Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/4511-303/15/MM
z 19 maja 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2015 r. (wpływ do tutejszego organu 19 lutego 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2015 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 23 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w skutków podatkowych odpłatnego zbycia.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 14 kwietnia 2015 r. Nr ITPB2/4511-303/15-2/MM wezwano Wnioskodawczynię do ich usunięcia. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lutego 2015 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 23 kwietnia 2015 r.).


W przedmiotowym wniosku oraz w piśmie uzupełniającym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Dnia 21 listopada 2011 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem nabyli od Skarbu Państwa - Agencji Nieruchomości Rolnych nieruchomość rolną o obszarze 13,7972 ha, która składała się z działek: nr 536/3 (nieużytek), nr 536/25 (nieużytek), nr 536/41 (droga), 534/44 (nieużytek), 536/47 (teren wykorzystywany rolniczo), 536/49 (teren wykorzystywany rolniczo). Nieruchomość małżonkowie nabyli zgodnie z Aktem Notarialnym z dnia 21 listopada 2011 r. za kwotę 108.6000 zł. Ww. nieruchomość składającą się z sześciu działek małżonkowie zakupili na podstawie przeprowadzonego dnia 30 września 2011 r. przetargu przez Agencje Nieruchomości Rolnych. Zgodnie z tym przetargiem przedmiotem zakupu była nieruchomość składającą się z sześciu działek i przetarg nie przewidywał możliwości zakupu tylko części nieruchomości. Tym, samym kupując tą nieruchomość małżonkowie byli zobowiązani do nabycia terenów wykorzystywanych rolniczo oraz wszystkich nieużytków, bez jakiegokolwiek podziału. Przy zakupie tej nieruchomości małżonkowie ponieśli opłaty sądowe i notarialne w wysokości 1.844 zł 92 gr.

Dnia 30 października 2012 r. małżonkowie sprzedali powyższą nieruchomość w całości zgodnie z aktem notarialnym za kwotę 230.000 zł., z czego – zgodnie z tym aktem – nieużytki sprzedane zostały za kwotę 129.000 zł, drogi za 1.000 zł, a tereny wykorzystywane rolniczo za pozostałą kwotę. Od ww. sprzedaży małżonkowie zobowiązani byli do dnia 30 kwietnia 2013 r. zapłacić podatek, z możliwością zwolnienia z zapłaty tego podatku w sytuacji, gdy w ciągu dwóch lat wydatkują uzyskany z tej sprzedaży przychód na własne cele mieszkaniowe. Nabywcy złożyli oświadczenie, że zamierzają wykorzystywać nabytą nieruchomość do celów prowadzenia gospodarstwa rolnego, co jednocześnie oznaczało, że dana nieruchomość nie utraciła charakteru rolnego. Z informacji, jaką Wnioskodawczyni uzyskała w Urzędzie Skarbowym wynika, że przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości w wysokości 100.000 zł jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast przychód w kwocie 130.000 zł przypadający na nieużytki podlega opodatkowaniu.

Chcąc wydatkować przychód na cele mieszkaniowe dnia 17 września 2014 r. małżonkowie zakupili działkę budowlaną – zgodnie z aktem notarialnym - za kwotę 135.000 zł, z czego 5.000 zł została zapłacona gotówką, natomiast 130.000 zł, - ze względów bezpieczeństwa transakcji – zapłacona została ze środków pochodzących z kredytu hipotecznego. Przy zakupie nieruchomości z dnia 19 września 2014 r. opłaty wyniosły 4.037 zł 75 gr. i zostały poniesione gotówką


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy kosztem nabycia nieruchomości rolnej jest całościowy koszt jej zakupu tj. 110.444 zł 92 gr, czyli koszt zakupu 108.600 zł powiększony o 1.8422 zł 92 gr?
  2. Czy w sytuacji, gdy dnia 17 września 20414 r. Wnioskodawczyni zakupiła działkę budowlaną ze środków pochodzących w znacznej części z kredytu można uznać, że tym samym wydatkowała przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości (z dnia 30 października 2012 r.) na własne cele mieszkaniowe?


Zdaniem Wnioskodawczyni, kupując nieruchomość dnia 21 listopada 2011 r. małżonkowie ponieśli koszt zakupu wraz z opłatami notarialnymi w łącznej wysokości 110.444 zł 92 gr. Zakupiona nieruchomość składała się z użytków i nieużytków. Nieruchomość do celów sprzedaży przez Agencję Nieruchomości Rolnych wyceniona została jako całość, zatem w akcie notarialnym nie zostało wskazane za jaką cenę zostały nabyte poszczególne rodzaje gruntów. W takim wypadku – zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - kosztem zakupu była cała kwota zakupu ww. nieruchomości, czyli 110.444 zł 92 gr.

Natomiast kupując dnia 17 września 2015 r. działkę budowlaną małżonkowie wydatkowali przychód ze zbycia nieruchomości na cele mieszkaniowe, ponieważ przekazali przychód zbywcy nieruchomości stając się w tym momencie jedynymi właścicielami gruntu. Zakup działki został dokonany za pośrednictwem banku w celu bezpieczeństwa transakcji. Kredyt hipoteczny, z którego pieniądze zostały przekazane przez bank zbywcy nieruchomości nie dotyczy bezpośrednio nieruchomości zakupionej dnia 17 września 2015 r. Działka jest wolna od obciążeń hipotecznych, czyli w 100% jest własnością Wnioskodawczyni i jej małżonka, bez jakichkolwiek roszczeń osób trzecich do jej udziałów. W ocenie Wnioskodawczyni spełniony został zatem obowiązek wydatkowania części przychodu ze zbycia nieruchomości na cele mieszkaniowe zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Gdyby kredyt hipoteczny był związany bezpośrednio z daną działka, czyli byłby zabezpieczony hipoteką na tej nieruchomości, wówczas nie zostałby spełniony warunek wydatkowania, ponieważ bank byłby pośrednim właścicielem działki. Ustawa nie obliguje bowiem do tego, aby wydatkowanie przychodu ze zbycia nieruchomości na cele mieszkaniowe zostało dokonane gotówką.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie lub wybudowanie a w przypadku innych rzeczy pół roku licząc od końca miesiąca w którym nastąpiło nabycie, w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, dnia 21 listopada 2011 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem nabyli od Skarbu Państwa - Agencji Nieruchomości Rolnych nieruchomość rolną o obszarze 13,7972 ha, która składała się z działek: nr 536/3 (nieużytek), nr 536/25 (nieużytek), nr 536/41 (droga), 534/44 (nieużytek), 536/47 (teren wykorzystywany rolniczo), 536/49 (teren wykorzystywany rolniczo). Ww. nieruchomość małżonkowie nabyli zgodnie z Aktem Notarialnym z dnia 21 listopada 2011 r. za kwotę 108.6000 zł. Ww. nieruchomość składającą się z sześciu działek małżonkowie zakupili na podstawie przeprowadzonego dnia 30 września 2011 r. przetargu przez Agencję Nieruchomości Rolnych. Zgodnie z tym przetargiem przedmiotem zakupu była nieruchomość składającą się z tych sześciu działek bez możliwości zakupu tylko części nieruchomości. Tym samym kupując tą nieruchomość małżonkowie byli zobowiązani do nabycia terenów wykorzystywanych rolniczo oraz wszystkich nieużytków, bez jakiegokolwiek podziału. Przy zakupie tej nieruchomości małżonkowie ponieśli opłaty sądowe i notarialne w wysokości 1.844 zł 92 gr.

Dnia 30 października 2012 r. małżonkowie sprzedali powyższą nieruchomość w całości zgodnie z aktem notarialnym za kwotę 230.000 zł., z czego – zgodnie z tym aktem – nieużytki sprzedane zostały za kwotę 129.000 zł, drogi za 1.000 zł, a tereny wykorzystywane rolniczo za pozostałą kwotę. Od ww. sprzedaży małżonkowie zobowiązani byli do dnia 30 kwietnia 2013 r. zapłacić podatek, z możliwością zwolnienia z zapłaty tego podatku w sytuacji, gdy w ciągu dwóch lat wydatkują uzyskany z tej sprzedaży przychód na własne cele mieszkaniowe. Nabywcy złożyli oświadczenie, że zamierzają wykorzystywać nabytą nieruchomość do celów prowadzenia gospodarstwa rolnego, co jednocześnie oznaczało, że dana nieruchomość nie utraciła charakteru rolnego. Z informacji, jaką Wnioskodawczyni uzyskała w Urzędzie Skarbowym wynika, że przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości w wysokości 100.000 zł jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast przychód w kwocie 130.000 zł przypadający na nieużytki podlega opodatkowaniu.

Chcąc wydatkować przychód na cele mieszkaniowe dnia 17 września 2014 r. małżonkowie zakupili działkę budowlaną – zgodnie z aktem notarialnym - za kwotę 135.000 zł, z czego 5.000 zł została zapłacona gotówką, natomiast 130.000 zł, - ze względów bezpieczeństwa transakcji – zapłacona została ze środków pochodzących z kredytu hipotecznego.

Przy zakupie nieruchomości z dnia 19 września 2014 r. opłaty wyniosły 4.037 zł 75 gr. i zostały poniesione gotówką

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że skoro sprzedaż nieruchomości rolnej, którą Wnioskodawczyni wraz z mężem zakupiła w 2011 r. została dokonana w 2012 r. czyli przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Stosownie do art. 30e ust. 1 ww. ustawy, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku.

W myśl natomiast jego ust. 2, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.


Na mocy art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:


  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.


Stosownie do art. 30e ust. 5 tej ustawy, dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Zgodnie z art. 30e ust. 7 ww. ustawy, w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.


Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).


Można do takich kosztów zaliczyć:


  • koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego,
  • prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości,
  • koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości,
  • wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej,
  • koszty i opłaty sądowe.


Z art. 22 ust. 6c ww. ustawy wynika, że koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Nadto, zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Skoro Wnioskodawczyni twierdzi, że część przychodu ze sprzedaży nieruchomości rolnej - w kwocie 100.000 zł - korzysta ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji tylko pozostała część kwoty uzyskanej z tej sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, to nie sposób zgodzić się z jej stanowiskiem, że cała kwota wydatkowana na zakup ww. nieruchomości stanowi koszt uzyskania przychodu z tej sprzedaży. Kwota 110.444 zł 92 gr wydatkowana została bowiem na zakup całej nieruchomości rolnej składającej się zarówno z nieużytków, jak i z gruntów wykorzystywanych rolniczo. W akcie notarialnym, na mocy którego Wnioskodawczyni i jej małżonek zbyli ww. nieruchomość rolną wskazano za jaką cenę zostały sprzedane nieużytki, a za jaką cenę grunty wykorzystywane rolniczo (do której to kwoty – jak twierdzi Wnioskodawczyni znajduje zastosowanie zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), zatem w łatwy sposób można obliczyć jaka część ceny uzyskanej z tej sprzedaży przypada na nieużytki, a jaka część tej ceny na tereny wykorzystywane rolniczo i tą samą proporcję zastosować w stosunku do kwoty, za jaką nieruchomość ta została zakupiona przez Wnioskodawczynię i jej małżonka. Zatem do tej części przychodów ze sprzedaży nieruchomości rolnej, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym Wnioskodawczyni może zastosować koszty uzyskania przychodu poniesione tylko w takiej kwocie, jaka faktycznie wydatkowana została na nabycie tej właśnie części.

Dochód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy – może jednak zostać objęty zwolnieniem z opodatkowania przy spełnieniu warunków określonych w tym przepisie. Stanowi on, że wolne od podatku są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.


Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 uważa się wydatki poniesione na:


  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.


Z art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

W przypadku ponoszenia wydatków na cele mieszkaniowe w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium podatnik ponosi wydatki na cele mieszkaniowe (art. 21 ust. 27 ww. ustawy).


Zgodnie natomiast z ust. 28 ww. przepisu, za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:


  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.


W świetle przedstawionego stanu faktycznego i zacytowanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie sposób zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawczyni, że małżonkowie zakupując działkę budowlaną za środki pochodzące w większości z kredytu hipotecznego wydatkowali cały przychód ze zbycia nieruchomości rolnej na cele mieszkaniowe.

Aby mogło przysługiwać podatnikowi z mocy ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istotny jest nie sam zakup działki budowlanej, ale wydatkowanie przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości na wskazany w ustawie cel mieszkaniowy, jakim jest m.in. zakup działki budowlanej.

W sytuacji gdy po sprzedaży nieruchomości rolnej Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem zakupiła działkę budowlaną wydatkując z własnych środków kwotę 5.000 zł (niezależnie od tego, czy środki te rzeczywiście pochodziły ze sprzedaży ww. nieruchomości rolnej, czy np. z oszczędności), to tylko ta kwota – przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z ww. przepisów - stanowi wydatek na cel mieszkaniowy uprawniający do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży przedmiotowej nieruchomości rolnej, jaka proporcjonalnie odpowiadał udziałowi ww. wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w osiągniętym z odpłatnego zbycia przychodzie. Z faktu, że pozostała część ceny (130.000 zł) zakupu działki budowlanej została uregulowana przelewem za pośrednictwem banku z udzielonego małżonkom kredytu hipotecznego nie sposób jednak wywodzić, że Wnioskodawczyni rzeczywiście przychód ze sprzedaży nieruchomości rolnej wydatkowała na zakup działki budowlanej.

Zatem - wbrew stanowisku Wnioskodawczyni - wydatek na zakup działki budowlanej w części sfinansowanej kredytem hipotecznym nie uprawnia jej do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Końcowo wyjaśnić należy, że w opisanym stanie faktycznym nie jest istotny fakt, na jakiej nieruchomości została ustanowiona hipoteka zabezpieczająca udzielony Wnioskodawczyni i jej małżonkowi kredyt hipoteczny lecz źródło z jakiego zostały poniesione wydatki na cele mieszkaniowe wskazane w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie mając na uwadze, iż sprzedana nieruchomość rolna była wspólną własnością Wnioskodawczyni i jej małżonka, zaznacza się, że niniejsza interpretacja dotyczy również małżonka Wnioskodawczyni, z tym, że zgodnie z art. 14k § 1 ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się do niej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego tę interpretację nie może szkodzić - również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej – tylko Wnioskodawczyni.

Małżonek Wnioskodawczyni chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012, poz. 270).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj