Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-461/16-4/MS
z 13 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2016 r. (data wpływu 13 kwietnia 2016 r.) uzupełnione pismem z dnia 3 maja 2016 r. (data nadania 5 maja 2016 r., data wpływu 9 maja 2016 r.) na wezwanie Nr IPPB4/415-461/16-2/MS z dnia 27 kwietnia 2016 r. (data nadania 27 kwietnia 2016 r., data doręczenia 29 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania ulgi prorodzinnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania ulgi prorodzinnej.


Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/4511-461/16-2/MS z dnia 27 kwietnia 2016 r. (data nadania 27 kwietnia 2016 r., data doręczenia 29 kwietnia 2016 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku o wskazanie i uzupełnienie danych identyfikacyjnych Wnioskodawczyni, uzupełnienie danych o wysokości, sposobie uiszczenia i zwrotu opłaty, określenie przedmiotu wniosku, wskazanie konkretnych przepisów prawa podatkowego wynikającej z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będących przedmiotem interpretacji indywidualnej i doprecyzowanie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.


Pismem z dnia 5 maja 2016 r. (data nadania 5 maja 2016 r., data wpływu 9 maja 2016 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni prosi o stwierdzenie, czy należy Jej się ulga prorodzinna za 2013 r. i 2014 r. na dorosłe, niepełnosprawne dziecko. Syn Wnioskodawczyni ur. 31 marca 1976 r. ma orzeczenie o stopniu niepełnosprawności od 1994 r. Syn otrzymuje zasiłek pielęgnacyjny od 2013 r. W poprzednich latach 2005-2007 syn również pobierał taki zasiłek. Od śmierci ojca syna w 2012 r. Wnioskodawczyni jest jedynym rodzicem wykonującym władzę rodzicielską. Syn Wnioskodawczyni nie ożenił się, stale mieszka z Wnioskodawczynią. Wnioskodawczyni wykonuje obowiązek alimentacyjny wobec syna. Wnioskodawczyni ponosi koszt jego utrzymania, stale wspiera w samodzielnej egzystencji i udziela częściowej pomocy usługowej. Wnioskodawczyni pokrywa koszty komornego, mediów oraz konserwacji i remontów mieszkania. Wnioskodawczyni utrzymuje się z niewielkiej emerytury. Syn Wnioskodawczyni od 1994 r. cierpi na schizofrenię paranoidalną, która objawia się depresją lub hipomanią. W wyniku objawów choroby podejmuje ryzykowne decyzje finansowe, co skutkuje zadłużeniem. Syn Wnioskodawczyni otrzymuje rentę z ZUS i niekiedy podejmuje pracę zarobkową. Ostatnio nie pracuje. Stan zdrowia syna nie poprawia się, a przeciwnie coraz częściej syn czuje się źle. Wnioskodawczyni nie otrzymywała żadnych świadczeń pielęgnacyjnych z tytułu niepełnosprawnego syna. W stosunku do Wnioskodawczyni ma zastosowanie podatek zryczałtowany z tytułu wynajmu lokalu mieszkalnego. Wnioskodawczyni jest osobą samotnie utrzymującą pełnoletnie niepełnosprawne dziecko. Jest rozwiedziona od ponad 30 lat. Dochody Wnioskodawczyni są zawarte w PIT-40A (z ZUS) i PIT-28 (przychody objęte ryczałtem). W 2013 r. dochód Wnioskodawczyni wyniósł 36.485,22 zł – 2.827,56 zł (ubezpieczenie zdrowotne) = 33.657,66 zł, PIT-28 – 12.000 zł, czyli razem za 2013 r. 45.657,66 zł. Dochód za 2014 r. to 37.210,20 zł – 2.883,80 zł (ubezpieczenie zdrowotne) = 34.326,40 zł, PIT-28 – 12.000 zł, czyli razem za 2014 r. 46.326,40 zł. Syn Wnioskodawczyni jest Jej jedynym dzieckiem, w stosunku do którego Wnioskodawczyni wykonuje obowiązek alimentacyjny. Wnioskodawczyni uważa, że należy Jej się ulga prorodzinna, ponieważ spełnia warunki ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni za rok 2013 powinna otrzymać 1.108 zł. Za rok 2014 również 1.108 zł.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy należy się Wnioskodawczyni ulga prorodzinna na dorosłe niepełnosprawne dziecko?


Zdaniem Wnioskodawczyni.


Wnioskodawczyni uważa, że ulga Jej się należy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

  1. wykonywał władzę rodzicielską;
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Stosownie do art. 27f ust. 2 ww. ustawy, odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

  1. jednego małoletniego dziecka - kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, jeżeli dochody podatnika:
    1. pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112.000 zł,
    2. niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56.000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a.


Zgodnie z art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Na mocy art. 27 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.


Według art. 27f ust. 5 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

  1. odpis aktu urodzenia dziecka;
  2. zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
  3. odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
  4. zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej (art. 27f ust. 6 ww. ustawy).


W myśl art. 27f ust. 6 ww. ustawy w powiązaniu z art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 tej ustawy odliczenie kwoty, o której mowa w ust. 2 przysługuje podatnikowi, który utrzymywał dzieci pełnoletnie:

  • bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  • do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej

– w związku z wykonywaniem przez tego podatnika ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.


Z treści stanu faktycznego wynika, że dorosły syn Wnioskodawczyni posiada orzeczenie o stopniu niepełnosprawności od 1994 r. Syn otrzymuje zasiłek pielęgnacyjny od 2013 r. Wnioskodawczyni jest osobą samotnie utrzymującą syna. Ojciec syna zmarł w 2012 r. Wnioskodawczyni jest rozwiedziona od ponad 30 lat. Syn Wnioskodawczyni jest Jej jedynym dzieckiem, w stosunku do którego Wnioskodawczyni wykonuje obowiązek alimentacyjny. Syn od 1994 r. cierpi na schizofrenię paranoidalną, która objawia się depresją lub hipomanią. Dochody Wnioskodawczyni są zawarte w PIT-40A (z ZUS) i PIT-28 (przychody objęte ryczałtem – najem lokalu mieszkalnego). Dochody Wnioskodawczyni w roku podatkowym nie przekroczyły 56.000 zł.

Odnosząc się do tak przedstawionego stanu faktycznego wskazać należy, że zgodnie z powołanym art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prawo do dokonania odliczenia kwoty wskazanej w ust. 2 tego przepisu, przysługuje m.in. podatnikom utrzymującym pełnoletnie niepełnosprawne dzieci w związku z wykonywaniem przez tych rodziców ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego.

Obowiązek alimentacyjny zdefiniowany został w art. 128 ustawy z dnia z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2015 r., poz. 583). Zgodnie z tym przepisem obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania (obowiązek alimentacyjny) obciąża krewnych w linii prostej oraz rodzeństwo.


Obowiązek ten obciąża, w myśl art. 129 ww. Kodeksu, zstępnych przed wstępnymi, a wstępnych przed rodzeństwem; jeżeli jest kilku zstępnych lub wstępnych - obciąża bliższych stopniem przed dalszymi.


Art. 133 § 1 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy stanowi, że rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania i wychowania.


Zakres obowiązku alimentacyjnego rodziców wobec dzieci precyzuje zaś art. 135 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Zależy on od usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego oraz od zarobkowych i majątkowych możliwości zobowiązanego.


Wykonanie obowiązku alimentacyjnego względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie albo wobec osoby niepełnosprawnej może polegać w całości lub w części na osobistych staraniach o utrzymanie lub o wychowanie; w takim wypadku świadczenie alimentacyjne pozostałych zobowiązanych polega na pokrywaniu w całości lub w części kosztów utrzymania lub wychowania uprawnionego.

Oznacza to, że osoby, które zgodnie z Kodeksem rodzinnym i opiekuńczym, obciąża obowiązek alimentacyjny względem dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji uprawnione są do skorzystania z ulgi z tytułu wychowywania dzieci.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że zgodnie z zapisem art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawczyni przysługuje ulga prorodzinna na syna, bez względu na jego wiek, tak długo jak syn jest uprawniony do pobierania zasiłku pielęgnacyjnego oraz Wnioskodawczyni będzie utrzymywała syna w związku z wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego. Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, czy dziecko to poza zasiłkiem, otrzymuje inne dochody i w jakiej wysokości.

Zatem Wnioskodawczyni za 2013 r. i 2014 r. – jako rodzicowi – przysługuje prawo do odliczenia ulgi prorodzinnej z tytułu wychowywania niepełnosprawnego syna (bez względu na wiek dziecka), stosownie do art. 27f ust. 1 i ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj