Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-300/12/AD
z 6 czerwca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-300/12/AD
Data
2012.06.06
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu
Słowa kluczowe
agencja
ryczałt ewidencjonowany
usługi pocztowe
Istota interpretacji
Czy właściwe jest zastosowanie ww. stawki 3% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze sprzedaży detalicznej w sklepie wielobranżowym (47.19.Z) oraz stawki 8,5% od przychodów ewidencjonowanych z prowadzenia Agencji Pocztowej (53.10.Z)?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 16 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży detalicznej w sklepie wielobranżowym oraz z prowizji uzyskanych z tyt. świadczenia usług pocztowych - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 16 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży detalicznej w sklepie wielobranżowym oraz z prowizji uzyskanych z tyt. świadczenia usług pocztowych. Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 19 kwietnia 2012 r. Nr ITPB1/415-300/12-2/AD wezwano Panią do ich usunięcia. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.). W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. Jest Pani właścicielką sklepu wielobranżowego (pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach 47.19.Z PKWiU). Opłaca podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%. Ponadto zawarła Pani umowę agencyjną z Pocztą Polską, w ramach której przyjmuje listy, wpłaty na rachunki bankowe, sprzedaje znaczki i towary handlowe w postaci kartek, kopert (działalność pocztowa objęta obowiązkiem świadczenia usług powszechnych operatora publicznego 53.10.Z PKWiU). Uzyskane pieniądze codziennie oddaje Pani rozliczając się z Urzędem Pocztowym. Co miesiąc wystawia Pani na rzecz Poczty Głównej rachunek dotyczący wynagrodzenia za wykonaną pracę w Agencji Pocztowej na kwotę prowizji według poszczególnych usług. Jeśli prowizja ta jest niższa niż kwota gwarantowana w umowie, to rachunek opiewa na kwotę gwarantowaną. Dochód ten wpisuje Pani w ewidencję przychodów pod stawkę 8,5%. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy w związku z powyższym właściwe jest zastosowanie ww. stawki 3% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze sprzedaży detalicznej w sklepie wielobranżowym (47.19.Z) oraz ww. stawki 8,5% od przychodów ewidencjonowanych z prowadzenia Agencji Pocztowej (53.10.Z)... Zdaniem Wnioskodawczyni, stosowanie przez Nią ww. stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest prawidłowe. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
Podkreślić należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek określonych w art. 8 ww. ustawy. Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z tym przepisem ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W razie gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 20% albo 17%, w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 (art. 12 ust. 3 ww. ustawy). Z treści wniosku wynika, iż prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej oraz w zakresie usług agencyjnych świadczonych na rzecz Poczty Polskiej. Mając zatem na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż:
Nieprawidłowość stanowiska przedstawionego we wniosku polega zatem na błędnym określeniu stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług świadczonych na rzecz Poczty Polskiej, albowiem jak wskazano powyżej wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą nie zależy od odbiorcy tych usług lecz wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem przychód uzyskany w związku z wykonaniem usług na rzecz Poczty Polskiej nie będzie podlegać opodatkowaniu wyłącznie stawką ryczałtu 8,5% jak podaje Pani we wniosku. Do przychodów z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów należy zastosować stawkę 5,5%, a według stawki 8,5% będą opodatkowane wyłącznie przychody z pozostałej części prowizyjnego wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług na rzecz Poczty Polskiej. Prawidłowo natomiast stwierdzono, iż ryczałt od przychodów z działalności usługowej w zakresie sprzedaży detalicznej wynosi 3% od przychodów ewidencjonowanych. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.