłania do końca stycznia następnego roku deklaracji PIT-8AR?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że odsetki od udzielonej pożyczki otrzymywane od Pożyczkobiorcy oraz premia pieniężna należna od … Sp. z o.o. są dla Niego przychodami z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jako przychody z kapitałów pieniężnych podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19%.

Przedstawione powyżej stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają przepisy prawa i stanowisko organów podatkowych oraz sądów administracyjnych.

Zgodnie bowiem z art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121; dalej jako: „KC”) – przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości. Umowa o współpracy jest zaś umową nienazwaną, do której odpowiednie zastosowanie mają właściwe przepisy KC. Dokonując wykładni przedmiotowej umowy należy odpowiednio stosować przepisy odpowiadające istocie zawartego pomiędzy stronami stosunku prawnego.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od pożyczek.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, z tytułu uzyskanych dochodów z odsetek od pożyczek z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a. Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a, 5d i 5e (art. 30a ust. 6 ww. ustawy).

Z treści powyższych przepisów wynika, że odsetki od pożyczek oraz premie pieniężne z tytułu usług pośrednictwa finansowego zaliczane są do źródła przychodów z kapitałów pieniężnych. Wyjątek stanowi tylko taka sytuacja, w której udzielenie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej, a czynności te stanowią realizację przedmiotu działalności, co nie ma miejsca w danym stanie faktycznym. Wnioskodawca bowiem udzielił Pożyczkobiorcy pożyczki oraz zawarł z … umowę o współpracy, zbliżoną do umów pośrednictwa finansowego. Pożyczkobiorca zobowiązał się zwrócić kwotę pożyczki wraz z odsetkami, zaś … zobowiązała się z tytułu zawarcia przedmiotowej umowy do wypłaty Wnioskodawcy premii pieniężnej. Wnioskodawca jeszcze raz podkreśla, że nie prowadzi działalności gospodarczej, której przedmiotem byłoby udzielanie pożyczek, ani świadczenie usług pośrednictwa finansowego. Tym samym, przychody z tytułu odsetek oraz premii pieniężnych powinny zostać uznane za przychody z kapitałów pieniężnych i opodatkowane zryczałtowanym podatkiem na zasadach określonych w art. 30a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest On zobowiązany do odprowadzenia osobiście 19% podatku od odsetek, lecz ten podatek powinien być potrącony przez płatnika – w tym przypadku Pożyczkobiorcę i …, którzy to płatnicy są odpowiednio: (i) osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, oraz (ii) spółką prawa handlowego świadczącą usługi pośrednictwa finansowego. Wnioskodawca zatem uważa, że z tytułu zawartych umów: pożyczki i umowy o współpracy, na Jego konto powinna wpłynąć kwota netto odsetek i kwota netto premii pieniężnej (odsetki brutto oraz premia pieniężna brutto, pomniejszone o podatek 19%). W opinii Wnioskodawcy, w takiej sytuacji płatnikami są Pożyczkobiorca i …, którzy to płatnicy są zobowiązani pobrać i przekazać kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy oraz kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika.

Zgodnie z art. 30a ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (a więc osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41 tej ustawy, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Porządkowo Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Skoro więc przepisy prawa podatkowego określają, że w konkretnym przypadku powodującym powstanie obowiązku podatkowego, pobór podatku jest obowiązkiem płatnika, to prawidłowy pobór podatku następuje w ten sposób, że płatnik oblicza podatek, pobiera go od podatnika i przekazuje do kasy właściwego urzędu skarbowego.

Ad 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, … Sp. z o.o. oraz Pożyczkobiorca, będący płatnikami zaliczek na podatek dochodowy Wnioskodawcy od przychodów z tytułu odsetek i premii pieniężnych w danym stanie faktycznym, zobowiązani są, do dnia 31 stycznia następnego roku po wypłaceniu odsetek oraz premii pieniężnych oraz pobraniu od nich podatku, przesłać do urzędu skarbowego roczne deklaracje, według ustalonego wzoru, tj. deklaracje PIT-8AR.

W myśl bowiem art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41 ww. ustawy, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Przy czym stosownie do art. 45 ust. 3b ww. ustawy, w zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a, wykazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika. Tak więc, w przekonaniu Podatnika, obowiązek wykazania przez Podatnika podatku z tytułu odsetek od pożyczki oraz premii pieniężnych w zeznaniu rocznym i odprowadzenia tego podatku powstaje jedynie w sytuacji, gdy podatek ten nie zostanie pobrany przez płatnika wymienionego w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi tego poboru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121, z późn. zm.) – przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnym źródłem przychodów jest m.in. określona w art. 10 ust. 1 pkt 3 pozarolnicza działalność gospodarcza.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ustawy, daje podstawę by przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków:

  1. prowadzenie w celu osiągnięcia dochodu – przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu,
  2. wykonywanie w sposób ciągły – jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu,
  3. prowadzenie w sposób zorganizowany – co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od pożyczek.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek od pożyczek z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a, 5d i 5e (art. 30a ust. 6 ww. ustawy).

Z treści powyższych przepisów wynika, że odsetki od pożyczek zaliczane są do źródła przychodów z kapitałów pieniężnych. Wyjątek stanowi tylko taka sytuacja, w której udzielenie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej, a czynności te stanowią realizację przedmiotu działalności. Przychody (dochody) uzyskane z tego tytułu nie podlegają wówczas opodatkowaniu na podstawie art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30a ust. 7 ww. ustawy, dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (a więc osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Na mocy art. 42 ust. 1 tej ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia dzielności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W myśl 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.

Przy czym stosownie do art. 45 ust. 3b cyt. ustawy, w zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a, wykazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że obowiązek wykazania przez Wnioskodawcę podatku z tytułu odsetek od pożyczki w zeznaniu rocznym i odprowadzenia tego podatku powstaje więc jedynie w sytuacji, gdy podatek ten nie zostanie pobrany przez płatnika wymienionego w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi tego poboru.

Jak wskazano w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Skoro więc przepisy prawa podatkowego określają, że w konkretnym przypadku powodującym powstanie obowiązku podatkowego, pobór podatku jest obowiązkiem płatnika, to prawidłowy pobór podatku następuje w ten sposób, że płatnik oblicza podatek, pobiera go od podatnika i przekazuje do kasy właściwego urzędu skarbowego.

Należy zauważyć, że odpowiedzialność majątkowa płatnika i inkasenta jest odpowiedzialnością samoistną i odrębną od odpowiedzialności podatkowej podatnika (Wnioskodawcy). To oznacza, że podatnik nie ma podstaw, aby uchylić się od zastosowania art. 45 ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z tego przepisu wynika, że w zeznaniu rocznym podatnik, w zależności, które z zeznań składa, wykazuje należny podatek dochodowy m.in. z tytułu odsetek od pożyczki, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika. Innymi słowy, kiedy podatnik otrzymuje kwotę przychodu w całości, bez pomniejszenia go o podatek dochodowy przez płatnika, to będzie zobowiązany do wykazania go w składanym zeznaniu rocznym i wykazania należnego, lecz niepobranego wcześniej podatku. Brak poboru podatku przez płatnika (pożyczkobiorcy) sprawia, że obowiązek podatkowy z tytułu przychodu z odsetek od pożyczki ciążyć będzie na podatniku (Wnioskodawcy jako pożyczkodawcy). Odpowiedzialność podatkowa płatnika kreuje jego obowiązek spełnienia świadczenia pieniężnego obejmującego zarówno należność płatniczą, jak i odsetki.

Wygaśnięcie zobowiązania podatkowego nie jest uzależnione od zapłaty zobowiązania przez płatnika, lecz od wpłaty. Dodatkowo odpowiedzialność płatnika nie uchyla odpowiedzialności podatnika. Tym samym jeżeli płatnik nie pobierze podatku, to nie można już od niego dochodzić niepobranego podatku od tych odsetek. Przepis art. 45 ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przerzuca odpowiedzialności na podatnika a jest jedynie uregulowaniem jego obowiązków z tytułu jego zobowiązania podatkowego, za które nie przestał ponosić odpowiedzialności tylko dlatego, że w sprawie występuje płatnik. W takiej sytuacji zobowiązanie do zapłaty pozostaje więc zobowiązaniem podatnika. Stąd regulacja art. 45 ust. 3b ww. ustawy, aby zapobiec sytuacji, kiedy żadna ze stron – podatnik ani płatnik – nie będzie się poczuwała do odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe podatnika. Ustawodawca zabezpieczył się na wypadek takiej sytuacji wprowadzając art. 45 ust. 3b do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nakładając na podatnika obowiązek wykazania podatku w zeznaniu rocznym w przypadku, kiedy podatek nie został pobrany przez płatnika. Chodzi przy tym o każdą sytuację, kiedy nie pobrano podatku, a więc zarówno kiedy miało to miejsce w związku z winą lub jej brakiem po stronie płatnika, a także, gdy obowiązek nałożony na płatnika nie został wypełniony.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, w tym również nie prowadzi działalności gospodarczej, której przedmiotem byłoby udzielanie pożyczek. Wnioskodawca, umową z dnia 1 kwietnia 2015 r. udzielił pożyczki osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (dalej: Pożyczkobiorca). Pożyczka została udzielona na okres jednego roku. Pożyczka jest oprocentowana, zaś odsetki w ustalonej przez strony wysokości, płatne są do 10 dnia każdego miesiąca kalendarzowego. Zwrot kapitału nastąpi z końcem trwania okresu, na który pożyczka została udzielona. Pośrednikiem w przedmiotowej transakcji była … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „…”), która z tytułu usługi pośrednictwa otrzymuje od Pożyczkobiorcy premię pieniężną w ustalonej przez … i Pożyczkobiorcę wysokości.

Poza przedmiotową umową pożyczki, Wnioskodawca zawarł w dniu 1 kwietnia 2015 r. z … umowę o współpracy, na mocy której przysługuje Mu od … premia pieniężna w wysokości 0,4167% miesięcznie, tj. 5% rocznie. Wypłata premii uzależniona jest od zapłaty przez Pożyczkobiorcę, z którym Wnioskodawca zawarł umowę pożyczki za pośrednictwem …, prowizji miesięcznej na rzecz … z tytułu pośrednictwa finansowego. Umowa ta została zawarta na okres 2 lat, licząc od dnia jej zawarcia. Dokumentem potwierdzającym fakt otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnej jest potwierdzenie przelewu bankowego.

Odpowiadając na zadane we wniosku pytania należy potwierdzić prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy, że odsetki od pożyczki należne od Pożyczkodawcy oraz premia pieniężna należna od … stanowią przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowany 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 1 ustawy. Przy czym sposób w jaki następuje zapłata podatku dochodowego od takiego przychodu jednoznacznie wynika z przepisów prawa. Podmiotem zobowiązanym do poboru podatku z tego źródła przychodu jest płatnik, którym w rozpatrywanej sprawie jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, i to na nim zgodnie z przepisami prawa ciąży obowiązek poboru należnego podatku, jego przekazania na rachunek właściwego urzędu skarbowego oraz złożenia deklaracji PIT-8AR. Jedynie w przypadku, gdy płatnik nie potrąci podatku, obowiązek wykazania w zeznaniu rocznym i odprowadzenia podatku z tego tytułu ciążyć będzie na Wnioskodawcy, zgodnie z art. 45 ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takim przypadku Wnioskodawca zobowiązany będzie nie tylko do złożenia zeznania o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym uzyskał przychód (art. 45 ust. 1 ww. ustawy), ale także w tym samym terminie do zapłaty należnego podatku dochodowego wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy). Pamiętać należy, że w przypadku braku pobrania przez płatnika podatku należnego Wnioskodawca w zeznaniu nie wykazuje kwoty przychodu z tytułu uzyskanych odsetek, lecz powinien sam obliczyć wysokość 19% podatku dochodowego od uzyskanych w trakcie roku podatkowego odsetek i kwotę tę wykazać jednorazowo w zeznaniu rocznym odpowiednim ze względu na rodzaj pozostałych przychodów, które podlegają opodatkowaniu za dany rok podatkowy.

Końcowo należy zauważyć, że pełna weryfikacja prawidłowości dokonanej przez podatnika kwalifikacji przychodu otrzymanego z tytułu zawartych w dniu 1 kwietnia 2015 r.: „umowy pożyczki” i „umowy o współpracy” może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) Ordynacji podatkowej. W postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego organ podatkowy nie dokonuje bowiem żadnych ustaleń faktycznych, nie dysponuje także narzędziami przewidzianymi w art. 199a Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem, organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności. Jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej czynności prawnej.

Rozpatrzenie, czy zachodzą przesłanki wynikające z art. 199a Ordynacji podatkowej leży w gestii postępowania w tym zakresie. To organy podatkowe prowadzące postępowanie lub kontrolę podatkową mają prawo do samodzielnego dokonywania oceny zawartych umów pod kątem zgodności z przepisami podatkowymi oraz rzeczywistych zamiarów stron umowy, czy też określenia skutków prawnych stanów faktycznych. Organy dokonując oceny zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, ustalają rzeczywistą treść oświadczenia woli. W związku z powyższym organy mają obowiązek badania, czy dyspozycyjny charakter umów cywilnoprawnych nie jest wykorzystywany przez strony do uchylenia się od obowiązku podatkowego albo zaniżenia zobowiązania podatkowego.

W tym miejscu należy także wyjaśnić, że postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych, z uwagi na przedmiot i charakter wydawanych w jego toku rozstrzygnięć, jest postępowaniem szczególnym, odrębnym, do którego nie mają bezpośredniego zastosowania inne (poza wskazanymi w ustawie) przepisy Ordynacji podatkowej, w szczególności nie jest postępowaniem dowodowym, które może być prowadzone w toku kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego lub czynności sprawdzających. Organ wydający interpretację indywidualną nie może więc zbadać w sensie merytorycznym „sprawy podatkowej” wynikającej z przytoczonego we wniosku zdarzenia, lecz jedynie pozytywnie lub negatywnie ocenić, z przytoczeniem przepisów prawa podatkowego, czy stanowisko pytającego zawarte we wniosku odnoszące się do regulacji przepisów prawa podatkowego jest słuszne i znajduje oparcie w okolicznościach przedstawionego zdarzenia. Przedstawiony we wniosku opis sprawy stanowi bowiem jedyną podstawę faktyczną wydanej interpretacji i tym samym, wraz z zadanym pytaniem, wyznacza granice, w jakich interpretacja będzie mogła wywołać określone w ustawie skutki prawne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj