Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-3/4510-425/16/AW
z 7 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 23 maja 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej jako „Spółka”) prowadzi działalność pozarolniczą (przetwarzanie i konserwowanie ryb). Z działalności pozarolniczej osiąga również przychody ze sprzedaży towarów tj. odsprzedaży zakupionych ryb żywych (reklamówek na ryby), przychody finansowe oraz pozostałe drobne przychody (dzierżawa gruntu, sprzedaż złomu, drobne usługi itp.).

Spółka prowadzi również działalność rolniczą polegającą na hodowli ryb słodkowodnych (głównie karpia) - PKD 0322Z.

W 2012 r. i 2013 r. przychody z działalności rolniczej stanowiły ponad 60% ogółu wszystkich przychodów zatem, Spółka miała możliwość skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 punkt 4e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej jako „ustawa o CIT”). Spółka skorzystała ze zwolnienia decydując o przeznaczeniu dochodów z działalności pozarolniczej na działalność rolniczą. Za 2013 r. była to kwota -12 184,07 zł, za 2014 r. kwota - 152 276,30 zł.

W 2014 r. ze względu na niesprzyjające warunki naturalne produkcja własna była na bardzo niskim poziomie, co spowodowało zachwianie struktury przychodów. W celu pozyskania surowca do przerobu, zarząd zdecydował o zakupie ryb do przerobu i ich odsprzedaży w formie przetworzonej. W 2014 r. przychody z działalności rolniczej wyniosły 676 719,09 zł, z działalności pozarolniczej 1 118 151,98 zł, co spowodowało niespełnienie warunków pozwalających na skorzystania ze zwolnienia określonego w przepisie w 2015 r. Całość dochodów „pozarolniczych” za rok 2013 - 2014 została przeznaczona do wydatkowania na cele rolnicze. W CIT-8/0 za 2014 r. skumulowana kwota ponad 164 460,37 zł została ujęta w części F2 pozycja 70 jako dochody niewydatkowane do końca roku podatkowego.

W latach 2014 - 2015 Spółka, poniosła wydatki na działalność bieżąca związaną tylko i wyłącznie z działalnością rolniczą na:

  • zakup pasz (pszenica, jęczmień, pszenżyto, pasze granulowane, soja, kukurydza, śruta rzepakowa),
  • zakup paliwa ON,
  • zakup drobnego wyposażenia,
  • zakup części do maszyn rolniczych,
  • remonty i obsługa maszyn, obiektów rolniczych - wynagrodzenia pracowników zatrudnionych tylko przy produkcji rolnej,
  • zakup nawozów i wapna tlenkowego,
  • zakup energii elektrycznej.

Ponadto, Spółka otrzymuje/otrzymywała następujące dotacje na prowadzoną działalność:

  1. W ramach środka 2.1 Inwestycje w chów i hodowlę ryb.
    1. Przychody zarachowane do pozostałych przychodów operacyjnych (dotacja do działalności rolniczej).
  2. W ramach środka 2.2 Działania wodno – środowiskowe.
    1. W ramach tego środka wypłaty dokonywane było początkowo po wykonaniu wymogów za dany rok w roku kolejnym. Następnie, zmienił się tryb wypłacania pieniędzy ze środka 2.2 przez ARiMR w taki sposób, że ARiMR dokonała jednorazowej wypłaty za wykonanie wszystkich wymogów na lata przyszłe (dotacja do działalności rolniczej),
  3. Zwrot akcyzy zawartej w oleju napędowym (dotacja do działalności rolniczej).
  4. Dotacja na budowę zakładu przetwórstwa ryb świeżych w ramach środka 2.5. Inwestycje w zakresie przetwórstwa i obrotu, środki wypłacone w dwóch transzach, w dwóch następujących po sobie latach. Całość kwoty dotacji rozliczana jest międzyokresowo wraz z naliczaną amortyzacją. Zgodnie z jednym z oświadczeń składanych do ARiMR Wnioskodawca, zobowiązał się do niewykorzystywania wyposażenia zakupionego z dotacji śr. 2.5 do działalności pozarolniczej innej niż 10.20.Z czyli przetwarzania i konserwowania ryb, skorupików i mięczaków (dotacja do działalności pozarolniczej).
  5. Pomoc de minimis dla hodowców ryb na terenach gmin dotkniętych suszą (dotacja do działalności rolniczej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód pochodzący z działalności pozarolniczej, przeznaczony i wydatkowany na zakup pasz, zakup paliwa, zakup drobnego wyposażenia, zakup części do maszyn rolniczych, remonty i obsługa maszyn, obiektów rolniczych, wynagrodzenia pracowników zatrudnionych tylko przy produkcji rolnej oraz na inne cele wskazane powyżej w stanie faktycznym w latach 2014 -2015 może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o CIT, z uwagi na fakt, że poniesienie takich wydatków jest równoznaczne z przeznaczeniem dochodu na działalność rolniczą?

Przy czym należy zaznaczyć, że w roku poprzedzającym rok podatkowy udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla celów podatku CIT, działalność rolniczą definiuje art. 2 ust. 2 ustawy o CIT, który stanowi, że działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysoko intensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

-licząc od dnia nabycia.

Z treści art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, wynika natomiast, że przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4e ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej – w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12 -14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Kryteriami uprawniającymi podatników do skorzystania z ww. zwolnienia są występujące równocześnie okoliczności:

  • osiągnięcie przez nich w roku poprzedzającym rok podatkowy udziału przychodów z działalności rolniczej, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, w wysokości co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności,
  • przeznaczenie uzyskanego dochodu z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej, na prowadzoną działalność rolniczą.

Podatnicy spełniający te kryteria mają prawo do nieopodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych osiągniętego dochodu z działalności pozarolniczej, niezależnie od tego czy na prowadzonej przez siebie działalności rolniczej osiągnęli dochód, czy ponieśli stratę. Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Konsekwencję powyższego stanowi treść art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z uwagi na powyższe, wskazać należy na art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o CIT. Pierwsza z tych regulacji stanowi, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Wskazać należy, że w 2012 r. i 2013 r. przychody z działalności rolniczej stanowiły ponad 60% ogółu wszystkich przychodów zatem, Spółka spełniała jedną z przesłanek skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 17 pkt 4e ustawy o CIT. Należy zauważyć, że ustawodawca nie przewidział w ustawie o CIT, również szczególnej formy dokumentowania przez podatnika przeznaczenia dochodu z działalności pozarolniczej na działalność rolniczą, nie wskazał także wprost okresu, w którym dochód ten musiałby zostać wydatkowany przez podatnika na działalność rolniczą, stwierdzając jedynie, że aby mógł on korzystać ze zwolnienia w zakresie CIT, dochód ma być wydatkowany na preferowany cel (działalność rolniczą).

Z powyższego wynika, że dla skorzystania ze zwolnienia podatkowego lub jego utraty, zasadnicze znaczenie ma ocena, czy „przeznaczenie” i „wydatkowanie” nastąpiło na cele określone w ustawie. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu przez podatnika powinna więc charakteryzować tożsamość celu, na który najpierw podatnik przeznaczył, a następnie wydatkował dochód. Przy czym jak wskazał NSA w wyroku z 18 grudnia 2008 r. sygn. II FSK 484/08 nie może ulegać wątpliwości, że o zwolnieniu od podatku decyduje sposób wydatkowania dochodu (co powinien wykazać podatnik) w określonej wysokości, a nie „zadeklarowanie”.

Jak wynika z treści art. 17 ust. 1b ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 (zatem zwolnienie z art. 17 ust.1 pkt 4e ustawy o CIT) dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a. Powyższe oznacza, że o możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o CIT, powinno decydować faktyczne wydatkowanie dochodów na działalność rolniczą. Z kolei wypracowany dochód z działalności pozarolniczej z lat poprzednich (mając na uwadze, że Spółka spełniła pozostałe przesłanki wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o CIT) może zostać przeznaczony na działalność rolniczą bez względu na termin jego wydatkowania.

Z uwagi na powyższe mając na uwadze, że w 2012 r. i 2013 r. przychody z działalności rolniczej stanowiły ponad 60% ogółu wszystkich przychodów Spółki, dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej za 2013 r. i 2014 r. będzie mógł korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o CIT, mając na uwadze, że Spółka przeznaczyła (wydatkowała) na jej działalność rolniczą, co jest w stanie udokumentować.

Powyższe znajduje potwierdzenie w stanowiskach prezentowanych przez organy podatkowe, m.in. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 11 października 2013 r. sygn. ITPB3/423-325b/13/PS oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 20 kwietnia 2015 r. sygn. ILPB3/4510-1-16/15-4/PR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj