Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1148/11/ICz
z 11 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1148/11/ICz
Data
2012.01.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
akceptacja
faktura
faktura elektroniczna
wystawienie faktury


Istota interpretacji
Czy prawidłowym jest uwzględnienie w rozliczeniu VAT kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na podstawie faktur i faktur korygujących otrzymanych drogą elektroniczną, niebędących fakturami w postaci elektronicznej z podpisem elektronicznym?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011r. (data wpływu do tut. organu 14 października 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 stycznia 2012r. (data wpływu 4 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy prawidłowym jest uwzględnienie w rozliczeniu VAT kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na podstawie faktur i faktur korygujących otrzymanych drogą elektroniczną, niebędących fakturami w postaci elektronicznej z podpisem elektronicznym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2011r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 2 stycznia 2012r. (data wpływu 4 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy prawidłowym jest uwzględnienie w rozliczeniu VAT kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na podstawie faktur i faktur korygujących otrzymanych drogą elektroniczną, niebędących fakturami w postaci elektronicznej z podpisem elektronicznym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest dystrybutorem materiałów elektronicznych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, dokumentowanych za pomocą faktur VAT, o których mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT. Jednocześnie dokonuje zakupów towarów i usług, na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, tj. najczęściej zakupów towarów przeznaczonych do dalszej odsprzedaży, z tytułu których otrzymuje od swych kontrahentów faktury VAT. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. Wnioskodawca od jednego z kontrahentów otrzymuje faktury VAT przesyłane drogą elektroniczną. Kontrahent Wnioskodawcy zapewnił, iż wystawiane przez niego faktury VAT będą spełniały wszystkie wymogi rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010r. w sprawie przesyłania faktur w drodze elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej.

W celu uregulowania współpracy Wnioskodawca zobowiązany był wobec kontrahenta do:

  • złożenia oświadczenia, iż akceptuje faktury otrzymywane w formacie PDF, które to oświadczenie złożył,
  • wskazania adresów e-mail, pod którymi będą odbierane faktury wysyłane drogą elektroniczną, które to adresy wskazał,
  • przechowywania egzemplarzy faktur w formie papierowej lub elektronicznej do upływu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych, czego dokonuje.

Wnioskodawca został również poinformowany o fakcie, iż:

  • w przypadku, gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawienie i przesłanie dokumentu (faktury VAT), w formie elektronicznej (w szczególności w przypadku cofnięcia niniejszej akceptacji) wówczas dokument ten powinien zostać przesłany w formie papierowej,
  • wystawca faktur (kontrahent) będzie przesyłał faktury zawsze z jednego, wskazanego adresu e-mail;
  • uprawniony jest do cofnięcia akceptacji.

Kontrahent przedstawił Wnioskodawcy interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 30 maja 2011r. do sygn. IPPP1-443-388/11-4/JL, w której za prawidłowe zostało uznane stanowisko, iż w przedstawionym stanie zdarzenia przyszłego wysyłanie zaakceptowanej uprzednio e-faktury, jako załączony plik PDF za pośrednictwem poczty elektronicznej jest zgodne z obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Finansów jak i za prawidłowe zostało uznane stanowisko, iż czynności polegające na odbiorze, wysyłaniu oraz pobieraniu e-faktury ze strony internetowej jako plik PDF jest zgodne z obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Finansów.

W celu wydania interpretacji indywidualnej kontrahent Wnioskodawcy przedstawił następujące zdarzenie przyszłe:

"Spółka zamierza w przyszłości stosować wysyłanie faktur drogą elektroniczną, za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail), w formie załączonego do wiadomości pliku PDF. Przesyłany plik PDF będzie posiadał odpowiednie zabezpieczenia tj. w trakcie całego procesu przekazywania go nie będą możliwe zmiany jego treści lub poddania go edycji. Wystawienie Klientowi e-faktury nastąpiłoby po uprzedniej jego zgodzie, nazywaną akceptacją. Akceptacja zawierać będzie dane pozwalające zidentyfikować Klienta oraz własnoręczny podpis osoby reprezentującej Klienta. Klient przesyła do Spółki prawidłowo wypełniony i podpisany formularz Akceptacji na adres wskazany w formularzu w formie pisemnej. Faktury w formacie PDF generowane byłyby automatycznie najpóźniej na koniec każdego dnia. W wypadku krytycznej awarii systemu informatycznego po stronie Spółki dział Informatyczny rezerwuje sobie możliwość opóźnienia wysyłki dokumentów, aż do całkowitego usunięcia awarii, o czym Klient zostanie poinformowany w formie elektronicznej lub telefonicznie. E-faktury byłyby następnie rozsyłane do określonych Klientów, którzy wyrazili na to pisemną zgodę za pośrednictwem poczty elektronicznej, ze specjalnie utworzonego w tym celu konta poczty elektronicznej (e-mail) na wskazane przez Klienta adresy poczty elektronicznej w formie załączonego pliku PDF. Faktura wysyłana z Serwera poczty elektronicznej Spółki będzie dostarczona z nagłówkiem oraz z treścią wiadomości poczty elektronicznej, ustalonymi między Stronami. Po stronie Spółki byłoby utrzymywane archiwum elektroniczne, w którym wszystkie wygenerowane i przesłane dokumenty będą zachowane przez ustawowy okres (to jest do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego). Archiwum będzie dodatkowo archiwizowane na nośniki trwałe w normalnym cyklu tworzenia kopii bezpieczeństwa przez Spółkę. Spółka dodatkowo może udostępnić specjalnie zabezpieczoną stronę Internetową na serwerze Spółki w celu wymiany dokumentów – faktur pomiędzy Spółką a Klientem. Strony podpisują umowę, w której wyrażają zgodę "akceptację" na generowanie i publikację oraz pobieranie faktur w tej formie. Strony umowy zobowiążą się do dostosowania swoich systemów informatycznych w celu odbioru, wysyłania i pobierania dokumentów. Faktura byłaby gotowa do pobrania przez określonego Klienta w zabezpieczonym przed edycją oraz odpornym na próby ingerencji w jego treść formacie PDF. W tym celu Klient otrzymałby indywidualny login i hasło oraz wydzielony adres na serwerze Spółki. Po stronie Spółki byłoby utrzymywane archiwum elektroniczne, w którym wszystkie wygenerowane i przesłane dokumenty będą zachowane przez ustawowy okres (to jest do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego). Archiwum będzie dodatkowo archiwizowane na nośniki trwałe w normalnym cyklu tworzenia kopii bezpieczeństwa przez Spółkę. W wypadku krytycznej awarii systemu informatycznego po stronie Spółki dział informatyczny rezerwuje sobie możliwość opóźnienia publikacji dokumentów, aż do całkowitego usunięcia awarii, o czym Klient zostanie poinformowany w formie elektronicznej lub telefonicznie. Spółka wskazała, iż stosowane zabezpieczenia, narzędzia informatyczne zapewnią autentyczność pochodzenia i integralność treści przesyłanych w formie elektronicznej faktur”.

Wnioskodawca, działając w zaufaniu do kontrahenta i przedstawionej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego wyraził zgodę na przesyłanie faktur drogą elektroniczną.

Wnioskodawca, w stosunku do towarów zakupowanych od kontrahenta, spełnia przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uprawniającego go do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wątpliwość Wnioskodawcy stanowi w istocie problem, czy dokumenty otrzymane od kontrahenta drogą elektroniczną, można uznać za faktury w rozumieniu art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, co przekłada się na możliwość ustalenia kwoty podatku naliczonego.

W piśmie z dnia 2 stycznia 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż w uzupełnieniu stanu faktycznego, wskazuje że faktury, o których mowa we wniosku, będą gwarantowały autentyczność pochodzenia faktury i integralność treści zgodnie z wymogami rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uwzględnienie w rozliczeniu VAT kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na podstawie faktur i faktur korygujących otrzymanych drogą elektroniczną, niebędących fakturami w postaci elektronicznej z podpisem elektronicznym, jest prawidłowe...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Uwzględnienie w rozliczeniu VAT kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na podstawie faktur i faktur korygujących otrzymanych drogą elektroniczną, niebędących fakturami w postaci elektronicznej z podpisem elektronicznym, w przedstawionym powyżej stanie faktycznym jest postępowaniem prawidłowym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi m. in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty, jeśli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego oraz od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu).

Zdaniem Wnioskodawcy dokument opatrzony nagłówkiem „Faktura VAT”, zawierający wszystkie niezbędne elementy wymienione w ustawie o VAT i rozporządzeniu fakturowym, a następnie wydrukowany, jest wystawioną fakturą VAT w rozumieniu art. 106 ust. 1 oraz art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a-c.

Zdaniem Wnioskodawcy faktury VAT mogą być i w praktyce są sporządzane przy użyciu programów komputerowych (tj. elektronicznie) a następnie drukowane.

Wątpliwości budzi teza, zgodnie z którą użyte w art. 106 ust. 1 sformułowanie „wystawić fakturę" należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu, w tym wypadku faktury, na użytek kontrahenta-odbiorcy towaru lub usługi, oraz wręczenie (doręczenie) przedmiotowej faktury kontrahentowi (tak Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 19 września 2008r. oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 17 marca 2009r. sygn. Akt I SA/Kr 97/09 uchylonym wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 maja 2010r., sygn. IFSK1444/09).

Zaprezentowana wyżej interpretacja użytego w art. 106 ust. 1 słowa "wystawić" nie jest prawidłowa i świadczy wyłącznie o niezrozumiałym przywiązaniu do "papierowej" formy faktury. Wskazać należy, iż z punku widzenia uznania czy faktura została "wystawiona", znaczenie ma czy faktura została sporządzona (przygotowana) przez sprzedawcę oraz by nabywca dysponował tą fakturą w celu zrealizowania prawa do odliczenia VAT.

Wobec powyższego uznać należy, iż dokumenty otrzymywane przez Wnioskodawcę od jego kontrahentów stanowią prawidłowo wystawione faktury VAT i uprawniają do ustalenia kwoty podatku naliczonego określonego w tychże fakturach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Od dnia 1 stycznia 2011r. sposób i warunki przysyłania oraz przechowywania faktur w formie elektronicznej reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661) wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 10 i 11 ustawy o VAT. Jednocześnie stosownie do § 10 tego rozporządzenia, utraciło moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119).

W myśl § 3 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury, zwanej dalej "akceptacją". Akceptacja albo jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.

Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

§ 2 ust. 1 rozporządzenia definiuje pojęcia: autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej treści. I tak przez:

  • autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury;
  • integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Wymienione metody zapewnienia przedmiotowych cech faktur są tylko przykładowym wyliczeniem, co oznacza, że podatnik będzie mógł zastosować inne, dowolne środki zapewnienia autentyczności i integralności faktury, w tym m. in. przesyłania faktur w formie pliku PDF stanowiącego załącznik do e-maila skierowanego do odbiorcy faktury.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż za fakturę elektroniczną, a tym samym dającą prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tej faktury, należy uznać taki dokument, co do którego zapewniona jest tożsamość wystawcy (sprzedawcy) oraz nienaruszalność treści i został przesłany drogą elektroniczną po uprzedniej akceptacji odbiorcy (nabywcy) co do takiej formy przesyłania faktur.

W myśl § 19 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Stosownie do § 19 ust. 2 powołanego rozporządzenia, przepisu ust. 1 nie stosuje się do faktur i faktur korygujących przesyłanych w formie elektronicznej. W przypadku tych faktur sprzedawca przesyła je, w tym udostępnia, nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Jednocześnie w myśl § 21 powołanego rozporządzenia:

  1. Podatnicy są obowiązani przechowywać faktury oraz faktury korygujące, a także duplikaty tych dokumentów, do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
  2. Podatnicy przechowują faktury, faktury korygujące, a także duplikaty tych dokumentów, w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób zapewniający:
    • autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego,
    • łatwe ich odszukanie,
    • organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej umożliwiający tym organom również przetwarzanie danych w nich zawartych.
  3. Autentyczność pochodzenia, o której mowa w ust. 2 pkt 1, oznacza pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.
  4. Integralność treści, o której mowa w ust. 2 pkt 1, oznacza, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z ww. przepisów wynika, iż podstawą do odliczenia podatku naliczonego są otrzymane przez podatnika faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca od jednego z kontrahentów otrzymuje faktury VAT przesyłane drogą elektroniczną. Kontrahent Wnioskodawcy zapewnił, iż wystawiane przez niego faktury VAT będą spełniały wszystkie wymogi rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010r. w sprawie przesyłania faktur w drodze elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej.

W celu uregulowania współpracy Wnioskodawca zobowiązany był wobec kontrahenta do:

  • złożenia oświadczenia, iż akceptuje faktury otrzymywane w formacie PDF, które to oświadczenie złożył,
  • wskazania adresów e-mail, pod którymi będą odbierane faktury wysyłane drogą elektroniczną, które to adresy wskazał,
  • przechowywania egzemplarzy faktur w formie papierowej lub elektronicznej do upływu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych, czego dokonuje.

Wnioskodawca został również poinformowany o fakcie, iż:

  • w przypadku, gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawienie i przesłanie dokumentu (faktury VAT), w formie elektronicznej (w szczególności w przypadku cofnięcia niniejszej akceptacji) wówczas dokument ten powinien zostać przesłany w formie papierowej,
  • wystawca faktur (kontrahent) będzie przesyłał faktury zawsze z jednego, wskazanego adresu e-mail;
  • uprawniony jest do cofnięcia akceptacji.

Wnioskodawca wyjaśnił, iż faktury, o których mowa we wniosku, będą gwarantowały autentyczność pochodzenia faktury i integralność treści zgodnie z wymogami rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010r.

Podkreślić należy, iż faktury elektroniczne traktowane są dla potrzeb dokumentowania transakcji podobnie jak faktury VAT w formie papierowej. Przywołane powyżej rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010r. wskazuje jedynie zasady wystawiania, przechowywania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej. Natomiast wszelkie inne zasady dotyczące tzw. „zwykłych” faktur VAT, które stosuje się odpowiednio do faktur elektronicznych reguluje ww. rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zatem, otrzymywanie faktur i faktur korygujących drogą elektroniczną w formacie PDF niebędących przy tym fakturami przesłanymi za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego lub systemu danych elektronicznych (EDI) jest równoważne w skutkach podatkowych z otrzymaniem faktury w formie papierowej, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia i integralność treści przedmiotowych faktur, o której mowa w cyt. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010r.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż skoro jak wskazał Wnioskodawca, faktury których dotyczy jego zapytanie a które będzie on otrzymywał drogą elektroniczną, spełniać będą warunki określone w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010r., a przede wszystkim będzie zapewniona autentyczność pochodzenia tych faktur oraz integralność ich treści, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do uwzględnienia kwoty podatku naliczonego wykazanego w tych fakturach oraz fakturach korygujących otrzymanych drogą elektroniczną w formacie PDF niebędących przy tym fakturami przesłanymi za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego lub systemu danych elektronicznych (EDI), w zakresie, w jakim towary i usługi udokumentowane tymi fakturami będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i nie zaistnieją okoliczności skutkujące brakiem prawa do odliczenia (np. zawarte w art. 88 ustawy o VAT).

Wskazać przy tym należy na bezwzględny wymóg prawny zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur oraz akceptacji sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy zauważyć, że powołana przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego interpretacja została wydana w indywidualnej sprawie jego kontrahenta, w której indywidualnie oceniano opis zdarzenia przyszłego i stanowisko wnioskodawcy. Powołana interpretacja nie stanowi źródła prawa i tut. organ nie jest nią związany.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj