Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-276/08-2/AS
z 14 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10.07.2008 r. (data wpływu 14.07.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania ulgi podatkowej w związku ze sprzedażą otrzymanej darowizną nieruchomości przed upływem 5 lat - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14.07.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zachowania ulgi podatkowej w związku ze sprzedażą otrzymanej darowizną nieruchomości przed upływem 5 lat.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Matka Wnioskodawcy, Janina Ł., zmarła 20.08.2005 r. Mieszkanie swoje, o powierzchni 36,0 m2, zapisała w testamencie Wnioskodawcy, swojemu jedynemu dziecku. W mieszkaniu tym, które było domem rodzinnym Wnioskodawcy, Wnioskodawca zamieszkiwał wraz z rodzicami i był zameldowany na stałe przez około 12 lat, w okresie 1958-1970 (stosowne zaświadczenie z Archiwum Państwowego. Wnioskodawca ma otrzymać we wrześniu 2008 r.).


Postępowanie spadkowe zostało prowadzone w Sądzie Rejonowym i zakończone postanowieniem z 24.09.2007 r.


Zgłoszenie dot. spadku – SD3 do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wnioskodawca dokonał w dniu 12.11.2007 r.


Jednocześnie Wnioskodawca przekazał Urzędowi Skarbowemu stosowną informację wraz z dokumentem ze Spółdzielni Mieszkaniowej, że nie jest właścicielem samodzielnego lokalu mieszkalnego.


Wnioskodawca jest współwłaścicielem, wraz z żoną, mieszkania spółdzielczego o statusie własnościowym o pow. 52,9 m2, w którym zamieszkuje i jest zameldowany na stałe wraz z żoną (nauczycielką) i dwojgiem dzieci (studenci nie posiadający własnych mieszkań).


Wnioskodawca od 2004 r. jest na emeryturze.


Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał w dniu 12.12.2007 r. zezwolenie zwalniające Wnioskodawcą od zapłaty podatku od spadku, lecz stawiając warunek, że w ciągu 1-go roku Wnioskodawca zacznie zamieszkiwać w otrzymanym w spadku lokalu i będzie tam zamieszkiwał przez 5 lat.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy fakt, że Wnioskodawca zamieszkiwał wraz z rodzicami i był zameldowany na stałe w przedmiotowym lokalu przez okres około 12 lat, w latach 1958-1970, w okresie życia spadkodawcy, można uznać za spełnienie warunku pięcioletniego zamieszkiwania w mieszkaniu otrzymanym w spadku, który był otwarty 20.08.2005 r.


Zdaniem wnioskodawcy:


Zdaniem wnioskodawcy byłoby sprawiedliwe, gdyby Ministerstwo Finansów zastosowało taką samą, łagodniejszą interpretacje warunku zameldowania (zamieszkiwania) zwalniającą z zapłaty podatku mieszkania otrzymane w spadku po 01.01.2007 r. również dla mieszkań otrzymanych w spadku sprzed 01.01.2007 r. Wg informacji prasowych, Ministerstwo Finansów uznało za spełnienie warunku ulgi mieszkaniowej fakt, że spadkobierca był zameldowany w otrzymanym lokalu przez 12 miesięcy w dowolnym okresie przed otrzymaniem spadku – nawet np. 30 lat temu ( Gazeta Prawna nr 86 i nr 125 z 2008 r; Gazeta Podatkowa nr 50 z 2008 r.).

Stąd Wnioskodawca uważa, że jego zamieszkiwanie i zameldowanie na stałe około 12 lat, w okresie 1958-1970 w mieszkaniu rodziców, następnie otrzymanym w spadku, otwartym w 2005 r., mogłoby być uznane za spełnienie warunku dotyczącego 50 letniego zamieszkiwania w otrzymanym mieszkaniu, dla zwolnienia Wnioskodawca z zapłaty podatku od spadku.

Ponadto występują jeszcze następujące okoliczności, które zdaniem Wnioskodawcy powinny być brane pod uwagę w przypadku perspektywy samotnego 5 letniego zamieszkiwania:

  1. Wnioskodawca ma już 69 lat i problemy zdrowotne związane z podeszłym wiekiem m. in. nadciśnienie, chore stawy i kręgosłup;
  2. budynek nie ma windy, przedmiotowe mieszkanie jest na 3 piętrze.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 1997 r. Nr 16, poz. 89 ze zm. ), opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej kwotę wolną w wysokości 9.637 zł, jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości nie przekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu.


Stosownie do art. 16 ust. 2 powołanej ustawy ulga, o której mowa wyżej, przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:

  1. nabywca jest obywatelem polskim lub ma miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy;
  3. nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego;
  4. nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu;
  5. będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
    1. od dnia złożenia zeznania podatkowego – jeżeli w chwili złożenia zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,
    2. od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, jednym z warunków skorzystania z ulgi mieszkaniowej jest wymóg związany z faktycznym zamieszkiwaniem w nabytym budynku lub lokalu mieszkalnym przez okres co najmniej 5 lat od dnia określonego warunkiem cytowanego wyżej przepisu art. 16 ust. 2 pkt 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Analizując pojęcie „miejsce zamieszkania” należy podkreślić, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia miejsca zamieszkania. Definicja miejsca zamieszkania znajduje się w art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejsce, w którym ta osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu. Do ustalenia zatem miejsca zamieszkania potrzebne są według tego przepisu dwa momenty: moment zewnętrzny, tj. faktyczne przebywanie i wewnętrzny, tj. zamiar stałego pobytu, które muszą występować łącznie.

Powyższe oznacza faktyczne przebywanie w tym lokalu mieszkalnym, który był przedmiotem nabycia w drodze spadku i został objęty ulgą mieszkaniową od dnia złożenia zeznania. Należy przy tym zauważyć, iż unormowania art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie nakładają obowiązku utrzymywania tytułu prawnego do nabytego w drodze spadku lokalu.

Poza tym, przepisy art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn należy odnieść zawsze do skonkretyzowanego przedmiotu nabycia w drodze spadku, tj. w przedstawionym zdarzeniu przyszłym lokalu mieszkalnego objętego ulgą mieszkaniową i tylko zamieszkiwanie w tym konkretnym nabytym lokalu mieszkalnym jest spełnieniem warunków określonych dla ulgi mieszkaniowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca skorzystał z ulgi z tytułu zamieszkiwania. Zatem, jeżeli ww. oświadczenie zostało złożone a Wnioskodawca nie zamieszka w przedmiotowym mieszkaniu w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego, wówczas należy uznać, iż Wnioskodawca nie spełnił warunków wynikających z art. 16 ust. 2 pkt 5 lit. b ww. ustawy i wtedy nie ma prawa do skorzystania z przedmiotowej ulgi.

Ponadto należy zauważyć, iż przytoczone zwolnienie o zameldowaniu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy obowiązujące od 01.01.2007 r. dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. W art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) ustawodawca zwalnia z podatku dochodowego przychody uzyskane ze odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych po 01.01.1007 r., jeżeli podatnik był zameldowany w tej nieruchomości na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

W związku z powyższym przytoczone przez Wnioskodawcę zwolnienie nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, bowiem dotyczy odpłatnego zbycia nieruchomości rozpatrywanego na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Reasumując stwierdza się, iż jeżeli Wnioskodawca skorzystał z ulgi z tytułu zamieszkiwania określonej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn, jest zobowiązany do zamieszkania w nabytym mieszkaniu w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego. W przeciwnym wypadku Wnioskodawca nie spełni warunków wynikających z art. 16 ust. 2 pkt 5 lit. b ww. ustawy i tym samym utraci prawo do ulgi. Nadmienia się, iż fakt zamieszkiwania przez Wnioskodawcę w mieszkaniu w latach 1958-1970, w okresie życia spadkodawcy nie ma wpływu na zachowanie ulgi z tytułu zamieszkiwania w podatku od spadków i darowizn. Ponadto informuje się, iż w takiej sytuacji, tzn. niemożności wypełnienia postanowień art. 16 ust. 2 pkt 5 powyższej ustawy Wnioskodawca powinien poinformować naczelnika urzędu skarbowego, który wydał decyzję uprawniającą do skorzystania z przedmiotowej ulgi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj