Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-985/15-4/AOg
z 31 grudnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2015 r. (data wpływu 13 października 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 grudnia 2015 r. (data wpływu 17 grudnia 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/4512-985/15-2/AOg z dnia 8 grudnia 2015 r. (data doręczenia 11 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dokonywanej sprzedaży towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 października 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dokonywanej sprzedaży towarów, uzupełniony pismem z dnia 14 grudnia 2015 r. (data wpływu 17 grudnia 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/4512-985/15-2/AOg z dnia 8 grudnia 2015 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, opodatkowaną na zasadach ogólnych - podatek wg skali podatkowej, jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawczyni są usługi w zakresie Hirudoterapii - leczenie pijawkami. Zamierza ona rozszerzyć działalność w zakresie rozprowadzania gotowych posiłków.


Działalność polegałaby na:

  1. zakupie usługi gastronomicznej w postaci obiadów na ciepło,
  2. zakupie usługi gastronomicznej w postaci dań typu fit na zimno,
  3. zakupie usługi gastronomicznej w postaci produktów garmażeryjnych - pierogi, nóżki w galarecie itp.,

następnie firma rozwoziłaby zakupione produkty do finalnych odbiorców.

W zakres usług nie wchodzi zakup produktów spożywczych, przygotowywanie posiłków ani ich pakowanie.


Z pisma z dnia 14 grudnia 2015 r. wynika, że:


Sprzedawane przez Wnioskodawczynię gotowe posiłki należą do następujących grupowań PKWiU:


Obiady na ciepło typu zupa, danie główne: PKWiU ex 10.85.1 - Gotowe posiłki i dania

  • gotowe posiłki i dania, będące w stanie nadającym się do bezpośredniego spożycia,

Dania typu FIT, sałatki, koktajle: PKWiU ex 10.85.1 - Gotowe posiłki i dania

  • gotowe, posiłki i dania, będące w stanie nadającym się do bezpośredniego spożycia.

Produkty garmażeryjne typu pierogi, zimne nóżki: PKWiU ex 10.85.1 - Gotowe posiłki i dania

  • gotowe posiłki wymagające bezpośrednio przed dokonaniem konsumpcji dodatkowych czynności takich jak obróbka termiczna (podgrzanie, umieszczenie w kuchence mikrofalowej lub smażenie). W formie nieprzetworzonej nie są zdatne do bezpośredniego spożycia. Najczęściej są one pakowane w sposób gwarantujący im długi okres przechowywania.

W zakresie sposobu zamawiania posiłku przez Klienta oraz czynności wykonywanych od zakupu gotowego dania do jego sprzedaży:


Obiady i dania typu Fit


Klient w celu złożenia zamówienia dzwoni i składa zamówienie telefonicznie, następnie Wnioskodawczyni również telefonicznie składa zamówienie w firmie zewnętrznej X która przygotowuje ciepłe posiłki oraz dania typu fit. Po otrzymaniu informacji od firmy X, iż posiłki są gotowe do odbioru, odbiera je i własnym środkiem transportu dostarcza do klientów. Firma X wystawia fakturę ze stawka 8% podatku VAT, następnie Wnioskodawczyni odsprzedaje dania narzucając marżę finalnemu klientowi - zakupu dokonuje we własnym imieniu na rzecz ostatecznego odbiorcy.


Produkty garmażeryjne


Klient w celu złożenia zamówienia dzwoni i składa zamówienie telefonicznie, następnie Wnioskodawczyni również telefonicznie składa zamówienie w firmie zewnętrznej Y która przygotowuje gotowe dania. Po otrzymaniu informacji od firmy Y, że dania są gotowe do odbioru, odbiera je i własnym środkiem transportu dostarcza do klientów. Firma Y wystawia fakturę ze stawką 5% podatku VAT, następnie Wnioskodawczyni odsprzedaje dania narzucając marżę finalnemu klientowi - zakupu dokonuje we własnym imieniu na rzecz ostatecznego odbiorcy.


W zakresie ewentualnych dodatkowych usług związanych z dostawą:


Posiłki oraz wyroby garmażeryjne sprzedawane są przez Wnioskodawczynię tylko i wyłącznie poprzez bezpośrednią dostawę od firmy X, Y do klienta. Wnioskodawczyni nie posiada lokalu, w którym dokonywana byłaby sprzedaż oraz nie uczestniczy w przygotowaniu Posiłków.


Czynności Wnioskodawczyni ograniczają się do odebrania zamówienia od klienta, złożenia zamówienia w firmie X i Y oraz odebrania posiłków i dań następnie przewożeniu ich własnym środkiem transportu do miejsca wyznaczonego przez klienta.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy działalność polegająca na dostawie gotowych dań na ciepło, sałatek na zimno i wyrobów garmażeryjnych podlega, zgodnie z art. 41 ust 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późn.zm.) opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 5%?


Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa gotowych posiłków zakupionych od firm zewnętrznych należy traktować jako dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Do dostaw tego rodzaju towarów należy stosować stawkę podatku w wysokości 5%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z póź. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został odpowiednio zdefiniowany w art. 7 i 8 cyt. ustawy.


W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Na podstawie art. 8 ust 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Przez sprzedaż – zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Jak stanowi art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z póź. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy – stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy – stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 42 ww. załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług wskazane zostały, sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 10.85.1, „Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy o VAT przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.


Ponadto, zgodnie z pkt 1 objaśnień do ww. załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.


Jak wynika z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.


W poz. 28 załącznika nr 10 do tej ustawy, stanowiącym „Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%”, wymienione zostały sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 10.85.1 - „Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.


W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, że symbol „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.


W tym miejscu należy wskazać, że grupowanie PKWiU 10.85 obejmuje produkcję gotowych (tj. przygotowanych, przyprawionych i ugotowanych) posiłków i dań, zamrożonych lub w puszkach, składających się co najmniej z dwóch różnych składników (z wyłączeniem przypraw itp.), które zwykle są pakowane i etykietowane z przeznaczeniem na sprzedaż. Grupowanie to obejmuje:

  • produkcję dań z mięsa lub drobiu,
  • produkcję dań rybnych, włączając rybę i frytki,
  • produkcję gotowych dań z warzyw,
  • produkcję gotowych dań zawierających kuskus lub wyroby mączne,
  • produkcję pizzy, zamrożonej lub inaczej zakonserwowanej,
  • produkcję dań regionalnych i narodowych.

Natomiast nie obejmuje ono:

  • produkcji świeżej żywności lub żywności składającej się z mniej niż dwóch składników, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach działu 10,
  • produkcji gotowej żywności łatwo psującej się,
  • sprzedaży detalicznej gotowych posiłków i dań w sklepach,
  • sprzedaży hurtowej gotowych posiłków i dań,
  • przygotowywania posiłków do bezpośredniego spożycia, sklasyfikowanego w odpowiednich podklasach działu 56,
  • działalności związanej z dostawą żywności, wykonywanej na podstawie umowy.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, opodatkowaną na zasadach ogólnych - podatek wg skali podatkowej, jest podatnikiem podatku od towarów i usług.


Wnioskodawczyni zamierza rozszerzyć działalność w zakresie rozprowadzania gotowych posiłków.


Działalność polegałaby na:

  • zakupie usługi gastronomicznej w postaci obiadów na ciepło,
  • zakupie usługi gastronomicznej w postaci dań typu fit na zimno,
  • zakupie usługi gastronomicznej w postaci produktów garmażeryjnych - pierogi, nóżki w galarecie itp.,

następnie firma rozwoziłaby zakupione produkty do finalnych odbiorców.

W zakres usług nie wchodzi zakup produktów spożywczych, przygotowywanie posiłków ani ich pakowanie.


Sprzedawane przez Wnioskodawczynię gotowe posiłki należą do następującego grupowania PKWiU:

Obiady na ciepło typu zupa, danie główne: PKWiU ex 10.85.1 - Gotowe posiłki i dania

  • gotowe posiłki i dania, będące w stanie nadającym się do bezpośredniego spożycia,

Dania typu FIT, sałatki, koktajle: PKWiU ex 10.85.1 - Gotowe posiłki i dania

  • gotowe, posiłki i dania, będące w stanie nadającym się do bezpośredniego spożycia.

Produkty garmażeryjne typu pierogi, zimne nóżki: PKWiU ex 10.85.1 - Gotowe posiłki i dania

  • gotowe posiłki wymagające bezpośrednio przed dokonaniem konsumpcji dodatkowych czynności takich jak obróbka termiczna (podgrzanie, umieszczenie w kuchence mikrofalowej lub smażenie). W formie nieprzetworzonej nie są zdatne do bezpośredniego spożycia. Najczęściej są one pakowane w sposób gwarantujący im długi okres przechowywania.

Wnioskodawczyni wskazała, że zamawianie posiłku przez Klienta oraz czynności wykonywane od zakupu gotowego dania do jego sprzedaży będą przebiegały w następujący sposób:


W zakresie obiadów i dań typu Fit:


Klient w celu złożenia zamówienia dzwoni i składa zamówienie telefonicznie, następnie Wnioskodawczyni również telefonicznie składa zamówienie w firmie zewnętrznej X która przygotowuje ciepłe posiłki oraz dania typu fit. Po otrzymaniu informacji od firmy X, iż posiłki są gotowe do odbioru, odbiera je i własnym środkiem transportu dostarcza do klientów. Firma X wystawia fakturę ze stawka 8% podatku VAT, następnie Wnioskodawczyni odsprzedaje dania narzucając marżę finalnemu klientowi - zakupu dokonuje we własnym imieniu na rzecz ostatecznego odbiorcy.


W zakresie Produktów garmażeryjnych


Klient w celu złożenia zamówienia dzwoni i składa zamówienie telefonicznie, następnie Wnioskodawczyni również telefonicznie składa zamówienie w firmie zewnętrznie Y która przygotowuje gotowe dania. Po otrzymaniu informacji od firmy Y, że dania są gotowe do odbioru, odbiera je i własnym środkiem transportu dostarcza do klientów. Firma Y wystawia fakturę ze stawką 5% podatku VAT, następnie Wnioskodawczyni odsprzedaje dania narzucając marżę finalnemu klientowi - zakupu dokonuje we własnym imieniu na rzecz ostatecznego odbiorcy.


W zakresie ewentualnych dodatkowych usług związanych z dostawą:


Posiłki oraz wyroby garmażeryjne sprzedawane są przez Wnioskodawczynię tylko i wyłącznie poprzez bezpośrednią dostawę od firmy X, Y do klienta. Wnioskodawczyni nie posiada lokalu w którym dokonywana byłaby sprzedaż oraz nie uczestniczę w przygotowaniu Posiłków.


Czynności Wnioskodawczyni ograniczają się do odebrania zamówienia od klienta, złożenia zamówienia w firmie X i Y oraz odebrania posiłków i dań następnie przewożeniu ich własnym środkiem transportu do miejsca wyznaczonego przez klienta.


Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą zastosowania 5% stawki podatku od towarów i usług dla sprzedaży towarów opisanych we wniosku.


W celu prawidłowego opodatkowania niniejszej sprzedaży kluczowe znaczenie ma rozstrzygnięcie czy w danym przypadku ma miejsce dostawa towarów czy też świadczenie usług oraz w jakim grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług mieści przedmiot sprzedaży dokonywanej przez Wnioskodawcę tj. jaki jest symbol statystyczny właściwy dla przedmiotu sprzedaży.


Ustalenie, czy świadczenie złożone należy zakwalifikować jako dostawę towarów, czy jako świadczenie usług, wymaga wzięcia pod uwagę wszelkich okoliczności, w jakich następuje transakcja, w celu określenia jej elementów charakterystycznych i dominujących.


Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje usług gastronomicznych. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem gastronomii rozumie się „działalność produkcyjno-usługową obejmującą prowadzenie restauracji, barów, itp.” oraz „sztukę przyrządzania potraw”. Zatem usługa gastronomiczna polega na przygotowaniu i podaniu posiłku w miejscu, w którym jest on przyrządzany, tj. w restauracji czy innym lokalu.

Ponadto z treści art. 6 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. 2011. 77. 1 z poźn. zm.) usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu takich usług w lokalu należącym do usługodawcy, podczas gdy usługi cateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy.

Zgodnie zaś z ust. 2 ww. artykułu za usługi cateringowe i restauracyjne w rozumieniu ust. 1 nie uznaje się dostawy gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo dostawy gotowej lub niegotowej żywności i napojów, wraz z ich transportem lub bez niego, ale bez żadnych innych usług wspomagających.


Powyższe uregulowania, które na mocy art. 65 tego rozporządzenia weszły w życie z dniem 1 lipca 2011 r., określają cechy charakterystyczne oraz sposób identyfikacji usług cateringowych i restauracyjnych.


W orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie Faaborg-Gelting Linien A/S przeciwko Finanzamt Flensburg (C-231/94) Trybunał wskazał, że transakcje dotyczące działalności restauracyjnej (świadczenia usług) charakteryzuje ciąg elementów i czynności, od przygotowania posiłku do jego fizycznego podania, (przy czym do dyspozycji klienta pozostaje infrastruktura, w tym jadalnia z pomieszczeniami sąsiadującymi), wśród których dostawa artykułów żywnościowych stanowi tylko jeden ze składników, a przeważa zdecydowanie świadczenie usług. Natomiast z żywnością na wynos (dostawą towarów) mamy do czynienia, jeżeli poza dostawą artykułów żywnościowych transakcji nie towarzyszą usługi mające na celu organizację konsumpcji na miejscu w odpowiednim otoczeniu.

Do ww. wyroku odniósł się również TSUE w orzeczeniu z dnia 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09, C-501/09 i C-502/09 podtrzymując argumentację przedstawioną w wyroku w sprawie Faaborg-Gelting Linien. W przedmiotowym orzeczeniu Trybunał odnosząc się do kwestii określenia czy sprzedaż w przyczepach i na stoiskach gastronomicznych kiełbasek, frytek i innych gotowych produktów do spożycia na miejscu na ciepło wskazał, że „w działalności będącej przedmiotem postępowań w sprawach C-497/09 i C‑501/09 nie występują kelnerzy, nie doradza się w rzeczywistości klientom, nie ma serwisu w ścisłym znaczeniu, polegającego na przekazywaniu zamówienia do kuchni, układaniu dań na talerzach i podawaniu ich klientom, brakuje zamkniętych i ogrzewanych lokali przeznaczonych do konsumpcji dostarczonych produktów, brakuje szatni i toalet, brakuje też co do zasady naczyń, mebli i nakryć stołowych.”

Na podstawie powyższych regulacji, a także przy uwzględnieniu dotychczasowego dorobku orzeczniczego Trybunału Sprawiedliwości UE (w szczególności wyroku z dnia 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09, C‑501/09 i C-502/09 oraz z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie Faaborg-Gelting Linien C-231/94) wnioskować można, że działalność restauracyjną zawsze charakteryzuje szereg elementów i czynności, wśród których dostawa żywności jest tylko jedną ze składowych i gdzie zdecydowanie przeważają usługi. Świadczenie takie należy zatem uznać za świadczenie usług, o którym mowa w art. 6 ust. 1 szóstej dyrektywy. Odwrotnie jest natomiast, gdy transakcja dotyczy artykułów żywnościowych na wynos i nie wiąże się ze świadczeniem usług służących organizacji konsumpcji na miejscu w odpowiednich warunkach.


W niniejszych okolicznościach przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawczynię będą dania gotowe: obiady na ciepło, dania typu fit na zimno, produkty garmażeryjne - pierogi, nóżki w galarecie itp.


Posiłki oraz wyroby garmażeryjne sprzedawane są przeze Wnioskodawczynię tylko i wyłącznie poprzez bezpośrednią dostawę od firmy X, Y do klienta. Wnioskodawczyni nie posiada lokalu w którym dokonywana byłaby sprzedaż oraz nie uczestniczy w przygotowaniu Posiłków.


Czynności Wnioskodawczyni ograniczają się do odebrania zamówienia od klienta, złożenia zamówienia w firmie X i Y oraz odebrania posiłków i dań następnie przewiezieniu ich własnym środkiem transportu do miejsca wyznaczonego przez klienta.


W świetle poczynionej wyżej analizy należy wskazać, że w analizowanym przypadku będzie miała miejsce dostawa towarów.


W analizowanym przypadku elementem dominującym i charakterystycznym jest dostawa towaru w postaci gotowych posiłków, której towarzyszy usługa w postaci dowozu towaru zamówionego przez klienta.


Należy wskazać, że w przypadku, gdy transakcja składa się z szeregu świadczeń i czynności, należy brać pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich jest ona dokonywana, celem określenia, po pierwsze, czy chodzi o dwa lub więcej świadczenia odrębne, czy też o świadczenie złożone (kompleksowe), a po drugie, czy w tym ostatnim przypadku świadczenie złożone należy zakwalifikować jako dostawę towarów, czy jako świadczenie usług. Wskazać przy tym należy, co podkreślał wielokrotnie Trybunał Sprawiedliwości UE, że konieczne jest dokonywanie analizy takiej transakcji z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Tak więc w celu niniejszego rozstrzygnięcia należy wziąć pod uwagę wszelkie okoliczności w jakich następuje transakcja, w celu określenia jej elementów charakterystycznych i dominujących.


Na tle przywołanych przepisów i przedstawionych okoliczności należy stwierdzić, że sprzedaż przez Wnioskodawczynię produktów, o których mowa we wniosku, które są dostarczane do klienta pod wskazany adres, stanowić będzie dostawę towarów, a nie świadczenie usług.


Jak wskazała Wnioskodawczyni nie przewiduje ona świadczenia jakichkolwiek usług na rzecz klienta (nie posiada ona lokalu, w którym dokonywana byłaby sprzedaż posiłków oraz nie uczestniczy w przygotowywaniu posiłków).


Tak więc sprzedawany jest gotowy produkt przygotowany zgodnie z zamówieniem złożonym przez klienta. Bez wpływu na przedstawioną ocenę prawnopodatkową pozostaje to, że ze sprzedażą gotowych posiłków wiązać się będzie wykonanie czynności dotyczących dostarczenia gotowego posiłku do klienta. Czynnościom tym, w całym świadczeniu, nie można przypisać charakteru dominującego, pozwalającego na uznanie sprzedaży na rzecz klienta gotowych posiłków wraz z dostawą za świadczenie usług.

Dodatkowo należy wskazać, że skoro zasadniczym celem i istotą transakcji jest nabycie przez klienta określonego gotowego posiłku z oferty Wnioskodawczyni to ww. czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię stanowią na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług jedno świadczenie, które ze względu na charakter świadczenia głównego stanowi dostawę towarów (gotowych posiłków) w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, dla będącej przedmiotem zapytania dostawy gotowych posiłków i dań dostarczanych przez Wnioskodawczynię do klientów, zakwalifikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do grupowania PKWiU 10.85.1 i nie zawierających żadnych produktów z zawartością alkoholu powyżej 1,2% zastosowanie będzie miała stawka podatku VAT w wysokości 5%, na mocy art. 41 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 28 załącznika nr 10 do tej ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj