Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-1197/15-3/KOM
z 2 marca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2015 r. (data wpływu 14 grudnia 2015 r.), uzupełnionym przez Stronę pismem z dnia 15 grudnia 2015 r. (data wpływu 21 grudnia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na sprzedaż lodów wodnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 grudnia 2015 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na sprzedaż lodów wodnych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


S.A. [dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”] jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług [dalej: „VAT”]. Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja lub dystrybucja tzw. szybkozbywalnych dóbr konsumpcyjnych, przede wszystkim produktów żywnościowych. W ofercie Spółki znajduje się aktualnie około 1500 produktów. W swojej ofercie Spółka posiada m.in. lody, w tym tzw. lody wodne [dalej: „Lody” lub „Produkty”].

Głównymi składnikami Lodów są: woda, cukier oraz sok/soki owocowe, względnie puree owocowe, których udział procentowy jest różny i waha się w przedziale od kilku do kilkudziesięciu procent. Lody nie zawierają co do zasady tłuszczu mlecznego (mleka lub jego pochodnych), bądź jego zawartość jest śladowa, poniżej 3%.


Produkty są oferowane i sprzedawane przez Spółkę w różnych wariantach smakowych, w formie zamrożonej (np. lodowej tubki czy lodowych lizaków na patyku), to jest w postaci, w której przeznaczone są i nadają się do konsumpcji (bezpośredniego spożycia).


Wnioskodawca klasyfikuje Lody w ramach Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. [dalej: „PKWiU”] do grupowania 10.52.10.0 Lody śmietankowe i pozostałe lody jadalne.


Poprawność takiej klasyfikacji w odniesieniu do wybranych typów Lodów została potwierdzona na wniosek Spółki przez urząd statystyczny w opiniach klasyfikacyjnych wydanych 16 grudnia 2010 r.


W rezultacie, ponieważ pod poz. 21 w załączniku nr 10 do ustawy VAT, zawierającym wykaz towarów opodatkowanych 5% stawką VAT, wymienione zostały towary o symbolu PKWiU ex 10.5 Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność; pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0), Spółka stosuje do dostawy Lodów na terytorium kraju 5% stawkę VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy do dostawy Lodów na terytorium kraju właściwa jest/będzie stawka VAT inna niż podstawowa?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, do dostawy Lodów na terytorium kraju właściwa jest/będzie stawka inna niż podstawowa; w szczególności, w obecnym stanie prawnym, właściwą stawką dla takich dostaw jest stawka VAT w wysokości 5%, na podstawie art. 41 ust. 2a w zw. z poz. 21 załącznika nr 10 do ustawy VAT,


Niżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska.


Zgodnie z art. 5a ustawy VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne (od 1 stycznia 2011 r. ustawa VAT opiera się na klasyfikacji statystycznej zawartej w PKWiU z 2008 r.). Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy VAT, przez „PKWiU ex” rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, przy czym w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. stawka ta została podwyższona do 23% (art. 146a pkt 1 ustawy VAT).


Niemniej, w ustawie VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, dla niektórych towarów i usług przewidziane zostały obniżone stawki VAT.


I tak, z art. 41 ust. 2 ustawy VAT wynika, że dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy VAT, stawka podatku wynosi 7%; przy tym w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. stawka ta została podwyższona do 8% (art. 146a pkt 2 ustawy VAT).


Art. 41 ust. 2a ustawy VAT stanowi natomiast, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy VAT stawka podatku wynosi 5%.


Wprowadzenie obniżonych stawek VAT realizuje postanowienia Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej [Dz. Urz. UE L Nr 347; dalej: „Dyrektywa VAT”]. Zgodnie z art. 98 ust. 1 i 2 Dyrektywy VAT państwa członkowskie mogą stosować jedną lub dwie stawki obniżone do dostaw towarów i świadczenia usług określonych w załączniku III do Dyrektywy VAT. Załącznik ten w punkcie 1 wymienia środki spożywcze (łącznie z napojami, z wyłączeniem napojów alkoholowych, przeznaczone do spożycia przez ludzi i zwierzęta, żywe zwierzęta, nasiona, rośliny oraz składniki zwykle przeznaczone do produkcji środków spożywczych; produkty zwykle przeznaczone do użytku jako dodatek lub substytut środków spożywczych. Jednocześnie, jak wynika z art. 98 ust. 3. Dyrektywy VAT, przy stosowaniu stawek obniżonych do poszczególnych kategorii towarów, państwa członkowskie mogą (co oznacza, że nie są zobowiązane) stosować nomenklaturę scaloną [dalej również: „CN”], aby precyzyjnie określić zakres danej kategorii.

Jak wskazano powyżej, polski ustawodawca skorzystał z możliwości obniżenia stawek dla określonych kategorii towarów i usług, jak też z możliwości odwołania się do klasyfikacji statystycznych dla precyzyjniejszego określenia zakresu stosowania obniżonych stawek VAT. Posłużył się jednak własnym wzorcem klasyfikacyjnym - PKWiU, zamiast CN. Zgodność takiego rozwiązania z prawem wspólnotowym potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyrokach z 1 czerwca 2015 r. (sygn. akt I FSK 744/14) oraz 9 października 2015 r. (sygn. akt I FSK 1072/14).

W związku z tym należy wskazać, iż zgodnie z kluczem powiązań między CN a PKWiU, na gruncie nomenklatury scalonej symbolowi PKWiU 10.52.10.0 obejmującemu Lody śmietankowe i pozostałe lody jadalne, do którego Spółka klasyfikuje Lody (w tym zgodnie z posiadanymi opiniami klasyfikacyjnymi), odpowiada kod CN 2105 00 obejmujący Lody i pozostałe lody jadalne, nawet zawierające kakao.

Zgodnie z Notami wyjaśniającymi stanowiącymi załącznik do obwieszczenia Ministra Finansów z 1 czerwca 2006 r. w sprawie wyjaśnień do Taryfy celnej (M.P z 2006 r. Nr 86, poz. 880), pozycja CN 2105 obejmuje lody śmietankowe zazwyczaj przygotowane na bazie mleka lub śmietanki i pozostałe lody jadalne (np. sorbet, lizaki lodowe), nawet zawierające kakao w każdej proporcji. Jednocześnie pozycja ta nie obejmuje mieszanek i baz do produkcji lodów, które klasyfikowane są według ich zasadniczych składników (np. pozycja 1806, 1901 lub 2106).


Natomiast, jak wynika z Not wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE z 2015 r. C 76):

  • użyte w pozycji 2105 00 CN określenie „Lody śmietankowe i pozostałe lody jadalne” oznacza przetwory spożywcze, w tym pakowane do sprzedaży detalicznej, zawierające kakao lub czekoladę (nawet jako polewę), które występują w stanie stałym lub przypominającym pastę, będącym wynikiem zamrożenia i które są przeznaczone do spożycia w tej postaci;
  • podstawową właściwością produktów objętych pozycją 2105 00 CN jest to, że powracają one do stanu ciekłego lub półciekłego w temperaturze otoczenia zbliżonej do 0 °C;
  • wyroby objęte pozycją 2105 00 CN posiadają wiele różnych nazw (lody wodne, lody śmietankowe, lody cassate, lody neapolitańskie, itp.) i są dostarczane w różnych postaciach; mogą one zawierać kakao lub czekoladę, cukier, tłuszcz roślinny lub tłuszcz mleka, mleko (nawet odtłuszczone), owoce, stabilizatory, substancje smakowo - zapachowe, barwiące, itp.

Jak z powyższego wynika, na gruncie PKWiU, jak i CN, cechami wyrobu pozwalającymi na zaliczenie go do kategorii „pozostałe lody jadalne” są: (i) jego spożywczy/jadalny charakter, (ii) stan stały będący wynikiem zamrożenia oraz, będąca tego następstwem, (iii) topliwość. Należy wskazać, iż Lody, będące przedmiotem niniejszego wniosku, posiadają wszystkie ww. cechy.

Z drugiej strony skład, wyrobu czy jego postać (kształt) ma z tej perspektywy znaczenie drugorzędne. W szczególności, warunkiem zaliczenia wyrobu do lodów nie jest fakt zawierania w składzie tłuszczu, w tym tłuszczu mleka, czy też samego mleka (lub jego pochodnych). Stąd, również takie wyroby jak Produkty, które nie zawierają w swym składzie mleka/tłuszczu mleka (bądź zawierają je w śladowych ilościach), kwalifikują się do uznania za „pozostałe lody jadalne”, z uwagi na posiadanie ww. cech.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że mimo iż pozycja 10.52.10.0 PKWiU - właściwa dla Lodów - zawiera się w grupie 10.5 PKWiU, obejmującej Wyroby mleczarskie, to Lody, które w składzie surowcowym nie zawierają mleka, zaliczają się do towarów, które są opodatkowane obniżonymi stawkami VAT.

Wskazana wyżej grupa 10.5 PKWiU została wymieniona zarówno w załączniku nr 3 do ustawy VAT (poz. 28), zawierającym wykaz towarów i usług, do sprzedaży których właściwa jest stawka VAT w wysokości 8%, jak i w załączniku nr 10 (poz. 21), określającym towary i usługi, dla których właściwa jest 5% stawka VAT. W obydwu przypadkach ustawodawca posłużył się symbolem PKWiU ex 10.5 z następującym opisem: Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0).

Zgodnie ze wspomnianym już art. 2 pkt 30 ustawy VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU. Zatem spośród Wyrobów mleczarskich objętych kodem PKWiU 10.5 wyłącznie dostawy (i) kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz (ii) kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0) nie korzystają z opodatkowania preferencyjną stawką VAT.

Jednocześnie, z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy VAT wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8% VAT nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany 8% stawką VAT i jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10 jako objęty stawką 5% VAT, to stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 do ustawy (8%) jest wyłączone, na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

W związku z powyższym, ponieważ produkowane/dystrybuowane przez Spółkę Lody nie są wymienione w poz. 21 załącznika nr 10 do ustawy VAT jako towary wyłączone z zakresu stosowania stawki obniżonej przewidzianej ww. załącznikiem (Lody nie stanowią bowiem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych, czy też kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym), ich dostawa (sprzedaż) podlega opodatkowaniu 5% stawką VAT.

Powyższe potwierdzają również organy podatkowe w wydawanych na wnioski podatników interpretacjach indywidualnych - np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 26 stycznia 2015 r. (sygn. ILPP2/443-1166/14-2/SJ), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 27 marca 2014 r. (sygn. IPTPP2/443-995/13-4/JS), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacjach indywidualnych z 31 grudnia 2012 r. (sygn. IPPP2/443-985/12-4/KG) i z 16 kwietnia 2012 r. (sygn. IPPP1/443-152/12-2/IGo).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju ustawodawca rozumie przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy) natomiast przez odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy).


Z kolei stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Przez pojęcie sprzedaży – zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Stosownie do art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.


Powyższy przepis wprost stanowi, że oznaczenia PKWiU stosuje się jedynie w określonych w ustawie lub rozporządzeniach sytuacjach, tzn. gdy przepis wprost odnosi się do symbolu PKWiU.

Należy podkreślić, że klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Przy czym Organ zauważa, że Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676) od 1 stycznia 2016 r. została wprowadzona nowa PKWiU – „PKWiU 2015”, która zastąpiła dotychczas obowiązującą Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług - „PKWiU 2008”.

Zgodnie jednak z przepisem przejściowym, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej – do 31 grudnia 2017 r. stosować się będzie PKWiU 2008. Natomiast w ewidencji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej do 31 grudnia 2016 r. będzie można stosować równolegle PKWiU 2008.


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Stosownie do art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.


Natomiast, zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 28 wymieniono – sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 10.5 – „Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0)”.


W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.


Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru lub usługi z danego grupowania.


Z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% – stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

Pod pozycją 21 załącznika nr 10 do ustawy, będącego wykazem towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, wskazano sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 10.5 – „Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0)”.


W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, że symbol „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.


W związku z powyższymi informacjami istotnym w niniejszej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU przez Wnioskodawcę produkowanych i dystrybuowanych towarów w postaci tzw. lodów wodnych.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a przedmiotem jego działalności jest produkcja lub dystrybucja przede wszystkim produktów żywnościowych. W ofercie Wnioskodawcy znajdują się m.in. lody, w tym tzw. lody wodne.

Głównymi składnikami lodów są: woda, cukier oraz sok/soki owocowe, względnie puree owocowe, których udział procentowy jest różny i waha się w przedziale od kilku do kilkudziesięciu procent. Lody nie zawierają co do zasady tłuszczu mlecznego (mleka lub jego pochodnych), bądź jego zawartość jest śladowa, poniżej 3%.


Produkty są oferowane i sprzedawane przez Spółkę w różnych wariantach smakowych, w formie zamrożonej (np. lodowej tubki czy lodowych lizaków na patyku), to jest w postaci, w której przeznaczone są i nadają się do konsumpcji (bezpośredniego spożycia).


Wnioskodawca klasyfikuje lody w ramach PKWiU 2008 do grupowania 10.52.10.0 „Lody śmietankowe i pozostałe lody jadalne”. Poprawność takiej klasyfikacji w odniesieniu do wybranych typów lodów została potwierdzona na wniosek Wnioskodawcy przez Urząd Statystyczny w wydanych przez niego opiniach klasyfikacyjnych.


Wnioskodawca opodatkowuje sprzedaż lodów wodnych stawką VAT w wysokości 5%.


Organ zauważa, że grupa PKWiU 10.5 „Wyroby mleczarskie” została wymieniona zarówno w załączniku nr 3 do ustawy VAT (poz. 28), zawierającym wykaz towarów i usług, do sprzedaży których właściwa jest stawka VAT w wysokości 8%, jak i w załączniku nr 10 (poz. 21), określającym towary i usługi, dla których właściwa jest 5% stawka VAT. W obydwu tych przypadkach ustawodawca posłużył się symbolem PKWiU ex 10.5 z następującym opisem: Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0).

W grupie PKWiU 10.5 „Wyroby mleczarskie” wyróżnić można pozycję 10.52.10.0 opisaną jako „Lody śmietankowe i pozostałe lody jadalne”. Z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do ww. pozycji wynika natomiast, że grupowanie to obejmuje lody śmietankowe zazwyczaj przygotowywane na bazie mleka lub śmietanki i pozostałe lody jadalne (np. sorbet, lizaki lodowe), nawet zawierające kakao w każdej proporcji.

Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostaw dokonywanych przez Wnioskodawcę są lody wodne (sprzedawane w postaci zamrożonej jako np. tubki i lizaki lodowe) sklasyfikowane pod pozycją PKWiU 10.52.10.0 (Lody śmietankowe i pozostałe lody jadalne) w grupie 10.5 (wyroby mleczarskie) – wówczas ich sprzedaż podlega opodatkowaniu według 5% stawki podatku VAT, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 21 załącznika nr 10 do tej ustawy. Podana przez Wnioskodawcę klasyfikacja towarów będących przedmiotem wniosku zawiera się bowiem w grupowaniu PKWiU ex 10.5, i nie są to towary wymienione wśród wyłączeń, tj. kazeina do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeina do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0).


Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Dodatkowo należy wskazać, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z tym, w niniejszej interpretacji tut. Organ odniósł się wyłącznie do klasyfikacji PKWiU podanej przez Zainteresowanego we wniosku, a odpowiedzi udzielono przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę jest prawidłowe.

Tak więc to Wnioskodawcę obciążają ewentualne negatywne konsekwencje błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Ponadto należy wskazać, że zmiana któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i związanego z nim zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj