Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/4511-1-289/16-3/WS
z 29 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2016 r. (data wpływu 7 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagrody spółce osobowej innej niż spółka komandytowo-akcyjna – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagrody spółce osobowej innej niż spółka komandytowo-akcyjna.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą.

W związku ze sprzedażą swoich produktów, w celu intensyfikacji sprzedaży, utrwalania więzi z klientami, a także rozszerzenia grona klientów, Spółka organizuje program lojalnościowy („Program”). Zgodnie z Warunkami uczestnictwa w Programie, w zamian za dokonane zakupy określonych produktów naliczane są uczestnikowi punkty. Uczestnik posiadający określoną liczbę punktów, może otrzymać nagrodę. Każdej ustalonej przez Spółkę nagrodzie odpowiada określona liczba punktów. Nagrody, jakie można otrzymać w programie przewiduje sporządzona przez Spółkę lista nagród, dostępna dla osób uczestniczących lub mających zamiar wziąć udział w Programie. Lista nagród zawiera informacje o dostępnych nagrodach i ich wartości punktowej. Uczestnik Programu, który posiada określoną liczbę punktów otrzymuje wybraną nagrodę po jej wcześniejszym zamówieniu w Spółce. Uczestnik nie może otrzymać w zamian za nagrodę ekwiwalentu pieniężnego.

Zgodnie z warunkami uczestnictwa w Programie, mogą brać w nim udział (I) przedsiębiorcy z siedzibą na terenie Polski, którzy w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dokonują zakupów na rzecz tej działalności, (II) osoby zatrudnione przez przedsiębiorstwa wymienione w pkt (I).

W związku z tym, Program kierowany jest do osób, które faktycznie podejmują decyzję o zakupie towarów od Spółki. Ponadto, uczestnikami programu mogą być zarówno przedsiębiorcy (pkt I), a więc osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki osobowe, spółki kapitałowe z siedzibą na terenie Polski, jak osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej (pkt II).

Spółka przyjmuje dla potrzeb niniejszego wniosku, że w przypadku nagród wydawanych na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą lub spółek osobowych niebędących podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych jeżeli otrzymanie nagrody nastąpiło w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, wówczas do tych osób fizycznych oraz osób fizycznych będących wspólnikami tych spółek osobowych zastosowanie znajduje art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.; dalej: „updof”).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku gdy odbiorcą nagrody w Programie jest spółka osobowa (inna niż spółka komandytowo-akcyjna będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych) z siedzibą w Polsce, przyjmując, iż w związku z wydaniem nagrody znajduje zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 updof, to czy na Spółce ciążą obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wydaniem nagrody w Programie na rzecz takiej spółki osobowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy odbiorcą nagrody w Programie jest spółka osobowa (inna niż spółka komandytowo-akcyjna będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych) z siedzibą w Polsce, przyjmując, iż w związku z wydaniem nagrody znajduje zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 updof, to na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wydaniem nagrody w Programie na rzecz takiej spółki osobowej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 updof, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Ponadto, w myśl art. 9 ust. 2 updof, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Wśród źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 updof ustawodawca wskazał m.in. pozarolniczą działalność gospodarczą. W myśl art. 14 ust. 1 updof, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej) uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 updof, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Natomiast, zgodnie z art. 41 ust. 1 updof, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Ponadto, w myśl art. 41 ust. 4 updof, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Przepis art. 41 ust. 4 updof wskazuje, że w przypadku dokonywania wypłat m.in. z tytułów określonych w art. 30 ust. 1 updof na rzecz podatnika, podmiot wypłacający świadczenia jest obowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego. Innymi słowy, jednym z kryteriów występowania obowiązku płatnika do poboru podatku jest postawienie świadczenia do dyspozycji podatnika. W związku z tym, obowiązek ten nie występuje, jeżeli świadczenie jest stawiane do dyspozycji podmiotowi, który nie posiada statusu podatnika podatku dochodowego. W myśl art. 1 updof, ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych. Zgodnie z art. 8 ust. 1 updof, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. la, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zdaniem Spółki, w związku z wydaniem nagrody w Programie na rzecz spółki osobowej, na Spółce nie będą spoczywać obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Jak wynika z powyżej przedstawionych przepisów, podatnikiem podatku dochodowego są osoby fizyczne. Podatnikami nie są zatem spółki osobowe. W przypadku wydania nagrody w Programie na rzecz spółki osobowej, podmiot otrzymujący nagrodę nie jest podatnikiem. Zatem w związku z wydaniem nagrody w Programie na rzecz spółki osobowej, na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ w takim przypadku art. 41 ust. 4 updof nie znajduje zastosowania.

Podobne stanowisko wyraził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 20 sierpnia 2012 r. (sygn. IPPB1/415-535/12-3/MS) stwierdzając, że zgodnie z ww. art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jej przepisy obejmują wyłącznie dochody osób fizycznych. Zobowiązanie podatkowe powstaje u konkretnego podatnika. Podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych nie są łącznie np. wspólnicy spółki cywilnej, ale zawsze każdy z nich odrębnie. Jak wskazano powyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się do dochodów osiąganych przez osoby fizyczne. nie stosuje się ich w stosunku do podmiotów zbiorowych, jakim w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jest spółka cywilna.

Podsumowując, w przypadku gdy odbiorcą nagrody w Programie jest spółka osobowa (inna niż spółka komandytowo-akcyjna będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych) z siedzibą w Polsce, przyjmując, iż w związku z wydaniem nagrody znajduje zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 updof, to na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wydaniem nagrody w Programie na rzecz takiej spółki osobowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj