Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP1.4512.231.2016.2.MSu
z 20 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2016 r. (data wpływu 9 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2016r. (data wpływu 18 maja 2016r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących realizacji inwestycji pn.: „…..”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących realizacji inwestycji pn.: „……”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 maja 2016r. (data wpływu 18 maja 2016r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina …. jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie inwestorem zadania „…..”.

Inwestycja będzie dotyczyła następujących budynków:

  1. Urzędu Miasta,
  2. Szkoły Podstawowej nr …..,
  3. Budynku mieszkalnego przy ul. …..,
  4. Miejskiego Centrum Sportu i Wypoczynku,
  5. Szkoły Podstawowej ….,
  6. Szkoły Podstawowej ……,
  7. Nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Gminy …. zlokalizowanej przy ul…., w której został uruchomiony Dom Senior- …..,
  8. Przedszkola nr …...

Realizacja inwestycji należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z ww. ustawą do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokojenie zbiorowych potrzeb należy do zadań własnych Gminy. Zadania własne w szczególności obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów, czystości i porządku, wysypisk oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną i gaz, utrzymywania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, edukacje publiczną.

Na realizację projektu Gmina będzie ubiegała się o dofinansowanie z Unii Europejskiej, z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ….., w ramach strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Gmina ….. jest właścicielem powyższych nieruchomości. Wydatki poniesione w związku z realizacją zadania zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę.

Gmina, jej jednostki i zakłady budżetowe rozliczają się jeszcze odrębnie z podatku VAT. Gmina przygotowuje się do wprowadzenia zcentralizowanego modelu. Wydatki Gmina będzie ponosiła przed dokonaniem centralizacji. Planowana centralizacja 01 stycznia 2017 r.

Ad. 1

Zadania w imieniu i na rzecz Gminy wykonuje Urząd Miasta. Gmina jest właścicielem budynku administracyjnego, w którym Urząd Miasta ma swoją siedzibę. W budynku tym Gmina wykorzystuje pomieszczenia do realizacji zadań, w ramach nałożonych odrębnymi ustawami, obowiązków publicznoprawnych oraz obowiązków wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych (sprzedaż nieruchomości: zabudowanych, niezabudowanych, rolnych, zawieranie umów dzierżawy i inne).

Wydatki na utrzymanie tego budynku związane są z trzema kategoriami działalności Gminy, czyli: z działalnością niepodlegającą podatkowi VAT (tj. z zadaniami własnymi), z działalnością zwolnioną od podatku VAT oraz z działalnością opodatkowaną stawkami VAT. Gmina wykonując termomodernizację budynku działać będzie w charakterze podmiotu publicznego oraz podatnika VAT. Gmina nabywane towary i usługi do realizacji inwestycji będzie wykorzystywała do działalności gospodarczej jak i działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że w związku z tym, iż budynek Urzędu Miasta jest wykorzystywany do działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej. Gmina ….. nie ma również możliwości przyporządkowania wydatków ponoszonych na termomodernizację budynku urzędu do poszczególnych czynności, tj. opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2 – ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług w Gminie …. wynosi w 2016 r. – 67%.

Ad.2

Szkoła Podstawowa Nr ….. jest jednostką budżetową, jest odrębnym od Gminy zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, samodzielnie rozliczającym się z podatku VAT. Prowadzi sprzedaż zwolnioną (posiłki stołówkowe dla uczniów) oraz sprzedaż opodatkowaną stawką 23% (wynajem hali sportowej - ok. 1700,00 zł netto miesięcznie). Podatek należny wykazuje w miesięcznej deklaracji VAT-7. Gmina jest właścicielem budynku szkoły. Szkoła Podstawowa użytkuje budynek bezpłatnie. Termomodernizacja jest zadaniem własnym. Gmina nabywane towary i usługi do realizacji inwestycji będącej przedmiotem wniosku nie będzie wykorzystywała do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Budynek jest wykorzystywany przez Gminę do działalności nieopodatkowanej.

Ad.3

Budynek przy ul. …. jest własnością Gminy. Znajduje się nieodpłatnie w zarządzie Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej, który jest zakładem budżetowym. Zakład Gospodarki Mieszkaniowej jest odrębnym od Gminy zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, samodzielnie rozliczającym się z podatku VAT. ZGM wynajmuje w budynku przy ul. ….. lokale mieszkalne oraz lokal użytkowy, z tego tytułu pobiera opłaty i dokonuje rozliczeń podatku VAT. Gmina nabywane towary i usługi do realizacji termomodernizacji budynku przy ul. ….. nie będzie wykorzystywała do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 16 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Budynek będzie wykorzystywany przez Gminę do działalności nieopodatkowanej.

Ad 4

MCSiW jest jednostką budżetową Gminy. Budynek MCSiW jest własnością Gminy. Przekazany został nieodpłatnie MCSiW. MCSiW jest odrębnym od Gminy zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, samodzielnie rozliczającym się z podatku VAT. Gmina nabywane towary i usługi służące do realizacji inwestycji nie będzie wykorzystywała do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Budynek będzie wykorzystywany przez Gminę do działalności nieopodatkowanej.

Ad.5

Szkoła Podstawowa ….. jest jednostką budżetową Gminy. Budynek szkoły jest własnością Gminy ….. Szkoła użytkuje go nieodpłatnie. Szkoła jest odrębnym od Gminy zarejestrowanym podatnikiem VAT zwolnionym podmiotowo. Nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej ani zwolnionej. Gmina nabywane towary i usługi służące do realizacji inwestycji termomodernizacji nie będzie wykorzystywała do celów wykonywanej działalności gospodarczej. Gmina nie będzie wykorzystywała budynku do czynności opodatkowanych.

Ad.6

Szkoła Podstawowa ….. jest jednostką budżetową Gminy ….. Budynek szkoły jest własnością Gminy. Szkoła użytkuje go nieodpłatnie. Szkoła jest odrębnym od Gminy zarejestrowanym podatnikiem VAT zwolnionym podmiotowo, nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej ani zwolnionej z podatku od towarów i usług. Gmina nabywane towary i usługi służące realizacji inwestycji termomodernizacji nie będzie wykorzystywała do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina nie będzie wykorzystywała budynku do czynności opodatkowanych.

Ad.7

Dom Senior-…. jest jednostką Gminy. Budynek Dziennego Domu jest oddany przez Gminę na podstawie decyzji administracyjnej w trwały zarząd, od którego są pobierane roczne opłaty. Budynek jest przeznaczony do realizacji zadań publicznych z zakresu pomocy społecznej, do czynności pozostających poza działalnością gospodarczą. …. Dom Senior-….. nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina nabywane towary i usługi służące realizacji inwestycji nie będzie wykorzystywała do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina nie będzie wykorzystywała budynku do czynności opodatkowanych.

Ad.8

Przedszkole Nr ….. jest jednostką budżetową Gminy …... Budynek jest własnością Gminy i jest przez przedszkole użytkowany nieodpłatnie. Przedszkole jest zarejestrowanym odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje tylko usługi zwolnione. Budynek jest przeznaczony do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina nabywane towary i usługi służące realizacji inwestycji nie będzie wykorzystywała do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina nie będzie wykorzystywała budynku do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących realizacji inwestycji „…..”?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ad. 1

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, wykonuje zadana nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla których realizacji została powołana. Większość tych zadań jest wykonywana przez Gminę w ramach systemu publicznoprawnego i te Gmina uznaje za niepodlegające przepisom VAT. Ponadto wybrane działania przeprowadzane są przez Gminę na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT. W ramach tych czynności Gmina dokonuje zarówno transakcji opodatkowanych VAT według odpowiednich stawek, jak również podlegających VAT lecz zwolnionych od podatku. Gmina jest właścicielem budynku administracyjnego, w którym znajduje się Urząd Miasta, Gmina wykonuje swoje obowiązki przez Urząd Miasta. W budynku tym Gmina wykorzystuje pomieszczenia do realizacji zadań w ramach nałożonych odrębnymi ustawami, obowiązków publicznoprawnych oraz obowiązków wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych (np. sprzedaż nieruchomości, zawieranie umów dzierżawy). Gmina będzie realizować projekt, którego celem jest termomodernizacja budynku administracyjnego.

W świetle obowiązujących od 1 stycznia 2016 r. przepisów (art. 86 ust. 2a ustawy), w przypadku, gdy nieruchomość jest wykorzystywana do celów działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza i nie jest możliwe przypisanie towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika, kwotę podatku naliczonego o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalność gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określania proporcji”. Korzystając z delegacji ustawowej Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2015 r., które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. w sprawie określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Zatem od 1 stycznia, gdy Gmina nie ma możliwości przypisania w całości do działalności gospodarczej towarów i usług, to jest zobowiązana przyjąć zasady ustalania obliczenia kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy na podstawie ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Z uwagi na powołane wyżej przepisy oraz fakt prowadzenia również sprzedaży zwolnionej Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z termomodernizacją budynku Urzędu Miasta. Wydatki na utrzymanie tego budynku związane są z trzema kategoriami działalności Gminy, czyli: z działalnością niepodlegającą podatkowi VAT (tj. z zadaniami własnymi), z działalnością zwolnioną od podatku VAT oraz z działalnością opodatkowaną stawkami VAT.

Gmina działa tutaj w charakterze podmiotu publicznego oraz podatnika VAT. Podatek naliczony Gmina powinna odliczać dwustopniowo:

  1. w stosunku do wydatków związanych z działalnością gospodarczą i niepodlegającą opodatkowaniu powinna odliczyć podatek naliczony wyliczoną proporcją, o której mowa w art. 86 ust. 2a, 2b ustawy o podatku od towarów i usług. W 2016 r. w Gminie …… 8%, a
  2. następnie powinna zastosować proporcję o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. W 2016 r. w Gminie ….. 67%.

Ad. 2

Gmina, zgodnie z wcześniej powołanymi przepisami, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z termomodernizacją budynku Szkoły Podstawowej Nr …... Szkoła jest jednostką budżetową, jest odrębnym od Gminy zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, samodzielnie rozliczającym się z podatku VAT. Gmina jest właścicielem budynku szkoły. Szkoła Podstawowa użytkuje budynek bezpłatnie. Gmina nabywane towary i usługi do realizacji inwestycji będącej przedmiotem wniosku nie będzie wykorzystywała do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a zatem nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynek nie jest i nie będzie wykorzystywany przez szkołę do działalności opodatkowanej. Ponadto Wnioskodawca uważa, że termomodernizacja budynku szkoły odbywa się w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej, w takim ujęciu Gmina nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje zadania służące zaspakajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Gmina nie będzie miała również prawa do odliczenia podatku naliczonego po dokonaniu centralizacji.

Ad. 3

Gmina nie ma również prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z termomodernizacją budynku mieszkalnego znajdującego się przy ul. …. w ….. Budynek jest własnością Gminy. Znajduje się nieodpłatnie w zarządzie Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej, który jest zakładem budżetowym. Zakład Gospodarki Mieszkaniowej jest odrębnym od Gminy zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, samodzielnie rozliczającym się z podatku VAT. ZGM wynajmuje w budynku przy ul. …. lokale mieszkalne oraz lokal użytkowy, z tego tytułu pobiera opłaty i dokonuje rozliczeń podatku VAT. Gmina nabywane towary i usługi do realizacji termomodernizacji budynku przy ul. Szpitalnej nie będzie wykorzystywała do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem Gmina nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynek nie będzie wykorzystywany przez Gminę do działalności opodatkowanej.

Ad. 4

Gmina nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z termomodernizacją budynku Miejskiego Centrum Sportu i Wypoczynku. MCSiW jest jednostką budżetową Gminy. Budynek MCSiW jest własnością Gminy. Przekazany został nieodpłatnie MCSiW. MCSiW jest odrębnym od Gminy zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, samodzielnie rozliczającym się z podatku VAT. Gmina nabywane towary i usługi służące do realizacji inwestycji nie będzie wykorzystywała do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Budynek nie będzie wykorzystywany przez Gminę do działalności opodatkowanej.

Ad. 5

Gmina nie ma również prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług związanych z termomodernizacją budynku Szkoły Podstawowej ….. Odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do czynności opodatkowanych. Budynek szkoły będący własnością gminy jest przeznaczony do realizacji jej zadań własnych w zakresie czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty), jest wykorzystywany wyłącznie do czynności pozostających poza działalnością gospodarczą. W związku z czym dokonując nabyć związanych z obiektem służącym realizacji tych zadań gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego. Takiego prawa nie będzie miała także po centralizacji ze swoimi jednostkami i zakładami budżetowymi.

Ad. 6

Gmina nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług związanych z termomodernizacją budynku Szkoły Podstawowej …... Odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do czynności opodatkowanych. Budynek szkoły będący własnością gminy jest przeznaczony do realizacji jej zadań własnych w zakresie czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty), jest wykorzystywany wyłącznie do czynności pozostających poza działalnością gospodarczą. W związku z czym dokonując nabyć związanych z obiektem służącym realizacji tych zadań, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego. Takiego prawa nie będzie miała także po centralizacji ze swoimi jednostkami i zakładami budżetowymi.

Ad. 7

…. Dom Senior-…. jest jednostką Gminy ….. Budynek, w którym został uruchomiony Dzienny Dom Senior- …. jest przeznaczony do realizacji jej zadań publicznych z zakresu pomocy społecznej. Celem zadania jest wsparcie seniorów poprzez umożliwienie korzystania z oferty na rzecz społecznej aktywizacji. Budynek jest wykorzystywany wyłącznie do czynności pozostających poza działalnością gospodarczą. Nabywane towary i usługi służące do realizacji inwestycji termomodernizacji budynku Gmina nie będzie wykorzystywała do celów wykonywanej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z termomodernizacją budynku. Takiego prawa nie będzie miała również po centralizacji ze swoimi jednostkami i zakładami budżetowymi.

Ad. 8

Gmina nie ma także prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług związanych z termomodernizacją budynku Przedszkola Nr ….. Odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika VAT do czynności opodatkowanych. Budynek przedszkola jest przeznaczony do realizacji jej zadań własnych w zakresie czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty). Jest wykorzystywany wyłącznie do czynności pozostających poza działalnością gospodarczą. W związku z tym dokonując nabyć związanych z obiektem służącym realizacji tych zadań Gmina me ma prawa do odliczenia podatku naliczonego. Takiego prawa nie będzie miała również po centralizacji ze swoimi jednostkami i zakładami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, obowiązującego od 1 stycznia 2016 r., w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli: zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 2e, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji – art. 86 ust. 2h.

W świetle obowiązujących od 1 stycznia 2016r. przepisów rozliczenie podatku naliczonego w przypadku wykorzystywania nieruchomości zarówno do celów działalności gospodarczej, jak również do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy nie jest możliwe przyporządkowanie towarów i usług w całości do działalności gospodarczej odbywać się będzie z uwzględnieniem zasad wskazanych w art. 86 ust. 2a ustawy.

Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług. Prawo to przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług prowadzącemu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy. Zapewnia ono neutralność tego podatku dla podatników, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ma zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT w cenie nabywanych towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego obciążenia finansowego.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej do czynności opodatkowanych.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wskazano, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, m.in. w przypadku, gdy transakcja udokumentowana faktura nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą więc wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, poz. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy ono wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy;
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie inwestorem zadania „….”. Inwestycja będzie dotyczyła 8 budynków, tj. budynku Urzędu Miasta, Szkoły Podstawowej nr ….., Budynku mieszkalnego przy ul. ….., Miejskiego Centrum Sportu i Wypoczynku, Szkoły Podstawowej w …., Szkoły Podstawowej …., Nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Gminy …. zlokalizowanej przy ul. ….., w której został uruchomiony ….. Dom Senior - …., Przedszkola nr ….. Realizacja inwestycji należy do zadań własnych Gminy. Gmina ….. jest właścicielem powyższych nieruchomości. Wydatki poniesione w związku z realizacją zadania zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę. Gmina, jej jednostki i zakłady budżetowe rozliczają się jeszcze odrębnie z podatku VAT. Gmina przygotowuje się do wprowadzenia zcentralizowanego modelu. Wydatki Gmina będzie ponosiła przed dokonaniem centralizacji. Planowana centralizacja 01 stycznia 2017 r. Wydatki na utrzymanie budynku Urzędu Miasta związane są z trzema kategoriami działalności Gminy, czyli z działalnością niepodlegającą podatkowi VAT (tj. z zadaniami własnymi), z działalnością zwolnioną od podatku VAT oraz z działalnością opodatkowaną stawkami VAT. Gmina nabywane towary i usługi do realizacji inwestycji w odniesieniu do budynku Urzędu Miasta będzie wykorzystywała do działalności gospodarczej jak i działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Nadto Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, Gmina nie ma również możliwości przyporządkowania wydatków ponoszonych na termomodernizację budynku urzędu do poszczególnych czynności, tj. opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Natomiast, nabywane towary i usługi do realizacji inwestycji będącej przedmiotem wniosku w odniesieniu do pozostałych budynków tj. Szkoły Podstawowej nr …., budynku mieszkalnego przy ul. …., Miejskiego Centrum Sportu i Wypoczynku, Szkoły Podstawowej ….., Szkoły Podstawowej ….., Nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Gminy ….. zlokalizowanej przy ul. ….., w której został uruchomiony ….. Dom Senior – …., Przedszkola nr ….., Gmina nie będzie wykorzystywała do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Ww. budynki będą wykorzystywane przez Gminę do działalności nieopodatkowanej.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca powziął w wątpliwość, czy ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących realizacji inwestycji „……”.

W odniesieniu do budynku Urzędu Miasta wskazać należy, iż w świetle obowiązujących przepisów (art. 86 ust. 2a ustawy), w przypadku, gdy nabyte towary usługi są wykorzystywane do celów działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza i nie jest możliwe przypisanie towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Wobec powyższego, w stosunku do wydatków ponoszonych w związku z termomodernizacją budynku Urzędu Miasta, Wnioskodawca winien w pierwszej kolejności dokonać wyliczenia kwoty podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. poz. 2193).

Przy czym należy podkreślić, iż okoliczności niniejszej sprawy wskazują, iż w ramach działalności gospodarczej przedmiotowy budynek służy działalności zwolnionej i opodatkowanej. Dlatego też, gdy podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa towary i usługi do czynności opodatkowanych i zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT w celu wyliczenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu winien zastosować uregulowania wynikające z art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalona proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

  1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Przy czym w myśl art. 90 ust. 9a ustawy, przy ustalaniu proporcji, zgodnie z ust. 2-6, do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Wobec powyższego należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystuje budynek Urzędu Miasta do czynności opodatkowanych jak również czynności zwolnionych z opodatkowania i nie ma możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy, do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego przyporządkowanego do działalności gospodarczej na zasadach art. 86 ust. 2a ustawy.

Natomiast mając na uwadze okoliczności przedstawione we wniosku należy uznać, iż w odniesieniu do budynków tj. Szkoły Podstawowej nr ….., budynku mieszkalnego przy ul. ….., Miejskiego Centrum Sportu i Wypoczynku, Szkoły Podstawowej ….., Szkoły Podstawowej w ….., Nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Gminy …. zlokalizowanej przy ul. ….., w której został uruchomiony ….Dom Senior – …., oraz Przedszkola nr ….., nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją inwestycji polegającej na termomodernizacji ww. obiektów. Jak wynika z opisu stanu sprawy ww. budynki będą wykorzystywane przez Gminę do czynności nieopodatkowanych. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w ww. obiektach.

Reasumując, w związku z termomodernizacją budynku Urzędu Miasta, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 2a w powiązaniu z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do wydatków poniesionych w związku z termomodernizacją budynków, tj. Szkoły Podstawowej nr ….., budynku mieszkalnego przy ul. ….., Miejskiego Centrum Sportu i Wypoczynku, Szkoły Podstawowej ….., Szkoły Podstawowej ….., Nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Gminy ….. zlokalizowanej przy ul. ….., w której został uruchomiony …. Dom Senior – ….., oraz Przedszkola nr ….., Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących termomodernizacji ww. budynków, ponieważ ww. budynki będą wykorzystywane przez Gminę do czynności nieopodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo wskazać należy, że w niniejszym rozstrzygnięciu nie dokonano oceny prawidłowości wyliczeń tzw. współczynnika na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy oraz wskaźnika proporcji na podstawie art. 90 ust. 2 i następne ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj