Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-199/12-4/AG
z 25 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-199/12-4/AG
Data
2012.06.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
pomoc finansowa


Istota interpretacji
Czy prawidłowe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na przygotowanie dokumentacji obejmującej szczegółowy biznesplan inwestycyjny w 2010 r.?



Wniosek ORD-IN 416 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 14 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 21 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatku za sporządzenie biznesplanu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2012 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m. in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia ….., Nr ….., na podstawie art. 169 § 1 i § 2, w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 12 czerwca 2012 r., skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 15 czerwca 2012 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 21 czerwca 2012 r.), nadanym w polskiej placówce operatora publicznego w dniu 19 czerwca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie Spółki Cywilnej w zakresie projektowania grafiki komputerowej, nagrań reklamowych i szkoleniowych we własnym studio nagraniowym oraz przeprowadzania imprez promocyjnych, spotkań integracyjnych i konferencji firmowych. Ewidencja księgowa prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W związku z planowanym rozwojem prowadzonej działalności, Spółka przystąpiła do realizacji projektu, którego głównym celem jest wzrost konkurencyjności firmy poprzez zmianę siedziby (zakup lokalu) oraz inwestycje w najnowocześniejszy sprzęt i oprogramowanie, dzięki którym będzie możliwe wprowadzenie do oferty nowych usług.

W dniu 10 sierpnia 2011 r. została zawarta umowa o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 – 2013 z Województwem (Agencja Wspierania Przedsiębiorczości), na podstawie której 67% całkowitych kosztów zostanie dofinansowanych ze środków europejskich oraz w formie dotacji celowej. Okres kwalifikowalności kosztów rozpoczyna się w dniu 6 grudnia 2010 r. i kończy w dniu 29 stycznia 2013 r.

W grudniu 2010 r. poniesione zostały koszty, pokryte ze środków własnych, opracowania biznesplanu projektu. Wydatek ten został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia. We wrześniu 2011 r. został zakupiony sprzęt komputerowy oraz wartości niematerialne i prawne, które zostały wprowadzone do ewidencji składników majątku trwałego w wartości początkowej zakupu. Sprzęt komputerowy, zgodnie z zasadami stosowania jednorazowej amortyzacji określonej w art. 22k ust. 7-13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, został umorzony jednorazowo w miesiącu przyjęcia do użytkowania, natomiast miesięczne odpisy amortyzacyjne od wartości niematerialnych i prawnych, począwszy od października 2011 r., w pełnej wysokości odnoszone są w koszty uzyskania przychodów.

W dniu 3 lutego 2012 r. wpłynęła refundacja w wysokości 67% poniesionych wydatków i w tym samym dniu dokonano korekty kosztów uzyskania przychodów o wydatki objęte dofinansowaniem.

Do końca bieżącego roku zostanie jeszcze zakupiony nowy lokal. Ten wydatek, również ma zostać częściowo sfinansowany w formie refundacji, po spełnieniu warunków określonych umową.

W piśmie z dnia 19 czerwca 2012 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca poinformował, iż Spółka Cywilna, w której prowadzi działalność gospodarczą, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W podatkowej księdze przychodów i rozchodów, prowadzonej dla potrzeb tej działalności, wydatki ujmuje w kosztach według zasady określonej w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wyjaśnił, iż poprzez zmianę siedziby firmy (zakup lokalu) oraz inwestycje w najnowocześniejszy sprzęt i oprogramowanie będzie możliwe wprowadzenie do oferty firmy czterech nowych usług:

  1. bezcieniowa fotografia produktowa,
  2. wizualizacja trójwymiarowa 3D istniejących produktów z adaptacją do projektów multimedialnych,
  3. cyfrowy proofing wydruków (tzw. wydruki próbne,)
  4. trójwymiarowe projektowanie opakowań produktowych.

Wdrożenie projektu będzie także miało wpływ na realizację celów jakościowych:

  • podniesienie jakości dotychczas świadczonych usług,
  • lepszą organizację pracy w firmie (innowacja organizacyjna na poziomie przedsiębiorstwa); zatrudnienie nowych pracowników umożliwi wykonywanie większej ilości zleceń, usługi będą wykonywane w krótszym czasie, nowo zatrudnieni pracownicy przejmą część dotychczasowych obowiązków właścicieli firmy,
  • poprawi się wizerunek firmy jako przedsiębiorstwa oferującego szeroki zakres usług,
  • zostanie wprowadzona innowacja procesowa poprzez zakup najnowocześniejszego sprzętu komputerowego (o ultra wysokiej wydajności i niezawodności w najnowszych wersjach, które pozwolą firmie realizować zlecenia graficzne szybciej i z użyciem większej gamy udoskonaleń, pozwolą także wprowadzić nowe usługi oparte o renderowanie trójwymiarowe obiektów) oraz specjalistycznego oprogramowania,
  • nastąpi obniżenie kosztów działalności (dzięki samodzielnemu wykonywaniu usług zlecanych dotychczas podwykonawcom), brak kosztów wynajmu oraz wzrost przychodów (w wyniku rozszerzenia oferty usług, zatrudnienie nowych pracowników, pracę na szybszym, nowoczesnym sprzęcie), co będzie fundamentem dalszego rozwoju firmy (efekt „dźwigni finansowej").

Tak określone cele wpisują się w założenia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, którego celem głównym jest „…”.

Projekt spełnia cele Priorytetu I: „Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw w regionie” i „Zwiększenia zdolności inwestycyjnej w początkowym okresie funkcjonowania mikroprzedsiębiorstw realizujących projekty na terenie województwa”.

Wnioskodawca wskazał też w uzupełnieniu wniosku, iż szczegółowy harmonogram rzeczowo-finansowy projektu (wykaz zakupionych środków trwałych i wartości niematerialnych oraz poniesionych wydatków) jest zawarty w załączniku nr 1 co wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na przygotowanie dokumentacji obejmującej szczegółowy biznesplan inwestycyjny w 2010 r....
  2. Czy korekty kosztów po otrzymaniu refundacji wydatków kwalifikowanych można dokonać w okresie bieżącym tj. w lutym 2012 r., bez konieczności korygowania zeznań za okresy poprzednie...
  3. Czy odpisy amortyzacyjne od zakupionych środków trwałych sfinansowanych z dotacji Unii Europejskiej stanowią koszty uzyskania przychodów w całości przed otrzymaniem dotacji, a w momencie otrzymania dofinansowania wymagają korekty kosztów do wysokości otrzymanej dotacji...
  4. Czy korekty odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych sfinansowanych z dotacji dokonuje się jednorazowo w miesiącu otrzymania dotacji, bez konieczności korygowania zeznań za okresy poprzednie...

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie nr 1. W zakresie pozostałych pytań wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Zatem, wydatki na biznesplan inwestycyjny stanowią koszty uzyskania przychodów w 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z generalną zasadą zawartą w cytowanym przepisie, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, to pomiędzy tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek tego typu, że poniesienie wydatku ma, lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu lub zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania wyróżnia się koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód) oraz inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie). W przypadku kosztów pośrednich brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Do tego rodzaju kosztów zalicza się m.in. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną, ubezpieczenia, świadczenia na rzecz pracowników, koszty promocji i reklamy.

Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, każdy wydatek - poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu.

Zatem, podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem:

  • faktycznego poniesienia wydatku,
  • istnienia związku przyczynowego pomiędzy wydatkiem a przychodami,
  • braku dokonanego wydatku na liście negatywnej, zawartej w art. 23 ustawy,
  • odpowiedniego udokumentowania poniesionego wydatku.

Przy czym obowiązek wskazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności gospodarczej, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów, spoczywa na podatniku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie Spółki Cywilnej.

W związku z planowanym rozwojem firmy, Spółka przystąpiła do realizacji projektu, którego głównym celem jest wzrost konkurencyjności firmy poprzez zmianę siedziby (zakup lokalu) oraz inwestycje w najnowocześniejszy sprzęt i oprogramowanie, dzięki którym byłoby możliwe wprowadzenie do oferty nowych usług, podniesienie jakości usług dotychczas świadczonych, zmiana organizacji pracy w firmie oraz obniżenie kosztów działalności gospodarczej.

Powyższe cele wpisują się w założenia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Priorytet I: „Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw w regioniu” i „Zwiększenia zdolności inwestycyjnej w początkowym okresie funkcjonowania mikroprzedsiębiorstw realizujących projekty na terenie województwa”.

Z uwagi na konieczność pozyskania środków na wskazany cel z ww. źródła w grudniu 2010 r. Spółka poniosła koszty, pokryte ze środków własnych, opracowania biznesplanu ww. projektu. W dniu 10 sierpnia 2011 r. została zawarta umowa o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 – 2013 z Województwem (Agencja Wspierania Przedsiębiorczości), na podstawie której 67% całkowitych kosztów zostanie dofinansowanych ze środków europejskich oraz w formie dotacji celowej. Umowa ta wskazywała, iż okres kwalifikowalności kosztów rozpoczyna się w dniu 6 grudnia 2010 r. i kończy w dniu 29 stycznia 2013 r.

Podjęcie przez Spółkę Cywilną starań o uzyskanie pomocy finansowej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 – 2013, na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz poniesienie koniecznych przy tym wydatków należy uznać za gospodarczo uzasadnione. Są to bez wątpienia działania zmierzające do zabezpieczenia, zachowania, czy też rozwoju tego źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza. Zatem wydatek poniesiony w 2010 r. z własnych środków, w toku starań o dofinasowanie ww. projektu, na opracowanie biznesplanu, uzyskanie którego nie jest do końca pewne, ponieważ jest uzależnione od spełnienia szeregu warunków — stanowi koszt uzyskania przychodów.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz przepisy prawa mające w sprawie zastosowanie stwierdzić należy, iż wydatki poniesione na opracowanie dokumentacji koniecznej do uzyskania dofinansowania projektu mającego na celu poszerzenie asortymentu świadczonych przez Spółkę Cywilną usług oraz ich jakości, tj. biznesplanu, stanowią koszt uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej w momencie ich poniesienia, stosownie do art. 22 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skoro ww. wydatek poniesiony został w 2010 r., to prawidłowym jest zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodów tego właśnie roku podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Z uwagi na powyższe niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla pozostałych wspólników Spółki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj