Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-280/12/HD
z 5 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-280/12/HD
Data
2012.06.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
forma opodatkowania
konserwacja
naprawa
ryczałt ewidencjonowany
stawki ryczałtu
usługi
usługi budowlane


Istota interpretacji
Czy przyszłe przychody ze świadczenia usług konserwacji i napraw kotłowni gazowo-olejowych, węzłów cieplnych oraz instalacji cieplnych CO i CW Wnioskodawca powinien opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% czy 5,5%?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 14 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki podatku – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki podatku.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe


Wnioskodawca prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą, opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. We wpisie do ewidencji działalności gospodarczej jednym z przedmiotów działalności jest wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych PKD 43.22 Z.

Wnioskodawca chciałby świadczyć usługi konserwacji i napraw kotłowni gazowo-olejowych, węzłów cieplnych oraz instalacji cieplnych CO i CW. W zakres konserwacji wchodzić będą roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej urządzeń i instalacji cieplnych dla zapewnienia ciągłości dostaw energii cieplnej w zakresie centralnego ogrzewania, jak i ciepłej wody oraz utrzymania właściwych parametrów czynnika grzewczego i ciepłej wody (PKWiU Sekcja F – obiekty budowlane i roboty budowlane, Klasa 43.22 – roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych; Pozycja 43.22.11.0 – roboty związane z wykonywaniem instalacji wodnokanalizacyjnych i odwadniających, Pozycja 43.22.12.0 – roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, Pozycja 43.22.20.0 – roboty związane z wykonywaniem instalacji gazowych).


Zakres prac konserwacyjnych w kotłowni:


  • kontrola pracy kotłów i palników – kontrola pracy pomp kotłowych, obiegowych CO, ładujących zasobniki CW i cyrkulacji CW, – kontrola wskazań przyrządów pomiarowych, – kontrola temperatury czynnika grzewczego i ciepłej wody, regulacja, – sprawdzenie prawidłowości pracy urządzeń automatyki pogodowej, korekta nastaw regulatora pogodowego w zależności od wymagań użytkownika, – kontrola przepływu czynnika grzewczego, ewentualna regulacja, – sprawdzenie ciśnienia czynnika grzewczego, ewentualne dopełnienie, – sprawdzenie szczelności zaworów, pomp, połączeń kołnierzowo-śrubowych (w razie potrzeby likwidowanie nieszczelności), – sprawdzenie urządzeń zabezpieczających (zawory bezpieczeństwa, STB, czujniki minimalnego poziomu wody w kotle), – sprawdzenie działania instalacji elektrycznej w kotłowni, – sprawdzenie zaworów odcinających i regulacyjnych, – sprawdzenie działania napędów zaworów poprzez ręczne sterowanie z regulatora, – sprawdzenie szczelności instalacji gazowej w pomieszczeniu kotłowni, – sprawdzenie działania aktywnego systemu bezpieczeństwa instalacji gazowej GAZEX (w kotłowniach wyposażonych w taki system), – sprawdzenie instalacji nawiewno-wywiewnej, – sprawdzenie szczelności przewodu spalinowego pomiędzy kotłem a kominem, – na koniec miesiąca dokonać kontroli i odczytów wskazań następujących przyrządów pomiarowych: gazomierzy, ciepłomierzy CO i CW, wodomierzy CW, liczników energii elektrycznej, sprawdzić ilość oleju opałowego zamagazynowanego w zbiornikach i dostarczyć miesięczne zestawienia zawierające dane o zużyciu mediów i wytworzonej energii cieplnej, – czyszczenie kotłów, palników i akcesoriów, – czyszczenie elektrod zapłonowych palników i sprawdzanie odległości między nimi, w razie konieczności wymiana elektrod, – sprawdzenie układów kontroli płomienia palnika, – kontrola prądu jonizacji palnika, – sprawdzenie poprawności działania czujnika ciśnienia powietrza w palniku, konserwacja czujnika powietrza w palniku,
  • kontrola parametrów wody obiegowej (twardość), przewodność, pH, – kontrola i ewentualne czyszczenie filtrów wodnych,
  • kontrola zabezpieczenia antykorozyjnego zasobników CW (badanie stanu anody magnezowej poprzez pomiar prądu),
  • kontrola stanu naczyń przeponowych, – spust zanieczyszczeń i płukanie odmulacza, – konserwacja rozdzielni elektrycznej oraz tablic kotłowych (dokręcenie połączeń śrubowych przewodów elektrycznych), – konserwacja dróg gazowych palnika (wymiana filtrów gazowych na wejściu), – miejscowe malowanie uszkodzonej powłoki rurociągów, – uruchomienie przed sezonem grzewczym i wyłączenie po sezonie grzewczym instalacji centralnego ogrzewania, – prowadzenie książki konserwacji kotłowni, – typowanie urządzeń kotłowni do remontu lub wymiany.


Zakres prac konserwacyjnych w węźle:


  • kontrola pracy pomp obiegowych w trybie automatycznym i ręcznym, – sprawdzenie zaworów odcinających i regulacyjnych otw./zam., – sprawdzenie działania napędów zaworów poprzez ręczne sterownie z regulatora, – sprawdzenie działania zabezpieczeń STB i STW, – sprawdzenie działania licznika ciepła, – sprawdzenie działania instalacji elektrycznej w węźle cieplnym, konserwacja rozdzielni elektrycznej, – dokręcenie połączeń śrubowych przewodów elektrycznych,
  • sprawdzenie działania czujek termometrycznych i manometrycznych, – regulacja przepływów wody sieciowej w węźle cieplnym, – odpowietrzenie układu technologicznego, – miejscowe uzupełnianie uszkodzonej izolacji termicznej,
  • miejscowe malowanie uszkodzonej powłoki rurociągów, – likwidacja drobnych przecieków, – korekty nastaw regulatora pogodowego w zależności od wymagań użytkownika, – kontrola stanu naczynia przeponowego, – kontrola drożności zaworów bezpieczeństwa otw./zam., – czyszczenie siatek odmulaczy i filtrów, – sprawdzenie działania instalacji nawiewno-wywiewnej węzła cieplnego, – wyłączanie po sezonie grzewczym i uruchamianie przed sezonem grzewczym instalacji CO,
  • prowadzenie książki konserwacji węzła cieplnego, – typowanie urządzeń węzła do remontu lub wymiany.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przyszłe przychody ze świadczenia usług konserwacji i napraw kotłowni gazowo-olejowych, węzłów cieplnych oraz instalacji cieplnych CO i CW Wnioskodawca powinien opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% czy 5,5%...


Zdaniem Wnioskodawcy, od przychodów za świadczenie usług konserwacji i napraw kotłowni gazowo-olejowych, węzłów cieplnych oraz instalacji cieplnych CO i CW powinienem zastosować ryczałt od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%, ponieważ świadczone usługi mieszczą się w katalogu usług budowlanych. PKWiU Sekcja F – obiekty budowlane i roboty budowlane, Klasa 43.22 – roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych; Pozycja 43.22.11.0 – roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających, Pozycja 43.22.12.0 – roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, Pozycja 43.22.20.0 –roboty związane z wykonywaniem instalacji gazowych). Konserwacja, zgodnie z paragrafem 3 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. – oznacza wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Natomiast stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

W art. 4 ust. 1 pkt 1) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne pojęcie „działalności usługowej” zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.


Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia robót budowlanych. Natomiast w stosowanym rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), obiekty budowlane i roboty budowlane (sekcja F) swym zakresem obejmują:


  • budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
  • roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego),
  • prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.


Sekcja ta nie obejmuje natomiast:


  • zarządzania projektami budowlanymi w zakresie obiektów inżynierii lądowej i wodnej, sklasyfikowanego w 71.1,
  • wynajmu maszyn i urządzeń budowlanych bez operatora, sklasyfikowanego w 77.32,
  • usług związanych z wykonywaniem instalacji elektrycznych dla systemów bezpieczeństwa, takich jak alarmy przeciwwłamaniowe i przeciwpożarowe z późniejszym monitoringiem, sklasyfikowanych w 80.20.10.0.


Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej.

Wyjaśnić jednak należy, że odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. Kwestii tej nie regulują bowiem przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. W tym zakresie właściwymi są Urzędy Statystyczne. Urząd Statystyczny nadaje numer identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej m.in. wykonuje instalacje wodno-kanalizacyjne, cieplne, gazowe i klimatyzacyjne (PKD 43.22 Z). Przychody z działalności gospodarczej opodatkowuje ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza również świadczyć usługi konserwacji i napraw kotłowni gazowo-olejowych, węzłów cieplnych oraz instalacji cieplnych CO i CW. W zakres konserwacji wchodzić będą roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej urządzeń i instalacji cieplnych dla zapewnienia ciągłości dostaw energii cieplnej w zakresie centralnego ogrzewania, jak i ciepłej wody oraz utrzymania właściwych parametrów czynnika grzewczego i ciepłej wody.

Przystępując do analizy przepisów podatkowych należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług, a nie od symbolu PKD zamieszczonego we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Z Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wynika, że roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych ujęte zostały w sekcji F pod numerem 43.2. Grupa ta nie obejmuje natomiast napraw i konserwacji tych instalacji.


Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w zakresie rzeczowym grupowań obejmujących usługi, stanowiących zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wynika, że czynności o charakterze naprawczym i konserwacyjnym są klasyfikowane następująco:


  • naprawy i konserwacje metalowych wyrobów gotowych, maszyn i urządzeń zostały zaliczone do grupy 33.1,
  • naprawy i konserwacje bojlerów i kotłów domowego użytku zostały zaliczone do grupy 43.2,
  • naprawy pojazdów samochodowych, włączając motocykle, zostały zaliczone do odpowiednich grupowań w dziale 45,
  • naprawy artykułów użytku osobistego oraz domowego zostały zaliczone do grupy 95.2,
  • naprawy komputerów i sprzętu komunikacyjnego zostały zaliczone do grupy 95.1.


Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego należy uznać, iż usługi polegające na konserwacji i naprawie kotłowni gazowo-olejowych, węzłów cieplnych oraz instalacji cieplnych CO i CW – nie mogą być uznane za roboty budowlane, a tym samym opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jedynie w sytuacji, gdy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności o charakterze naprawczym i konserwacyjnym będą dotyczyły napraw i konserwacji bojlerów i kotłów domowego użytku – wówczas można je uznać za roboty budowlane i opodatkować 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Natomiast pozostałe, wymienione we wniosku usługi polegające na konserwacji i naprawie, nie mogą zostać uznane za roboty budowlane, a zatem opodatkowane będą według stawki właściwej dla przychodów z działalności usługowej, tj. według 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj