Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-220/12-4/AP
z 24 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-220/12-4/AP
Data
2012.05.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
dzieci i młodzież
opieka
przedszkole
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy ww. działalność - Opieka dzienna nad dziećmi, podlega zwolnieniu z podatku VAT jako Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej?



Wniosek ORD-IN 277 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2012 r. (data wpływu 9 marca 2012 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 11 kwietnia 2012 r., doręczone dnia 17 kwietnia 2012 r., pismem z dnia 20 kwietnia 2012 r., nadanym dnia 23 kwietnia 2012 r. (data wpływu 26 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku działalności polegającej na opiece dziennej nad dziećmi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku działalności polegającej na opiece dziennej nad dziećmi.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu z dnia 11 kwietnia 2012 r. nr IPPP1/443-220/12-2/AP (doręczone dnia 17 kwietnia 2012 r.) pismem z dnia 20 kwietnia 2012 r., nadanym dnia 23 kwietnia 2012 r. (data wpływu 26 kwietnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe, sprecyzowane następnie w nadesłanym uzupełnieniu:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży książek. Ewidencja księgowa prowadzona jest w formie podatkowej książki przychodów i rozchodów. Zainteresowany zamierza rozszerzyć działalność i w tym celu dokonał w Urzędzie Gminy zmiany wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, dodając nowy przedmiot działalności określony jako - Opieka dzienna nad dziećmi oznaczona kodem PKD 88.91.Z.

Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność w zakresie zajęć w formie punktu przedszkolnego dla dzieci w wieku od 2 do 5 lat. Punkt przedszkolny będzie spełniał wszystkie wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2008 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 7 poz. 38 ze zm.). Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż opisany punkt przedszkolny będzie realizował program wychowania przedszkolnego uwzględniając podstawę programową wychowania przedszkolnego, zajęcia dydaktyczne realizujące podstawę programową odbywać się będą codziennie w wymiarze godzin zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zajęcia prowadzone będą przez nauczycieli posiadających kwalifikacje, jakie są wymagane od nauczycieli przedszkoli.

Punkt przedszkolny jest wpisany w ewidencji placówek niepublicznych prowadzonych przez Wójta Gminy jako punkt przedszkolny. Punkt przedszkolny, który będzie prowadzony przez Wnioskodawcę będzie spełniał wszystkie warunki określone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej zgodnie z przepisami w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania Dz. U. Nr 161 poz. 1080 ze zm. z dnia 31 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca posiada pozytywne opinie Państwowego Inspektora Sanitarnego oraz Komendanta Powiatowej Straży Pożarnej. Lokal przeznaczony na punkt przedszkolny i wyposażenie lokalu spełniają wszystkie wymogi określone w tej ustawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ww. działalność - Opieka dzienna nad dziećmi, podlega zwolnieniu z podatku VAT jako Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej...

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Zdaniem Wnioskodawcy, każdy punkt opieki nad dziećmi, który działa zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty korzysta ze zwolnienia od podatku VAT (jest to przedszkole publiczne, przedszkole niepubliczne, punkt opieki nad dziećmi powyżej 3 lat) oraz ze zwolnienia korzystają podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3.

Zdaniem Wnioskodawcy prowadzona przez Niego działalność polegająca na opiece dziennej nad dziećmi prowadzona będzie zgodnie z przepisami o pomocy społecznej i przepisami o systemie oświaty, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 i w art. 8 ww. ustawy. I tak, na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zastosowanie do nich zwolnienia od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku VAT dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 powołanej ustawy.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Powyższy przepis odsyła bezpośrednio do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 175 poz. 1362 ze zm.) oraz przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.).

Stosownie zatem do art. 2 pkt 1 ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego.

W powyższym przepisie ustawodawca jasno określił zamknięty katalog (listę) podmiotów podlegających ustawie o systemie oświaty i działających według jej przepisów. Z przepisu tego wynika wyraźnie, że zalicza on przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego do jednostek tworzących system oświaty.

W myśl art. 3 pkt 1 ww. ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole.

Na podstawie art. 5 ust. 1 cyt. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. W myśl zaś ust. 2 powołanego artykułu, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

Przepis art. 6 ust. 1 ustawy o systemie oświaty stanowi, iż przedszkolem publicznym jest przedszkole, które:

  1. realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego:
  2. zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
  3. przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
  4. zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.

W ust. 2 powołanego artykułu wskazano, iż publiczna inna forma wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 14a ust. 1a, zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym jednak niż czas określony w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7. Do publicznej innej formy wychowania przedszkolnego stosuje się przepisy ust. 1 pkt 1 i 3, a do niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego - przepis ust. 1 pkt 1 (art. 6 ust. 3 ww. ustawy).

Z kolei w myśl art. 14, osoby prawne i fizyczne mogą prowadzić inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7. Zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego prowadzi nauczyciel posiadający kwalifikacje wymagane od nauczycieli przedszkoli.

Wskazać w tym miejscu należy, iż powołany w poprzednim przepisie art. 14a ust. 7 stanowi, iż minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje innych form wychowania przedszkolnego, warunki tworzenia i organizowania tych form wychowania przedszkolnego, sposób ich działania oraz minimalny dzienny wymiar godzin świadczonego przez te formy nauczania, wychowania i opieki, uwzględniając w szczególności konieczność dostosowania form wychowania przedszkolnego do sytuacji i potrzeb lokalnych, a także możliwość prowadzenia zajęć tylko w niektóre dni tygodnia.

W myśl art. 89a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, podjęcie przez osobę prawną lub fizyczną prowadzenia wychowania przedszkolnego w niepublicznych formach, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7, wymaga uzyskania wpisu do ewidencji prowadzonej przez gminę właściwą ze względu na miejsce prowadzenia tych form. Przepisy art. 82-84 i 89 stosuje się odpowiednio, z tym że zgłoszenie do ewidencji zamiast statutu powinno zawierać projekt organizacji wychowania przedszkolnego, które ma być realizowane w danej formie.

Zgodnie natomiast z § 1 wydanego na podstawie ww. art. 14a ust. 7 ustawy o systemie oświaty rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 161 poz. 1080 ze zm.), wychowanie przedszkolne może być prowadzone w następujących, innych niż przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, formach:

  1. punktach przedszkolnych, zwanych dalej „punktami”, w których zajęcia są prowadzone przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący;
  2. zespołach wychowania przedszkolnego, zwanych dalej „zespołami”, w których zajęcia są prowadzone przez cały rok szkolny w niektóre dni tygodnia, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.

W myśl § 2 ww. rozporządzenia, warunkiem utworzenia punktu lub zespołu jest:

  1. uzyskanie przez organ prowadzący pozytywnych opinii właściwego państwowego inspektora sanitarnego oraz komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej o zapewnieniu w lokalu, w którym mają być prowadzone zajęcia w ramach punktu lub zespołu, bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci, uwzględniających warunki, o których mowa w § 3 i 4;
  2. wyposażenie lokalu, o którym mowa w pkt 1, w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Z kolei w § 8 cyt. rozporządzenia wskazano, iż nauczyciel prowadzący zajęcia w punkcie lub zespole realizuje program wychowania przedszkolnego.

Z okoliczności sprawy wynika, iż w celu rozszerzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży książek, Wnioskodawca dokonał w Urzędzie Gminy zmiany wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, dodając nowy przedmiot działalności określony jako Opieka dzienna nad dziećmi. Zainteresowany zamierza prowadzić działalność w zakresie zajęć w formie punktu przedszkolnego dla dzieci w wieku od 2 do 5 lat. Opisany punkt przedszkolny jest wpisany w ewidencji placówek niepublicznych prowadzonych przez Wójta Gminy pod numerem ….. jako punkt przedszkolny. Ponadto, punkt ten będzie spełniał wszystkie warunki określone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania Dz. U. Nr 161 poz. 1080 ze zm. z dnia 31 sierpnia 2010 r. Poza tym, Wnioskodawca wskazał, iż zajęcia prowadzone będą przez nauczycieli posiadających kwalifikacje, jakie są wymagane od nauczycieli przedszkoli, zaś przedmiotowy punkt będzie realizował program wychowania przedszkolnego uwzględniając podstawę programową wychowania przedszkolnego, zajęcia dydaktyczne realizujące podstawę programową odbywać się będą codziennie w wymiarze godzin zgodnie z obowiązującymi przepisami. Jednocześnie Zainteresowany posiada pozytywne opinie Państwowego Inspektora Sanitarnego oraz Komendanta Powiatowej Straży Pożarnej. Lokal przeznaczony na punkt przedszkolny i wyposażenie lokalu spełniają wszystkie wymogi określone w tej ustawie.

Analiza przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego na tle obowiązujących przepisów mających zastosowanie w niniejszej sprawie prowadzi do wniosku, iż Wnioskodawca będzie świadczył usługi dziennej opieki nad dziećmi w wieku od 2 do 5 lat, zajęcia w tym zakresie będą prowadzić w nauczyciele posiadający wymagane kwalifikacje zawodowe, realizując program wychowania przedszkolnego uwzględniający podstawę programową wychowania przedszkolnego. Ponadto forma, w jakiej Zainteresowany będzie prowadził działalność – tj. punkt przedszkolny – posiada wpis do stosownej ewidencji prowadzonej przez gminę właściwą ze względu na miejsce prowadzenia tej formy, o którym mowa w ww. art. 89a ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Uznać zatem należy, iż przedmiotowy punkt przedszkolny będzie spełniał warunki określone ustawą o systemie oświaty oraz rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania.

Reasumując powyższe, Wnioskodawca spełnia warunki konieczne do uznania świadczonych usług dziennej opieki nad dziećmi w formie punktu przedszkolnego za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj