Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-259/12-2/PR
z 31 maja 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-259/12-2/PR
Data
2012.05.31
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Słowa kluczowe
materiały drukowane
materiały reklamowe
przekazanie nieodpłatne
Istota interpretacji
opodatkowania nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.
Wniosek ORD-IN 366 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16.03.2012 r. (data wpływu 21.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 21.03.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka prowadzi hurtową sprzedaż baterii i akumulatorów przenośnych, ładowarek do akumulatorów przenośnych, latarek oraz przyborów i akcesoriów do golenia. Odbiorcami produktów Spółki są różne placówki handlowe, w tym hurtownie, hipermarkety, supermarkety, sieci sklepów detalicznych, drogerie kosmetyczne i sklepy specjalistyczne. W związku z prowadzeniem działalności na bardzo konkurencyjnym rynku, Spółka podejmuje szereg działań marketingowych służących zwiększeniu wolumenu sprzedaży. Jednym z typowych działań stosowanych w całej branży jest współdziałanie z placówkami handlującymi produktami Spółki w zakresie odpowiedniego wyeksponowania i zareklamowania sprzedawanych towarów oraz marek handlowych. W ramach takich działań Spółka przekazuje samodzielnie lub za pomocą podmiotów zewnętrznych (dystrybutorzy lub agencje reklamowe) do punktów sprzedaży drukowane materiały reklamowe, które są następnie umieszczane na terenie powierzchni handlowych. Przekazania tych materiałów mogą być dokonane także w innych uzasadnionych gospodarczo przypadkach, np. w przypadku sponsorowania imprez masowych, spotkań z kontrahentami, przedstawicielami handlowymi, etc. Dla przykładu można wymienić następujące drukowane materiały reklamowe umieszczane w placówkach handlowych przez Spółkę:
Najistotniejsze elementy związane z przekazaniem drukowanych materiałów reklamowych placówkom można scharakteryzować następująco:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy przekazanie na rzecz kontrahentów drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych wymienionych w opisie stanu faktycznego jest wyłączone z opodatkowania VAT na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT ... Spółka stoi na stanowisku, że przekazanie kontrahentom drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym nie podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium RP. Jednocześnie, stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, dla potrzeb opodatkowania podatkiem VAT, odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 stanowi przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. Z kolei, w myśl art. 7 ust. 3 ustawy o VAT przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Ustawa o podatku od towarów i usług nie wskazuje, co należy rozumieć pod pojęciem „drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych”. Należy więc odwołać się do słownikowych definicji tych pojęć. Zgodnie z definicją zawartą w Leksykonie PWN, przez drukowane materiały reklamowe i informacyjne rozumie się wszelkiego rodzaju cenniki, foldery, broszury, prospekty itp., przygotowane w drodze procesu technologicznego, polegającego na nadrukowaniu informacji na nośniku. Natomiast według Słownika Języka Polskiego PWN, Warszawa 2005, pod redakcją Elżbiety Sobol, s. 162, termin „drukować” oznacza: I. „odbijać, wyciskać, wytłaczać litery, teksty na papierze, także desenie, wzory na papierze lub tkaninach za pomocą specjalnych maszyn, pras drukarskich, maszyn drukarskich”; Drukowane słowo „wszelkie pisma, książki, broszury itp.”, 2. „oddawać do druku, wydawać”. Za reklamę uważa się natomiast „rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś” (Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 2002, pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka) albo „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi.” (internetowy słownik języka polskiego www.sjp.pwn.pl) Podobnie orzecznictwo sądowe uznaje, że „ (...) Celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach /usługach/ i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia; polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki /oznakowania produktu lub producenta/, cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych i zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu /do korzystania z usługi”(...) wyrok NSA z dnia 14 listopada 2002 r. (Sygn. I SA/Wr 4097/10). Należy podkreślić, że ustawodawca określając zakres wyłączenia w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie ograniczył stosowania tego przepisu do żadnej konkretnej formy materiałów. W związku z powyższym, zdaniem Spółki wszelkie materiały, w produkcji których została wykorzystana technologia druku oraz które spełniają funkcję reklamową (informacyjną), powinny korzystać z wyłączenia spod opodatkowania podatkiem VAT. Taką wykładnię cytowanych przepisów prezentuje również Minister Finansów, który w licznych interpretacjach indywidualnych określił następujące przesłanki pozwalające na uznanie, że dany towar jest drukowanym materiałem reklamowym lub informacyjnym, o którym mowa w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT:
Nie ulega wątpliwości, że powyższe kryteria spełniają towary wydawane kontrahentom przez Spółkę. Przede wszystkim, w przygotowaniu wszystkich towarów wykorzystane zostały techniki drukarskie - nośnikiem w poszczególnych przypadkach jest papier, karton, tektura lub folia. Wszystkie przekazywane przez Spółkę materiały reklamowe zawierają jej logo i/lub informacje dodatkowe, takie jak hasło reklamowe czy wizualizację produktów. Spółka pragnie podkreślić, że zgodnie z warunkami przekazań, wskazane materiały mogą być wykorzystywane tylko i wyłącznie w celu promowania i eksponowania produktów Spółki. W praktyce zresztą, wykorzystanie tych materiałów w inny sposób jest niemożliwe ze względu na ich oznaczenie logo, wizualizacjami produktów lub hasłami reklamowymi Spółki. Jak wskazano wyżej, przekazanie wymienionych w stanie faktycznym materiałów ma na celu promocję oraz reklamę produktów Spółki. Dzięki umieszczeniu w punktach handlowych drukowanych materiałów informacyjnych i reklamowych, produkty Spółki są bardziej rozpoznawalne, zaś nabywcy uzyskują większą wiedzę o nabywanym produkcie, co ma bezpośredni wpływ na wzrost sprzedaży. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, iż dzięki określonym materiałom ustawionym w punktach handlowych, produkty Spółki są lepiej eksponowane i wyróżniają się na tle produktów konkurencyjnych. Spółka pragnie również zauważyć, że przekazywane materiały reklamowe, zarówno ze względu na ich niewielką trwałość oraz oznaczenie logo konkretnego producenta, nie mają wartości konsumpcyjnej. Z uwagi na ich charakter reklamowy, nie spełniają żadnych funkcji użytkowych, a ich jedyną funkcją jako nośników reklamy jest wspomaganie sprzedaży produktów Spółki poprzez ich wyeksponowanie w punktach handlowych. Na poparcie własnego stanowiska Spółka pragnie wskazać wydane w analogicznym stanie faktycznym interpretacje indywidualne Ministra Finansów z dnia 12 lipca 2011 r. (sygn. ITPP1/443-579/11/AT) oraz z dnia 7 września 2011 r. (sygn. IPPP1/443-967/11-4/AP). W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 )- zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Art. 7 ust. 4 ustawy o VAT definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
Z powyższego wynika, iż dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:
Nie jest więc opodatkowane przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekracza 10 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia. Jak również opodatkowaniem nie są objęte czynności nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi hurtową sprzedaż baterii i akumulatorów przenośnych, ładowarek do akumulatorów przenośnych, latarek oraz przyborów i akcesoriów do golenia. Odbiorcami produktów Spółki są różne placówki handlowe, w tym hurtownie, hipermarkety, supermarkety, sieci sklepów detalicznych, drogerie kosmetyczne i sklepy specjalistyczne. W związku z prowadzeniem działalności na bardzo konkurencyjnym rynku, Spółka podejmuje szereg działań marketingowych służących zwiększeniu wolumenu sprzedaży. Jednym z typowych działań stosowanych w całej branży jest współdziałanie z placówkami handlującymi produktami Spółki w zakresie odpowiedniego wyeksponowania i zareklamowania sprzedawanych towarów oraz marek handlowych. W ramach takich działań Spółka przekazuje do punktów sprzedaży szczegółowo przedstawione we wniosku drukowane materiały reklamowe, które są następnie umieszczane na terenie powierzchni handlowych. Przekazania tych materiałów mogą być dokonane także w innych uzasadnionych gospodarczo przypadkach, np. w przypadku sponsorowania imprez masowych, spotkań z kontrahentami, przedstawicielami handlowymi, etc. Wśród najistotniejszych elementów związanych z przekazaniem drukowanych materiałów reklamowych placówkom Spółka wskazuje fakt, że wszystkie materiały przekazywane są bezpłatnie, reklamowaniu przy wykorzystaniu drukowanych materiałów reklamowych podlegają wyłącznie towary dystrybuowane przez Spółkę oraz przekazania dokonywane są na podstawie warunków współpracy (np. umów, porozumień, ustaleń dokonanych np. w formie elektronicznej itp.) z placówkami handlowymi. Wątpliwości Wnioskodawcy na tle tak przedstawionego stanu faktycznego sprowadzają się do określania czy nieodpłatne przekazywanie wymienionych drukowanych materiałów reklamowych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług jak i przepisy wykonawcze do niej nie zawierają definicji „drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych”. Stąd też zasadnym w takiej sytuacji będzie posłużenie się definicjami słownikowymi i potocznym rozumieniem pojęć. Według Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN) Analizując powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż za drukowane materiały informacyjne i reklamowe można uznać materiały przygotowane w drodze procesu technologicznego polegającego na nadrukowaniu informacji na nośniku. Celem przekazywanych przez Spółkę materiałów jest, bowiem wyłącznie odpowiednie promowanie i reklamowanie produktów Spółki. Przekazywane materiały są wytwarzane przy użyciu technik drukarskich, a druk odbywa się na papierze lub tekturze w niektórych przypadkach częściowo na foli. Ponadto przekazywane materiały nie mają oprócz charakteru reklamowo-informacyjnego charakteru użytkowego, służą tylko i wyłącznie do celów reklamowych produktów Spółki. Zatem przekazywane materiały spełniają kryteria uznania za drukowane materiały reklamowe i informacyjne, o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy. W związku z czym nieodpłatne przekazanie przedmiotowych materiałów nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.