Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-875/12-2/IZ
z 4 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10.09.2012 r. (data wpływu 12.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12.09.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. (dalej. „Wnioskodawca” lub „Nabywca”) zamierza nabyć od M. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowo- akcyjna (dalej. „Zbywca”) nieruchomość w postaci kompleksu biurowego, znanego jako M.... Powyższa nieruchomość objęta jest księgami wieczystymi i obejmuje grunt (w tym, prawo użytkowania wieczystego działek gruntu o numerach ewidencyjnych 2/27 i 2/31 oraz prawo własności działki gruntu o numerze ewidencyjnym 2/29) o łącznej powierzchni 2,5705 ha wraz z prawem własności posadowionych na tym gruncie sześciu budynków biurowych (A, B, C, D, E, F) i infrastrukturą towarzyszącą, w skład której wchodzą następujące obiekty: przyłącza mediów, parking, ogrodzenie, oświetlenie, etc. (dalej: „Nieruchomość”). Ponadto, przedmiotem transakcji będą pewne inne środki trwałe Zbywcy związane z Nieruchomością (w tym, elementy wyposażenia budynków biurowych).

Wszystkie z wchodzących w skład Nieruchomości działek są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym stanowią one tereny budowlane/ przeznaczone pod zabudowę. (zgodnie z miejscowym planom zagospodarowania przestrzennego obszaru „R..., ustanowionego uchwałą Rady Miasta z dnia 7.07.2009 r., działki oznaczone numerami 2/27, 2/29 i 2/31 znajdują się na terenie oznaczonym w planie symbolem 3U/MW - tereny zabudowy usługowej i mieszkaniowej wielorodzinnej).

Grunt, z którego powstały będące przedmiotem planowanej transakcji działki o numerach ewidencyjnych 2/27, 2/31 i 2/29, został nabyty przez Zbywcę (działającego wówczas w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą „P.” Sp. z o.o., a następnie „M...” Sp. z o.o.) w wyniku kilku transakcji zawartych w 2004, 2005 i 2009 r. Pierwsza z tych transakcji była częściowo zwolniona z opodatkowania VAT, a częściowo opodatkowana VAT, podczas gdy pozostałe dwie transakcje były w całości opodatkowane VAT.


Po nabyciu gruntu, Zbywca dokonał wyburzenia wszystkich posadowionych na nim zabudowań (w tym, budynków i budowli), a następnie wybudował na przedmiotowym gruncie budynki i budowle wchodzące w skład Nieruchomości.


W związku z nabywaniem towarów i usług związanych z budową budynków i budowli wchodzących w skład Nieruchomości, Zbywca zapłacił podatek VAT naliczony, przy czym przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w związku z ich nabywaniem (Zbywca korzystał z tego prawa).


Nieruchomość była budowana etapami i objęta jest licznymi pozwoleniami na użytkowanie. Budynki A i B zostały przekazane do użytkowania i wprowadzone do ewidencji środków trwałych Zbywcy w 2008 roku, budynki C i D - w 2009 roku, budynek E - w 2010 roku i budynek F – w 2011 roku. Na podstawie umów najmu zawartych przez Zbywcę, powierzchnia w każdym z budynków biurowych (jak również, np. miejsca parkingowe we wchodzących w skład Nieruchomości parkingach podziemnym i naziemnym) była oddawana przez Zbywcę w najem sukcesywnie, począwszy od:

  • w przypadku budynku A - 1 grudnia 2008 r.,
  • w przypadku budynku B - 1 listopada 2008 r.,
  • w przypadku budynku C - 8 stycznia 2010 r.,
  • w przypadku budynku D - 11 grudnia 2009 r.,
  • w przypadku budynku E -26 października 2010 r.,
  • w przypadku budynku F - 12 grudnia 2011 r.


Powyższe daty, co do zasady, odzwierciedlają daty przekazania przedmiotu najmu pierwszemu z wielu najemców danego budynku, z którą to datą rozpoczął się również okres najmu. Należy przy tym zaznaczyć, że powierzchnia mogła być udostępniona poszczególnym najemcom już wcześniej, w celu wykonania przez nich własnych robót wykończeniowych/adaptacyjnych. Ponadto, część powierzchni w budynkach C, D, F, a także pozostałe wchodzące w skład Nieruchomości budowle lub ich części od czasu ukończenia procesu budowlanego nigdy nie były przedmiotem najmu (pozostają niewynajęte).

W przypadku budynku B i F, powyższe daty (tj., odpowiednio, 1 listopada 2008 r. i 12 grudnia 2011 r.) są datami odkąd płatny jest czynsz najmu, natomiast przekazanie powierzchni najmu nastąpiło później (tj. odpowiednio, w dniu 30 grudnia 2008 r. - w przypadku budynku B i12 stycznia 2012 r. - w przypadku budynku F.

Po wybudowaniu Nieruchomości, Zbywca nie dokonywał ulepszeń budynków i budowli wchodzących w skład Nieruchomości, których wartość stanowiłby co najmniej 30% podatkowej wartości początkowej tych budynków i budowli.


Obecnie podstawową działalnością i głównym źródłem przychodów Zbywcy jest wynajem Nieruchomości na rzecz podmiotów trzecich. Prowadzona przez Zbywcę działalność polegająca na wynajmie Nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a Zbywca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem tego podatku.

Przedmiotem planowanej transakcji będzie nabycie przez Nabywcę Nieruchomości, obejmującej prawo wieczystego użytkowania i prawo własności gruntu wraz z prawem własności posadowionych na tym gruncie sześciu budynków biurowych (A, B, C, D, E, F) wraz z infrastrukturą towarzyszącą (w skład której wchodzą przyłącza mediów, parking, ogrodzenie, oświetlenie, etc).


Jednocześnie - na mocy art. 678 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93, ze zm., dalej. „KC”) - Nabywca z mocy prawa wstąpi w prawa i obowiązki Zbywcy wynikające z umów najmu, zawartych z poszczególnymi najemcami. Ponadto, Nabywca - na mocy umowy sprzedaży Nieruchomości lub odrębnej/ych umowy/-ów

  • przejmie następujące składniki majątku Zbywcy, które ze względu na swój charakter są ściśle związane z Nieruchomością, tj.:
    1. inne środki trwałe Zbywcy związane z Nieruchomością (w tym, elementy wyposażenia budynków biurowych);
    2. zabezpieczenia prawidłowego wykonania obowiązków wynikających z umów najmu, ustanowione przez poszczególnych najemców w postaci kaucji i gwarancji bankowych;
    3. dokumentację budowlaną związaną z Nieruchomością,
    4. prawa autorskie i prawa zależne wynikające z umowy z architektem budynków wchodzących w skład Nieruchomości;
    5. prawa wynikające z gwarancji jakości udzielonej przez generalnego wykonawcę.


Ponadto - w zależności od ustaleń pomiędzy stronami - transferowi mogą podlegać również gwarancje i kaucje złożone przez wykonawców w związku z procesem budowlanym. Zbywca lub jego akcjonariusz może też sam udzielić Nabywcy gwarancji w tym zakresie.


Z drugiej strony, planowanej transakcji nie będzie towarzyszyło przeniesienie jakichkolwiek należności i zobowiązań Zbywcy, które w przeddzień transakcji zbycia Nieruchomości będą figurowały w bilansie Zbywcy (z wyjątkiem kaucji najemców i - ewentualnie - kaucji złożonych przez wykonawców w związku z procesem budowlanym (o ile będą podlegały transferowi), które mają nierozerwalny związek z Nieruchomością). W szczególności, przeniesieniu na rzecz Nabywcy nie będą podlegały bieżące należności i zobowiązania związane z prowadzonym wynajmem Nieruchomości, jak również zobowiązania Zbywcy z tytułu kredytów/pożyczek, związane z finansowaniem nabycia i/lub budowy Nieruchomości. Ponadto, lista elementów, które nie będą podlegały przeniesieniu na rzecz Nabywcy obejmuje:

    1. działkę gruntu o numerze ewidencyjnym 2/33(o powierzchni ok. 410 m2),
    2. wybrane ruchomości w postaci mebli biurowych w biurze zarządcy,
    3. prawa i obowiązki wynikające z polis ubezpieczenia dotyczących Nieruchomości,
    4. prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących bieżącej obsługi Nieruchomości (w szczególności, umowy z zarządcą Nieruchomości, umów z dostawcami mediów do Nieruchomości, umów na świadczenie usług wywozu odpadów, ochrony, itd.),
    5. prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących bieżącej obsługi spółki Zbywcy (w tym, umów na świadczenie usług księgowych, wynajmu lokalu, świadczenie usług obsługi płatności, pośrednictwo finansowe),
    6. prawa i obowiązki wynikające z umowy ramowej dotyczącej świadczenia usług i zasad korzystania ze znaku towarowego,
    7. środki pieniężne na rachunkach bankowych Zbywcy,
    8. księgi rachunkowe Zbywcy i inne dokumenty (np. handlowe, korporacyjne), związane z prowadzeniem przez Zbywcę działalności gospodarczej i funkcjonowaniem Zbywcy,
    9. tajemnice przedsiębiorstwa Zbywcy oraz know-how, związany z wyszukiwaniem i utrzymaniem portfolio najemców o zróżnicowanym profilu działalności,
    10. nazwę przedsiębiorstwa Zbywcy.


W zależności od uzgodnień pomiędzy Zbywcą i jego pożyczkodawcą/kredytodawcą, figurujące aktualnie w bilansie Zbywcy kredyty/pożyczki zabezpieczone hipoteką na Nieruchomości mogą zostać spłacone do pożyczko-/kredytodawcy przez Zbywcę na moment zawarcia transakcji.

Zbywca nie zatrudnia pracowników, ponieważ wszelkie czynności związane z zarządzaniem i bieżącą obsługą Nieruchomości, jak również obsługą spółki Zbywcy (np. usługi księgowe) są wykonywane na rzecz Zbywcy na podstawie umów zawartych z innymi podmiotami.


Zgodnie z oświadczeniem Zbywcy nieruchomość nie stanowi finansowo i organizacyjnie wydzielonej części przedsiębiorstwa Zbywcy.


Po nabyciu Nieruchomości od Zbywcy, Nabywca będzie prowadził działalność gospodarczą, obejmującą wynajem Nieruchomości, podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT. Na moment złożenia oświadczenia o wyborze opcji opodatkowania planowanej transakcji podatkiem VAT (czyli jeszcze przed zawarciem przedmiotowej transakcji), Nabywca będzie posiadał status czynnego podatnika VAT.

Powyższą działalność Wnioskodawca planuje wykonywać przy wykorzystaniu własnych zasobów, względnie przy pomocy profesjonalnych usługodawców, którzy zostaną wybrani przez Nabywcę. W szczególności, biorąc pod uwagę fakt, iż - w ramach planowanej transakcji - na Wnioskodawcę, co do zasady, nie zostaną przeniesione umowy dotyczące bieżącej obsługi Nieruchomości, Wnioskodawca zawrze nowe umowy z podmiotami świadczącymi poszczególne czynności niezbędnie dla prawidłowego funkcjonowania.

Po transakcji, nie jest planowana likwidacja spółki Zbywcy, lecz dalsze prowadzenie przez niego działalności gospodarczej. Ponadto, niewykluczone że Zbywca zrealizuje kolejny projekt nieruchomościowy (przy czym decyzja o zaangażowaniu w realizację nowej inwestycji nie została jeszcze podjęta).


Wnioskodawca chciałby zwrócić uwagę, że w stosunku do konsekwencji planowanej transakcji w zakresie podatku VAT z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego wystąpili zarówno Zbywca jak i Nabywca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy - w przypadku jeżeli Zbywca naliczy podatek VAT należny na sprzedaży Nieruchomości (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 bądź art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy o VAT) - Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do (i) obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego (zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT) oraz (ii) otrzymania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym (zgodnie z regulacjami art. 87 ustawy o VAT)?


Zdaniem Wnioskodawcy;


Jeżeli Zbywca naliczy podatek VAT należny na sprzedaży Nieruchomości, po dokonaniu planowanej transakcji i otrzymaniu faktury VAT potwierdzającej jej dokonanie, Wnioskodawca będzie uprawniony do (i) obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego (zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT) oraz (ii) otrzymania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym (zgodnie z regulacjami art. 87 ustawy o VAT), ponieważ:

  1. planowana transakcja stanowi dla Zbywcy odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT,
  2. planowana transakcja nie mieści się w katalogu transakcji wymienionych w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT,
  3. Nieruchomość będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

UZASADNIENIE


Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług z uwagi na łączne spełnienie następujących przesłanek, tj.:

  1. brak okoliczności wyłączających takie prawo podatnika, o których mowa w art. 88 ust 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury, w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku; w szczególności transakcja nabycia Nieruchomości nie jest transakcją niepodlegającą opodatkowaniu VAT (tj. nie jest wyłączona z zakresu opodatkowania podatkiem VAT) albo nie jest obligatoryjnie zwolniona od opodatkowania VAT;
  2. istnienie zamiaru wykorzystywania nabywanych towarów i usług do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT (zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).


  1. Brak przesłanek wyłączenia sprzedaży Nieruchomości z opodatkowania VAT

W związku z powyższym, w celu rozstrzygnięcia, czy Wnioskodawca będzie uprawniony do (i) obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu Nieruchomości (zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT) oraz (ii) otrzymania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym (zgodnie z regulacjami art. 87 ustawy o VAT), konieczne jest w pierwszej kolejności ustalenie, czy planowana transakcja będzie podlegała przepisom ustawy o VAT i czy będzie opodatkowana VAT.

Z kolei, w celu rozstrzygnięcia, czy transakcja może podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, konieczne jest ustalenie, czy mieści się ona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT oraz czy żadne z wyłączeń z opodatkowania VAT, wskazanych w art. 6 ustawy o VAT, nie znajdzie zastosowania.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami są rzeczy oraz ich części, jak również wszelkie postacie energii.

Ponieważ powyższe kwestie dotyczą zakresu i zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Zbywcy Nieruchomości, to właśnie Zbywca wystąpił do właściwego organu z wnioskiem o wydanie Interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania planowanej transakcji podatkiem VAT.

Opierając się na stanowisku Zbywcy (przedstawionym w złożonym przez Zbywcę wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania planowanej transakcji podatkiem VAT) planowana transakcja mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jako odpłatna dostawa towarów i nie będzie wyłączona z zakresu opodatkowania VAT. W szczególności, bowiem, planowana transakcja nie może być uznana za sprzedaż przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa Zbywcy, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.


Poniżej przedstawiona jest argumentacja, potwierdzająca powyższe stanowisko.


1.1. Brak przesłanek uzasadniających uznanie planowanej transakcji za zbycie „przedsiębiorstwa” i wyłączenia na tej podstawie planowanej transakcji spod zakresu opodatkowania VAT


1.1.1. Odwołanie się, na potrzeby definiowania przedsiębiorstwa dla celów VAT, do definicji przedsiębiorstwa na gruncie prawa cywilnego


Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia „przedsiębiorstwa” dla celów tej ustawy. Ze względu na powyższe oraz uwzględniając definicję zawartą w innych ustawach, w doktrynie i judykaturze prawa podatkowego jest powszechnie akceptowane, iż - dla celów podatku VAT - pojęcie przedsiębiorstwa powinno być rozumiane zgodnie z jego definicją zawartą w art. 55¹ KC. W myśl regulacji zawartej w tym artykule, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  • oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
  • własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,
  • prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,
  • wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
  • koncesje, licencje i zezwolenia,
  • patenty i inne prawa własności przemysłowej,
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
  • tajemnice przedsiębiorstwa,
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.


Zgodnie z art. 552 KC, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych. W konsekwencji, sprzedaż przedsiębiorstwa (wyłączona z zakresu opodatkowania podatkiem VAT) ma miejsce jedynie wtedy, gdy wszystkie wymienione w art. 55¹ KC elementy (o ile występują w danym stanie faktycznym) zostaną przekazane nabywcy. W przeciwnym przypadku, jeżeli jakiekolwiek istotne składniki tworzące przedsiębiorstwo nie zostaną zbyte, sprzedaży takiej nie należy postrzegać jako zbycia przedsiębiorstwa.

Z uwagi na fakt, iż w ramach przedmiotowej transakcji Wnioskodawca nabędzie wyłącznie Nieruchomość, z mocy prawa przejmie prawa i obowiązki wynikające z umów najmu, a także wybrane składniki majątku Zbywcy, które ze względu na swój charakter są ściśle związane z Nieruchomością nie można uznać, iż elementy te stanowią przedsiębiorstwo Zbywcy.


Przedmiot planowanej transakcji nie wyczerpuje bowiem przytoczonej powyżej definicji przedsiębiorstwa na gruncie prawa cywilnego, która jest również przyjmowana na gruncie ustawy o VAT. Wynika to z faktu, iż planowanej transakcji nie będzie towarzyszył transfer szeregu kluczowych składników, wchodzących w skład normatywnej definicji przedsiębiorstwa i determinujących funkcjonowanie przedsiębiorstwa Zbywcy, które zostały wymienione w opisie zdarzenia przyszłego, w tym;

    1. należności i zobowiązań Zbywcy, które w przeddzień planowanej transakcji będą figurowały w bilansie Zbywcy (z wyjątkiem kaucji otrzymanych od najemców i - ewentualnie - kaucji złożonych przez wykonawców w związku z procesem budowlanym (o ile będą podlegały transferowi), które mają ścisły związek z Nieruchomością),
    2. wybranych środków trwałych Zbywcy (w tym, działki gruntu i mebli biurowych w biurze zarządcy),
    3. praw i obowiązków wynikających z polis ubezpieczenia dotyczących Nieruchomości,
    4. praw i obowiązków wynikających z umów dotyczących bieżącej obsługi Nieruchomości,
    5. praw i obowiązków wynikających z umów dotyczących bieżącej obsługi spółki Zbywcy,
    6. praw i obowiązków wynikających z umowy ramowej dotyczącej świadczenia usług i zasad korzystania ze znaku towarowego,
    7. środków pieniężnych na rachunkach bankowych Zbywcy,
    8. ksiąg rachunkowych Zbywcy i innych dokumentów (np. handlowych, korporacyjnych), związanych z prowadzeniem przez Zbywcę działalności gospodarczej i funkcjonowaniem Zbywcy,
    9. tajemnic przedsiębiorstwa Zbywcy oraz know-how, związanego z wyszukiwaniem i utrzymaniem portfolio najemców o zróżnicowanym profilu działalności,
    10. nazwy przedsiębiorstwa Zbywcy.


Z perspektywy przedsiębiorstwa Zbywcy, przedmiotem zbycia w ramach planowanej transakcji będą tylko niektóre składniki należące do majątku tego przedsiębiorstwa, tj. Nieruchomość oraz elementy nierozerwalnie z nią związane.


1.1.2. Odwołanie się do stanowiska organów podatkowych


Stanowisko, zgodnie z którym zbywane w ramach transakcji składniki majątkowe nie będą stanowić przedsiębiorstwa jest poparte interpretacją przepisów prawa, dokonaną przez Ministra Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską {odpowiedź Ministra Finansów na zapytanie poselskie nr 1778 z dnia 13.06.2003 r. Odpowiedź udzielona przez Ministra Finansów dotyczy treści art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. jednakże – zdaniem Wnioskodawcy – konkluzja zawarta w tej odpowiedzi może mieć również zastosowanie w rozpatrywanym przypadku}, (która - co należy zaznaczyć -była niejednokrotnie przytaczana przez organy podatkowe w uzasadnieniach podejmowanych rozstrzygnięć).

Z odpowiedzi Ministra Finansów na interpelację poselską można wywnioskować, iż za sprzedaż przedsiębiorstwa nie można uznać sprzedaży samego budynku, nawet wówczas, gdy jest on przeznaczony pod wynajem. Przedsiębiorstwem, bowiem, może być budynek wraz ze wszystkimi wierzytelnościami i zobowiązaniami, zawartymi umowami najmu, zarządzania, dostawy mediów i innymi umowami związanymi z tym budynkiem i działalnością polegającą na wynajmie. Tymczasem - jak zaznaczono w opisie zdarzenia przyszłego - w analizowanym przypadku, przedmiotowej transakcji nie będzie towarzyszył transfer żadnych wierzytelności ani zobowiązań Zbywcy (z wyjątkiem kaucji otrzymanych od najemców i - ewentualnie -kaucji złożonych przez wykonawców w związku z procesem budowlanym (o ile będą podlegały transferowi), które mają ścisły związek z Nieruchomością). W konsekwencji, po dacie przedmiotowej transakcji, w aktywach i pasywach Zbywcy pozostaną należności i zobowiązania bezpośrednio związane z Nieruchomością, jak również inne zobowiązania (z wyłączeniem kredytów/pożyczek zabezpieczonych hipoteką na Nieruchomości, które - potencjalnie, zależnie od uzgodnień pomiędzy Zbywcą i jego pożyczkodawcą/kredytodawcą - mogą zostać spłacone przez Zbywcę na moment sprzedaży Nieruchomości).

Planowanej transakcji sprzedaży Nieruchomości na rzecz Nabywcy nie będzie towarzyszył transfer wszystkich aktywów Zbywcy. W ramach przedmiotowej transakcji Nabywca nabędzie od Zbywcy jedynie środki trwałe składające się na Nieruchomość, wstąpi (z mocy prawa) w prawa i obowiązki wynikające z umów najmu oraz nabędzie inne środki trwałe Zbywcy związane z Nieruchomością, zabezpieczenia prawidłowego wykonania obowiązków wynikających z umów najmu, ustanowione przez poszczególnych najemców, dokumentację budowlaną związaną z Nieruchomością, prawa autorskie i prawa zależne wynikające z umowy z architektem budynków wchodzących w skład Nieruchomości, prawa wynikające z gwarancji jakości udzielonej przez generalnego wykonawcę oraz potencjalnie - gwarancje i kaucje złożone przez wykonawców w związku z procesem budowlanym. W konsekwencji, po dacie planowanej transakcji - oprócz wspomnianych powyżej należności i zobowiązań - w rękach Zbywcy pozostaną pewne aktywa należące obecnie do jego przedsiębiorstwa, np. wybrane środki trwale Zbywcy (w szczególności, działka gruntu), środki pieniężne na rachunkach bankowych Zbywcy, tajemnice przedsiębiorstwa Zbywcy oraz jego własny knowhow. Ponadto, Zbywca nadal będzie posługiwał się aktualną nazwą przedsiębiorstwa. Szczegółowa lista składników przedsiębiorstwa Zbywcy, które będą przedmiotem planowanej transakcji oraz tych, które nie będą objęte planowaną transakcją jest przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego.

Istotne znaczenie ma również fakt, iż w związku z planowaną transakcją nie dojdzie do przejęcia przez Nabywcę ksiąg rachunkowych Zbywcy oraz innych dokumentów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i funkcjonowaniem Zbywcy, jak również praw i obowiązków wynikających z polis ubezpieczenia dotyczących Nieruchomości oraz szeregu umów, w tym umów dotyczących bieżącej obsługi Nieruchomości. W konsekwencji - po nabyciu Nieruchomości - Nabywca będzie prowadził działalność gospodarczą obejmującą wynajem Nieruchomości, przy wykorzystaniu własnych zasobów oraz, zasadniczo, na podstawie umów zawartych przez siebie z podmiotami trzecimi. Fakt ten dodatkowo potwierdza tezę, zgodnie z którą w wyniku planowanej transakcji nie dojdzie do przeniesienia całości przedsiębiorstwa Zbywcy, a jedynie poszczególnych (choć znaczących) składników jego majątku.


1.1.3. Przesłanka związku organizacyjnego składników przedsiębiorstwa oraz możliwości prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przedmiot transakcji.


Na uwagę zasługuje również podniesiona w ustawowej definicji przedsiębiorstwa (na gruncie prawa cywilnego) oraz akcentowana na gruncie wykładni pojęcia „przedsiębiorstwa” użytego w art. 6 ustawy o VAT dla celów podatku VAT i niejednokrotnie podkreślana w orzecznictwie sądów kwestia ( wyrok NSA z dnia 22.01.1997 r. sygn. akt SA/Sz 2724/96 oraz wyrok WSA z dnia 21.11.1999 r. sygn. I SA/Kr 1189/99), iż przedsiębiorstwo nie jest tylko sumą jego składników, lecz ich zorganizowanym zespołem. Z uwagi na fakt, iż Nabywca nabędzie jedynie wybrane składniki majątkowe Zbywcy, obejmujące w szczególności Nieruchomość, nie można - zdaniem Wnioskodawcy - uznać, iż (i) jest to zespół elementów, oraz że (ii) elementy te łączy więź o charakterze organizacyjnym.

Przedmiot planowanej transakcji nie będzie wykazywał cech zorganizowania wystarczającego, aby w oparciu jedynie o przedmiot transakcji mogła być prowadzona działalność gospodarcza. W oparciu o samą Nieruchomość oraz wskazane w opisie zdarzenia przyszłego inne składniki majątkowe, bez pozostałych składników majątku Zbywcy nie może być prowadzona działalność gospodarcza i to zarówno przez Zbywcę jak i Nabywcę. W rezultacie, przedmiotu planowanej transakcji nie można uznać za samodzielne przedsiębiorstwo (gdyż będzie niezdolny do prowadzenia działalności gospodarczej), ani nie można mu przypisać waloru zorganizowania charakterystycznego dla przedsiębiorstwa.

Z powyższych względów, zdaniem Wnioskodawcy, nie ma podstaw, aby przedmiot planowanej transakcji zakwalifikować jako przedsiębiorstwo w rozumieniu KC, ani w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. A zatem, planowana transakcja nie będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT jako zbycie przedsiębiorstwa Zbywcy.


1.2. Transakcja zbycia „zorganizowanej części przedsiębiorstwa”


W myśl regulacji art. 2 pkt 21e) ustawy o VAT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumieć należy organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W analizowanym przypadku działalność gospodarcza polegająca na wynajmie Nieruchomości nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wyodrębnionej w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Zbywcę. Ponadto, wybrane składniki majątkowe będące przedmiotem planowanej transakcji nie są finansowo i organizacyjnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie Zbywcy. Podkreślenia wymaga również fakt, że w skład zbywanej przez Zbywcę masy majątkowej nie będą wchodziły zobowiązania (z wyjątkiem kaucji otrzymanych od najemców i - ewentualnie - kaucji złożonych przez wykonawców w związku z procesem budowlanym (o ile będą podlegały transferowi), które mają ścisły związek z Nieruchomością), które w ustawowej definicji wskazywane są wprost jako niezbędny element zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Dodatkowo, przenoszone w ramach planowanej transakcji składniki majątkowe nie stanowią zespołu składników, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące określone zadania gospodarcze. Tym samym, zbywane składniki majątku będące przedmiotem planowanej transakcji nie będą spełniały definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, określonej w art. 2 pkt 27e) ustawy o VAT i w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. A zatem, planowana transakcja nie będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa Zbywcy. Podsumowując, przedmiotowa transakcja będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów w rozumieniu przepisów art. 5 ust. 1 ustawy o VAT i nie będzie mieściła się w katalogu czynności nie podlegających przepisom ustawy o VAT, określonym w art. 6 ustawy o VAT.


  1. Brak stosowania się obligatoryjnego zwolnienia z VAT

Jak już wskazano powyżej, przedmiotowa transakcja będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów, w rozumieniu przepisów art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, i nie będzie mieściła się w katalogu czynności niepodlegających przepisom ustawy o VAT, określonym w art. 6 ustawy o VAT. Z uwagi na fakt, iż przedmiotowa transakcja będzie dotyczyła dostawy budynków i budowli, jej opodatkowanie będzie podlegało regulacjom art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, w kontekście pytania postawionego przez Zbywcę w złożonym przez niego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz pytań postawionych przez Nabywcę w niniejszym wniosku, należy przeanalizować, czy planowana transakcja nie będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania VAT.


Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona z podatku VAT, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jednocześnie, w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu, lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, i wybrać opodatkowanie VAT dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie VAT dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ponadto, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od VAT również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Równocześnie, zgodnie z regulacją art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku przytoczonego powyżej w punkcie b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.


Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, przedmiotem planowanej transakcji pomiędzy Zbywcą i Nabywcą będą wchodzące w skład Nieruchomości budynki, budowle lub ich części o zróżnicowanym statusie, w tym:

  • budynki, budowle lub ich części, w odniesieniu do których na moment planowanej transakcji upłynie 2 lata lub więcej niż 2 lata od tzw. „pierwszego zasiedlenia”,
  • budynki, budowle lub ich części, w odniesieniu do których na moment planowanej transakcji upłynie mniej niż 2 lata od tzw. „pierwszego zasiedlenia”, a także
  • budynki, budowle lub ich części, w odniesieniu do których przed zawarciem planowanej transakcji nie doszło do tzw. „pierwszego zasiedlenia”.


A zatem, zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do części Nieruchomości - planowana transakcja będzie spełniała przesłanki zwolnienia z opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.


Jak wspomniano w opisie zdarzenia przyszłego, na moment zawarcia przedmiotowej transakcji, zarówno Zbywca, jak i Nabywca będą zarejestrowani dla celów VAT jako podatnicy VAT czynni. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, będą oni uprawnieni, na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, do wyboru opodatkowania przedmiotowej transakcji w tej części podatkiem VAT, pod warunkiem złożenia, przed dniem dokonania dostawy Nieruchomości, naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla Nabywcy, zgodnego oświadczenia o wyborze opodatkowania VAT przedmiotowej transakcji.

W tej części, w jakiej planowana transakcja nabycia Nieruchomości nie będzie spełniała przesłanek zwolnienia z opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, należy zweryfikować, czy zostaną spełnione przesłanki zwolnienia z opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego - Zbywca ponosił wydatki związane z budową budynków i budowli wchodzących w skład Nieruchomości w celu ich późniejszego wykorzystywania do czynności opodatkowanych VAT, stąd, miał prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z wybudowaniem Nieruchomości. A zatem, w analizowanym przypadku, nie będzie miało zastosowania obowiązkowe zwolnienie z VAT, przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W rezultacie, skoro w odniesieniu do tych części Nieruchomości nie będzie miało zastosowanie ani zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ani też zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 1-a ustawy o VAT, to należy uznać, iż dostawa tej części Nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT (obligatoryjnie).

Ponadto, na mocy art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Stąd, klasyfikacja VAT dostawy poszczególnych, wchodzących w skład Nieruchomości, budynków, budowli lub ich części jako zwolnionej lub opodatkowanej VAT będzie decydowała o traktowaniu VAT dostawy związanego z nimi gruntu.


W konsekwencji, na gruncie powyższych przepisów, zdaniem Wnioskodawcy, planowana transakcja, w odniesieniu do:

  • części Nieruchomości (w tym, budynków, budowli lub ich części) w stosunku do której na moment przedmiotowej transakcji upłynęły co najmniej 2 lata od pierwszego zasiedlenia (tj. gdy od chwili przekazania tych części budynków/budowli pierwszym najemcom na podstawie umów najmu upłynęły co najmniej 2 lata) będzie objęta zwolnieniem z opodatkowania VAT. Jednakże, w odniesieniu do tej części Nieruchomości Zbywcy i Nabywcy będzie przysługiwało prawo rezygnacji ze zwolnienia z podatku VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT) i wyboru opodatkowania transakcji w tym zakresie, według podstawowej stawki VAT obowiązującej w dacie transakcji (obecnie na poziomie 23%);

natomiast, w odniesieniu do

  • części Nieruchomości (w tym, budynków, budowli lub ich części) w stosunku do której na moment przedmiotowej transakcji nie upłynęły 2 lata od pierwszego zasiedlenia (tj. gdy od chwili przekazania tych części budynków/budowli pierwszym najemcom na podstawie umów najmu upłynęły mniej niż 2 lata lub nigdy nie były przedmiotem pierwszego zasiedlenia) będzie podlegała obowiązkowemu opodatkowaniu VAT, według podstawowej stawki VAT obowiązującej w dacie transakcji (obecnie na poziomie 23%) i nie będzie objęta żadnym ze zwolnień z tego opodatkowania (a fakt podlegania VAT planowanej transakcji w tej części wynika bezpośrednio z treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT).


A zatem, podsumowując, o ile strony transakcji wybiorą (z zachowaniem wymogów wskazanych w przepisach ustawy o VAT) opodatkowanie VAT odpowiedniej części Nieruchomości (co do zasady, objętej zwolnieniem na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT), dostawa całości Nieruchomości (w tym, związanego z nią prawa użytkowania wieczystego i prawa własności gruntu) będzie opodatkowana VAT, według podstawowej stawki VAT obowiązującej w dacie transakcji (obecnie na poziomie 23%).

Z kolei, dostawa na rzecz Nabywcy innych środków trwałych Zbywcy (tj. będących przedmiotem planowanej transakcji środków trwałych innych niż budynki, budowle lub ich części) będzie opodatkowana VAT na zasadach ogólnych. Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że niniejszy wniosek nie ma na celu potwierdzenia prawidłowego sposobu opodatkowania VAT dostawy na rzecz Nabywcy innych środków trwałych Zbywcy, będących przedmiotem planowanej transakcji. Kwestia opodatkowania VAT dostawy na rzecz Nabywcy innych środków trwałych Zbywcy została nadmieniona w niniejszym wniosku wyłącznie w celu wyczerpującego przedstawienia okoliczności towarzyszących nabyciu Nieruchomości.


  1. Zamiar wykorzystywania Nieruchomości przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych VAT

Zdaniem Wnioskodawcy, kolejnym elementem kluczowym dla rozstrzygnięcia o jego prawie do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony przy nabyciu Nieruchomości, zgodnie z art. 86 ust.10 pkt 1 ustawy o VAT, oraz prawie do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym, zgodnie z regulacjami art. 87 ustawy o VAT, jest potwierdzenie faktu, iż Nieruchomość będąca przedmiotem planowanej transakcji będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, a jej nabycie nastąpi w wykonaniu odpłatnej dostawy towarów, podlegającej opodatkowaniu podstawową stawką VAT obowiązującą w dniu dokonania transakcji. Jak wynika z treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów lub usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT. Jeżeli, zatem, dane towary lub usługi są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości VAT naliczonego przy ich zakupie, o ile nie znajdują zastosowania inne ograniczenia (w szczególności wynikające z art. 88 ustawy o VAT).

Jeszcze przed zawarciem przedmiotowej transakcji Wnioskodawca będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, spełniającym ustawową definicję podatnika zawartą w art. 15 ustawy o VAT. Po nabyciu Nieruchomości, Wnioskodawca zasadniczo wstąpi we wszelkie prawa i obowiązki wynikające z umów najmu i będzie prowadził działalność polegającą na wynajmie Nieruchomość. Taki typ działalności - jako odpłatne świadczenie usług - podlega opodatkowaniu VAT według stawki VAT podstawowej (obecnie na poziomie 23%). W konsekwencji - jak wynika z powyższego — nabyta Nieruchomość będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę, będącego podatnikiem VAT, wyłącznie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

W świetle powyższego - zdaniem Wnioskodawcy - po dokonaniu planowanej transakcji i otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury VAT, potwierdzającej jej faktyczne dokonanie, będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu Nieruchomości, gdyż spełniony będzie warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia, określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego powstanie w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca otrzyma od Zbywcy fakturę VAT dokumentującą przedmiotową transakcję lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Nadwyżka podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym podlegać będzie zwrotowi, na zasadach określonych w art. 87 ustawy o VAT.

Jednocześnie - zdaniem Wnioskodawcy - jeżeli strony wybiorą opcję opodatkowania transakcji podatkiem VAT w odniesieniu do tej części Nieruchomości, do której stosuje się zwolnienie z VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, podczas gdy pozostała jej część będzie podlegała obowiązkowemu opodatkowaniu VAT, to całość dostawy Nieruchomości będzie opodatkowana VAT. Konsekwentnie, nie zajdzie okoliczność, o której mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnik nie jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku VAT.

Podsumowując, z uwagi na fakt, iż Nieruchomość będąca przedmiotem planowanej transakcji będzie wykorzystywana przez Nabywcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a strony zdecydują się na wybór opodatkowania VAT transakcji (na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT) w stosunku do tej części Nieruchomości, do której stosuje się zwolnienie z VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a pozostała część będzie obligatoryjnie opodatkowana VAT, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, związanego z nabyciem Nieruchomości od Zbywcy oraz otrzymania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego na rachunek bankowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.


W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj