Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-419/12-2/AM
z 21 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2012 r. (data wpływu 28.05.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • opodatkowania dochodów uzyskanych z handlu wyrobami przemysłu spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałymi wyrobami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 1,5% - jest prawidłowe,
  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych z innego tytułu niż wskazane w art. 17 ust. 1a pkt 1 w całości przeznaczonych i wydatkowanych na działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu – jest prawidłowe,
  • sposobu proporcjonalnego rozliczenia kosztów podatkowych na podstawie art. 15 ust. 2 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 28 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego oraz kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca działa w formie instytucji gospodarki budżetowej, o której mowa w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), utworzonej przez Ministra Sportu i Turystyki w celu realizacji zadań publicznych z zakresu kultury fizycznej.


Wnioskodawca odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności oraz zobowiązania z uzyskiwanych przychodów.


Wnioskodawca prowadzi działalność podstawową (o której mowa w art. 26 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych) oraz dodatkową (o której mowa w art. 26 ust. 2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych) na podstawie statutu, nadanego Zarządzeniem nr 32 Ministra Sportu i Turystyki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie utworzenia instytucji gospodarki budżetowej pod nazwą Centralny Ośrodek Sportu.

Przedmiotem działalności podstawowej (celem statutowym) Wnioskodawcy jest realizacja zadań publicznych z zakresu kultury fizycznej polegających na tworzeniu warunków organizacyjnych, ekonomicznych i technicznych dla szkolenia sportowego, prowadzonego przez polskie związki sportowe i inne podmioty działające w zakresie kultury fizycznej, w tym zadań związanych z przygotowywaniem kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich, igrzyskach paraolimpijskich, igrzyskach głuchych, mistrzostwach świata lub mistrzostwach Europy, o których mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 ze zm.).

Przedmiotem działalności dodatkowej (celem statutowym) Wnioskodawcy jest w szczególności realizacja zadań polegających na wykorzystywaniu posiadanej bazy organizacyjno-technicznej i noclegowej do świadczenia usług promujących kulturę fizyczną i turystykę, organizowaniu związanych z tym konferencji edukacyjnych i szkoleń oraz świadczenia usług w zakresie turystyki.


Dochody Wnioskodawcy w całości przeznaczane i wydatkowane są na działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu.


Zdarzenie przyszłe nr 1.


Prowadząc działalność dodatkową Wnioskodawca zamierza handlować wyrobami przemysłu spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałymi wyrobami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, sprzedając je w ramach własnej gastronomicznej działalności usługowej (sklasyfikowanej w 56.21.Z lub 56.29.Z PKD), np. w kawiarni Wnioskodawcy lub podając je gościom w trakcie uroczystości (imprez) organizowanych i realizowanych dla klientów Wnioskodawcy.

Dochody uzyskiwane z handlu wyrobami przemysłu spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałymi wyrobami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, Wnioskodawca zamierza w całości przeznaczać i wydatkować na działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu.


Zdarzenie przyszłe nr 2.


Prowadząc działalność dodatkową polegającą na handlu wyrobami przemysłu spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałymi wyrobami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, sprzedając je w ramach własnej gastronomicznej działalności usługowej (sklasyfikowanej w 56.21.Z lub 56.29.Z. PKD), np. w kawiarni Wnioskodawcy lub podając je gościom w trakcie uroczystości (imprez) organizowanych i realizowanych dla klientów Wnioskodawcy, Wnioskodawca ustalając koszty uzyskania przychodów z handlu ww. wyrobami, zamierza w kosztach tych uwzględniać proporcjonalnie koszty prowadzenia własnej gastronomicznej działalności usługowej, w takim stosunku w jakim pozostają przychody z handlu tymi wyrobami w ogólnej kwocie przychodów z gastronomii i kawiarni.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Pytanie nr 1 do zdarzenia przyszłego nr 1.


Czy dochody wnioskodawcy uzyskane z handlu (sprzedaży przez Wnioskodawcę) wyrobami przemysłu spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałymi wyrobami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, w całości przeznaczane i wydatkowane na działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, wolne byłyby od podatku dochodowego od osób prawnych czy też podlegałyby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?


Pytanie nr 2 do zdarzenia przyszłego nr 1.


Czy dochody Wnioskodawcy uzyskane z innych tytułów niż z handlu (sprzedaży przez wnioskodawcę) wyrobami przemysłu spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałymi wyrobami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, a także z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), w całości przeznaczane i wydatkowane na działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, wolne byłyby od podatku dochodowego od osób prawnych czy też podlegałyby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?


Pytanie do zdarzenia przyszłego nr 2.


Czy prowadząc działalność dodatkową polegającą na handlu wyrobami przemysłu spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałymi wyrobami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, sprzedając je w ramach własnej gastronomicznej działalności usługowej (sklasyfikowanej w 56.21.Z lub 56.29.Z. PKD), np. w kawiarni Wnioskodawcy lub podając je gościom w trakcie uroczystości (imprez) organizowanych i realizowanych dla klientów wnioskodawcy, dopuszczalne będzie, przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodu z handlu ww. wyrobami, w kosztach tych uwzględniać proporcjonalnie koszty prowadzenia własnej gastronomicznej działalności usługowej, w takim stosunku w jakim pozostają przychody z handlu tymi wyrobami w ogólnej kwocie przychodów z gastronomii i kawiarni?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Własne stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1 do zdarzenia przyszłego nr 1.


Dochody Wnioskodawcy uzyskane z handlu (sprzedaży przez Wnioskodawcę) wyrobami przemysłu spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałymi wyrobami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, w całości przeznaczane i wydatkowane na działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, podlegałyby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W myśl natomiast art. 17 ust. la pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego.


Własne stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 2 do zdarzenia przyszłego nr 1.


Dochody Wnioskodawcy uzyskane z innych tytułów niż z handlu (sprzedaży przez Wnioskodawcę) wyrobami przemysłu spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałymi wyrobami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, a także z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), w całości przeznaczane i wydatkowane na działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, wolne byłyby od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, światowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W myśl natomiast art. 17 ust. la pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego.

A contrario dochody Wnioskodawcy, jako podatnika przeznaczającego dochody na cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), inne niż uzyskane z innych tytułów niż z handlu (sprzedaży przez wnioskodawcę) wyrobami przemysłu spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałymi wyrobami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, a także z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), podlegają zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.). Przepis bowiem art. 17 ust. la pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) dotyczy tylko dochodów uzyskanych z handlu wyrobami przemysłu spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałymi wyrobami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, a nie wszelkich dochodów podatnika. Wydzielając natomiast dochód z handlu ww. wyrobami należy go opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Własne stanowisko Wnioskodawcy do pytania do zdarzenia przyszłego nr 2.


Prowadząc działalność dodatkową polegającą na handlu wyrobami przemysłu spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałymi wyrobami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, sprzedając je w ramach własnej gastronomicznej działalności usługowej (sklasyfikowanej w 56.21.Z lub 56.29.Z. PKD), np. w kawiarni wnioskodawcy lub podając je gościom w trakcie uroczystości (imprez) organizowanych i realizowanych dla klientów Wnioskodawcy, dopuszczalne będzie przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodu z handlu ww. wyrobami, w kosztach tych uwzględniać proporcjonalnie koszty prowadzenia własnej gastronomicznej działalności usługowej, w takim stosunku w jakim pozostają przychody z handlu tymi wyrobami w ogólnej kwocie przychodów z gastronomii i kawiarni.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) w sytuacji gdy nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przychodu na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Wyroby przemysłu spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałe wyroby alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, będą mogły być sprzedawane w ramach własnej gastronomicznej działalności usługowej Wnioskodawcy (sklasyfikowanej w 56.21.Z lub 56.29.Z. PKD), np. w kawiarni Wnioskodawcy lub podając je gościom w trakcie uroczystości (imprez) organizowanych i realizowanych dla klientów Wnioskodawcy. Na koszty uzyskania przychodów będą się składać koszty rodzajowe dotyczące utrzymania obiektu np. kawiarni, sal konferencyjnych czy stołówki wraz z obsługą oraz koszty zakupu ww. wyrobów i dlatego proporcjonalny podział kosztów jest prawidłowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

  • opodatkowania dochodów uzyskanych z handlu wyrobami przemysłu spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałymi wyrobami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 1,5% za prawidłowe,
  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych z innego tytułu niż wskazane w art. 17 ust. 1a pkt 1 w całości przeznaczonych i wydatkowanych na działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu za prawidłowe,
  • sposobu proporcjonalnego rozliczenia kosztów podatkowych na podstawie art. 15 ust. 2 za nieprawidłowe.

Odpowiedź na pytanie nr 1 i 2 do zdarzenia przyszłego nr 1


W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.


Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.


Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei – w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, iż jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów”, nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Ponadto z przepisów art. 17 (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 cytowanej ustawy, w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4.


Z treści art. 17 ust. 1a omawianej ustawy wynika, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego; dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a - 17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei ze zwolnienia nie mogą korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ww. ustawy, a mianowicie:

  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,
  • zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazuje, iż działa w formie instytucji gospodarki budżetowej, o której mowa w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), utworzonej przez Ministra Sportu i Turystyki w celu realizacji zadań publicznych z zakresu kultury fizycznej.


W konsekwencji art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wobec Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowania.


Wnioskodawca prowadzi działalność podstawową (o której mowa w art. 26 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych) oraz dodatkową (o której mowa w art. 26 ust. 2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych) na podstawie statutu.


Przedmiotem działalności podstawowej (celem statutowym) Wnioskodawcy jest realizacja zadań publicznych z zakresu kultury fizycznej polegających na tworzeniu warunków organizacyjnych, ekonomicznych i technicznych dla szkolenia sportowego, prowadzonego przez polskie związki sportowe i inne podmioty działające w zakresie kultury fizycznej, w tym zadań związanych z przygotowywaniem kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich, igrzyskach paraolimpijskich, igrzyskach głuchych, mistrzostwach świata lub mistrzostwach Europy, o których mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 ze zm.). Przedmiotem działalności dodatkowej (celem statutowym) Wnioskodawcy jest w szczególności realizacja zadań polegających na wykorzystywaniu posiadanej bazy organizacyjno-technicznej i noclegowej do świadczenia usług promujących kulturę fizyczną i turystykę, organizowaniu związanych z tym konferencji edukacyjnych i szkoleń oraz świadczenia usług w zakresie turystyki.


Dochody Wnioskodawcy w całości przeznaczane i wydatkowane są na działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu.


Prowadząc działalność dodatkową Wnioskodawca zamierza handlować wyrobami przemysłu spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałymi wyrobami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, sprzedając je w ramach własnej gastronomicznej działalności usługowej (sklasyfikowanej w 56.21.Z lub 56.29.Z PKD), np. w kawiarni Wnioskodawcy lub podając je gościom w trakcie uroczystości (imprez) organizowanych i realizowanych dla klientów Wnioskodawcy.


Odnosząc zatem okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego do treści powołanych przepisów stwierdzić należy, iż aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi spełnić następujące przesłanki:

  • dochód Wnioskodawcy musi być przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów,
  • zwolnienie nie dotyczy osiąganych przez podatników dochodów określonych w przepisie art. 17 ust. 1a, uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k, dochody, oraz dochodów bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

A zatem z uwagi na treść regulacji zawartej w przepisie art. 17 ust. 1a dochód Wnioskodawcy uzyskany z handlu (sprzedaży przez Wnioskodawcę) wyrobami przemysłu spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałymi wyrobami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, pomimo iż w całości jest przeznaczany i wydatkowany na działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Natomiast wolne od podatku są dochody Wnioskodawcy uzyskane z innych tytułów niż określone w art. 17 ust. 1a, przeznaczone i wydatkowane na działalność statutową Wnioskodawcy w zakresie kultury fizycznej i sportu.


Odpowiedź na pytanie do zdarzenia przyszłego nr 2


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.


Zgodnie z ustępem 2 tego przepisu dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.


Przy określaniu ewentualnych dochodów podatnika podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym należy uwzględnić fakt, iż jeżeli realizuje on cele statutowe oraz inne cele, albo uzyskuje dochody z różnych źródeł, przy określaniu jaka część wydatków podatnika związanych z jego funkcjonowaniem pośrednio służy osiąganiu dochodów podlegających zwolnieniu, a jaka służy osiąganiu dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zastosowanie znajdzie art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z tym przepisem, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.

Stosownie do zapisu art. 15 ust. 2a ww. ustawy, zasadę, o której mowa w ust. 2, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.

Należy podkreślić, że wskaźnikowe ustalanie kosztów może mieć zastosowanie tylko i wyłącznie w takim przypadku, gdy brak jest możliwości ustalenia kosztów uzyskania przychodów przypadających na poszczególne źródła przychodów na podstawie prowadzonej ewidencji podatkowej.


Ponadto, w myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

W przypadku zatem, gdy podatnik ponosi koszty wspólne dotyczące zarówno przychodów, z których dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz przychodów, z których dochód jest zwolniony z opodatkowania, winien jest określić jaka część tych kosztów przypada na poszczególne ww. kategorie przychodów. W przypadku, gdy ustalenie rzeczywistego podziału kosztów wspólnych na poszczególne rodzaje przychodów nie jest możliwe na podstawie prowadzonej przez podatnika ewidencji księgowej, koszty te należy przyporządkować do poszczególnych przychodów według proporcji wskazanej w cyt. art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Powyższe oznacza, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje jedynie dwie metody przyporządkowania kosztów wspólnych do poszczególnych kategorii przychodów:

  • w rzeczywistej wysokości, w jakiej koszty te zostały poniesione aby uzyskać określone przychody, tj. przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, bądź jest zwolniony z tego opodatkowania, lub
  • według proporcji określonej w art. 15 ust. 2 tej ustawy, tj. w takiej proporcji w jakiej ww. przychody (z których dochód podlega opodatkowaniu lub jest zwolniony z opodatkowania) pozostają do ogólnej kwoty przychodów.


Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje zatem możliwości stosowania innych kluczy rozliczeniowych do alokacji wspólnych kosztów uzyskania przychodu poniesionych dla uzyskania przychodów, z których dochód podlega opodatkowaniu i przychodów, z których dochód jest zwolniony z opodatkowania, niż proporcja wskazana w cyt. art. 15 ust. 2 ww. ustawy.


W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca prowadzi działalność:

  • statutową, polegającą na realizacji zadań publicznych z zakresu kultury fizycznej oraz
  • dodatkową, polegającą na realizacji zadań polegających na wykorzystywaniu posiadanej bazy organizacyjno-technicznej i noclegowej do świadczenia usług promujących kulturę fizyczną i turystykę, organizowaniu związanych z tym konferencji edukacyjnych i szkoleń oraz świadczenia usług w zakresie turystyki.

W ramach działalności dodatkowej Wnioskodawca zamierza handlować wyrobami przemysłu spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałymi wyrobami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, sprzedając je w ramach własnej gastronomicznej działalności usługowej (sklasyfikowanej w 56.21.Z lub 56.29.Z PKD), np. w kawiarni Wnioskodawcy lub podając je gościom w trakcie uroczystości (imprez) organizowanych i realizowanych dla klientów Wnioskodawcy.


Będzie zatem uzyskiwał przychody, z których dochód będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz przychody, z których dochód będzie zwolniony z opodatkowania tym podatkiem. Będzie także ponosił koszty uzyskania ww. przychodów.


Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli Wnioskodawca nie będzie w stanie przyporządkować rzeczywistej wysokości poniesionych kosztów uzyskania przychodu do przychodów, z których dochód będzie podległ opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz przychodów, z których dochód będzie podlegał zwolnieniu z tego opodatkowania, to koszty te będzie zobowiązany przyporządkowywać do poszczególnych kategorii ww. przychodów na zasadach wskazanych w cyt. art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w takiej proporcji w jakiej pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę.

A zatem Wnioskodawca prowadząc działalność dodatkową polegającą na handlu wyrobami przemysłu spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałymi wyrobami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, sprzedając je w ramach własnej gastronomicznej działalności usługowej, np. w kawiarni Wnioskodawcy lub podając je gościom w trakcie uroczystości (imprez) organizowanych i realizowanych dla klientów Wnioskodawcy, przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodu z handlu ww. wyrobami, zobowiązany będzie w kosztach tych uwzględniać proporcjonalnie koszty prowadzenia własnej gastronomicznej działalności usługowej, w takim stosunku w jakim pozostają przychody z handlu tymi wyrobami w ogólnej kwocie osiąganych przez Wnioskodawcę przychodów zgodnie z art. 15 ust. 2, a nie jak wskazuje na to Wnioskodawca w ogólnej kwocie przychodów z gastronomii i kawiarni.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy do zdarzenia przyszłego nr 2 opisanego we wniosku z dnia 24 maja 2012 r. należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj