Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/4511-182/16/AD
z 20 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2016 r. (data wpływu 25 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do Wnioskodawcy oraz skutków podatkowych wypłaty zysku w sytuacji przedstawionej we wniosku - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 marca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do Wnioskodawcy oraz skutków podatkowych wypłaty zysku w sytuacji przedstawionej we wniosku.


W ww. wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca jest jedynym wspólnikiem w amerykańskiej spółce Limited Liability Company (dalej: LLC). LLC jest zorganizowana i zarejestrowana według amerykańskiego stanu, na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Zgodnie z przepisami prawa amerykańskiego LLC nie ma (podobnie jak polskie spółki osobowe) podmiotowości podatkowej, tzn. nie jest podatnikiem podatku dochodowego. LLC jest transparentna podatkowo, co oznacza, że przychody i koszty jej działalności są opodatkowane na poziomie wspólnika. Wspólnik w LLC jest określany mianem członka (member) nie zaś udziałowca (shareholder).

LLC nie jest traktowana na gruncie prawa stanu (gdzie jest zorganizowana) w taki sposób, aby móc ją zakwalifikować jako osobę prawną.

LLC nie dokonała wyboru bycia traktowaną dla celów federalnych podatków dochodowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki jak osoba prawna (corporation) i nie podlega w Stanach Zjednoczonych Ameryki opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

LLC jest wspólnikiem w Spółce komandytowej. Wnioskodawca posiada 100% udział w zysku LLC, natomiast LLC posiada X% udział w zysku Spółki komandytowej. Spółka komandytowa prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski.

Spółka komandytowa zamierza zostać wspólnikiem w polskiej Spółce jawnej, w której przysługiwać jej będzie określony udział w zysku, wynoszący Y%. Spółka jawna również będzie prowadzić działalność gospodarczą na terytorium Polski.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. W jaki sposób Wnioskodawcy, jako wspólnikowi LLC, będą przypisane przychody i koszty uzyskania przychodów z udziału w LLC z tytułu udziału LLC w Spółce komandytowej, która jest wspólnikiem Spółki jawnej?
  2. Czy wypłata zysku ze Spółki jawnej do Spółki komandytowej oraz ze Spółki komandytowej do LLC, a także z LLC do Wnioskodawcy będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy:


  • w zakresie pytania nr 1 - stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. Przepis ten wyraża zasadę transparentności spółek osobowych, która oznacza, że spółka osobowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego, dlatego dochód osiągany przez spółkę osobową podlega opodatkowaniu na poziomie każdego wspólnika tej spółki.


Stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy tej ustawy nie mają zastosowania do spółek niemających osobowości prawnej. Jednocześnie, stosownie do art. 1 ust. 3 ww. ustawy przepisy ustawy mają zastosowanie do spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Spółka, która nie jest podatnikiem podatku dochodowego nie ma obowiązku podatkowego w podatkach dochodowych - nie dokonuje tym samym rozliczeń podatkowych związanych z uzyskiwaniem przychodów, ponoszeniem kosztów, osiąganiem dochodów (zysków).

Zgodnie z konstrukcją przyjętą przez ustawodawcę w zakresie podatków dochodowych, skutki podatkowe zdarzeń gospodarczych związanych z działalnością spółki niebędącej osobą prawną są przypisywane jej wspólnikom jako skutki podatkowe posiadania udziału w spółce niebędącej osobą prawną. W przypadku wspólników będących osobami fizycznymi, skutki te należy oceniać na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku wspólników będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wspólnikiem w Spółce komandytowej jest LLC, w której jedynym wspólnikiem jest Wnioskodawca (Wnioskodawca posiada 100% udział w zysku). LLC posiada X% udział w zysku Spółki komandytowej.

Spółka komandytowa natomiast ma zamiar zostać wspólnikiem w Spółce jawnej, w której będzie posiadać Y% udział w zysku.

LLC jest traktowana jako transparentna podatkowo, tzn. nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Podatnikami od dochodów spółek transparentnych są w takim przypadku ich wspólnicy, analogicznie jak w przypadku polskich spółek osobowych.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, przychody i koszty podatkowe osiągane na skutek działalności prowadzonej przez Spółkę jawną powinny zostać przypisane do podmiotów będących podatnikami i mających bezpośredni lub pośredni udział w tej spółce, w tym także do Wnioskodawcy, proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału w zysku). Przypisanie takie w odniesieniu do Wnioskodawcy nastąpi z uwagi na transparentność podatkową (brak przymiotu bycia podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych) Spółki jawnej, Spółki komandytowej oraz LLC.

Powyższe stanowisko potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 15 czerwca 2015 r., sygn. ITPB4/4511-31/15/MT: „W odniesieniu do pytania Wnioskodawcy należy więc wskazać, że -zgodnie z zasadą wynikającą z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychody i koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy z udziału w LLC, jakie należy mu przypisać z tytułu udziału LLC w Spółce komandytowej (tj. bycia przez LLC wspólnikiem Spółki komandytowej i posiadania przez LLC prawa do udziału w zysku Spółki komandytowej) należy określać w oparciu o zdarzenia gospodarcze, jakie będą miały miejsce w Spółce komandytowej, z uwzględnieniem proporcji wynikającej z poziomu prawa LLC do udziału w zyskach Spółki komandytowej i proporcji wynikającej z poziomu prawa Wnioskodawcy do udziału w zyskach LLC."


Reasumując, podmiotem zobowiązanym do rozpoznania przychodów i kosztów z tytułu przypadającego LLC prawa do udziału w zysku Spółki komandytowej, która będzie wspólnikiem Spółki jawnej jest Wnioskodawca, proporcjonalnie do posiadanego udziału w zysku LLC, Spółki komandytowej i Spółki jawnej. Dochód Wnioskodawcy w ramach opisanego zdarzenia przyszłego będzie więc należało ustalić w danym roku podatkowym według następującej formuły:


  • PSPJ: suma przychodów podatkowych wypracowanych w danym roku podatkowym w Spółce jawnej
  • PSPK: suma przychodów podatkowych wypracowanych w danym foku podatkowym w Spółce komandytowej
  • PLLC: suma przychodów podatkowych wypracowanych w danym roku podatkowym w LLC
  • KSPJ: suma kosztów podatkowych poniesionych w danym roku podatkowym w Spółce jawnej
  • KSPK: suma kosztów podatkowych poniesionych w danym roku podatkowym w Spółce komandytowej
  • KLLC: suma kosztów podatkowych poniesionych w danym roku podatkowym w LLC
  • D: dochód wnioskodawcy za dany rok podatkowy


D = 100% * (PLLC-KLLC) + X%*[(PSPK-KSPK)+Y%*(PSPJ-KSPJ)]


  • w zakresie pytania nr 2 – zarówno Spółka jawna, Spółka komandytowa jak i LLC są spółkami transparentnymi dla podatku dochodowego tzn. podatnikami podatku dochodowego są poszczególni wspólnicy tych spółek, a nie sama Spółka. Wynika to z przepisów art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wypłata z tytułu podziału zysku, stanowi odzwierciedlenie dochodu uzyskanego przez wspólników z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki. Na podstawie zapisów dokonanych w prowadzonych przez Spółkę jawną księgach rachunkowych, każdy ze wspólników oblicza swój dochód z prowadzonej w formie tej spółki działalności gospodarczej, jako nadwyżkę przypadającej na niego (proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku) kwoty uzyskanych przychodów nad kosztami ich uzyskania (obliczonymi z zachowaniem tej samej proporcji). W ten sam sposób dochód ustalają wspólnicy Spółki komandytowej. Od tak określonego dla celów podatkowych dochodu każdy ze wspólników ma obowiązek samodzielnie opłacać w trakcie roku zaliczki na podatek, a po zakończeniu roku podatek wynikający z osobistego (indywidualnego) rocznego zeznania podatkowego.


Wypłata zysku roku bieżącego oraz zysków lat ubiegłych przez Spółkę osobową na rzecz wspólnika będącego osoba fizyczną nie powoduje powstania przychodu podatkowego po stronie wspólnika - ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje bowiem w żadnej formie opodatkowania wypłat z zysku spółek osobowych (z wyjątkiem spółek komandytowo-akcyjnych).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy wyraźnie zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Wydając interpretacje w trybie art. 14b § 1 Ordynacji, organ nie dokonuje wyliczenia kwot przychodów, kosztów. W związku z tym tut. organ nie ustosunkował się do przedstawionej przez Wnioskodawcę formuły, na podstawie której Wnioskodawca zamierza ustalić swój dochód.

Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego wyliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy.

W przedmiotowej sprawie należy odróżnić zakres norm określających sposób ustalania dochodu - w tym przychodów i kosztów uzyskania przychodów - od sposobu ich obliczenia. Zarówno weryfikacja prawidłowości przyjętych wartości i dokonanych obliczeń nie jest elementem zastosowania przepisu – może być ona dokonana dopiero na etapie ewentualnych, późniejszych postępowań podatkowych lub kontrolnych, które nie jest możliwe w ramach wydawania interpretacji indywidualnych na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Wówczas, zgodnie z ogólną zasadą prawną, że ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie wywodzącej z tego tytułu skutki prawne, podatnik będzie musiał wykazać, że prawidłowo ustalił przychód i koszty uzyskania przychodu a w konsekwencji dochód.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270 ze. zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj