Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-971/15/LSz
z 25 marca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 grudnia 2015 r. (data wpływu 9 grudnia 2015 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. Organu 2 lutego 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy transakcje nabycia sprzętu na podstawie każdorazowego zamówienia stanowią jednolitą gospodarczo transakcję – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2015 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy transakcje nabycia sprzętu na podstawie każdorazowego zamówienia stanowią jednolitą gospodarczo transakcję.

Wniosek uzupełniono pismem, które wpłynęło do tut. Organu 2 lutego 2016 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 14 stycznia 2016 r. nr IBPP1/4512-971/15/LSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka (Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej sprzętu komputerowego. W ramach działalności Spółka sprzedaje również między innymi laptopy, notebooki. Sprzęt komputerowy zamawiany jest każdorazowo pod klienta. To znaczy w momencie gdy kontrahent złoży zamówienie u Wnioskodawcy na zakup laptopów czy notebooków Spółka dokonuje zamówienia u swojego dostawcy.

Z dostawcami sprzętu (Spółka ma 3 głównych dostawców) nie są podpisywane umowy na zakup sprzętu, a jedynie składane jest zamówienie.

Spółka traktuje każde zamówienie jak odrębną transakcję handlową, ponieważ ilość zamówionego sprzętu jest wprost powiązana z zamówieniami jakie otrzymuje Spółka od swoich odbiorców. To znaczy może się zdarzyć, że w danym dniu Spółka od różnych odbiorców otrzyma mailowo, w formie papierowej lub telefonicznie zamówienia na zakup laptopów. Po otrzymaniu każdego takiego zamówienia Spółka każdorazowo składa zamówienie u swoich dostawców.

W momencie, kiedy dany kontrahent złoży zamówienie w Spółce na większą ilość laptopów lub notebooków spółka również zamawia u dostawców całą partię sprzętu jednorazowo.

Zdarza się również, że do danych notebooków kontrahenci zamawiają urządzenia drukujące, które są dopinane do notebooków czy laptopów.

W listopadzie Wnioskodawca realizował zamówienie dla jednego ze swoich odbiorców na dostawę laptopów, wartość transakcji przekroczyła 20 tysięcy złotych, zatem zgodnie z obowiązującymi przepisami Wnioskodawca zastosował obciążenie odwrotne. Również dostawca Wnioskodawcy zastosował przy tym zamówieniu obciążenie odwrotne.

W tym przypadku do laptopów były dopięte urządzenia drukujące. Całość została sprzedana jako 4 zestawy (zestaw to laptop + myszka + urządzenie drukujące) i do wszystkiego Wnioskodawca zastosował obciążenie odwrotne.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku podał, że:

  1. Nie ma zawartej pisemnej umowy między dostawcami, ponieważ Spółka tak jak napisała we wniosku o wydanie interpretacji nie jest w stanie przewidzieć, ile w danym dniu, tygodniu, czy miesiącu będzie potrzebowała laptopów, notebooków lub innego sprzętu. Sprzęt jest zamawiany na bieżąco pod potrzeby kolejnego klienta, który składa u Wnioskodawcy zamówienie. Spółka prowadzi sprzedaż detaliczną i nie może przewidzieć, ile i jaki sprzęt zamówią klienci w danym okresie.
  2. Transakcje nabycia sprzętu dokonywane są na podstawie każdorazowych zamówień składanych w formie mailowej lub telefonicznej. W przypadku, gdy zamawiana jest jednorazowo większa ilość sprzętu pod konkretnego klienta, to znaczy odbiorca Wnioskodawcy składa u Wnioskodawcy zamówienie na trzy i więcej laptopów, notebooków, wtedy w firmie jest przygotowywana oferta handlowa i po akceptacji oferty przez odbiorcę, Wnioskodawca zamawia na podstawie tej oferty towar u dostawcy Wnioskodawcy - najczęściej mailowo.
  3. Na pytanie tut. Organu „Jaki jest symbol PKWiU dla nabywanego przez Wnioskodawcę sprzętu na podstawie zamówień od 3 głównych dostawców – zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.)? Wnioskodawca odpowiedział, że PKWIU 26.20.11.0 - Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne.
  4. Powyższa zasada zamówień jest już opisana w punkcie b. Przy większych zamówieniach, które Wnioskodawca stosuje dla konkretnego klienta - odbiorcy Wnioskodawcy lub jeśli wie, że zamówienie w Spółce złożyło na przykład 3 klientów - odbiorców na laptopy w danym dniu, wtedy Wnioskodawca składa zamówienie u dostawcy na całość towaru i Wnioskodawca zna z góry wartość zamówienia, ale zdarza się również tak, że zamówienie zostanie zrealizowane w danym dniu, po czym Spółka w tym samym dniu składa nowe, bo w Spółce nowy klient złożył zamówienie na dany sprzęt. Wnioskodawca nie prowadzi magazynu ze sprzętem takim jak komputery, laptopy, notebooki, ponieważ jest to nieopłacalne z uwagi na wahania się cenowe oraz dość szybki postęp techniczny w tej dziedzinie. Stąd Wnioskodawca nie może w żaden sposób przewidzieć czy oszacować, że w danym miesiącu Wnioskodawca sprzeda na przykład 5 laptopów czy też tylko 2, a może aż 15, Wnioskodawca ma również miesiące, w których nie sprzedaje w ogóle laptopów. Sklep Wnioskodawca prowadzi sprzedaż sprzętu komputerowego nie tylko laptopów.
  5. Stali klienci - odbiorcy Wnioskodawcy, w momencie gdy zakupują dany sprzęt składają jedno zamówienie i wtedy od Wnioskodawcy do dostawcy Wnioskodawcy również wysyłane jest jedno zamówienie na całość sprzętu. Problem leży w pojedynczych zamówieniach klientów Wnioskodawcy - odbiorców, często również osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć ilu przykładowych „Kowalskich” w danym miesiącu czy też drobnych przedsiębiorców zamówi sprzęt u Wnioskodawcy.
    Nie ma w Spółce takiej sytuacji, że jeden odbiorca potrzebuje zakupić w Spółce na przykład pięć laptopów i składa Wnioskodawcy codziennie przez pięć dni zamówienie na jeden laptop. Wtedy zamówienie jest jedno i Spółka również u dostawcy składa jedno zamówienie. Natomiast zdarzają się inne sytuacje, choć są one sporadyczne (pod obowiązującymi przepisami VAT Wnioskodawca nie realizował jeszcze takich zamówień), a mianowicie: zamówienie na laptop składa jakaś jednostka oświatowa na przykład szkoła, zamówienie wpływa na początku grudnia, więc zamawiamy u dostawcy laptop i dokonujemy transakcji sprzedaży, po czym tuż przed końcem roku szkoła otrzymuje informację, że ma przyznane dodatkowe pieniądze i składa zamówienie na kolejny laptop - wtedy Wnioskodawca również składa odrębne zamówienie.
  6. Na pytanie tut. Organu „Czy złożenie zamówienia jest równoznaczne z zawarciem umowy na dostawę sprzętu i czy każde zamówienie stanowi odrębną umowę?”, Wnioskodawca odpowiedział, że każde zamówienie Wnioskodawca traktuje jako odrębną umowę na dostawę sprzętu.
  7. Na pytanie tut. Organu „Czy towary dostarczane na podstawie różnych zamówień mogłyby być dostarczone na podstawie jednego zamówienia i objęte jedną dostawą, jedną umową i jedną fakturą? Jeśli tak, to dlaczego nie są? Jeśli nie to dlaczego?”, Wnioskodawca odpowiedział, że każde zamówienie to odrębna dostawa, ponieważ każdorazowo Wnioskodawca negocjuje cenę, terminy płatności za dostarczany sprzęt. Dodatkowo ani Wnioskodawca, ani dostawcy Wnioskodawcy nie chcą podpisywać umów na np. miesięczne fakturowanie z uwagi na obowiązujący obieg dokumentów (przy miesięcznych fakturach, w Spółce każda okresowa faktura musiałaby być weryfikowana dodatkowo z kilkoma dokumentami przyjęć na magazyn, co jest niemożliwe, z uwagi na zewnętrznie prowadzoną księgowość, obecnie zaś do każdego zamówienia jest wystawiany dokument przyjęcia na magazyn i jest weryfikowany z fakturą zakupu).
  8. Na pytanie tut. Organu „W jakich odstępach czasu (z jaką częstotliwością) są składane przez Wnioskodawcę zamówienia u danego dostawcy? Kiedy są dokonywane dostawy sprzętu na rzecz Wnioskodawcy? (raz w miesiącu, czy z inną częstotliwością – jaką?)?”, Wnioskodawca odpowiedział, że nie jest możliwe udzielenie odpowiedzi na powyższe pytanie, ponieważ jak już Wnioskodawca wyjaśniał w składanym wniosku oraz w poprzednich punktach w niektórych miesiącach są trzy dostawy, w innych zdarza się pięć, a w niektórych nie ma ich w ogóle (jest to uzależnione od zamówień składanych przez odbiorców Wnioskodawcy).
  9. Na pytanie tut. Organu „Czy kolejne zamówienia składane przez Wnioskodawcę u Dostawcy, jak i zamówienia składane u Wnioskodawcy przez danego klienta są w jakiś sposób powiązane z poprzednimi, jeśli tak to w jaki sposób i dlaczego?”, Wnioskodawca odpowiedział, że dość dziwne sformułowanie z Państwa strony: co znaczy powiązane zamówienia? Przychodzi klient zamawia sprzęt, Wnioskodawca realizuje zamówienie - zamawiając towar u dostawcy. Wszystko jest dokumentowane fakturami. Jeśli ten sam klient pojawi się za miesiąc, czy za pół roku i kupi kolejnego laptopa, to jak Wnioskodawca ma powiązać transakcje?

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy spółka powinna każdorazowe zamówienie u swojego dostawcy traktować jako odrębną transakcję, czy powinna sumować zamówienia (wtedy w jakim obrębie dnia? miesiąca?, kwartału?) w całość i traktować je jako jedną transakcję?

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro każde zamówienie u dostawcy Wnioskodawca składa pod konkretnych odbiorców (to znaczy dla danego odbiorcy jego zamówienie Wnioskodawca traktuje razem, ale gdy odbiorcy są różni - różne podmioty gospodarcze, wtedy zamówienia są niezależne od siebie), to również zamówienia u dostawców Wnioskodawcy Wnioskodawca powinien traktować oddzielnie. Dane zamówienie - to jedna transakcja. Tym bardziej, że Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć ile zamówień w danym dniu, tygodniu czy miesiącu spłynie i w związku z tym, ile Wnioskodawca dokona zamówień.

Tak więc jeśli zamówienie jednorazowe u dostawcy Wnioskodawcy przekroczy wartość 20 tysięcy złotych - Wnioskodawca stosuje odwrotne obciążenie i Wnioskodawca rozlicza VAT należny i naliczony a dostawca wystawia Wnioskodawcy fakturę w kwocie netto. Jeśli zaś dane zamówienie u dostawcy Wnioskodawcy nie przekracza 20 tysięcy złotych - zamówienia są traktowane jako niezależne transakcje i wtedy Wnioskodawca otrzymuje fakturę z VAT (stawka 23%).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Pod pojęciem sprzedaży, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Według art. 15 ust. 1 ww. ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2015 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy – zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z obowiązującymi od 1 lipca 2015 r. przepisami art. 17 ust. 1c, 1d, 1e, 1f, 1g w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy.

W przypadku wymienionym w ust. 1 pkt 7 obniżenie wartości dostaw dokonywanych w ramach jednolitej gospodarczo transakcji, o której mowa w ust. 1c, w szczególności przez udzielenie po ich dokonaniu nabywcy opustu lub obniżki ceny, nie wpływa na określenie podatnika obowiązanego do rozliczenia kwoty podatku z tytułu dostawy towarów dokonywanej w ramach tej transakcji.

W przypadku gdy po otrzymaniu całości lub części zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 11 do ustawy, następuje zmiana określenia podatnika dla tej dostawy, korekty rozliczenia zapłaty w związku z tą zmianą dokonuje się w rozliczeniu za okres, w którym dokonano dostawy tych towarów.

W tym miejscu należy wskazać, że za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się dostawy wiążące się z realizacją jednej umowy, również wówczas gdy w ramach tej umowy występuje kilka lub więcej zleceń lub wystawianych jest kilka lub więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy. Do oceny czy jednolita gospodarczo transakcja przekracza kwotę 20.000 zł, istotne są warunki umowy, w szczególności dane dotyczące wielkości składanego zamówienia lub zawieranego kontraktu. Za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się również jedną lub więcej niż jedną umowę, jeżeli okoliczności towarzyszące transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana odbiegają od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami, do których odnosi się limit transakcyjny. Dla oceny czy wystąpiła jednolita gospodarczo transakcja istotne jest indywidualne i obiektywne badanie każdej sytuacji przy uwzględnianiu całokształtu występujących okoliczności. Powyższe ma na celu przeciwdziałanie unikania stosowania mechanizmu odwróconego obciążenia poprzez sztuczne dzielenie transakcji. Za odbiegającą od typowych dla obrotu przedmiotowymi towarami uznaje się sytuację, w której ma miejsce bardzo duża częstotliwość zakupu towarów np. codziennie, nawet pomimo dość niskiej wartości zakupionych towarów. Jednakże, w przypadku gdy częstotliwość transakcji nie wskazuje na wymuszone rozdzielenie transakcji celem uniknięcia odwrotnego obciążenia, nie uznaje się jej za zawartą na warunkach wskazujących na element „nietypowości” tej transakcji.

W poz. 28a załącznika nr 11 zostały wymienione następujące towary: „przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy” - PKWiU ex 26.20.11.0.

Ponieważ jednak symbol dotyczący towarów z poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy zawiera dodatkowe oznaczenie „ex” to oznacza to, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, że zakres wyrobów lub usług znajdujący się w tej pozycji jest węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z powyższych przepisów wynika, że ww. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, zgrupowanych pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy, również występujące pod innymi nazwami handlowymi np. palmtopy, netbooki, minibooki, chromebooki, ultrabooki, jeżeli dostawa tych towarów dokonana na rzecz jednego nabywcy przez jednego dostawcę w ramach jednolitej gospodarczo transakcji przekroczy, bez kwoty podatku, kwotę 20.000 zł.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy o VAT, faktura powinna zawierać:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem.


Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 18 tej ustawy, faktura powinna zawierać - w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy „odwrotne obciążenie”.

Na podstawie art. 106e ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, faktura nie zawiera w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca – danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Należy zauważyć, że faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt dostawy określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.

Odnosząc się do kwestii wskazanej przez Wnioskodawcę we wniosku stwierdzić należy, że za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się transakcję obejmującą:

  1. umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a -28c załącznika nr 11 do ustawy o VAT, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy,
  2. więcej niż jedną umowę, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie elektroniką.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie sprzedaży detalicznej sprzętu komputerowego sprzedaje m.in. laptopy i notebooki. Sprzęt ten zamawiany jest każdorazowo w ramach indywidulanego zamówienia klienta tzn. w momencie kiedy klient złoży zamówienie u Wnioskodawcy na zakup laptopów czy notebooków Wnioskodawca dokonuje każdorazowo zamówienia u swoich dostawców sprzętu, z którymi nie są podpisywane umowy na zakup sprzętu, a jedynie składane są zamówienia. Wnioskodawca nie ma zawartej pisemnej umowy z dostawcami, ponieważ nie jest w stanie przewidzieć, ile w danym dniu, tygodniu, czy miesiącu będzie potrzebował laptopów, notebooków lub innego sprzętu. Sprzęt jest zatem zamawiany na bieżąco pod potrzeby kolejnego klienta, który składa u Wnioskodawcy zamówienie. Transakcje nabycia sprzętu dokonywane są na podstawie każdorazowych zamówień składanych w formie mailowej lub telefonicznej. Wnioskodawca każde zamówienie traktuje jak odrębną transakcję handlową (odrębną umowę), ponieważ ilość zamówionego sprzętu jest wprost powiązana z zamówieniami jakie otrzymuje Wnioskodawca od swoich odbiorców, a ponadto Wnioskodawca każdorazowo negocjuje cenę, terminy płatności za dostarczany sprzęt.

Wnioskodawca podał, że przy większych zamówieniach, które Wnioskodawca stosuje dla konkretnego klienta - odbiorcy Wnioskodawcy lub jeśli wie, że zamówienie w Spółce złożyło na przykład 3 klientów - odbiorców na laptopy w danym dniu, wtedy Wnioskodawca składa zamówienie u dostawcy na całość towaru i Wnioskodawca zna z góry wartość zamówienia, ale zdarza się również tak, że zamówienie zostanie zrealizowane w danym dniu, po czym Spółka w tym samym dniu składa nowe, bo w Spółce nowy klient złożył zamówienie na dany sprzęt. Wnioskodawca podał też, że nie występują u niego sytuacje, że jeden odbiorca potrzebuje zakupić u Wnioskodawcy np. 5 laptopów i składa Wnioskodawcy codziennie przez 5 dni zamówienie na 1 laptop.

Wnioskodawca nie prowadzi magazynu ze sprzętem takim jak komputery, laptopy, notebooki, ponieważ jest to nieopłacalne z uwagi na wahania się cenowe oraz dość szybki postęp techniczny w tej dziedzinie. Ani Wnioskodawca ani dostawcy nie chcą podpisywać umów na np. miesięczne fakturowanie z uwagi na obowiązujący obieg dokumentów (przy miesięcznych fakturach, w Spółce każda okresowa faktura musiałaby być weryfikowana dodatkowo z kilkoma dokumentami przyjęć na magazyn, co jest niemożliwe, z uwagi na zewnętrznie prowadzoną księgowość, obecnie zaś do każdego zamówienia jest wystawiany dokument przyjęcia na magazyn i jest weryfikowany z fakturą zakupu). Symbol PKWiU dla nabywanego przez Wnioskodawcę sprzętu na podstawie zamówień od dostawców to 26.20.11.0 - Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne.

W świetle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości czy powinien każdorazowe zamówienie u swoich dostawców traktować jako odrębne transakcje, czy też powinien sumować zamówienia w całość i traktować je jako jedną transakcję.

W rozpatrywanej sprawie należy wziąć pod uwagę wynikającą z art. 3531 Kodeksu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 121 ze zm.) zasadę swobodnego kształtowania stosunków umownych pomiędzy stronami. Swoboda umów to zasada prawa zobowiązań polegająca na przyznaniu podmiotom prawnym ogólnej możliwości zawierania i kształtowania treści umów w granicach zakreślonych przez prawo.

Na swobodę umów składają się cztery elementy:

  • swoboda w zawieraniu umowy,
  • swoboda w wyborze kontrahenta,
  • swoboda w kształtowaniu treści umowy,
  • swoboda w wyborze formy zawarcia umowy.

Zakres swobody umów wyznacza treść lub cel stosunku zobowiązaniowego, które nie mogą sprzeciwiać się właściwości (naturze) tego stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Zatem współpraca Wnioskodawcy z dostawcami realizowana wyłącznie na zasadzie składanych zamówień stanowi stosunek zobowiązaniowy pomiędzy tymi Stronami. Na podstawie każdorazowo składanych i przyjętych zamówień można bowiem ustalić wartość i rodzaj towarów, które mają być przedmiotem dostawy.

Należy zauważyć, że zasady obrotu gospodarczego zezwalają na istnienie różnych form prawnych zawieranych umów, co oznacza, że nie istnieją przeszkody prawne do swobodnego kształtowania stosunków umownych pomiędzy stronami tych umów, o ile umowy te nie naruszają bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa i zasad współżycia społecznego. Dla oceny czy na podstawie złożonego zamówienia na towary wystąpiła jednolita gospodarczo transakcja istotne jest badanie całokształtu okoliczności złożenia i przyjęcia przedmiotowego zamówienia oraz warunków na jakich zamówienie będzie realizowane.

Zatem w przypadku współpracy Wnioskodawcy z 3 głównymi dostawcami na zasadzie poszczególnych zamówień bez zawierania jakiejkolwiek umowy, z której wynikałoby zobowiązanie Wnioskodawcy do odpowiedniego nabycia określonych towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, za jednolitą gospodarczo transakcję, należy uznać pojedyncze zamówienie składane przez Wnioskodawcę dostawcy, obejmujące dostawę (lub dostawy) konkretnej liczby ww. towarów wymienionych w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o VAT.

Przy czym, każde zamówienie powinno być oceniane odrębnie, gdyż brak umowy kształtującej ogólne warunki współpracy, z której wynikałoby zobowiązanie dostawców do dokonywania na rzecz Wnioskodawcy dostaw określonych towarów lub też zobowiązanie Wnioskodawcy do nabycia określonych towarów powoduje, że nie wiadomo jakie towary, w jakiej ilości i po jakiej cenie zostaną w przyszłości dostarczone Wnioskodawcy. Jak bowiem Wnioskodawca wskazał we wniosku nie prowadzi magazynu ze sprzętem takim jak komputery, laptopy, notebooki, ponieważ jest to nieopłacalne z uwagi na wahania się cenowe oraz dość szybki postęp techniczny w tej dziedzinie. Ponadto Wnioskodawca podał, że prowadzi sprzedaż detaliczną sprzętu komputerowego, a nie tylko laptopów stąd Wnioskodawca nie może w żaden sposób przewidzieć czy oszacować, czy w danym miesiącu sprzeda na przykład 5 laptopów czy też tylko 2, a może aż 15, Wnioskodawca ma również miesiące, w których nie sprzedaje w ogóle laptopów.

Wprawdzie Wnioskodawca wskazał też we wniosku, że przy większych zamówieniach, które Wnioskodawca stosuje dla konkretnego klienta lub jeśli wie, że zamówienie złożyło na przykład 3 klientów - odbiorców na laptopy w danym dniu, Wnioskodawca składa zamówienie u dostawcy na całość towaru gdyż zna z góry wartość zamówienia, jednak zdarzają się również sytuacje, że zamówienie zostanie zrealizowane w danym dniu, po czym Wnioskodawca w tym samym dniu składa nowe, bo nowy klient złożył u Wnioskodawcy zamówienie na dany sprzęt.

Dlatego Wnioskodawca każde zamówienia traktuje jako odrębną umowę na dostawę sprzętu. Tym bardziej, że nie ma pomiędzy stronami zawartej jakiejkolwiek umowy regulującej współpracę a ponadto Wnioskodawca nie wie w jakich odstępach czasu będą składane kolejne zamówienia (w niektórych miesiącach są to trzy dostawy, w innych zdarza się pięć a w niektórych nie ma ich w ogóle, gdyż jest to uzależnione od zamówień składanych przez klientów Wnioskodawcy).

Wnioskodawca podał, że nie występują u niego sytuacje, że klient potrzebujący zakupić większą ilość laptopów składa u Wnioskodawcy każdego dnia zamówienie na 1 laptop.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że z przedstawionego opisu sprawy nie wynika, aby transakcje, których Wnioskodawca dokonuje odbywały się w okolicznościach odbiegających od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie takimi towarami. Zamówienia składane przez Wnioskodawcę wynikają wyłącznie z aktualnych potrzeb klientów Wnioskodawcy.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe oraz fakt, że w żaden sposób nie zostały pomiędzy Stronami ustalone indywidualne i czasowe warunki sprzedaży sprzętu należy uznać poszczególne zamówienia składane przez Wnioskodawcę u swojego dostawcy za odrębne transakcje.

Zatem w przypadku gdy wartość poszczególnego zamówienia przez Wnioskodawcę przekroczy 20.000 zł netto, i każde zamówienie stanowić będzie odrębną umowę, na podstawie której dojdzie do dostawy towarów wymienionych w poz. 28a załącznika 11 do ustawy, to poszczególne zamówienie składane przez Wnioskodawcę należy uznać za jednolitą gospodarczo transakcję pod warunkiem, że zarówno Wnioskodawca jak i kontrahent są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT a dostawa na rzecz Wnioskodawcy wskazanych we wniosku towarów nie jest objęta zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy o VAT.

W związku z powyższym w ocenie tut. organu w sytuacji gdy wartość zamówienia przekroczy 20.000 zł - rozliczenie dostawy, pod warunkiem spełnienia powyższych przesłanek, winno nastąpić na zasadzie odwróconego obciążenia.

Jeżeli natomiast wartość zamówienia stanowiącego jednolitą gospodarczo transakcję nie przekroczy 20.000 zł - rozliczenie dostawy winno nastąpić na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zamówienia u dostawców Wnioskodawcy Wnioskodawca powinien traktować oddzielnie i jeśli zamówienie jednorazowe u dostawcy Wnioskodawcy przekroczy wartość 20 tysięcy złotych - Wnioskodawca stosuje odwrotne obciążenie i Wnioskodawca rozlicza VAT należny i naliczony a dostawca wystawia Wnioskodawcy fakturę w kwocie netto. Jeśli zaś dane zamówienie u dostawcy Wnioskodawcy nie przekracza 20 tysięcy złotych - zamówienia są traktowane jako niezależne transakcje i wtedy Wnioskodawca otrzymuje fakturę z VAT (stawka 23%), należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W części dotyczącej ustalenia czy urządzenia drukujące dołączane do laptopów należy traktować łącznie jako zestaw towarów objętych mechanizmem odwróconego obciążenia zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj