Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1801/11/BM
z 13 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1801/11/BM
Data
2012.03.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
posiłki
stawki podatku
usługi stołówkowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej uczniom i pracownikom Wnioskodawcy oraz uczniom i pracownikom innych jednostek budżetowych, a także obowiązku rejestracji Wnioskodawcy jako podatnika VAT.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2011r. (data wpływu 14 grudnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lutego 2012r. (data wpływu 5 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

  • w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz dzieci i młodzieży Wnioskodawcy – jest prawidłowe,
  • w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej dla pracowników pedagogicznych Wnioskodawcy – jest nieprawidłowe,
  • w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej dla pracowników niepedagogicznych Wnioskodawcy – jest nieprawidłowe,
  • w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków na rzecz innych jednostek budżetowych – jest prawidłowe,
  • w zakresie obowiązku rejestracji Wnioskodawcy jako podatnika VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 28 lutego 2012r. (data wpływu 5 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej uczniom i pracownikom Wnioskodawcy oraz uczniom i pracownikom innych jednostek budżetowych, a także obowiązku rejestracji Wnioskodawcy jako podatnika VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Szkoła podstawowa – będąca jednostką budżetową prowadzi stołówkę szkolną, która stanowi jej integralną całość, nie jest osobną jednostką organizacyjną i nie prowadzi działalności gospodarczej, obsługiwana jest przez pracowników szkoły. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina P. Stołówka szkolna przygotowuje obiady dla uczniów i pracowników tej szkoły, dla uczniów i pracowników placówek oświatowych znajdujących się w tym samym budynku oraz dla uczniów i pracowników innych placówek oświatowych, których organem prowadzącym jest Gmina P. (wszystkie te jednostki oświatowe są jednostkami budżetowymi, są to: szkoła podstawowa, zespół szkolno-przedszkolny, gimnazjum i zespół szkół ogólnokształcących). Placówki, dla których Szkoła podstawowa prowadzi stołówkę, nie posiadają zaplecza kuchennego. Uczniowie i pracownicy z placówek mieszczących się w tym samym budynku korzystają ze stołówki Szkoły podstawowej (stołówka jest dostępna jedynie dla uczniów i pracowników jednostek budżetowych). Posiłki dla osób z pozostałych placówek dowożone są do tych placówek. Obiady dla uczniów finansowane są przez ich rodziców/opiekunów lub, dla uprawnionych dzieci, przez Ośrodki Pomocy Społecznej (jednostki budżetowe). Pracownicy płacą za posiłki we własnym zakresie. Posiłki są rozliczane w szkole prowadzącej stołówkę i przygotowującej obiady.

Sprzedaż posiłków dokonywana przez stołówkę szkolną Wnioskodawcy zaklasyfikowana została jako usługi w zakresie edukacji PKWiU 85 zgodnie z obowiązującą od 1 stycznia 2011r. PKWiU z 2008r. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Szkoła uzyskała następujące obroty na stołówce:

  • 2010r. – 30.345,00 zł,
  • 2011r. – 56.761,50 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy usługi świadczone przez stołówkę szkolną na rzecz pracowników i uczniów uczęszczających do wszystkich wymienionych placówek oświatowych podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako działalność edukacyjna...

Czy szkoła przygotowując obiady dla innych ww. placówek oświatowych nadal może korzystać ze zwolnienia przewidzianego dla usług w zakresie edukacji lub jako usług świadczonych pomiędzy jednostkami budżetowymi...

Czy Szkoła postępuje właściwie nie dokonując obowiązku rejestracji jako płatnika podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) usługi świadczone przez stołówkę szkolną (która jest integralną częścią szkoły i nie prowadzi działalności gospodarczej) podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Zwolnieniu z podatku od towarów i usług podlegają również posiłki, które są przygotowywane dla uczniów i pracowników z innych placówek oświatowych, jako usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 13 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.)

W związku z powyższym jednostka nie rozpatrywała obowiązku rejestracji dla celów podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego:

  • w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz dzieci i młodzieży Wnioskodawcy – uznaje się za prawidłowe,
  • w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej dla pracowników pedagogicznych Wnioskodawcy – uznaje się za nieprawidłowe,
  • w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej dla pracowników niepedagogicznych Wnioskodawcy – uznaje się za nieprawidłowe,
  • w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków na rzecz innych jednostek budżetowych – uznaje się za prawidłowe,
  • w zakresie obowiązku rejestracji Wnioskodawcy jako podatnika VAT – uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług – w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do tej ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT – zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jednocześnie art. 43 ust. 17 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 marca 2011r., stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Od dnia 1 kwietnia 2011r. przepis ten otrzymał brzmienie: Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r., nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 136, poz. 798) – zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Stosownie do postanowienia § 2 ww. rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2011r., zwolnienie to może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011r.

Ponadto, zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Od dnia 1 lipca 2011r. przepis ten obowiązuje w brzmieniu: Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

  1. są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Od dnia 1 lipca 2011r., przepis ten obowiązuje w brzmieniu: Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

  1. są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia

Należy również wskazać, iż jak wynika z § 7 ust. 1 pkt 1 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 7 tego załącznika wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Przepis w identycznym brzmieniu został przeniesiony do § 7 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika nr 1 do cytowanego wyżej rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r.

Na mocy przepisu § 13 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

– z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mieszczą się w wyłączeniach ze zwolnienia, wskazanych w tym przepisie.

Z uwagi na fakt, że sprzedaż posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej Wnioskodawcy jest dokonywana na rzecz innych jednostek budżetowych (szkół, przedszkoli), to na mocy § 13 ust. 1 pkt 13 cyt. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług co do zasady korzysta ze zwolnienia z podatku VAT.

Z wniosku wynika, że Szkoła podstawowa jest jednostką budżetową, prowadzi stołówkę szkolną, która stanowi jej integralną całość, nie jest osobną jednostką organizacyjną i nie prowadzi działalności gospodarczej, obsługiwana jest przez pracowników szkoły. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina. Stołówka szkolna przygotowuje obiady dla uczniów i pracowników tej szkoły, dla uczniów i pracowników placówek oświatowych znajdujących się w tym samym budynku oraz dla uczniów i pracowników innych placówek oświatowych, których organem prowadzącym jest Gmina (wszystkie te jednostki oświatowe są jednostkami budżetowymi, są to: szkoła podstawowa, zespół szkolno-przedszkolny, gimnazjum i zespół szkół ogólnokształcących). Placówki, dla których Szkoła podstawowa prowadzi stołówkę, nie posiadają zaplecza kuchennego. Uczniowie i pracownicy z placówek mieszczących się w tym samym budynku korzystają ze stołówki Szkoły podstawowej (stołówka jest dostępna jedynie dla uczniów i pracowników jednostek budżetowych). Posiłki dla osób z pozostałych placówek dowożone są do tych placówek. Obiady dla uczniów finansowane są przez ich rodziców/opiekunów lub, dla uprawnionych dzieci, przez Ośrodki Pomocy Społecznej (jednostki budżetowe). Pracownicy płacą za posiłki we własnym zakresie. Posiłki są rozliczane w szkole prowadzącej stołówkę i przygotowującej obiady.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cyt. ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę. Zgodnie z art. 67a ust. 4, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez szkoły funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Jak wynika z powyższego, funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są między innymi powołane.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówki szkolne na rzecz dzieci i młodzieży tej jednostki, spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT usługi świadczone przez stołówkę szkolną na rzecz dzieci i młodzieży tej szkoły podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Natomiast usługi wyżywienia świadczone, przez stołówki szkolne dla pracowników pedagogicznych tej szkoły należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegającymi na ich żywieniu, mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej szkoły w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne, przy czym, jak już wskazano powyżej, ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez szkołę.

W konsekwencji, usługi te od dnia 1 lipca 2011r. podlegają zwolnieniu od podatku do towarów i usług stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 czerwca 2011r. Natomiast na podstawie § 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011r. zwolnienie powyższe może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011r.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż – o ile stołówka działa na podstawie ww. przepisów ustawy o systemie oświaty – świadczone przez Wnioskodawcę usługi stołówkowe na rzecz pracowników pedagogicznych szkoły, które jak wskazano powyżej należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, od dnia 1 lipca 2011r. są zwolnione od podatku od towarów i usług – na podstawie § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r., zaś stosownie do § 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011r. zwolnienie to może być stosowane również do ww. usług wykonanych od dnia 1 stycznia 2011r.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej dla pracowników pedagogicznych tej szkoły podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT, należało uznać za nieprawidłowe, gdyż jak wskazano powyżej usługi te podlegają zwolnieniu od podatku do towarów i usług stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.

Natomiast świadczenie usług stołówkowych przez stołówkę szkolną na rzecz pracowników niepedagogicznych Wnioskodawcy nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku VAT, tj. 8% – pod warunkiem zakwalifikowania przedmiotowych usług jako związanych z wyżywieniem do grupowania PKWiU 56. Usługi te nie są bowiem usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Zatem w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych przez stołówkę szkolną na rzecz niepedagogicznych pracowników szkoły stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Dodatkowo należy wyjaśnić, że Minister Finansów nie dokonuje klasyfikacji usług świadczonych przez Wnioskodawcę, gdyż nie mieści się to w ramach określonych w Rozdziale 1a Działu II ustawy Ordynacja podatkowa – Interpretacje przepisów prawa podatkowego.

W przypadku zaś, gdy posiłki przygotowywane i sprzedawane są przez Wnioskodawcę będącego jednostką budżetową, a nabywcami usług są inne jednostki budżetowe kupujące posiłki na rzecz swoich dzieci i pracowników, to do takiej sprzedaży ma zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. (a od 6 kwietnia 2011r. na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi świadczone przez stołówkę szkolną na rzecz na rzecz dzieci i pracowników innych jednostek budżetowych (tj. w przedmiotowej sprawie innej szkoły podstawowej, zespołu szkolno-przedszkolnego, gimnazjum i zespołu szkół ogólnokształcących), należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie obowiązku rejestracji Wnioskodawcy jako podatnika podatku VAT z tytułu usług świadczonych przez stołówkę szkolną należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 96 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosowanie do zapisu art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000,00 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

A zatem, do kwoty limitu uprawniającego do zwolnienia nie wlicza się obrotu z tytułu odpłatnego świadczenia usług zwolnionych, wlicza się natomiast wszelki opodatkowany podatkiem od towarów i usług obrót uzyskiwany przez podatnika.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ww. ustawy podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 cyt. ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    • wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    • towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    • nowych środków transportu,
    • terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Jak wynika z niniejszej interpretacji, w przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi w stołówce szkolnej dla dzieci i młodzieży Wnioskodawcy, dla pracowników pedagogicznych Wnioskodawcy oraz na rzecz innych jednostek budżetowych, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, zatem nie należy ich brać pod uwagę przy wyliczaniu obrotu uprawniającego do zastosowania zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca do limitu obrotu uprawniającego do zwolnienia od podatku VAT określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT winien natomiast wziąć pod uwagę obrót uzyskany przez Niego z tytułu usług świadczonych przez stołówkę szkolną na rzecz pracowników niepedagogicznych, gdyż jak wykazano wyżej obrót z tego tytułu co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwej stawki podatku VAT.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i uzyskał następujące obroty ze stołówki: w 1010r. 30.345,00 zł, w 2011r. 56.761,50 zł.

Jeżeli zatem Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT (nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT), to niezależnie od tego, czy podany powyżej obrót stanowi cały obrót uzyskany ze sprzedaży usług w stołówce (opodatkowany i zwolniony), czy też stanowi tylko obrót opodatkowany podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku VAT, przy założeniu, że Wnioskodawca nie wykonuje innych czynności, które na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, ze zwolnienia korzystać nie mogą oraz pod warunkiem, że łączny obrót uzyskany przez Wnioskodawcę z wszystkich wykonywanych czynności (nie tylko ze sprzedaży usług w stołówce), podlegających opodatkowaniu nie przekroczył limitu wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, o braku obowiązku rejestracji dla celów podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj