Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/4510-210/16-2/EŻ
z 6 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015r. poz. 613) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015r, poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2016r. (data wpływu 7 marca 2016r.) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obniżenia oraz późniejszego podwyższenia stawek amortyzacyjnych podanych w wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych dla poszczególnych środków trwałych przejętych w wyniku połączenia - jest prawidłowe.

Uzasadnienie


W dniu 7 marca 2016r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obniżenia oraz późniejszego podwyższenia stawek amortyzacyjnych podanych w wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych dla poszczególnych środków trwałych przejętych w wyniku połączenia.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mającym siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
W przyszłości Wnioskodawca połączy się ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, w której kapitale zakładowym Wnioskodawca posiada 100% udziałów (dalej jako: „Spółka przejmowana”).


Powyższe połączenie nastąpi w trybie połączenia przez przejęcie zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (dalej: „KSH”). W wyniku dokonanego przejęcia cały majątek Spółki przejmowanej zostanie przeniesiony na Wnioskodawcę. W skład majątku Spółki przejmowanej wchodzić będą między innymi środki trwałe w rozumieniu Ustawy CIT, które:

  • zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki przejmowanej,
  • są amortyzowane przez Spółkę przejmowaną zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT,
  • są używane przez Spółkę przejmowaną w działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „V." na podstawie dwóch zezwoleń w rozumieniu ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy od pierwszego miesiąca roku podatkowego Wnioskodawcy następującego po jego roku podatkowym, w którym dojdzie do połączenia Wnioskodawcy ze Spółką przejmowaną, Wnioskodawca będzie miał możliwość obniżenia stawek amortyzacyjnych podanych w Załączniku nr 1 do Ustawy CIT (Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych) dla poszczególnych środków trwałych przejętych przez Wnioskodawcę w wyniku tego połączenia (w tym do poziomu 0% w stosunku rocznym)?
  2. Czy po obniżeniu stawek amortyzacyjnych, o którym mowa w pytaniu 1, Wnioskodawca będzie miał możliwość podwyższenia stawek amortyzacyjnych dla poszczególnych środków trwałych przejętych przez Wnioskodawcę w wyniku połączenia Wnioskodawcy ze Spółką przejmowaną do wysokości wynikającej z Załącznika nr 1 do Ustawy CIT (Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych) od pierwszego miesiąca dowolnego wybranego przez Wnioskodawcę roku podatkowego następującego po jego roku podatkowym, od początku którego dokonał obniżenia stawek amortyzacyjnych dla tych środków trwałych?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1. od pierwszego miesiąca roku podatkowego Wnioskodawcy następującego po jego roku podatkowym, w którym dojdzie do połączenia Wnioskodawcy ze Spółką przejmowaną, Wnioskodawca będzie miał możliwość obniżenia stawek amortyzacyjnych podanych w Załączniku nr 1 do Ustawy CIT (Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych) dla poszczególnych środków trwałych przejętych przez Wnioskodawcę w wyniku tego połączenia. Skala obniżki w tym zakresie nie jest w żaden sposób limitowana przez przepisy, w związku z czym możliwe jest obniżenie stawki amortyzacyjnej do poziomu 0%.

Ad. 2. po obniżeniu stawek amortyzacyjnych, o którym mowa w pytaniu 1, Wnioskodawca będzie miał możliwość podwyższenia stawek amortyzacyjnych dla poszczególnych środków trwałych przejętych przez Wnioskodawcę w wyniku połączenia Wnioskodawcy ze Spółką przejmowaną do wysokości wynikającej z Załącznika nr 1 do Ustawy CIT (Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych) od pierwszego miesiąca dowolnego wybranego przez Wnioskodawcę roku podatkowego następującego po jego roku podatkowym, od początku którego dokonał obniżenia stawek amortyzacyjnych dla tych środków trwałych.


Ad 1)


Zgodnie z art. 16g ust. 9 Ustawy CIT, w przypadku łączenia podmiotów gospodarczych, gdzie jeden wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki podatkowe drugiego, wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej, określonej w ewidencji podmiotu przejmowanego. W konsekwencji Wnioskodawca od dnia połączenia kontynuować będzie amortyzację środków trwałych Spółki przejmowanej według metod i stawek amortyzacyjnych przyjętych przez Spółkę przejmowaną, z uwzględnieniem odpisów amortyzacyjnych już dokonanych przez tą spółkę (art. 16h ust. 3 Ustawy CIT).

Zgodnie z art. 16i ust. 1 Ustawy CIT odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16j-16ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1. Stosownie natomiast do art. 16i ust. 5 Ustawy CIT podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.


Z powyższego zdaniem Wnioskodawcy wynika, że uprawnienie podatnika CIT do obniżania stawek amortyzacyjnych podanych w Wykazie stawek amortyzacyjnych dla poszczególnych środków trwałych jest obwarowane następującymi warunkami:

  • obniżenie to może dotyczyć tylko środków trwałych amortyzowanych według zasad wskazanych w art. 16h ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT (metoda liniowa),
  • obniżenie to musi zostać dokonane począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.


W szczególności należy zauważyć, że Ustawa CIT nie przewiduje żadnego wyłączenia możliwości obniżania stawek amortyzacyjnych zgodnie z art. 16i ust. 5 Ustawy CIT w stosunku do środków trwałych używanych przez podatnika CIT w działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia w rozumieniu ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy użycie przez ustawodawcę w art. 16i ust. 5 Ustawy CIT sformułowania „dla poszczególnych środków trwałych” wskazuje na możliwość indywidualnego obniżenia stawki amortyzacyjnej dla każdego indywidualnie wybranego przez podatnika CIT środka trwałego.


Regulacje Ustawy CIT mówiące o obniżeniu maksymalnych stawek amortyzacyjnych, w żaden sposób nie określają skali obniżek, w tym minimalnej stawki amortyzacyjnej.


Potwierdzenie prawidłowości powyższej wykładni wynika z analizy treści uzasadnienia do ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która przepisowi art. 16i ust. 5 Ustawy CIT jego obecnie brzmienie. Zgodnie z nim celem tej zmiany było umożliwienie „zmniejszania stawek amortyzacyjnych z Wykazu w dowolnej wysokości oraz w wybranym przez podatnika momencie. Taka zmiana podyktowana była koniecznością (...) stworzenia mocniejszego instrumentu polityki podatkowej prowadzonej przez podatników. Podatnicy będą mogli w okresie ponoszenia strat podatkowych zaplanować maksymalnie obniżone stawki amortyzacyjne, a tym samym odpowiednio wpływać na wysokość straty i dochodu do opodatkowania ”.

Reasumując w ocenie Wnioskodawcy od pierwszego miesiąca roku podatkowego Wnioskodawcy następującego po jego roku podatkowym, w którym dojdzie do połączenia Wnioskodawcy ze Spółką przejmowaną, Wnioskodawca będzie miał możliwość obniżenia stawek amortyzacyjnych podanych w Załączniku nr 1 do Ustawy CIT (Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych) dla poszczególnych środków trwałych przejętych przez Wnioskodawcę w wyniku tego połączenia oraz będzie mieć prawo do swobodnego kształtowania poziomu tej obniżki.


Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie na przykład w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 października 2014 r. (sygn. IBPBI/2/423-1096/14/MO).


Ad. 2)


Stosownie do art. 16i ust. 5 Ustawy CIT podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy z powyższego przepisu wynika, iż dla środków trwałych wprowadzonych już do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podatnika CIT zmiany stawek amortyzacyjnych - co obejmuje zarówno obniżanie stawki, w tym dalsze obniżanie stawki uprzednio obniżonej, jak i jej podwyższanie, w tym powrót do stawki wskazanej w Wykazie stawek amortyzacyjnych - dokonywać się powinno od pierwszego miesiąca wybranego przez podatnika CIT roku podatkowego.

Reasumując w ocenie Wnioskodawcy po obniżeniu stawek amortyzacyjnych, o którym mowa w pytaniu 1, Wnioskodawca będzie miał możliwość podwyższenia stawek amortyzacyjnych dla poszczególnych środków trwałych przejętych przez Wnioskodawcę w wyniku połączenia Wnioskodawcy ze Spółką przejmowaną do wysokości wynikającej z Załącznika nr 1 do Ustawy CIT (Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych) od pierwszego miesiąca dowolnego wybranego przez Wnioskodawcę roku podatkowego następującego po jego roku podatkowym, od początku którego dokonał obniżenia stawek amortyzacyjnych dla tych środków trwałych.


Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie na przykład w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 26 sierpnia 2013 roku (sygn. ILPB4/423-182/13-2/DS).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, w tym zakresie odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj