Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-3/4510-300/16/TS
z 12 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 4 kwietnia 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 12 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy środki pieniężne przekazane przez Fundatora na fundusz założycielski Fundacji nie stanowią przychodu podatkowego Fundacji (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy środki pieniężne przekazane przez Fundatora na fundusz założycielski Fundacji nie stanowią przychodu podatkowego Fundacji.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest fundacją (dalej jako: „Fundacja” lub „Wnioskodawca”). Fundacja utworzona została zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 ze zm., dalej: „Ustawa o fundacjach”).

Fundacja została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego 3 kwietnia 2015 r. Fundacja posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W chwili obecnej, Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego.

Zgodnie z § 5 ust. 1 Statutu Fundacji, jej celami są:

  1. wspieranie działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w szczególności rozwój polskiego handlu, usług i wytwórczości,
  2. integracja środowisk kupieckich, drobnego handlu, usług i wytwórczości,
  3. wymiana doświadczeń i poglądów na temat rozwoju handlu,
  4. przygotowywanie przedsięwzięć w zakresie wymiany towarowej i usługowej,
  5. rozwijanie inicjatyw, postaw i działań sprzyjających rozwojowi małej i średniej przedsiębiorczości,
  6. działania promocyjne i marketingowe na rzecz kupców oraz przedstawicieli drobnego handlu, usług i wytwórczości,
  7. wspieranie inicjatyw, których celem jest stwarzanie nowych miejsc pracy oraz wsparcie organizacyjne i rzeczowe podmiotów podejmujących takie działania,
  8. wszechstronne propagowanie metod i technik stosowanych w zakresie działalności kupieckiej, drobnego handlu, usług i wytwórczości,
  9. obrona praw jednostkowych i grupowych kupców, przedstawicieli drobnego handlu, usług i wytwórczości,
  10. reprezentowanie interesów kupców, przedstawicieli drobnego handlu, usług i wytwórczości przed organami władzy państwowej i samorządowej oraz innymi podmiotami życia publicznego.

Powyższe cele statutowe Fundacji, zgodnie z § 5 ust. 2 jej Statutu, realizowane są poprzez:

  1. występowanie na rzecz i w imieniu obywateli przed organami administracji państwowej i samorządowej oraz sądami, w szczególności poprzez uczestniczenie w postępowaniu administracyjnym i sądowym na prawach strony oraz w postępowaniu przed sądami administracyjnymi i cywilnymi w charakterze uczestnika postępowania,
  2. współpracę i utrzymywanie kontaktów z instytucjami, firmami oraz organizacjami społecznymi mającymi podobne cele w kraju i za granicą,
  3. podejmowanie inicjatyw legislacyjnych oraz ocena funkcjonowania przepisów prawa,
  4. organizowanie szkoleń, kursów mających na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz ułatwienie dostępu do rynku,
  5. inicjowanie i organizowanie imprez promocyjnych i wystawienniczych prezentujących kupców, przedstawicieli drobnego handlu, usług i wytwórczości,
  6. organizowanie zjazdów i konferencji w celu wymiany doświadczeń związanych z działalnością w zakresie handlu i gospodarki,
  7. udzielanie wsparcia prawnego i organizacyjnego w zakresie działalności kupieckiej, drobnego handlu, usług i wytwórczości.

Przy ustanowieniu Fundacji, fundator przekazał na fundusz założycielski Fundacji środki pieniężne w wysokości 5.000 zł, która to kwota stanowi majątek początkowy Fundacji. Środki na realizację celów Fundacji oraz pokrycie kosztów jej działalności w świetle § 7 Statutu Fundacji, mogą pochodzić w szczególności z:

  1. darowizn, spadków, zapisów,
  2. dotacji i subwencji osób prawnych,
  3. dochodów ze zbiórek publicznych,
  4. odsetek od lokat kapitałowych i papierów wartościowych,
  5. dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego,
  6. wpływów z działalności statutowej,
  7. innych wpływów i dochodów,
  8. dywidend i zysków z akcji i udziałów,
  9. dochodów z działalności gospodarczej.

Zgodnie z § 8 ust. 2 Statutu Fundacji, wpływy z działalności statutowej oraz dochody uzyskiwane z majątku Fundacji przeznaczane są na realizację celów statutowych oraz pokrycie kosztów działalności Fundacji.

Na podstawie umowy użyczenia, Fundacji został przekazany w nieodpłatne użytkowanie lokal, który jest wykorzystywany jako siedziba Fundacji.

W toku swojej działalności, Fundacja może uzyskiwać przychody, w szczególności z tytułu otrzymanych darowizn oraz częściowo odpłatnych lub nieodpłatnych świadczeń (takich jak nieodpłatne użyczenie lokalu), które będą przeznaczone na realizację celów statutowych Fundacji.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy środki pieniężne przekazane przez Fundatora na fundusz założycielski Fundacji nie stanowią przychodu podatkowego Fundacji na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT”)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne przekazane przez Fundatora na fundusz założycielski Fundacji, nie stanowią przychodu podatkowego Fundacji na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W świetle art. 1 ust. 1 Ustawy o CIT, podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są osoby prawne. Zgodnie z art. 7 ust. 2 Ustawy o fundacjach, fundacja uzyskuje osobowość prawną w momencie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.

W związku z czym, Fundację będącą osobą prawną należy uznać za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „podatku CIT”).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o CIT, przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze oraz wartości pieniężne, jak również wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. W związku z powyższym, otrzymane przez Fundację darowizny (pieniężne lub niepieniężne) oraz częściowo odpłatne lub nieodpłatne świadczenia będą stanowiły przychód podatkowy Fundacji.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro wpłaty otrzymane na utworzenie funduszu założycielskiego zostały wymienione wprost w art. 12 ust. 4 pkt 4 Ustawy o CIT, jako niestanowiące przychodów podatkowych, to regulacja ta dotyczy także Fundacji, na której fundusz założycielski określony w Statucie Fundacji zostały przekazane przez fundatora środki pieniężne.

Nie ma przy tym znaczenia, że Wnioskodawca posiada status prawny fundacji, utworzonej zgodnie z przepisami ustawy o fundacjach, bowiem art. 12 ust. 4 pkt 4 Ustawy o CIT, nie zawiera ograniczeń podmiotowych (za wyjątkiem tej jego części która dotyczy banków państwowych i ubezpieczycieli), które ograniczyłaby zakres jego zastosowania tylko do określonych rodzajów podatników. Przeciwnie, zdaniem Wnioskodawcy, wyłączenie z kategorii przychodów przewidziane w tym przepisie odnosi się do określonych postaci funduszy własnych tworzonych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych, niezależnie od formy prawnej w jakiej prowadzą działalność.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne otrzymane przez Fundację od fundatora, jako wpłaty na fundusz założycielski Fundacji nie stanowią przychodu podatkowego Fundacji i podlegają w całości wyłączeniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 Ustawy o CIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów, w szczególności w interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15 października 2013 r., sygn. IPPB5/423-574/13-2/AJ lub interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy 17 grudnia 2014 r., sygn. ITPB3/423-435a/14/PS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj