Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-285/16-2/BH
z 16 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2016 r. (data wpływu 11 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie spełnienia przez Spółkę warunku wynikającego z art. 127 ust. 6 ustawy o VAT w odniesieniu do obrotów uzyskanych w 2015 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie spełnienia przez Spółkę warunku wynikającego z art. 127 ust. 6 ustawy o VAT w odniesieniu do obrotów uzyskanych w 2015 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Do spółki Jawnej został wniesiony przez wspólnika Zbigniewa G. prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe „G...” aport w postaci całego przedsiębiorstwa (według art. 551Kodeksu Cywilnego). Po wniesieniu aportu, działalność gospodarczą w dotychczas prowadzonym i nie zmienionym zakresie tj. produkcji złączy i śrub kontynuuje spółka jawna.


Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe „G...” w 2015 roku:

  1. Było zarejestrowane jako podatnik VAT czynny;
  2. Prowadziło ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej;
  3. Nie zawarło umowy z żadnym podmiotem mogącym dokonywać zwrotu podatku VAT podróżnym;
  4. Nie dokonywało zwrotu VAT podróżnym na podstawie dokumentów TAX FREE;
  5. Osiągnęło w 2015 r. obrót powyżej 400 000 zł.

G... Zbigniew G. i Wspólnik Spółka Jawna:

  1. Została utworzona dnia 4 grudnia 2015 roku;
  2. 21 grudnia 2015 roku dokonała zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług;
  3. W 2015 roku nie dokonywała sprzedaży, w związku z czym nie osiągnęła obrotu;
  4. Pierwsza sprzedaż wystąpiła w styczniu 2016 roku;
  5. Od 4 stycznia 2016 roku prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku za pomocą kasy rejestrującej;
  6. Spółka planuje zawrzeć umowę z przynajmniej jednym podmiotem mogącym dokonywać zwrotu podatku VAT podróżnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy spółka jawna po otrzymaniu aportu w postaci przedsiębiorstwa osoby fizycznej wstępując w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa wniesionego przedsiębiorstwa (art. 93a § 5 Ordynacji Podatkowej) nabywa prawo do dokonywania zwrotu podatku VAT podróżnym w 2016 roku, zakładając, że Spółka spełni wszystkie wymogi tego zwrotu zawarte w ustawie o VAT art. 127 z wyłączeniem ust. 6 (dotyczącego wysokości obrotu za poprzedni rok podatkowy)?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy G... Zbigniew G. i Wspólnik Spółka Jawna, do której Zbigniew G. wniósł na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa w myśl art. 93a § 5 Ordynacji Podatkowej wstąpiła w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa wniesionego przedsiębiorstwa, w tym również wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonywania zwrotu podatku VAT podróżnym, które nabyłaby w 2016 roku osoba fizyczna gdyby nie dokonała aportu przedsiębiorstwa do spółki jawnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.).


W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.


Jedna z takich sytuacji została zawarta w art. 93a § 5 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym spółka niemająca osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa, wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa wniesionego przedsiębiorstwa, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek niemających osobowości prawnej.

Z powyższego przepisu wynika, że przepisy Ordynacji podatkowej przewidują możliwość przeniesienia praw przysługujących przedsiębiorstwu osoby fizycznej w przypadku wniesienia tego przedsiębiorstwa aportem do spółki niemającej osobowości prawnej. Spółka w takim przypadku wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa wniesionego przedsiębiorstwa, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek niemających osobowości prawnej.

Z wniosku wynika, że wspólnik Wnioskodawcy wniósł do Spółki, działającej w formie spółki jawnej, prowadzone przez siebie Przedsiębiorstwo. Jako przedsiębiorca prowadzący działalność jednoosobowo Wspólnik był zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz prowadził ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wspólnik nie zawierał umowy z żadnym podmiotem mogącym dokonywać zwrotu podatku VAT podróżnym oraz nie dokonywał zwrotu VAT podróżnym na podstawie dokumentów TAX FREE. W 2015 roku Wspólnik osiągnął obrót powyżej 400 000 zł. Spółka jawna – Wnioskodawca, do której Wspólnik wniósł swoje przedsiębiorstwo została utworzona w dniu 4 grudnia 2015 roku. W dniu 21 grudnia 2015 roku Spółka dokonała zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług. W 2015 roku Spółka nie dokonywała sprzedaży, w związku z czym nie osiągnęła obrotu - pierwsza sprzedaż wystąpiła w styczniu 2016 roku. Od dnia 4 stycznia 2016 roku Spółka prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku za pomocą kasy rejestrującej. Spółka planuje zawrzeć umowę z przynajmniej jednym podmiotem mogącym dokonywać zwrotu podatku VAT podróżnym.

Spółka ma wątpliwości, czy po otrzymaniu aportu w postaci Przedsiębiorstwa osoby fizycznej wstępując w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa wniesionego przedsiębiorstwa (art. 93a § 5 Ordynacji Podatkowej) nabywa ona prawo do dokonywania zwrotu podatku VAT podróżnym w 2016 roku, zakładając, że Spółka spełni wszystkie wymogi tego zwrotu zawarte w ustawie o VAT tj. art. 127 z wyłączeniem ust. 6 dotyczącego wysokości obrotu za poprzedni rok podatkowy.

Należy wskazać, że zasady dokonywania zwrotu podatku VAT podróżnym zostały zawarte w art. 126 – 129 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710) zwanej dalej „ustawą”, oraz wydanych na podstawie art. 130 ustawy rozporządzeniach wykonawczych.

I tak, zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy , osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, zwane dalej „podróżnymi”, mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.


Z powyższego przepisu wynika prawo podróżnych do uzyskania zwrotu podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium Polski.


W myśl art. 127 ust. 1 ustawy, zwrot podatku, o którym mowa w art. 126 ust. 1, przysługuje w przypadku zakupu towarów u podatników, zwanych dalej „sprzedawcami”, którzy:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy podatku oraz
  2. prowadzą ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, oraz
  3. zawarli umowy w sprawie zwrotu podatku przynajmniej z jednym z podmiotów, o których mowa w ust. 8.

Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się w przypadku, gdy sprzedawca dokonuje zwrotu podatku podróżnemu (art. 127 ust. 2).


Sprzedawcami nie mogą być podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 (art. 127 ust. 3).


Stosownie do art. 127 ust. 4 ustawy, sprzedawcy są obowiązani:

  1. poinformować naczelnika urzędu skarbowego na piśmie, że są sprzedawcami;
  2. zapewnić podróżnym pisemną informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim;
  3. oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku;
  4. poinformować naczelnika urzędu skarbowego o miejscu, gdzie podróżny dokonujący u nich zakupu towarów może odebrać podatek, oraz z kim mają zawarte umowy o zwrot podatku, i przedłożyć kopie tych umów.

Zwrot podatku podróżnym jest dokonywany w złotych przez sprzedawcę lub przez podmioty, których przedmiotem działalności jest dokonywanie zwrotu, o którym mowa w art. 126 ust. 1. Zwrot podatku jest dokonywany w formie wypłaty gotówkowej lub polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej (art. 127 ust. 5).

Sprzedawcy, o których mowa w ust. 5, mogą dokonywać zwrotu, o którym mowa w art. 126 ust. 1, pod warunkiem że ich obroty za poprzedni rok podatkowy wyniosły powyżej 400 000 zł oraz że dokonują zwrotu podatku wyłącznie w odniesieniu do towarów nabytych przez podróżnego u tego sprzedawcy (art. 127 ust. 6).

Przepis ust. 6 stosuje się również w przypadku, gdy sprzedawca nie spełnia warunku dotyczącego wysokości obrotów, o którym mowa w tym przepisie, jednakże wyłącznie w odniesieniu do sprzedaży dokonanej podróżnemu w roku podatkowym, w którym spełniał ten warunek (art. 127 ust. 7).


Zgodnie z art. 128 ust. 1 ustawy, zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.


Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym urząd celny potwierdził stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towarów. Do dokumentu powinien być przymocowany wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 1 (art. 128 ust. 2).


Stosownie do art. 129 ust. 1 ustawy, do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1 i 4, oraz
  2. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Unii Europejskiej;
  3. posiada dokumenty, określone odrębnymi przepisami, potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty tego podatku – w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej.

Z powyższych regulacji wynika, że sprzedawcy mogą dokonywać zwrotu podatku VAT podróżnym wyłącznie po spełnieniu zawartych w tych przepisach warunków.


Aby określić, czy w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z przeniesieniem prawa do dokonywania zwrotu podatku VAT podróżnym przez Spółkę, jako następcę prawnego wniesionego Przedsiębiorstwa osoby fizycznej, decydujące znaczenie ma okoliczność, czy prawo to powstało i istniało przed dniem wniesienia Przedsiębiorstwa do Spółki. Z wniosku wynika, że Przedsiębiorstwo przed jego wniesieniem aportem do Spółki pomimo zarejestrowania się jako czynny podatnik podatku VAT, prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz osiągnięcia obrotów powyżej 400 000 zł nie dokonywało zwrotu podatku VAT podróżnym ani też nie zawarło umowy z żadnym podmiotem mogącym dokonywać takiego zwrotu. Z okoliczności przedstawionych w przedmiotowej sprawie wynika wprost, że Przedsiębiorstwo nie uczestniczyło w tzw. systemie zwrotu podatku podróżnym, o którym mowa w art. 126-129 ustawy, a zatem Spółka przejmując Przedsiębiorstwo osoby fizycznej nie przejęła prawa do zwrotu podatku VAT podróżnym ponieważ takiego prawa Przedsiębiorstwo to nie posiadało. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że przepisy ustawy o VAT, nakładają na podmioty, które zamierzają stosować procedurę zwrotu podatku podróżnym szereg obowiązków, w tym m.in. w zakresie poinformowania naczelnika urzędu skarbowego, o tym, że są sprzedawcami, zapewnienia podróżnym informacji o zasadach zwrotu w czterech językach oraz inne wymienione w cytowanych powyżej przepisach.

Nie oznacza to jednak, że Spółka po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z ustawy, poza warunkiem dotyczącym obrotów, nie będzie miała prawa do dokonywania w 2016 r. zwrotu podatku VAT podróżnym, ze względu na to, że w 2015 roku nie osiągnęła obrotów powyżej powyżej 400 000 zł. Jak wskazano wcześniej, Spółka nabywając Przedsiębiorstwo osoby fizycznej w drodze aportu stała się następcą prawnym tego Przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji doszło do sukcesji prawnopodatkowej i nastąpiło przeniesienie na Spółkę zasad dotyczących opodatkowania VAT w odniesieniu do czynności związanych z nabytym Przedsiębiorstwem na warunkach identycznych, jakie obowiązywałyby Zbywcę, gdyby do zbycia nie doszło. Należy więc uznać, że w sytuacji gdy Przedsiębiorstwo osiągnęło obrót za poprzedni rok (tj. rok 2015) w wysokości powyżej 400 000 zł, wymagany dla uzyskania prawa do zwrotu podatku VAT podróżnym, to Spółka w 2016 roku, jako następca prawny tego Przedsiębiorstwa, spełni warunek wynikający z art. 127 ust. 6 ustawy co do kwoty obrotu, pomimo tego, że w 2015 r., jako odrębny podmiot, Spółka nie osiągnęła, żadnego obrotu.


W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj