Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4513-2/16-4/MC
z 18 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2015 r. (data wpływu 4 stycznia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 17 marca 2016 r. (data wpływu 21 marca 2016 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 4 marca 2016 r. (skutecznie doręczone w dniu 10 marca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku magazynowania suszu tytoniowego w składzie podatkowym, obowiązku składania przez podmiot prowadzący skład podatkowy zabezpieczenia akcyzowego od suszu tytoniowego przechowywanego w składzie podatkowym lub poza nim, obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w związku z posiadanym suszem tytoniowym lub zapłaty podatku akcyzowego z tytułu posiadania suszu tytoniowego w przypadku podjęcia działalności z zakresu przetwarzania suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy oraz opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży suszu tytoniowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 stycznia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku magazynowania suszu tytoniowego w składzie podatkowym, obowiązku składania przez podmiot prowadzący skład podatkowy zabezpieczenia akcyzowego od suszu tytoniowego przechowywanego w składzie podatkowym lub poza nim, obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w związku z posiadanym suszem tytoniowym lub zapłaty podatku akcyzowego z tytułu posiadania suszu tytoniowego w przypadku podjęcia działalności z zakresu przetwarzania suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy oraz opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży suszu tytoniowego.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 17 marca 2016 r., złożonym w dniu 17 marca 2016 r. (data wpływu 21 marca 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 4 marca 2016 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (uzupełnione pismem złożonym w dniu 17 marca 2016 r.):


Spółka będzie podmiotem prowadzącym skład podatkowy. Na terenie składu prowadzona będzie produkcja wyrobów tytoniowych polegająca na konfekcjonowaniu. Spółka zamierza prowadzić działalność z zakresu magazynowania i obrotu suszem tytoniowym.


Spółka w przyszłości, tzn. po 1 stycznia 2016 r., zamierza również podjąć działalność produkcyjną z zakresu wykorzystywania suszu tytoniowego do produkcji wyrobów tytoniowych.


Działalność ta będzie prowadzona obok działalności handlowej związanej z suszem.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca w odpowiedzi na pytanie tut. Organu „Czy Wnioskodawca jest pośredniczącym podmiotem tytoniowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752, ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r.?” wskazał, że „Spółka SL jest pośredniczącym podmiotem tytoniowym”.

Odpowiadając na pytanie tut. Organu „Czy Wnioskodawca będzie nabywał susz tytoniowy jako podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa ten susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych?” Wnioskodawca wskazał, że „Tak spółka SL będzie nabywała susz tytoniowy jako podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywać będzie ten susz do produkcji wyrobów tytoniowych”.

W odpowiedzi na pytanie tut. Organu „Czy Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży nabytego suszu tytoniowego podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych bądź pośredniczącemu podmiotowi tytoniowemu?” Wnioskodawca wskazał, że „Tak spółka SL będzie dokonywała sprzedaży nabytego suszu tytoniowego podmiotom prowadzącym skład podatkowy, którzy zużywają susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych bądź pośredniczącym podmiotom tytoniowym”.

Odpowiadając zaś na pytanie tut. Organu „Czy susz tytoniowy nabyty przez Wnioskodawcę (podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych) będzie przedmiotem sprzedaży w wewnątrzwspólnotowej dostawie lub eksporcie tzn. czy w takiej sytuacji jednocześnie z tą sprzedażą Wnioskodawca dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub eksportu suszu tytoniowego?” Wnioskodawca wskazał, że „Tak susz tytoniowy nabyty przez spółkę SL będzie przedmiotem sprzedaży w wewnątrzwspólnotowej dostawie lub eksporcie”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do magazynowania suszu tytoniowego na terenie składu podatkowego?
  2. Czy podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do składania zabezpieczenia akcyzowego od suszu tytoniowego przechowywanego na terenie składu podatkowego lub poza terenem składu?
  3. Czy w przypadku podjęcia przez podmiot prowadzący skład podatkowy działalności z zakresu przetwarzania suszu tytoniowego, po dniu 1 stycznia 2016 r. będzie on obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w związku z posiadanym suszem tytoniowym lub do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu posiadania suszu?
  4. Czy po dniu 1 stycznia 2016 r. dokonanie sprzedaży suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych - powoduje powstanie obowiązku podatkowego?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1)


Przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym dotyczące suszu tytoniowego nie regulują kwestii przechowywania tego wyrobu. Wskazują one jedynie, że jego posiadaczem, bez podatku, może być wyłącznie podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy.


Zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 8 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem m.in. produkcji suszu tytoniowego.


Zgodnie z art. 40 ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się do suszu tytoniowego.


Zgodnie z art. 47 ust. 2 tej ustawy, magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.


Z powyższych przepisów wynika że, a contrario, magazynowanie wyrobów akcyzowych niebędących w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się w dowolnym miejscu. Ponadto logiczną jest również konstatacja, że jeżeli produkcja suszu jest dopuszczalna poza składem, to tym bardziej dopuszczalne jest przechowywanie.


Podobne stanowisko, aczkolwiek w przypadku przetwarzania i produkcji suszu, wyraził Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 15 października 2015 r. sygn. IPPP3/4513-62/15-4/MC.


Tym samym, w ocenie Spółki, podmiot prowadzący skład podatkowy może przechowywać posiadany susz tytoniowy poza terenem składu podatkowego.


Ad 2)


Zgodnie z art. 9b ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  2. sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  3. import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  4. zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
  5. zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;
  6. nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe jest obowiązany m.in. podmiot prowadzący skład podatkowy.


Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 8 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem m.in. produkcji suszu tytoniowego.


Zatem przepisem art. 63 ust. 1 pkt 1 podmiot prowadzący skład podatkowy został zobligowany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w celu zagwarantowania pokrycia powstałych albo mogących powstać zobowiązań podatkowych. Jednocześnie zgodnie z powołanym art. 9b ust. 1 ustawy produkcja i posiadanie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą. Nie jest przy tym istotne, czy susz ten znajduje się na terenie składu podatkowego, czy też poza składem.


Tym samym, w ocenie Spółki, podmiot prowadzący skład podatkowy nie jest obowiązany do obejmowania suszu tytoniowego zabezpieczeniem akcyzowym - ani na terenie składu podatkowego, ani poza nim. Podobne stanowisko wyraził Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 18 grudnia 2014 r. (sygn. IBPP4/443-413/14/PK).


Ad 3)


Zgodnie z art. 9b ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2016 r., przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  2. sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot, który jednocześnie z tą sprzedażą dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego;
  3. import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  4. zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
  5. zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;
  6. nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.

Zgodnie art. 65 ust. 1 pkt 1, 6 i 7 ustawy o podatku akcyzowym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2016 r.: podmioty obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego:

  1. podmiot prowadzący skład podatkowy,(...)
  2. pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c,
  3. podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c

- składają zabezpieczenie w formie zabezpieczenia generalnego w celu zagwarantowania pokrycia wielu zobowiązań podatkowych.

Zgodnie z powyższym - podmiot prowadzący skład podatkowy, który nie zużywa suszu tytoniowego do produkcji wyrobów tytoniowych - obowiązany będzie do zapłaty podatku akcyzowego od posiadanego suszu jak każdy inny „zwykły” posiadacz.


Jednakże w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych - jego sytuacja nie ulegnie zmianie w stosunku do obecnego stanu prawnego, tzn. dalej będzie uprawniony do posiadania suszu tytoniowego bez podatku.


Powyższe również oznacza, że podmiot prowadzący skład podatkowy, jak dotychczas, nie będzie obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego od posiadanego suszu tytoniowego. Potwierdza to treść uzasadnienia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, który został uchwalony w dniu 24 lipca 2015 r. i który rozpocznie obowiązywanie z dniem 1 stycznia 2016 r. - w zakresie uzasadnienia do art. 9b ust 1 pkt 1, 2, 3 i 6 stwierdzono, że „projekt ustawy przewiduje obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego na pokrycie mogących powstać zobowiązań podatkowych od suszu tytoniowego, ale tylko w stosunku do pośredniczących podmiotów tytoniowych”. Biorąc przy tym pod uwagę, że zgodnie z zamierzeniem Ustawodawcy - stan prawny w przypadku składów podatkowych od dnia 1 stycznia 2016 r. nie miał ulec zmianie - w kwestii zabezpieczenia akcyzowego również się nie zmieni.


Tym samym, w ocenie Spółki, - od dnia 1 stycznia 2016 r. podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, nie będzie obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego od suszu tytoniowego przechowywanego na terenie składu podatkowego, jak również poza terenem składu.


Ad 4)


Zgodnie z art. 9b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2016 r., przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych. W doktrynie sądowej podkreśla się, że „zużycie” jest pojęciem węższym od „użycia” - obejmuje ono takie użycie wyrobu, które prowadzi do przetworzenia wyrobu. „Użycie” to natomiast pojęcie szerokie, obejmujące szereg możliwych czynności. Tak np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 29 czerwca 2011 r. (sygn. I SA/Sz 310/11): „O ile zatem w słownikowej definicji pojęcia „użycie” wyrobu mieści się także jego „zużycie”, a więc pojęcie „użycie” jest określeniem szerszym, mogącym obejmować także np. sprzedaż wyrobu, o tyle uznanie, że sprzedaż towaru stanowi jego „zużycie” budzi językowe wątpliwości”. Podobnie wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego, np. wyrok z dnia 25 listopada 2014 r. (sygn. I GSK 1877/13).


Tym samym sprzedaż tego wyrobu na rzecz wskazanych podmiotów nie będzie „zużyciem” suszu tytoniowego, ale jego „użyciem”. Oznacza to, że sprzedaż taka nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu.


A zatem, w ocenie Spółki, dokonanie po dniu 1 stycznia 2016 r. sprzedaży suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych - nie powoduje powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752, ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


W poz. 45 załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono, bez względu na kod CN, susz tytoniowy.


Stosownie do art. 99a ust. 1 ustawy za susz tytoniowy uznaje się, bez względu na wilgotność, tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym.


W myśl art. 47 ust. 1 pkt 8 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji suszu tytoniowego.


Na podstawie art. 47 ust. 2 ustawy magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.


Zgodnie z art. 47 ust. 3 ustawy w składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być magazynowane w jednym pomieszczeniu z innymi wyrobami, pod warunkiem że wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy będą magazynowane oddzielnie, a miejsce ich magazynowania będzie wskazane w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy.


Stosowanie do art. 47 ust. 3a ustawy w składzie podatkowym mogą być magazynowane wyroby akcyzowe nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi, pod warunkiem że:

  1. spełnione są warunki określone w ust. 3;
  2. sposób magazynowania pozwala na określenie ilości wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi.

Zgodnie z art. 40 ust. 7 ustawy procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się do energii elektrycznej, wyrobów gazowych, wyrobów węglowych oraz suszu tytoniowego.


W myśl art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie podmiotem prowadzącym skład podatkowy. Na terenie składu prowadzona będzie produkcja wyrobów tytoniowych polegająca na konfekcjonowaniu. Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność z zakresu magazynowania i obrotu suszem tytoniowym. Spółka po 1 stycznia 2016 r. zamierza również podjąć działalność produkcyjną z zakresu wykorzystywania suszu tytoniowego do produkcji wyrobów tytoniowych. Działalność ta będzie prowadzona obok działalności handlowej związanej z suszem. Wnioskodawca jest pośredniczącym podmiotem tytoniowym. Wnioskodawca będzie nabywał susz tytoniowy jako podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywać będzie ten susz do produkcji wyrobów tytoniowych. Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży nabytego suszu tytoniowego podmiotom prowadzącym skład podatkowy, którzy zużywają susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych bądź pośredniczącym podmiotom tytoniowym. Susz tytoniowy nabyty przez Wnioskodawcę będzie przedmiotem sprzedaży w wewnątrzwspólnotowej dostawie lub eksporcie.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą między innymi ustalenia czy podmiot prowadzący skład podatkowy jest zobowiązany do magazynowania suszu tytoniowego na terenie składu podatkowego.


Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że podmiot prowadzący skład podatkowy nie jest zobowiązany do magazynowania suszu tytoniowego na terenie składu podatkowego. Jak wynika z cytowanego powyżej art. 47 ust. 2 ustawy magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Skoro zatem zgodnie z art. 40 ust. 7 ustawy procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się do suszu tytoniowego to przedmiotowy wyrób akcyzowy nie musi być magazynowany w składzie podatkowym.


Tym samym Wnioskodawca jako podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych nie będzie zobowiązany do magazynowania suszu tytoniowego na terenie składu podatkowego.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.


Ponadto przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest ustalenie czy podmiot prowadzący skład podatkowy jest zobowiązany do składania zabezpieczenia akcyzowego od suszu tytoniowego przechowywanego na terenie składu podatkowego lub poza terenem składu.


Zgodnie z art. 9b ust. 1 ustawy w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  2. sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot, który jednocześnie z tą sprzedażą dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego;
  3. import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  4. zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
  5. zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;
  6. nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.

Stosownie do art. 63 ust. 1 ustawy do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać, są obowiązane następujące podmioty:

  1. podmiot prowadzący skład podatkowy;
  2. zarejestrowany odbiorca;
  3. zarejestrowany wysyłający;
  4. podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  5. podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1;
  6. podmiot pośredniczący;
  7. przedstawiciel podatkowy;
  8. pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;
  9. podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego od suszu tytoniowego przechowywanego na terenie składu podatkowego lub poza terenem składu podatkowego. Wskazać bowiem należy, że na podstawie powołanego powyżej art. 63 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy został zobligowany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe. Jednocześnie zgodnie z art. 9b ustawy przechowywanie suszu tytoniowego w składzie podatkowym lub poza nim przez podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą. Zatem Wnioskodawca jako podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych nie będzie zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego z tytułu przechowywania suszu tytoniowego w składzie podatkowych lub poza składem podatkowym.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również ustalenia czy w przypadku podjęcia przez podmiot prowadzący skład podatkowy działalności zakresu przetwarzania suszu tytoniowego, po dniu 1 stycznia 2016 r. będzie on obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w związku z posiadanym suszem tytoniowym lub do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu posiadania suszu tytoniowego.

Odnosząc się do kwestii obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego stwierdzić należy, że w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych w przypadku podjęcia działalności z zakresu przetwarzania suszu tytoniowego nie jest zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w związku z posiadanym suszem tytoniowym. Wskazać bowiem należy, że zgodnie z art. 9b ustawy posiadanie i przetwarzanie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych nie stanowi przedmiotu opodatkowania akcyzą. Zatem Wnioskodawca jako podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych nie będzie zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w związku z posiadanym suszem tytoniowym w przypadku podjęcia działalności z zakresu przetwarzania suszu tytoniowego.

W odniesieniu zaś do kwestii obowiązku zapłaty podatku akcyzowego z tytułu posiadania suszu tytoniowego w przypadku podjęcia działalności z zakresu przetwarzania suszu tytoniowego stwierdzić należy, że podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych nie jest zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu posiadania suszu tytoniowego. W świetle powołanego powyżej art. 9b ustawy posiadanie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą. Zatem Wnioskodawca jako podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu posiadania suszu tytoniowego w przypadku podjęcia działalności z zakresu przetwarzania suszu tytoniowego.

Tym samym Wnioskodawca jako podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych w przypadku podjęcia działalności z zakresu przetwarzania suszu tytoniowego, po dniu 1 stycznia 2016 r., nie będzie zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w związku z posiadanym suszem tytoniowym oraz nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu posiadania suszu tytoniowego.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należało uznać za prawidłowe.


Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest także ustalenie czy po dniu 1 stycznia 2016 r. dokonanie sprzedaży suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych powoduje powstanie obowiązku podatkowego.


Odnosząc się do przedmiotowych wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących powstania obowiązku podatkowego w związku z dokonaniem sprzedaży suszu tytoniowego wskazać należy, że zgodnie z art. 9b ust. 1 pkt 2 ustawy w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot, który jednocześnie z tą sprzedażą dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w niniejszym przypadku sprzedaż suszu tytoniowego nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego. W przedmiotowej sprawie bowiem, jak wskazał Wnioskodawca, będzie on nabywał susz tytoniowy jako podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywać będzie susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych. Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży nabytego suszu tytoniowego podmiotom prowadzącym skład podatkowy, którzy zużywają susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych bądź pośredniczącym podmiotom tytoniowym. Susz tytoniowy nabyty przez Wnioskodawcę będzie przedmiotem sprzedaży w wewnątrzwspólnotowej dostawie lub eksporcie. Zatem sprzedaż suszu tytoniowego w analizowanym przypadku nie będzie stanowić przedmiotu opodatkowania akcyzą zgodnie z art. 9b ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym, po dniu 1 stycznia 2016 r. dokonanie sprzedaży suszu tytoniowego przez Wnioskodawcę jako podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych nie będzie powodować powstania obowiązku podatkowego w sytuacji gdy Wnioskodawca dokona sprzedaży suszu tytoniowego podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub pośredniczącemu podmiotowi tytoniowemu oraz w sytuacji gdy Wnioskodawca jednocześnie ze sprzedażą dokona dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego.


Zatem mając na uwadze, że Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny co do powstania obowiązku podatkowego (mimo odmiennej argumentacji) stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj