Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1692/11/AW
z 1 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1692/11/AW
Data
2012.03.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
dokumentacja
faktura
mały podatnik
podatnik zwolniony
rachunki
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
wysokość zwolnienia podmiotowego
wystawienie faktury
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego, czy może nie rejestrować się do VAT-u i wystawiać rachunki.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2011r. (data wpływu 18 listopada 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lutego 2012r. (data wpływu 24 lutego 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności rejestrowania się Wnioskodawcy wykonującego usługę koordynatora ds. kontraktów i pracy socjalnej jako czynnego podatnika VAT i wystawiania faktur – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2011r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności rejestrowania się Wnioskodawcy wykonującego usługę koordynatora ds. kontraktów i pracy socjalnej jako czynnego podatnika VAT i wystawiania faktur.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2012r. (data wpływu 24 lutego 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 lutego 2012r. znak IBPP1/443-1692/11/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W maju 2011r. Wnioskodawca otwarł własną działalność gospodarczą (jednoosobową) polegającą na świadczeniu m.in. usług szkoleniowych. Wnioskodawca zawarł umowę z ośrodkiem pomocy społecznej dotyczącą świadczenia usługi koordynatora ds. kontraktów i pracy socjalnej polegającą w szczególności na:

  1. Koordynacji działań związanych z realizowaniem kontraktów socjalnych – czynności te polegają na regularnym monitorowaniu zapisów kontraktów socjalnych zawartych z klientami i kontrolowaniu czy są realizowane zgodnie z założonymi uzgodnieniami pomiędzy pracownikami socjalnymi a klientami pomocy społecznej.
  2. Kontaktach z pracownikami socjalnymi oraz klientami OPS – kontakty z pracownikami socjalnymi służą wspólnemu ustaleniu i monitorowaniu udzielanego dodatkowego wsparcia bezrobotnym klientom korzystającym z pomocy społecznej i ich rodzinom oraz realizowaniu pracy socjalnej zgodnie z zaplanowaną w kontrakcie socjalnym indywidualną ścieżką dla każdego z nich. Kontakty z klientami służą motywowaniu ich do efektywnego realizowania postanowień kontraktu socjalnego.
  3. Nadzorze nad poprawnością prowadzonej pracy socjalnej oraz realizacją merytoryczną pracy socjalnej – usługa polega na systematycznym nadzorowaniu pracy socjalnej realizowanej przez pracowników socjalnych poprzez kontakt osobisty z pracownikami, spotkania zespołowe i szkolenia merytoryczne w zakresie realizacji kontraktów z klientami pomocy społecznej.
  4. Sporządzaniu sprawozdań merytorycznych – kwartalne sprawozdania merytoryczne z zakresu udzielanego wsparcia klientom pomocy społecznej (m.in. informacje dotyczące liczby osób, ich wieku, wykształcenia, zamieszkania, sytuacji rodzinnej, wskazania form udzielanej pomocy itd.) w specjalnie przeznaczonym do tego celu programie.
  5. Opracowywaniu działań promocyjnych – promocja polega na stałym informowaniu klientów korzystających z pomocy społecznej o źródłach finansowania udzielanego wsparcia (treningów, warsztatów tematycznych, spotkań integracyjnych itd.) poprzez organizowanie konferencji i spotkań informacyjno-promocyjnych oraz odpowiednie oznaczanie pomieszczeń, materiałów i sprzętów. Organizowane spotkania służą promowaniu działań pomocowych realizowanych przez ośrodek pomocy społecznej dla jego klientów i ich rodzin przy udziale środków zewnętrznych. Spotkania kierowane są do klientów pomocy społecznej, jak również do wszystkich mieszkańców środowisk lokalnych i przedstawicieli władz.

Jednocześnie Wnioskodawca nie jest podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 22 lub w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże pośrednio usługa którą realizuje jest elementem świadczonej pomocy dla osób wykluczonych społecznie przez ośrodek pomocy społecznej.

Ponadto, wykonując usługę w zakresie koordynatora ds. kontraktów i pracy socjalnej, Wnioskodawca koordynuje, organizuje i nadzoruje pracę pracowników socjalnych, ale jednocześnie świadczy usługi pomocy społecznej zgodnie z art. 15 pkt 2 i 6, art. 45 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004r. (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362).

Wnioskodawca nie sprawuje usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku w miejscu ich zamieszkania.

Wnioskodawca nie posługuje się symbolem PKWiU dla świadczonych usług ponieważ nie jest VAT-owcem, wystawia rachunki.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (za świadczone usługi wystawia rachunki).

W uzupełnieniu wniosku, na pytanie organu: „W jakiej dokładnie dacie Wnioskodawca rozpoczął wykonywanie czynności określonych we wniosku (proszę podać datę dzienną)”, Wnioskodawca podał, że rozpoczął działalność gospodarczą w dniu 25 maja 2011r.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku podano, że:

  1. Wartość obrotu z tytułu sprzedaży w ramach całej działalności gospodarczej w roku 2011 wyniosła 28.080,00 zł (przychód).
  2. Wartość obrotu z tytułu sprzedaży w ramach działalności gospodarczej w roku 2011 dotycząca wykonywania usług koordynatora ds. kontraktów i pracy socjalnej wyniosła 24.000,00 zł (przychód).
  3. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej oprócz koordynatora ds. kontraktów i pracy socjalnej, Wnioskodawca świadczył wyłącznie usługi szkoleniowe (1 szkolenie) dla klientów pomocy społecznej. Wartość przychodu z tego tytułu 4.080,00 zł.
    Do wszystkich świadczonych usług Wnioskodawca zastosował zwolnienie podmiotowe z VAT (limit do 150 tys. zł) w odniesieniu do podstawy prawnej art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) dotyczącej zwolnienia podmiotowego ze względu na wielkość sprzedaży. Nie zastosował zwolnienia przedmiotowego w żadnej ze świadczonych usług.
  4. W ramach w wykonywanej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług prawniczych oraz usług doradztwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca musi rejestrować się jako czynny podatnik VAT i wystawiać faktury, czy może w dalszym ciągu wystawiać rachunki i nie być VAT-owcem wykonując usługę w zakresie koordynatora ds. kontraktów i pracy socjalnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie musi rejestrować się on jako czynny podatnik VAT i wystawiać faktury, lecz może w dalszym ciągu wystawiać rachunki i nie być VAT-owcem wykonując usługę w zakresie koordynatora ds. kontraktów i pracy socjalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w prawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 5a tej ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Według art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z treści art. 113 ust. 2 ustawy wynika, że do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. (…).

Na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast na mocy art. 113 ust. 10, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości.

Zauważyć należy, iż przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Minister Finansów, w § 27 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Pod pozycją 12 tego załącznika wskazano, że wyłączenie ze zwolnienia od podatku dotyczy „doradztwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego”.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą w dniu 25 maja 2011r. Wnioskodawca zawarł umowę z ośrodkiem pomocy społecznej dotyczącą świadczenia usługi koordynatora ds. kontraktów i pracy socjalnej. Wartość obrotu z tytułu sprzedaży w ramach całej działalności gospodarczej w roku 2011 wyniosła 28.080,00 zł. Wartość obrotu z tytułu sprzedaży w ramach działalności gospodarczej w roku 2011 dotycząca wykonywania usług koordynatora ds. kontraktów i pracy socjalnej wyniosła 24.000,00 zł. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, oprócz koordynatora ds. kontraktów i pracy socjalnej, Wnioskodawca świadczył wyłącznie usługi szkoleniowe (1 szkolenie) dla klientów pomocy społecznej. Wartość przychodu z tego tytułu 4.080,00 zł. Do wszystkich świadczonych usług Wnioskodawca zastosował zwolnienie podmiotowe z VAT (limit do 150 tys. zł) w odniesieniu do podstawy prawnej art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług dotyczącej zwolnienia podmiotowego ze względu na wielkość sprzedaży. Nie zastosował zwolnienia przedmiotowego w żadnej ze świadczonych usług. W ramach w wykonywanej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług prawniczych oraz usług doradztwa.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że w sytuacji świadczenia usług koordynatora ds. kontraktów i pracy socjalnej (przy założeniu, że jednocześnie nie są to usługi prawnicze oraz usługi doradztwa), podatnikowi przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług regulowanego przepisami art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca, będący podatnikiem rozpoczynającym w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, świadczy w ramach prowadzonej działalności usługi niestanowiące jednocześnie usług prawniczych oraz usług doradztwa, to przysługuje mu prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, jednakże wyłącznie do momentu, gdy faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Wówczas – zgodnie z powołanym przepisem art. 113 ust. 10 ww. ustawy – zwolnienie określone w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty, a nadwyżka podlega opodatkowaniu.

Z powołanego wyżej przepisu art. 113 ust. 9 ustawy, wynika, że wielkość obrotu uprawniającego do zwolnienia od podatku od towarów i usług, u podatnika rozpoczynającego działalność w trakcie roku podatkowego, winna być określona w proporcji do okresu tej działalności w roku podatkowym. Określa się ją w stosunku dziennym, tj. w proporcji do ilości dni w roku, licząc od dnia dokonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, do końca roku. Dla określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy istotny jest zatem dzień, w którym dokonano pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu.

W konsekwencji, kwotę uprawniającą do zwolnienia należy obliczać według wzoru:

liczba dni pozostających do końca roku od dnia rozpoczęcia działalności (dokonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu) w 2011r. x 150.000/liczba dni w roku.

A zatem skorzystanie w 2011r. przez Wnioskodawcę ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT jest możliwe, jeśli faktyczna wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła kwoty obliczonej we wskazany wyżej sposób.

Tak więc Wnioskodawcy przysługuje limit obrotu liczony proporcjonalnie od momentu rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych w 2011r.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nie jest podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 22 lub w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, a ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie zastosował zwolnienia przedmiotowego w żadnej ze świadczonych usług. W przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi koordynatora ds. kontraktów i pracy socjalnej co do zasady stanowią zatem sprzedaż opodatkowaną. Również świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe co do zasady stanowią sprzedaż opodatkowaną.

Ponieważ na pytanie organu: „W jakiej dokładnie dacie Wnioskodawca rozpoczął wykonywanie czynności określonych we wniosku (proszę podać datę dzienną)”, Wnioskodawca podał, że rozpoczął działalność gospodarczą w dniu 25 maja 2011r., organ podatkowy przyjął podaną datę jako dzień rozpoczęcia wykonywania czynności określonych we wniosku. Z powyższego wynika, że w dniu 25 maja 2011r. dokonano pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu. Kwota obrotu uzyskana przez Wnioskodawcę w roku 2011r. dotycząca czynności, w stosunku do których Wnioskodawca nie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego, wyniosła ogółem 28.080 zł. Wielkość obrotu uprawniającego Wnioskodawcę do zwolnienia od podatku od towarów i usług w 2011r. wyniosła odpowiednio: 221 x 150.000/365 = 90.821, 92 zł.

Zatem ze względu na fakt, iż faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego (2011) kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż w stanie faktycznym wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego, dlatego w powyższych wyliczeniach obrotu uprawniającego do zastosowania zwolnienia podmiotowego od podatku VAT w 2011r. przyjęto cały obrót uzyskany przez Wnioskodawcę. Zaznaczyć jednak należy, iż gdyby prowadzone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe korzystały ze zwolnienia przedmiotowego np. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, wówczas obrót z tego tytułu nie byłby brany pod uwagę do wyliczenia obrotu, którego przekroczenie powoduje utratę prawa do zwolnienia podmiotowego, gdyż zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku. Kwestia zastosowania zwolnienia podmiotowego od podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych nie była jednak przedmiotem niniejszej interpretacji.

Natomiast w 2012r. Wnioskodawcy przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego, o ile wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku kwoty 150.000 zł i do momentu, gdy wartość sprzedaży w 2012r. nie przekroczy tej kwoty.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej obowiązku zarejestrowania się przez Wnioskodawcę jako podatnik VAT, należy przytoczyć następujące regulacje prawne:

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W świetle art. 96 ust. 3, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako "podatnika VAT zwolnionego".

Według art. 96 ust. 5, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;
  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca utraci zwolnienie od podatku obowiązany jest do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w terminie, o którym mowa w przepisie art. 96 ust. 5 pkt 2 ustawy, tj. przed dniem, w którym utraci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1.

Należy zatem wskazać, iż na chwilę obecną – jeśli Wnioskodawca nie przekroczył limitu obrotów, o których mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT – to nie jest on zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w przepisie art. 96 ust. 1 ustawy o VAT.

Odnośnie dokumentowania wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności, zasadnym jest przywołanie przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur oraz dane, które faktury powinny zawierać określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 4 ust. 1 tego rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego oraz analizy sytuacji Wnioskodawcy, nie należy on do kręgu podatników, o którym mowa w powołanym przepisie, zatem regulacja ta nie ma do niego zastosowania.

Z kolei w myśl § 17 pkt 4 ww. rozporządzenia, za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87 i 88 powołanej powyżej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 4, 5, 7-14, 16-20 i 23.

Zgodnie z dyspozycją art. 87 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz korzysta ze zwolnienia podmiotowego z tego podatku, zatem nie dotyczy go obowiązek wystawiania faktur. W związku z powołanymi powyżej przepisami, Wnioskodawca – będąc podatnikiem podmiotowo zwolnionym od podatku – może w dalszym ciągu wystawiać rachunki w celu dokumentowania wykonywanych przez siebie czynności.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia ewentualnego zastosowania zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych, gdyż Wnioskodawca nie opisał w tym zakresie wyczerpująco stanu faktycznego, nie zadał pytania i nie przedstawił własnego stanowiska w tej sprawie. W przedmiotowej sprawie tut. organ oparł się na stwierdzeniu Wnioskodawcy zawartym w stanie faktycznym, że Wnioskodawca nie zastosował zwolnienia przedmiotowego w żadnej ze świadczonych usług.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu dokonywania oceny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym stanie faktycznym. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj