Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-918/15-2/RM
z 5 lutego 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z póżn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2015 r. (data wpływu 6 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania transakcji sprzedaży jest – prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 6 listopada 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania transakcji sprzedaży.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest zarejestrowany jako podatnik czynny od dnia 11 grudnia 2013 r. Przeważająca działalność to sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach - PKD 47.41.Z.


Klient (status podatnika podatku od towarów i usług) składa w poniedziałek (w dniu 9 listopada 2015 r.) zamówienie nr 1 na komplety komputerowe, na które składają się:

  1. laptopy (PKWiU 26.20.11) (5szt. x 1.000,00 zł),
  2. torby do laptopów (PKWiU 26.20.4) (5szt. x 100,00 zł),
  3. stacje dokujące (PKWiU 26.20.4) (5 szt. x 500,00 zł).

Faktura wyniesie netto 8.000 zł i zostanie opodatkowana 23% VAT.


Ten sam klient składa w czwartek (w dniu 12 listopada 2015 r.) zamówienie nr 2 na komplety komputerowe, na które składają się:

  1. laptopy (PKWiU 26.20.11) (5szt.x 1.000,00 zł),
  2. torby do laptopów (PKWiU 26.20.4) (5szt. x 100,00 zł),
  3. stacje dokujące (PKWiU 26.20.4) (5 szt. x 500,00 zł).

Faktura wyniesie netto 8.000 zł i zostanie opodatkowana 23% VAT.


Po kilku dniach (w dniu 23 listopada 2015 r.), ten sam klient znowu zamawia (zamówienie nr 3) tym razem same laptopy (PKWiU 26.20.11) (9 szt. x 1.000,00 zł).


Faktura wyniesie netto 9.000 zł i zostanie opodatkowana 23% VAT.


Każde zamówienie będzie miało osobny, inny numer zamówienia. Do każdego zamówienia (nawet jeśli będą z jednego dnia) będą wystawiane oddzielne faktury (tak będzie życzył sobie klient). Faktury będą opodatkowane 23% VAT pomimo, że łączna kwota zamówień od jednego klienta w miesiącu listopadzie 2015 r. wyniesie netto 24.000 zł, ponieważ w tych przypadkach nie będzie można mówić o jednolitej gospodarczo transakcji, o której mowa w art. 17 ust. 1d i ust. 1e ustawy o VAT, ponieważ nie będzie podpisanej żadnej umowy o stałej lub trwającej współpracy a zamówienia będą składane nieregularnie, wedle potrzeb klienta.


Poza tym elementy kompletu komputerowego z zamówienia 1 i 2 będą sklasyfikowane oddzielnie. Nawet jeśli rozpatrywać powyższe zamówienia jako jednolite gospodarczo transakcje to kwota zakupu samych laptopów nie przekroczy kwoty netto 20.000 zł.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowe jest uznanie zamówień złożonych przez klienta jako niejednolitej gospodarczo transakcji i wystawienie faktur z 23% stawką VAT?
  2. Czy prawidłowe jest uznanie kompletu komputerowego, na który składa się:
    1. laptop (PKWiU 26.20.11),
    2. torba do laptopa (PKWiU 26.20.4),
    3. stacja dokująca (PKWiU 26.20.4) jako elementy sklasyfikowane oddzielnie?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mógł wystawiać faktury opodatkowane 23% VAT pomimo, że łączna kwota zamówień od jednego klienta w miesiącu listopadzie 2015 r. wyniesie netto 24.000 zł, ponieważ w tych przypadkach nie będzie można mówić o jednolitej gospodarczo transakcji, o której mowa w art. 17 ust. 1 d i ust. 1e ustawy o VAT - nie będzie podpisanej żadnej umowy o stałej lub trwającej współpracy a zamówienia będą składane nieregularnie, wedle potrzeb klienta.


Poza tym, elementy kompletu komputerowego z zamówienia nr 1 i nr 2 będą sklasyfikowane oddzielnie. Nawet jeśli rozpatrywać powyższe zamówienia jako jednolite gospodarczo transakcje to kwota zakupu samych laptopów nie przekroczy kwoty netto 20.000 zł.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Towarami zaś, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f pkt 1 - stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy, w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.


W załączniku nr 11 do ustawy, stanowiącym „Wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2015 r., zostały wymienione m.in.:

  1. w pozycji 28a - PKWiU ex 26.20.11.0 - Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy;
  2. w pozycji 28b - PKWiU ex 26.30.22.0 - Telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony;
  3. w pozycji 28c – PKWiU ex 26.40.60.0 - Konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem - z wyłączeniem części i akcesoriów.

Przy czym, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Umieszczenie dopisku „ex” przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru”. Tak więc, wynikający z załącznika nr 11 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia, dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.


W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.


Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1d ustawy za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy.

Ponadto za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d ww. artykułu, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy (art. 17 ust. 1e ustawy).

Zatem za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się dostawy wiążące się z realizacją jednej umowy, również wówczas gdy w ramach tej umowy występuje kilka lub więcej zleceń lub wystawianych jest kilka lub więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy. Do oceny czy jednolita gospodarczo transakcja przekracza kwotę 20 000 zł, istotne są warunki umowy, w szczególności dane dotyczące wielkości składanego zamówienia lub zawieranego kontraktu. Za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się również jedną lub więcej niż jedną umowę, jeżeli okoliczności towarzyszące transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana odbiegają od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami, do których odnosi się limit transakcyjny. Dla oceny czy wystąpiła jednolita gospodarczo transakcja istotne jest indywidualne i obiektywne badanie każdej sytuacji przy uwzględnianiu całokształtu występujących okoliczności. Powyższe ma na celu przeciwdziałanie unikaniu stosowania mechanizmu odwróconego obciążenia poprzez sztuczne dzielenie transakcji. Za odbiegającą od typowych dla obrotu przedmiotowymi towarami uznaje się sytuację, w której ma miejsce bardzo duża częstotliwość zakupu towarów np. codziennie, pomimo dość niskiej wartości zakupionych towarów. Jednakże, w przypadku gdy częstotliwość transakcji nie wskazuje na wymuszone rozdzielenie transakcji celem uniknięcia odwrotnego obciążenia, nie uznaje się jej za zawartą na warunkach wskazujących na element „nietypowości” tej transakcji.

Z brzmienia powyższych przepisów wynika, że mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy wartość jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej towary wymienione w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy (towary z kategorii elektroniki) przekracza 20 000 zł. Przy czym należy podkreślić, że o uznaniu transakcji za jednolitą gospodarczo transakcję nie decyduje jej wartość, tj. przekroczenie kwoty 20 000 zł, ale ogół okoliczności jej zawarcia. Aby przesądzić, czy mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie, w pierwszej kolejności należy określić zakres jednolitej transakcji, tj. czy w danej sytuacji jednolitą gospodarczo transakcją jest umowa/kilka umów, czy też składające się na nią poszczególne zamówienia, a następnie ustalić czy wartość tak określonej jednolitej gospodarczo transakcji przekracza wartość netto 20 000 zł (wtedy stosuje się mechanizm reverse charge), czy też tej wartości nie przekracza (wtedy stosuje się zasady ogólne).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, czynny podatnik VAT, realizuje zamówienia składane przez Klienta, posiadającego status podatnika podatku od towarów i usług. Zamówienia będą składane nieregularnie, wedle potrzeb klienta. Każde zamówienie będzie miało osobny, inny numer. Do każdego zamówienia będą wystawiane oddzielne faktury.


W analizowanej sytuacji Klient składa następujące zamówienia:

    W analizowanej sytuacji Klient składa następujące zamówienia:
  1. zamówienie nr 1, z dnia 9 listopada 2015 r., na komplety komputerowe, na które składają się:
    1. laptopy (PKWiU 26.20.11) (5szt. x 1.000,00 zł),
    2. torby do laptopów (PKWiU 26.20.4) (5szt. x 100,00 zł),
    3. stacje dokujące (PKWiU 26.20.4) (5 szt. x 500,00 zł).
    Faktura wyniesie netto 8.000 zł i zostanie opodatkowana 23% VAT.
  2. zamówienie nr 2, z dnia 12 listopada 2015 r. na komplety komputerowe, na które składają się:
    1. laptopy (PKWiU 26.20.11) (5szt.x 1.000,00 zł),
    2. torby do laptopów (PKWiU 26.20.4) (5szt. x 100,00 zł),
    3. stacje dokujące (PKWiU 26.20.4) (5 szt. x 500,00 zł).
    Faktura wyniesie netto 8.000 zł i zostanie opodatkowana 23% VAT.
  3. zamówienie nr 3 z dnia 23 listopada 2015 r., na:
    1. laptopy (PKWiU 26.20.11) (9 szt. x 1.000,00 zł).
    Faktura wyniesie netto 9.000 zł i zostanie opodatkowana 23% VAT.

Przy tym do niniejszych transakcji nie będzie podpisanej żadnej umowy o stałej lub trwającej współpracy. Elementy kompletu komputerowego z zamówienia nr 1 i nr 2 będą sklasyfikowane oddzielnie.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy prawidłowe jest uznawanie zamówień złożonych przez klienta jako niejednolitej gospodarczo transakcji i wystawianie faktur z 23% stawką VAT.


Odnosząc się do przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego, mając na uwadze wyżej cytowane przepisy prawa należy stwierdzić, że w sytuacji gdy dostawy towarów, o których mowa we wniosku nie są realizowane na podstawie umowy o współpracy, z której wynikałoby że strony planują w określonym horyzoncie czasowym dokonanie dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy o łącznej wartości przekraczającej kwotę 20.000 zł (bez kwoty podatku), to jako jednolitą gospodarczo transakcję należy traktować poszczególne zamówienia. Każde z zamówień realizowanych przez Wnioskodawcę stanowić będzie odrębną umowę, na podstawie której dochodzi do dostawy towarów. W konsekwencji, każde zamówienie odrębnie, powinno być analizowane pod kątem limitu kwotowego przewidzianego w art. 17 ust. 1c ustawy. W sytuacji gdy wartość pojedynczej transakcji - dostawy towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, wynikającej z zamówienia - przekroczy 20 000 zł bez kwoty podatku, to rozliczenie tej dostawy nastąpi zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia. Jeżeli natomiast wartość pojedynczej transakcji - dostawy towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, wynikającej ze złożonego zamówienia - nie przekroczy 20 000 zł to rozliczenie takiej dostawy następuje na zasadach ogólnych, chyba że okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy (np. częstotliwość zamówień - kilka w ciągu jednego dnia - wskazuje na wymuszone rozdzielenie zamówień celem uniknięcia odwrotnego obciążenia) - w takiej sytuacji mechanizm odwróconego obciążenia znajdzie zastosowanie.

Zatem, w przedmiotowym przypadku, w którym współpraca Wnioskodawcy z Klientem opiera się wyłącznie na realizacji poszczególnych zamówień, bez zawierania umowy o współpracy, odrębnie każde zamówienie składane przez Klienta, obejmujące dostawę towarów wymienionych w poz. 28a-28c Załącznika nr 11 do ustawy będzie stanowić jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w art. 17 ust. 1c ustawy.

Przy czym, jak wskazano wyżej, jeżeli wartość dostawy towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, wynikającej ze złożonego zamówienia (stanowiącego jednolitą transakcję gospodarczą) - nie przekroczy 20 000 zł netto to rozliczenie takiej dostawy następuje na zasadach ogólnych, chyba że okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy.

W analizowanym przypadku wartość dostawy towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, wynikającej ze złożonego zamówienia nr 1, nr 2 i nr 3 - nie przekracza 20 000 zł netto. Zatem dostawa towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy w ramach każdego ze wskazanych zamówień powinna być opodatkowana na zasadach ogólnych, tj. na podstawie art. 41 ust.1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy stawką 23%.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii, czy prawidłowe jest uznanie kompletu komputerowego, na który składa się laptop (PKWiU 26.20.11), torba do laptopa (PKWiU 26.20.4), stacja dokująca (PKWiU 26.20.4) jako elementy sklasyfikowane oddzielnie.


Odnosząc się do ww. kwestii należy zauważyć, że zakres stosowania mechanizmu odwróconego obciążenia wyznaczony jest Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, według której klasyfikowane są towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Reguły związane z klasyfikacjami statystycznymi należy odpowiednio przyjąć w przypadku towarów sprzedawanych w formie zestawów.


Mając na uwadze różny charakter zestawów, jakie mogą pojawić się na rynku (w zależności od rodzajów, właściwości czy ilości elementów tych zestawów), klasyfikowanie tego rodzaju produktów powinno być dokonywane indywidualnie.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w skład kompletu komputerowego, sprzedawanego przez Wnioskodawcę wchodzą: laptop (PKWiU 26.20.11), torba do laptopa (PKWiU 26.20.4) oraz stacja dokująca (PKWiU 26.20.4). Tak więc laptop oraz torba do laptopa i stacja dokująca stanowiące elementy sprzedawanego kompletu mieszczą się w różnych klasyfikacjach PKWiU. Przy czym jedynie laptop jest towarem wymienionym w poz. 28a Załącznika nr 11 do ustawy.

Zatem należy stwierdzić, że w przypadku realizacji zamówienia, na które składa się laptop oraz torba do laptopa i stacja dokująca, które Wnioskodawca klasyfikuje jako towary niebędące towarami wymienionymi w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy, dostawa każdego z elementów zamówienia powinna być rozliczana odrębnie, według właściwego opodatkowania dla danego towaru. Jedynie w odniesieniu do sprzedaży laptopów, gdy wartość jednolitej transakcji gospodarczej dot. niniejszego towaru przekroczy limit 20 000 zł bez kwoty podatku, należy stosować mechanizm odwróconego obciążenia (przy spełnieniu warunków określonych w art . 17 ust. 1 pkt 7 ustawy) .


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę sprzedawanych towarów do odpowiedniego grupowania PKWiU, ponieważ Organ podatkowy nie jest właściwy do dokonywania klasyfikacji statystycznej towarów bądź usług, ani do oceny poprawności klasyfikacji. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi (…) według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Zatem interpretację wydano na podstawie wskazanej przez Wnioskodawcę w opisie sprawy klasyfikacji PKWiU.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj