Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-1024/15-4/KT
z 25 lutego 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2015 r. (data wpływu 14 grudnia 2015 r.), uzupełnionym w dniu 5 lutego 2016 r. (data wpływu 8 lutego 2016 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 29 stycznia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia dostaw towarów na terytorium kraju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 grudnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek Spółki o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia dostaw towarów na terytorium kraju. Wniosek uzupełniony został pismem złożonym w dniu 5 lutego 2016 r. (data wpływu 8 lutego 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/4512-1024/15-2/KT z dnia 29 stycznia 2016 r. (skutecznie doręczone w dniu 4 lutego 2016 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest podmiotem posiadającym siedzibę działalności gospodarczej w Niemczech i jest zarejestrowany w tym państwie jako czynny podatnik VAT. Spółka zamierza rozszerzyć swoją działalność także o terytorium Polski. Działalność, jaką Spółka ma zamiar prowadzić w Polsce obejmować będzie handel towarami takimi jak: rowery, deskorolki.

Spółka obecnie nie posiada w Polsce siedziby działalności gospodarczej ani też stałego miejsca prowadzenia tej działalności, tj. nie posiada w Polsce jakichkolwiek zasobów technicznych ani personalnych ani nie zamierza takowych posiadać w przyszłości. Działalność Spółki będzie realizowana przy użyciu zaplecza technicznego zlokalizowanego poza terytorium Polski.

Spółka będzie nabywała towary w Polsce oraz w innych krajach należących do Unii Europejskiej i następnie odsprzedawała je klientom zlokalizowanym na terenie Polski. W związku z realizowaniem wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów w Polsce Spółka będzie miała obowiązek dokonać rejestracji jako podatnik VAT w Polsce.

Spółka, ze względu na rozbudowaną strukturę oraz dużą liczbę dokonywanych transakcji w różnych krajach, nie wyklucza jednakże, iż rejestracji tej dokona w okresie późniejszym niż wystąpienie takiego obowiązku (np. po upływie czterech miesięcy od wystąpienia obowiązku). Jednocześnie w okresie pomiędzy wystąpieniem obowiązku rejestracji Spółki dla potrzeb podatku VAT w Polsce a faktycznym jej dokonaniem, Spółka może dokonywać sprzedaży towarów na terytorium Polski na rzecz odbiorców posiadających miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, będących zarejestrowanymi podatnikami VAT w Polsce. Jednakże w okresie tym (tj. pomiędzy wystąpieniem obowiązku rejestracji, w związku z dokonywaniem wewnątrzwspólnotowych nabyć w Polsce oraz wewnątrzwspólnotowych dostaw z Polski do np. Niemiec, a faktycznym dokonaniem rejestracji), Spółka nie będzie zarejestrowana jako podatnik VAT w Polsce.

Następnie, w celu prawidłowego rozliczenia podatku VAT z tytułu dokonanych dostaw oraz transakcji wewnątrzwspólnotowych nabyć oraz dostaw towarów Spółka dokona rejestracji w Polsce jako podatnik VAT oraz jako podatnik VAT-UE. Wraz z dokumentami rejestracyjnymi Spółka złoży stosowne deklaracje VAT-7 i informacje podsumowujące za przeszłe okresy (okresy pomiędzy wystąpieniem obowiązku rejestracji a faktycznym jej dokonaniem).

W odniesieniu do sposobu rozliczenia transakcji dostaw towarów dokonywanych w Polsce, na rzecz polskich podatników VAT, Wnioskodawca wskazuje, iż miejscem ich opodatkowania dla celów VAT jest bez wątpienia terytorium Polski. Mając jednocześnie na uwadze, iż Spółka jest podatnikiem zagranicznym, nieposiadającym na terytorium Polski siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, Spółka stoi na stanowisku, iż do czasu dokonania przez nią rejestracji jako podatnika VAT w Polsce (także po wystąpieniu takiego obowiązku), podatek VAT z tytułu dokonywanych przez nią dostaw towarów na terytorium Polski powinien być rozliczany przez nabywcę (na zasadzie tzw. mechanizmu odwrotnego obciążenia) na podstawie art. 17 ust. 2 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT [ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), dalej: „ustawa o VAT”].

W niniejszej interpretacji, Wnioskodawca zmierza natomiast do uzyskania potwierdzenia, iż mechanizm odwrotnego obciążenia znajduje również zastosowanie do dostaw towarów realizowanych na rzecz polskich podatników w okresie od wystąpienia obowiązku rejestracji Spółki jako podatnika VAT w Polsce a faktycznym jej dokonaniem przez Spółkę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy podatek VAT z tytułu dostaw towarów realizowanych przez Spółkę na terytoriom kraju na rzecz polskich kontrahentów w okresie od wystąpienia obowiązku rejestracji Spółki jako podatnika VAT w Polsce a faktycznym jej dokonaniem przez Spółkę, powinien zostać rozliczony przez nabywcę (w oparciu o tzw. mechanizm odwrotnego obciążenia), na podstawie art. 17 ust. 2 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT z tytułu dostaw towarów dokonywanych przez Spółkę na terytoriom kraju na rzecz polskich kontrahentów w okresie od wystąpienia obowiązku rejestracji Spółki jako podatnika VAT w Polsce a faktycznym jej dokonaniem przez Spółkę, powinien zostać rozliczony przez nabywcę (w oparciu o tzw. mechanizm odwrotnego obciążenia), na podstawie art. 17 ust. 2 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT.


Uzasadnienie:


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, podatek VAT jest rozliczany przez nabywcę towarów, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. nabywcą jest:
    • w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,
    • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4;
  2. dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.

Analizując powyższe przesłanki należy zauważyć, że w przypadku dostaw towarów dokonywanych przez podmiot nieposiadający w Polsce siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na rzecz polskich kontrahentów, ustawodawca uzależnił rozliczenie podatku VAT przez nabywcę (tj. zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia) od spełnienia przez dostawcę dodatkowego warunku, a mianowicie braku jego rejestracji dla celów podatku VAT w Polsce. Innymi słowy, w przypadku gdy zagraniczny dostawca został zarejestrowany w Polsce dla celów VAT, wówczas to ten podmiot, a nie nabywca, powinien rozliczyć podatek VAT z tytułu danej transakcji.

Jak wskazano w przestawionym zdarzeniu przyszłym, w okresie od wystąpienia obowiązku rejestracji Spółki jako podatnika VAT w Polsce a faktycznym jej dokonaniem przez Spółkę, Spółka nie będzie zarejestrowana dla celów polskiego podatku VAT i nie posiada (ani nie będzie posiadała) w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Jednocześnie, transakcje dostawy towarów będą realizowane na rzecz polskich podatników. Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym stanie faktycznym zostały spełnione wszystkie ze wskazanych wyżej przesłanek zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia podatku VAT przez nabywcę towarów. W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy, podatek z tytułu transakcji zrealizowanych przez niego w okresie od od wystąpienia obowiązku rejestracji Spółki jako podatnika VAT w Polsce a faktycznym jej dokonaniem przez Spółkę powinien zostać rozliczony przez polskiego nabywcę towarów (na podstawie mechanizmu odwrotnego obciążenia).

Na powyższa konkluzję nie ma wpływu okoliczność, iż Spółka będzie zobowiązana (w związku z dokonywaniem wewnątrzwspólnotowych nabyć w Polsce oraz wewnątrzwspólnotowych dostaw z Polski do np. Niemiec) do dokonania rejestracji dla celów podatku VAT w Polsce. Należy bowiem zauważyć, iż w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT ustawodawca posłużył się zwrotem „podatnik nie jest zarejestrowany” a nie określeniem, iż podatnik „nie jest obowiązany do rejestracji”. Ten drugi zwrot został natomiast wykorzystany przy opisaniu warunków stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia VAT dla transakcji nabycia usług, określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Innymi słowy, analiza art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT sugeruje, iż ustawodawca uzależnia sposób rozliczenia transakcji dostawy towarów od tego, czy w momencie dokonywania transakcji sprzedaży podatnik zagraniczny był faktycznie zarejestrowany dla celów VAT w Polsce, a nie od tego, czy dostawca zagraniczny miał również obowiązek zarejestrowania się dla celów VAT w Polsce.

W opinii Wnioskodawcy, gdyby zamiarem ustawodawcy było uzależnienie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia (tj. rozliczenia VAT przez nabywcę) od sytuacji, w której dostawca zagraniczny nie tylko „nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4”, ale również nie powinien był być zarejestrowany dla celów podatku VAT w Polsce, to wskazałby to wprost w treści art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, tak jak ma to miejsce w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Ponadto, w opinii Wnioskodawcy, za poparciem stanowiska, iż podatek VAT w omawianym przypadku powinien rozliczyć nabywca towarów, przemawia również zasada pewności prawa. Zgodnie z tą zasadą, podmioty prawa nie mogą znajdować się w niepewności co do swoich praw i obowiązków, a przepisy ustaw muszą być tak formułowane, by obowiązki podmiotów były dla nich jasne. Odnosząc się do zasady pewności prawa Trybunał Konstytucyjny („TK”) wyjaśnił, iż: „Zasada zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa opiera się na pewności prawa a więc takim zespole cech przysługujących prawu, które zapewniają jednostce bezpieczeństwo prawne; umożliwiają jej decydowanie o swoim postępowaniu w oparciu o pełną znajomość przesłanek działania organów państwowych oraz konsekwencji prawnych, jakie jej działania mogą pociągnąć za sobą. Jednostka winna mieć możliwość określenia zarówno konsekwencji poszczególnych zachowań i zdarzeń na gruncie obowiązującego w danym momencie stanu prawnego jak też oczekiwać, że prawodawca nie zmieni ich w sposób arbitralny” (wyrok TK z dnia 14 czerwca 2000 r., sygn. P 3/00, wyrok TK z 19 grudnia 2008 r., sygn. K 19/07).

Mając powyższe na uwadze, w świetle zasady pewności prawa, polski kontrahent dokonujący nabycia towarów od podmiotu zagranicznego powinien opierać się jedynie na obiektywnych i możliwych do ustalenia przesłankach (tj. weryfikacji statusu podatkowego dostawcy). Wobec powyższego, polski nabywca towarów dokonujący transakcji zakupu towarów od pomiotu zagranicznego, który w momencie dokonywania transakcji nie był zarejestrowany dla celów podatku VAT w Polsce (tak jak Wnioskodawca do momentu faktycznego dokonania rejestracji), będzie miał prawo (a właściwie obowiązek) przyjąć, iż w takiej sytuacji jest on zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu transakcji nabycia towaru od podmiotu zagranicznego na podstawie art. 17 ust. 2 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT. Zmiana zasad rozliczenia omawianej transakcji w związku z późniejszą (tj. po dokonaniu dostaw) rejestracją Spółki dla celów VAT w Polsce, oznaczałaby złamanie zasady pewności prawa i zaufania obywateli do państwa.

W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy, w powyższych okolicznościach na sposób opodatkowania transakcji dostaw towarów nie będzie miał wpływu fakt, iż Wnioskodawca powinien być zarejestrowany dla celów podatku VAT w Polsce w momencie, kiedy te transakcje faktycznie zostaną zrealizowane.

W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż podatek VAT z tytułu dostaw towarów dokonywanych przez Spółkę na rzecz polskich kontrahentów w okresie od wystąpienia obowiązku rejestracji Spółki jako podatnika VAT w Polsce a faktycznym jej dokonaniem przez Spółkę, powinien zostać rozliczony przez nabywcę (na podstawie tzw. mechanizmu odwrotnego obciążenia), na podstawie art. 17 ust. 2 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj