Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-285/16-2/BH
z 16 czerwca 2016 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2016 r. (data wpływu 11 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie spełnienia przez Spółkę warunku wynikającego z art. 127 ust. 6 ustawy o VAT w odniesieniu do obrotów uzyskanych w 2015 r. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie spełnienia przez Spółkę warunku wynikającego z art. 127 ust. 6 ustawy o VAT w odniesieniu do obrotów uzyskanych w 2015 r.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Do spółki Jawnej został wniesiony przez wspólnika Zbigniewa G. prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe „G...” aport w postaci całego przedsiębiorstwa (według art. 551Kodeksu Cywilnego). Po wniesieniu aportu, działalność gospodarczą w dotychczas prowadzonym i nie zmienionym zakresie tj. produkcji złączy i śrub kontynuuje spółka jawna.
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe „G...” w 2015 roku:
- Było zarejestrowane jako podatnik VAT czynny;
- Prowadziło ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej;
- Nie zawarło umowy z żadnym podmiotem mogącym dokonywać zwrotu podatku VAT podróżnym;
- Nie dokonywało zwrotu VAT podróżnym na podstawie dokumentów TAX FREE;
- Osiągnęło w 2015 r. obrót powyżej 400 000 zł.
G... Zbigniew G. i Wspólnik Spółka Jawna:
- Została utworzona dnia 4 grudnia 2015 roku;
- 21 grudnia 2015 roku dokonała zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług;
- W 2015 roku nie dokonywała sprzedaży, w związku z czym nie osiągnęła obrotu;
- Pierwsza sprzedaż wystąpiła w styczniu 2016 roku;
- Od 4 stycznia 2016 roku prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku za pomocą kasy rejestrującej;
- Spółka planuje zawrzeć umowę z przynajmniej jednym podmiotem mogącym dokonywać zwrotu podatku VAT podróżnym.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy spółka jawna po otrzymaniu aportu w postaci przedsiębiorstwa osoby fizycznej wstępując w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa wniesionego przedsiębiorstwa (art. 93a § 5 Ordynacji Podatkowej) nabywa prawo do dokonywania zwrotu podatku VAT podróżnym w 2016 roku, zakładając, że Spółka spełni wszystkie wymogi tego zwrotu zawarte w ustawie o VAT art. 127 z wyłączeniem ust. 6 (dotyczącego wysokości obrotu za poprzedni rok podatkowy)?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy G... Zbigniew G. i Wspólnik Spółka Jawna, do której Zbigniew G. wniósł na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa w myśl art. 93a § 5 Ordynacji Podatkowej wstąpiła w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa wniesionego przedsiębiorstwa, w tym również wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonywania zwrotu podatku VAT podróżnym, które nabyłaby w 2016 roku osoba fizyczna gdyby nie dokonała aportu przedsiębiorstwa do spółki jawnej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.).
W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.
Jedna z takich sytuacji została zawarta w art. 93a § 5 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym spółka niemająca osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa, wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa wniesionego przedsiębiorstwa, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek niemających osobowości prawnej.
Z powyższego przepisu wynika, że przepisy Ordynacji podatkowej przewidują możliwość przeniesienia praw przysługujących przedsiębiorstwu osoby fizycznej w przypadku wniesienia tego przedsiębiorstwa aportem do spółki niemającej osobowości prawnej. Spółka w takim przypadku wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa wniesionego przedsiębiorstwa, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek niemających osobowości prawnej.
Z wniosku wynika, że wspólnik Wnioskodawcy wniósł do Spółki, działającej w formie spółki jawnej, prowadzone przez siebie Przedsiębiorstwo. Jako przedsiębiorca prowadzący działalność jednoosobowo Wspólnik był zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz prowadził ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wspólnik nie zawierał umowy z żadnym podmiotem mogącym dokonywać zwrotu podatku VAT podróżnym oraz nie dokonywał zwrotu VAT podróżnym na podstawie dokumentów TAX FREE. W 2015 roku Wspólnik osiągnął obrót powyżej 400 000 zł. Spółka jawna – Wnioskodawca, do której Wspólnik wniósł swoje przedsiębiorstwo została utworzona w dniu 4 grudnia 2015 roku. W dniu 21 grudnia 2015 roku Spółka dokonała zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług. W 2015 roku Spółka nie dokonywała sprzedaży, w związku z czym nie osiągnęła obrotu - pierwsza sprzedaż wystąpiła w styczniu 2016 roku. Od dnia 4 stycznia 2016 roku Spółka prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku za pomocą kasy rejestrującej. Spółka planuje zawrzeć umowę z przynajmniej jednym podmiotem mogącym dokonywać zwrotu podatku VAT podróżnym.
Spółka ma wątpliwości, czy po otrzymaniu aportu w postaci Przedsiębiorstwa osoby fizycznej wstępując w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa wniesionego przedsiębiorstwa (art. 93a § 5 Ordynacji Podatkowej) nabywa ona prawo do dokonywania zwrotu podatku VAT podróżnym w 2016 roku, zakładając, że Spółka spełni wszystkie wymogi tego zwrotu zawarte w ustawie o VAT tj. art. 127 z wyłączeniem ust. 6 dotyczącego wysokości obrotu za poprzedni rok podatkowy.
Należy wskazać, że zasady dokonywania zwrotu podatku VAT podróżnym zostały zawarte w art. 126 – 129 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710) zwanej dalej „ustawą”, oraz wydanych na podstawie art. 130 ustawy rozporządzeniach wykonawczych.
I tak, zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy , osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, zwane dalej „podróżnymi”, mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.
Z powyższego przepisu wynika prawo podróżnych do uzyskania zwrotu podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium Polski.
W myśl art. 127 ust. 1 ustawy, zwrot podatku, o którym mowa w art. 126 ust. 1, przysługuje w przypadku zakupu towarów u podatników, zwanych dalej „sprzedawcami”, którzy:
- są zarejestrowani jako podatnicy podatku oraz
- prowadzą ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, oraz
- zawarli umowy w sprawie zwrotu podatku przynajmniej z jednym z podmiotów, o których mowa w ust. 8.
Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się w przypadku, gdy sprzedawca dokonuje zwrotu podatku podróżnemu (art. 127 ust. 2).
Sprzedawcami nie mogą być podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 (art. 127 ust. 3).
Stosownie do art. 127 ust. 4 ustawy, sprzedawcy są obowiązani:
- poinformować naczelnika urzędu skarbowego na piśmie, że są sprzedawcami;
- zapewnić podróżnym pisemną informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim;
- oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku;
- poinformować naczelnika urzędu skarbowego o miejscu, gdzie podróżny dokonujący u nich zakupu towarów może odebrać podatek, oraz z kim mają zawarte umowy o zwrot podatku, i przedłożyć kopie tych umów.
Zwrot podatku podróżnym jest dokonywany w złotych przez sprzedawcę lub przez podmioty, których przedmiotem działalności jest dokonywanie zwrotu, o którym mowa w art. 126 ust. 1. Zwrot podatku jest dokonywany w formie wypłaty gotówkowej lub polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej (art. 127 ust. 5).
Sprzedawcy, o których mowa w ust. 5, mogą dokonywać zwrotu, o którym mowa w art. 126 ust. 1, pod warunkiem że ich obroty za poprzedni rok podatkowy wyniosły powyżej 400 000 zł oraz że dokonują zwrotu podatku wyłącznie w odniesieniu do towarów nabytych przez podróżnego u tego sprzedawcy (art. 127 ust. 6).
Przepis ust. 6 stosuje się również w przypadku, gdy sprzedawca nie spełnia warunku dotyczącego wysokości obrotów, o którym mowa w tym przepisie, jednakże wyłącznie w odniesieniu do sprzedaży dokonanej podróżnemu w roku podatkowym, w którym spełniał ten warunek (art. 127 ust. 7).
Zgodnie z art. 128 ust. 1 ustawy, zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.
Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym urząd celny potwierdził stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towarów. Do dokumentu powinien być przymocowany wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 1 (art. 128 ust. 2).
Stosownie do art. 129 ust. 1 ustawy, do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem że:
- spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1 i 4, oraz
- przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Unii Europejskiej;
- posiada dokumenty, określone odrębnymi przepisami, potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty tego podatku – w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej.
Z powyższych regulacji wynika, że sprzedawcy mogą dokonywać zwrotu podatku VAT podróżnym wyłącznie po spełnieniu zawartych w tych przepisach warunków.
Aby określić, czy w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z przeniesieniem prawa do dokonywania zwrotu podatku VAT podróżnym przez Spółkę, jako następcę prawnego wniesionego Przedsiębiorstwa osoby fizycznej, decydujące znaczenie ma okoliczność, czy prawo to powstało i istniało przed dniem wniesienia Przedsiębiorstwa do Spółki. Z wniosku wynika, że Przedsiębiorstwo przed jego wniesieniem aportem do Spółki pomimo zarejestrowania się jako czynny podatnik podatku VAT, prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz osiągnięcia obrotów powyżej 400 000 zł nie dokonywało zwrotu podatku VAT podróżnym ani też nie zawarło umowy z żadnym podmiotem mogącym dokonywać takiego zwrotu. Z okoliczności przedstawionych w przedmiotowej sprawie wynika wprost, że Przedsiębiorstwo nie uczestniczyło w tzw. systemie zwrotu podatku podróżnym, o którym mowa w art. 126-129 ustawy, a zatem Spółka przejmując Przedsiębiorstwo osoby fizycznej nie przejęła prawa do zwrotu podatku VAT podróżnym ponieważ takiego prawa Przedsiębiorstwo to nie posiadało. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że przepisy ustawy o VAT, nakładają na podmioty, które zamierzają stosować procedurę zwrotu podatku podróżnym szereg obowiązków, w tym m.in. w zakresie poinformowania naczelnika urzędu skarbowego, o tym, że są sprzedawcami, zapewnienia podróżnym informacji o zasadach zwrotu w czterech językach oraz inne wymienione w cytowanych powyżej przepisach.
Nie oznacza to jednak, że Spółka po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z ustawy, poza warunkiem dotyczącym obrotów, nie będzie miała prawa do dokonywania w 2016 r. zwrotu podatku VAT podróżnym, ze względu na to, że w 2015 roku nie osiągnęła obrotów powyżej powyżej 400 000 zł. Jak wskazano wcześniej, Spółka nabywając Przedsiębiorstwo osoby fizycznej w drodze aportu stała się następcą prawnym tego Przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji doszło do sukcesji prawnopodatkowej i nastąpiło przeniesienie na Spółkę zasad dotyczących opodatkowania VAT w odniesieniu do czynności związanych z nabytym Przedsiębiorstwem na warunkach identycznych, jakie obowiązywałyby Zbywcę, gdyby do zbycia nie doszło. Należy więc uznać, że w sytuacji gdy Przedsiębiorstwo osiągnęło obrót za poprzedni rok (tj. rok 2015) w wysokości powyżej 400 000 zł, wymagany dla uzyskania prawa do zwrotu podatku VAT podróżnym, to Spółka w 2016 roku, jako następca prawny tego Przedsiębiorstwa, spełni warunek wynikający z art. 127 ust. 6 ustawy co do kwoty obrotu, pomimo tego, że w 2015 r., jako odrębny podmiot, Spółka nie osiągnęła, żadnego obrotu.
W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.