Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-63/12/ASz
z 26 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-63/12/ASz
Data
2012.04.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
inwestycje infrastrukturalne
prawo do odliczenia
teren
zagospodarowanie przestrzenne


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z kompleksowym przygotowaniem i uzbrojeniem terenów, które zostaną udostępnione przedsiębiorcom w formie sprzedaży lub dzierżawy.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2012r. (data wpływu 19 stycznia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2012r. (data wpływu 18 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na kompleksowe przygotowanie i uzbrojenie terenów, które zostaną udostępnione przedsiębiorcom w formie sprzedaży lub dzierżawy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na kompleksowe przygotowanie i uzbrojenie terenów, które zostaną udostępnione przedsiębiorcom w formie sprzedaży lub dzierżawy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 kwietnia 2012r. (data wpływu 18 kwietnia 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 kwietnia 2012r. nr IBPP3/443-63/12/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina realizuje projekt pn. „…” dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej Celem przedmiotowej inwestycji jest wykonanie infrastruktury technicznej, która umożliwi przyszłym inwestorom założenie na terenie objętym projektem zakładów przemysłowych o określonym charakterze, bez dodatkowych kosztów koniecznych dla szybkiego uruchomienia produkcji. Przygotowane tereny pod inwestycje zostaną sprzedane lub oddane w drodze odpłatnej dzierżawy. Realizację projektu rozpoczęto w III kwartale 2007r., a planowane zakończenie uległo zmianie z II kwartału 2010r. na I kwartał 2013r. Przedmiotowy projekt polega na kompleksowym przygotowaniu terenu o powierzchni ok. 30 ha. pod inwestycje. Projekt jest realizowany w dwóch fazach:

I etap (zrealizowany 2007-2011):

  • przygotowanie projektu,
  • wykonanie kompletnej dokumentacji technicznej wraz z kosztorysami

II etap (w trakcie realizacji 2011-2013) obejmujący prace w wyniku których powstaną następujące obiekty:

  • drogi
  • plac manewrowo-postojowy
  • oświetlone odcinki uliczne
  • sieć kanalizacji sanitarnej
  • sieć kanalizacji deszczowej
  • sieć wodociągowa.

Powyższa infrastruktura pozostanie własnością Gminy.

W zakresie rozwiązań komunikacyjnych w oparciu o dołączoną do wniosku mapę projekt przewiduje:

  • przebudowę odcinka drogi powiatowej zaznaczonego kolorem niebieskim, w celu zniesienia ograniczenia możliwości ruchu samochodów ciężarowych. Przebudowa tego odcinka jest niezbędna w celu skomunikowania układu drogowego wewnątrz terenów inwestycyjnych i umożliwienia dostępu do nieruchomości. Po oddaniu do użytkowania droga ta będzie miała status drogi publicznej,
  • budowę dróg dojazdowych zaznaczonych kolorem różowym, które zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania miasta … w przyszłości będą miały status dróg publicznych,
  • budowę dróg wewnątrz terenów inwestycyjnych, zaznaczonych kolorem żółtym, które zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania miasta … w przyszłości będą miały status dróg publicznych.

Gmina jest właścicielem gruntu zajętego pod przedmiotowe dragi. Zarządcą tych dróg jest Prezydent Miasta.

Wszystkie media zostaną doprowadzone do terenów inwestycyjnych (granic działek przeznaczonych do sprzedaży lub dzierżawy) wzdłuż ciągów komunikacyjnych, dzięki czemu potencjalni przedsiębiorcy będą mieli możliwość podłączenia się do wszystkich planowanych sieci.

W piśmie z dnia 16 kwietnia Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7.
  2. Gmina będzie odpłatnie sprzedawać lub odpłatnie dzierżawić działki przedsiębiorcom w celu realizacji przez nich określonej działalności gospodarczej. Sprzedaż nieruchomości w celach budowlanych opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że Gmina będzie wykonywać czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, którym będą służyć poniesione wydatki związane z realizacją projektu. Powstała infrastruktura w postaci dróg, wodociągów, kanalizacji, sieci energetycznych jest niezbędna w związku z planowaną sprzedażą i dzierżawą terenów inwestycyjnych. Służyć ma ona bowiem potencjalnym nabywcom ww. terenów w prowadzonej przez nich działalności gospodarczej na tych terenach.
  3. Droga, która zostanie przebudowana posiada status drogi powiatowej, a drogi które zostaną wybudowane zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania miasta będą miały status dróg gminnych.
  4. Gmina jest miastem na prawach powiatu.
  5. Obecnie sporządzony kosztorys prac budowlanych nie przewiduje podziału kosztów z wyodrębnieniem na poszczególne rodzaje dróg. Wyodrębnienie takie jednak byłoby możliwe.
  6. Podmiotem, który będzie figurował jako nabywca towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji inwestycji będzie Gmina.
  7. Właścicielem gruntu na którym powstaną wymienione w opisie stanu faktycznego obiekty jest Gmina.
  8. Właścicielem placu manewrowo-postojowego będzie Gmina, plac będzie służył do celów manewrowych i postojowych pojazdów korzystających z uzbrojonych terenów inwestycyjnych. Plac manewrowy nie zostanie przekazany żadnemu podmiotowi, Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat za korzystanie z placu. Jednak budowa placu manewrowo-postojowego będzie służyła wykonywanym przez gminę czynnościom opodatkowanym, gdyż wystąpi związek poniesionych wydatków z wykonywanymi przez gminę czynnościami opodatkowanymi. Konieczność budowy tego placu wynika z założeń projektu jakim jest odpowiednie i kompleksowe przygotowanie terenów dla inwestorów. Bez tego placu niemożliwe byłoby prawidłowe funkcjonowanie podmiotów prowadzących działalność na wykupionych lub dzierżawionych terenach.
  9. Właścicielem sieci kanalizacji deszczowej będzie Gmina. Gmina nie będzie pobierała opłat za odprowadzanie wód opadowych. Sieć kanalizacji deszczowej nie zostanie przekazana żadnemu podmiotowi. Wybudowana sieć kanalizacji deszczowej będzie służyła wykonywanym przez gminę czynnościom opodatkowanym, gdyż wystąpi związek poniesionych wydatków z wykonywanymi przez gminę czynnościami opodatkowanymi. Konieczność budowy sieci kanalizacji deszczowej wynika z założeń projektu jakim jest odpowiednie i kompleksowe przygotowanie terenów dla inwestorów.
  10. Właścicielem powstałej w ramach projektu sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej będzie Gmina przez minimum 5 lat, gdyż wynika to z umowy o dofinansowanie projektu. Cała powstała infrastruktura musi pozostać własnością Gminy przez minimum 5 lat od zakończenia projektu. Podmiotem, który będzie zawierał umowy i wystawiał faktury będzie spółka Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej, w której Gmina posiada 100% udziałów. Sieć kanalizacji sanitarnej oraz wodociągowej zostanie oddana do użytkowania spółce MPGK na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia. Jednak budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej będzie służyła wykonywanym przez gminę czynnościom opodatkowanym, gdyż wystąpi związek poniesionych wydatków z wykonywanymi przez gminę czynnościami opodatkowanymi. Konieczność budowy ww. sieci wynika z założeń projektu jakim jest odpowiednie i kompleksowe przygotowanie terenów dla inwestorów.
  11. Oświetlone odcinki uliczne to drogi wraz z postawionymi przy nich latarniami. Gmina nie będzie pobierała opłat z tytułu oświetlenia. Właścicielem latarni będzie Gmina i będzie ponosiła koszty z tytułu dostaw energii elektrycznej. Obiekt nie zostanie przekazany żadnemu podmiotowi. Powstały obiekt będzie służył wykonywanym przez gminę czynnościom opodatkowanym, gdyż wystąpi związek poniesionych wydatków z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Konieczność budowy oświetlenia ulicznego wynika z założeń projektu jakim jest odpowiednie i kompleksowe przygotowanie terenów dla inwestorów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na kompleksowe przygotowanie i uzbrojenie terenów, które zostaną udostępnione przedsiębiorcom w formie sprzedaży lub dzierżawy...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem od towarów i usług. Z założeń przedmiotowego projektu wynika, że Gmina będzie sprzedawać lub odpłatnie dzierżawić działki przedsiębiorcom w celu realizacji przez nich określonej działalności gospodarczej. Sprzedaż nieruchomości w celach budowlanych opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że Gmina jako beneficjent będzie wykonywać czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, którym służyć będą poniesione przez beneficjenta wydatki związane z realizacją projektu. Powstała infrastruktura w postaci dróg, wodociągów, kanalizacji, sieci energetycznych, która pozostanie własnością Gminy jest niezbędna w związku z planowaną sprzedażą i dzierżawą terenów inwestycyjnych. Służyć ma ona bowiem potencjalnym nabywcom ww. terenów w prowadzonej przez nich działalności gospodarczej na tych terenach. W związku z powyższym podatek naliczony przy zakupie towarów i usług związanych z budową infrastruktury towarzyszącej podlega odliczeniu na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

W związku z powyższym, dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, kluczowym jest ustalenie, z jakimi czynnościami Wnioskodawcy będą związane inwestycje, o których mowa we wniosku.

Analiza wniosku wskazuje, że Gmina realizuje projekt pn. „…”. Realizowany projekt przewiduje uzbrojenie terenów inwestycyjnych o powierzchni ok. 30 ha w elementy infrastruktury wodociągowej, kanalizację sanitarną (po wybudowaniu zostaną oddane w nieodpłatne użytkowanie jednostce budżetowej), kanalizację deszczową (Gmina nie będzie pobierała opłat za odprowadzanie wód opadowych), plac manewrowy (Gmina za korzystanie z placu nie będzie pobierać opłat) oraz drogi wraz z oświetleniem ulicznym (budowa dróg dojazdowych i wewnętrznych o statusie dróg publicznych gminnych oraz niezbędna do skomunikowania układu drogowego wewnątrz terenów inwestycyjnych, przebudowa powiatowej drogi dojazdowej). Wszystkie media zostaną doprowadzone do granic działek przeznaczonych do sprzedaży lub dzierżawy wzdłuż ciągów komunikacyjnych.

W ocenie tut. organu z opisu sprawy ponad wszelką wątpliwość wynika, że z powstałych w efekcie prowadzonej inwestycji elementów infrastruktury ich użytkownicy (podmioty prowadzące działalność na uzbrajanych terenach inwestycyjnych) będą korzystać nieodpłatnie (kanalizacja deszczowa, drogi publiczne wraz z oświetleniem ulicznym, plac manewrowo-postojowy) czy też odpłatnie ale za pośrednictwem innego podmiotu (przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej ze 100% udziałem Gminy, któremu nieodpłatnie Gmina użyczyła sieć kanalizacji sanitarnej oraz wodociągowej) na podstawie zawieranych z tym przedsiębiorstwem umów, zatem po stronie Gminy nie wystąpi czynność opodatkowana z tytułu, której powstanie podatek należny.

Należy wskazać, że budowa przez gminę drogi publicznej jest realizacją celu publicznego. Przez zadania publiczne należy rozumieć te, które mają na celu korzyść ogółu.

W art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 zez m.), korzyść ogółu określona jest jako zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, którą tworzą mieszkańcy gminy.

Udostępnianie tej drogi wszystkim użytkownikom w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb ludności nie pozwala na stwierdzenie, iż budowa dróg będących przedmiotem wniosku związana jest z prowadzoną przez Gminę działalnością opodatkowaną tj. sprzedażą lub dzierżawą terenów inwestycyjnych.

O publicznym bądź prywatnym charakterze działania organów przesądza to czy głównym jego zamierzeniem i skutkiem jest zaspokajanie zbiorowej potrzeby wspólnoty samorządowej, czy też jego skutki służą osobom fizycznym i prawnym ze względu na ich prywatne cele. W rozpatrywanej sprawie budowa przedmiotowych dróg wraz z oświetleniem ulicznym niewątpliwie dotyczy interesu powszechnego.

Natomiast w kontekście kanalizacji deszczowej i placu manewrowo-postojowego (gdy z tytułu odprowadzania wód opadowych czy korzystania z placu Gmina nie pobiera opłat) oraz sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej (oddanych w nieodpłatne użyczenie) należy stwierdzić, iż również zakupy poczynione na budowę tych elementów projektu będą pozostawały bez związku z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 ustawy oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu istotne jest więc ustalenie celu takiego świadczenia. Jeśli świadczenie nieodpłatnej usługi będzie wpisywało się w cel prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, wtedy przesłanka uznania takiej czynności za odpłatne świadczenie usług, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie zostanie spełniona.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie jeżeli dokonane zakupy towarów i usług mają związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy podkreślić, iż nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim daje uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W omawianej sprawie nie można uznać, iż nabyte towary i usługi, niezbędne do budowy dróg i sieci infrastruktury technicznej w celu uzbrojenia terenów inwestycyjnych pozostają w związku ze sprzedażą opodatkowaną tych terenów inwestycyjnych. Powyższego nie zmienia fakt, iż konieczność budowy tej infrastruktury wynika z założeń projektu, którego realizacji podjęła się Gmina.

W omawianej sprawie w zakresie budowy sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej, sieci kanalizacji deszczowej oraz dróg, oświetlonych odcinków ulicznych, placu manewrowo-postojowego, pomimo, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, związek taki nie występuje.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu polegającego na kompleksowym przygotowaniu terenu o pow. ok. 30 ha pod inwestycje.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na kompleksowe przygotowanie i uzbrojenie terenów, które zostaną udostępnione przedsiębiorcom w formie sprzedaży lub dzierżawy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj