Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-329/16-1/LSz
z 19 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 28 kwietnia 2016 r. (data wpływu 5 maja 2016 r.), uzupełnione pismem z 18 lipca 2016 r. (data wpływu 26 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty wcześniej odliczonego przez Spółkę podatku od towarów i usług naliczonego w przypadku, kiedy Spółka przeznaczy powstałe środki trwałe do prowadzenia działalności nie objętej podatkiem od towarów i usług lub zwolnionej od tego podatku – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty wcześniej odliczonego przez Spółkę podatku od towarów i usług naliczonego w przypadku, kiedy Spółka przeznaczy powstałe środki trwałe do prowadzenia działalności nie objętej podatkiem od towarów i usług lub zwolnionej od tego podatku.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 18 lipca 2016 r. (data wpływu 26 lipca 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 11 lipca 2016 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka … S.A. w K. (dalej także: „Spółka”) jest jednoosobową spółką akcyjną Gminy Miejskiej (dalej także: „Gmina”), której Gmina zamierza powierzyć – w ramach wykonania zadań własnych Gminy obejmujących budowę gminnych dróg i ulic (w tym infrastruktury tramwajowej), mostów i placów oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej - na podstawie stosownej umowy realizację projektu polegającego na:

  1. przygotowaniu oraz realizacji we własnym imieniu przez Spółkę przedsięwzięcia inwestycyjnego obejmującego budowę Ł.,
  2. utrzymaniu wybudowanej infrastruktury, o której mowa powyżej, w odpowiednim stanie technicznym, obejmującym również jej odtworzenie, w okresie do dnia 31 grudnia 2042 roku.

Realizacja tego przedsięwzięcia inwestycyjnego przez Spółkę polegać będzie w szczególności na:

  1. pełnieniu funkcji inwestora w zakresie Ł. (uzyskanie wymaganych przepisami decyzji, pozwoleń, uzgodnień lub opinii odpowiednich organów wymaganych w celu uzyskania pozwolenia na budowę, uzyskanie pozwolenia na budowę w oparciu o dokumentację techniczną, bieżące zarządzanie procesem inwestycyjnym itd.),
  2. opracowywaniu projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich w zakresie Ł. wraz z infrastrukturą tramwajową,
  3. opracowaniu i złożeniu wniosku o dofinansowanie dla komponentu obejmującego budowę linii tramwajowej wzdłuż Ł., a następnie realizacja i rozliczenie tego komponentu zgodnie z przepisami i wytycznymi odpowiednich instytucji programowych,
  4. utrzymaniu prawidłowego stanu technicznego i przejezdności nawierzchni drogi oraz prawidłowego stanu technicznego chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą w zakresie Ł.,

przy czym szczegółowy sposób wykonania przez Spółkę inwestycji określi stosowna umowa wykonawcza zawarta pomiędzy Gminą Miejską, a Spółką.

W zakresie niezbędnym do realizacji przedmiotowej inwestycji i zadań Spółki po jej zakończeniu Gmina Miejska udzieli Spółce prawa do dysponowania na cele budowlane nieruchomościami przeznaczonymi do realizacji inwestycji Ł. w oparciu o stosowną umowę użyczenia niezbędnych nieruchomości stanowiących własność Gminy,

Realizacja wskazanej powyżej inwestycji nastąpi ze środków własnych Spółki pochodzących między innymi z podwyższenia kapitału zakładowego Spółki przez Gminę uregulowanego przepisami Kodeksu spółek handlowych lub finansowania zewnętrznego (dofinansowanie ze środków UE, kredyty itd.). Spółce przysługiwać będzie od Gminy stosowne, miesięczne wynagrodzenie na podstawie: zatwierdzonego przez Gminę sprawozdania miesięcznego i prawidłowo wystawionej przez Spółkę faktury na Gminę Miejską, w zamian za świadczone przez Spółkę od daty oddania Ł. do użytku na rzecz Gminy usługi o charakterze użyteczności publicznej równoznaczne z zadaniami własnymi Gminy Miejskiej, w szczególności obejmujące zapewnienia zdatności do użytku wybudowanej infrastruktury drogowej przez: nadzór nad wybudowaną infrastrukturą kontrolę stanu nawierzchni oraz stanu poboczy i odwodnienia, a także realizację prac utrzymaniowych.

Przykładowo w ramach:

  1. nadzoru nad wybudowaną infrastrukturą Spółka zobowiązana będzie w szczególności do:
    1. zapewnienie pracy dyspozytorni wykonującej zadania w trybie całodobowym dla nadzoru nad powierzoną infrastrukturą oraz przyjmowania zgłoszeń lub poleceń przekazywanych z Centrum Sterowania Ruchem,
    2. sporządzanie projektów stosownych dokumentów, w szczególności: warunków technicznych: dla przejazdów nienormatywnych lub dla przejazdów pojazdów o tonażu przekraczającym tonaż dopuszczony istniejącym oznakowaniem, warunków technicznych lub opinii dotyczących umieszczania w pasie drogowym dla potrzeb zajęcia pasa drogowego, warunków technicznych lub opinii rozwiązań dla umieszczenia infrastruktury technicznej stałej lub tymczasowej w drodze, która nie została wykonana w trakcie realizacji inwestycji itd.
  2. kontroli stanu nawierzchni drogi oraz stanu poboczy i odwodnienia Spółka zobowiązana będzie w szczególności do: kontroli bezpieczeństwa, kontroli stanu nawierzchni (m.in.; ocena stanu spękań, równości podłużnej, kolein, stanu powierzchni i jej właściwości poślizgowych), kontroli oznakowania pionowego i poziomego oraz punktowych elementów odblaskowych, kontroli urządzeń BRD, kontroli; oświetlenia w zakresie źródeł światła oraz stanu opraw oświetleniowych, kontroli bezpieczeństwa: słupów i szaf elektrycznych, kontroli systemów odwodnienia bieżącego i ciągłego nadzoru w zakresie tuneli.
  3. prac utrzymaniowych Spółka zobowiązana będzie w szczególności do: utrzymania nawierzchni drogi, utrzymania poboczy i odwodnienia, utrzymania bieżącego drogi (znaki pionowe, oznakowanie poziome, urządzenia BRD, sygnalizację świetlną system informacji, oświetlenie, odwodnienie - kanalizacja deszczowa, odwodnienie - przepusty, rowy odwadniające itd.) i sieci tramwajowej wraz z trakcją oraz podstacją/podstacjami trakcyjnymi oraz systemem zasilania, bieżącego usuwania awarii (utrzymanie awaryjne oraz naprawę uszkodzeń spowodowanych zjawiskami naturalnymi lub działaniem osób trzecich itd.), utrzymania tablic informacji pasażerskiej i drogowej, bieżącego utrzymania tuneli i urządzeń w nich zamontowanych (w tym systemów monitoringu w tunelach), utrzymania urządzeń bezpieczeństwa ruchu, systemu monitoringu itd.


Świadczenie wskazanych wyżej usług przez Spółkę na rzecz Gminy będzie się odbywało przy wykorzystaniu majątku wytworzonego w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji, który zgodnie z zasadami prawa cywilnego stanowić będzie własność Gminy, natomiast pozostawał będzie cały czas w dyspozycji Spółki, która dodatkowo będzie miała stosowne roszczenie wobec Gminy o zwrot nakładów poniesionych na wytworzenie tego majątku.

W okresie realizacji procesu inwestycyjnego Ł. ze względu na znaczne nadwyżki naliczonego VAT Spółka korzystać będzie z miesięcznego okresu rozliczeniowego dla podatku od towarów i usług.

W takim zakresie, w jakim nabyte w trakcie budowy przez Spółkę towary, materiały i usługi będą wykorzystywane do wykonywania przez Spółkę czynności opodatkowanych, w tym świadczenia na rzecz Gminy wskazanych powyżej usług po zakończeniu inwestycji Ł., Spółka będzie odliczała naliczony podatku od towaru i usług od należnego, na zasadach wynikających z art. 86 i art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług, a z uwagi, że co do zasady w okresie realizacji procesu inwestycyjnego Ł. występować będą znaczne nadwyżki naliczonego VAT (w kontekście wielkości ponoszonych nakładów) Spółka będzie ubiegać się o zwrot nadwyżek naliczonego VAT nad należnym na rachunek bankowy Spółki.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że:

1. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym od 8 kwietnia 2016. Spółka składa deklaracje VAT-7, jako osoba prawna uczestnicząca w wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - zakup towarów i usług, zobligowana do tego ustawą o podatku od towarów i usług. Spółka do tej pory nie dokonywała sprzedaży opodatkowanej VAT.

2. Inwestycja będzie realizowana etapami w latach od 2016 do 2020. W latach 2016 - 2017 realizowany będzie etap projektowania. Etap budowy zostanie przeprowadzony w latach 2018 - 2020. Termin oddania do użytkowania infrastruktury powstałej w wyniku inwestycji zaplanowano na IV kwartał 2020 roku.

3. Podstawą prawną realizacji inwestycji jest uchwała nr …. Rady Miasta z 17 lutego 2016 r. w sprawie utworzenia przez Gminę Miejską celowej, jednoosobowej Spółki Spółka Akcyjna w K. Przedmiotową uchwałą powierzono Wnioskodawcy „realizację projektu polegającego na:

  1. przygotowaniu oraz realizacji we własnym imieniu przedsięwzięcia inwestycyjnego obejmującego budowę Ł.;
  2. utrzymaniu wybudowanej infrastruktury, o której mowa w pkt 1, w odpowiednim stanie technicznym, obejmującym również jej odtworzenie, w okresie do dnia 31 grudnia 2042 r.;

- w ramach wykonania zadań własnych Gminy Miejskiej obejmujących budowę gminnych dróg i ulic (w tym infrastruktury tramwajowej), mostów i placów oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej”.

Uchwała została podjęta w oparciu o art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. f) i g), w związku z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2015 r. poz. 1515 i poz. 1890) oraz art. 2, art. 4 ust. 1 pkt 1 i art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 roku o gospodarce komunalnej (tekst jednolity: Dz.U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236, z 2015 r. poz. 1045 i poz. 1890). Na mocy powołanych wyżej przepisów rada gminy ma prawo wyboru sposobu prowadzenia i form gospodarki komunalnej (która z uwagi na treść art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 roku o gospodarce komunalnej powinna być rozumiana jako wykonywanie zadań własnych). Jedną z dopuszczalnych prawem form prowadzenia gospodarki komunalnej jest spółka prawa handlowego (art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej).

Wojewoda M. nie uznał powyższej uchwały - w ramach nadzoru przewidzianego w art. 91 ustawy o samorządzie gminnym - za sprzeczną z prawem oraz nie skorzystał z możliwości stwierdzenia jej nieważności.

4. Zakres inwestycji obejmuje:

  • budowę ulicy głównej przyspieszonej GP 2x2, wraz z wprowadzeniem na odcinkach międzywęzłowych dodatkowego pasa ruchu dla komunikacji zbiorowej, o długości około 3,7 km od ul. G. do skrzyżowania ulic: W., H., B., wraz z linią tramwajową na odcinku od pętli przy ul. W. do ul. Z. o długości ok. 1,7 km,
  • budowę tunelu na odcinku od ul. G. do ul. K. na długości ok. 0,4 km,
  • budowę tunelu na odcinku pomiędzy węzłem z ul. U. (N.) i ul. Z. na długości ok. 0,6 km,
  • budowę tunelu drogowego oraz równolegle tunelu tramwajowego od linii kolejowej K. – O. do mostu na rzece W., pod terenem Sanktuarium oraz Centrum J. na długości ok. 0,7 km,
  • budowę tunelu pod skrzyżowaniem z ulicami: T. i H. na długości ok. 0,25 km,
  • budowę węzłów drogowych zapewniających bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu kołowego na ciągu III Obwodnicy: zespolony węzeł „R.” ( P., ul. G., ul. K., Ł.), węzeł „C.” (ul. U. (ul. N.), Ł.), węzeł „S.” (Ł., ul. Z.), zespolony węzeł „Ł.” ( Ł., ul. T., ul. H., ul. W., oraz ulice doprowadzające ruch do Centrum J.),
  • budowę linii tramwajowej łączącej linie w ul. Z. i ul. W. o długości ok. 1,7 km podwójnego toru, w tym torowisko, sieć trakcyjna i przystanki,
  • przebudowę ul. Z. na długości ok. 0,9 km,
  • budowę mostu (wiaduktu) kolejowego w ciągu linii kolejowej K. – O. nad rzeką W. i wiaduktu kolejowego nad ciągiem pieszo-rowerowym,
  • budowę mostu na rzece W.,
  • przebudowę koryta rzeki W. na odcinku ok. 0,55 km,
  • budowę przystanków autobusowych, chodników, ścieżek rowerowych i ekranów akustycznych,
  • budowę i przebudowę sieci uzbrojenia terenu.

5. W wyniku realizacji planowanej inwestycji powstanie również droga zaliczania do kategorii dróg publicznych, która będzie dostępna dla wszystkich użytkowników bezpłatnie.

6. Wnioskodawca - Spółka S.A. będzie inwestorem tego przedsięwzięcia, a dodatkowo w trakcie trwania procesu inwestycyjnego personel Spółki sprawować będzie funkcje Inżyniera Kontraktu oraz nadzór inwestorski.

7. W celu zapewnienia zdatności do użytku wybudowanej infrastruktury, której częścią jest publiczna droga, Wnioskodawca zobowiązany będzie do zapewnienia zgodnie z zawartą z Gminą umową:

  1. nadzoru nad wybudowaną infrastrukturą,
  2. kontroli stanu nawierzchni oraz stanu poboczy i odwodnienia,
  3. realizacji prac utrzymujących odpowiedni stan techniczny powstałej infrastruktury.

1. W zakres nadzoru nad wybudowaną infrastrukturą będą wchodzić:

  1. zapewnienie pracy dyspozytorni wykonującej zadania w trybie całodobowym (7 dni w tygodniu) dla nadzoru nad powierzoną infrastrukturą oraz przyjmowania zgłoszeń lub poleceń przekazywanych z Centrum Sterowania Ruchem, między innymi drogą telefoniczną, mailową oraz z wykorzystaniem aplikacji służącej do rejestrowania zgłoszeń w CSR ZIKiT,
  2. sporządzanie projektów następujących dokumentów na potrzeby przekazywania ich ZIKiT (w terminie każdorazowo wyznaczanym przez ZIKiT):

i. sporządzanie projektów następujących dokumentów na potrzeby przekazywania ich ZIKiT (w terminie każdorazowo wyznaczanym przez ZIKiT):
ii. warunki techniczne dla przejazdów nienormatywnych,
iii. warunki techniczne dla przejazdów pojazdów o tonażu przekraczającym tonaż dopuszczony istniejącym oznakowaniem,
iv. warunki techniczne lub opinie dotyczących umieszczania w pasie drogowym dróg objętych umową, dla potrzeb zajęcia pasa drogowego w zakresie:

  • handlu okazjonalnego i obwoźnego,
  • tymczasowych obiektów handlowych i kubaturowych (kioski handlowe, wiaty przystankowe, toalety publiczne itp.),
  • reklam, urządzeń reklamowych i konstrukcji reklamowych,

v. warunki techniczne i opiniowanie rozwiązań dla umieszczenia infrastruktury technicznej stałej lub tymczasowej w drodze, która nie została wykonana w trakcie realizacji inwestycji (na przykład: nowa kanalizacja teletechniczna lub teleinformatyczna, tymczasowe zasilania dla potrzeb budowy itp.),
vi. warunki techniczne lub opiniowanie rozwiązań dla obsługi komunikacyjnej nieruchomości przylegających do dróg objętych umową,
vii. warunki techniczne lub opiniowanie rozwiązań dla odtworzenia nawierzchni jezdni, chodników, zieleńców, poboczy itp., w razie wystąpienia awarii mediów znajdujących się w drodze, remontu, przebudowy lub budowy jakichkolwiek mediów lub urządzeń bezpieczeństwa ruchu oraz w przypadku konieczności wykonania przyłączy mediów do nieruchomości sąsiadujących z terenem objętym zawartą umową z wyłączeniem przypadków, o których mowa w punkcie 2 lit. d) poniżej.

2. W zakres kontroli stanu nawierzchni drogi oraz stanu poboczy i odwodnienia wchodzą następujące działania:

  1. kontrole bezpieczeństwa,
  2. kontrole stanu nawierzchni obejmujące w szczególności ocenę stanu spękań, równości podłużnej, kolein, stanu powierzchni i jej właściwości poślizgowych,
  3. kontrole oznakowania pionowego,
  4. kontrole oznakowania poziomego oraz punktowych elementów odblaskowych,
  5. kontrole urządzeń BRD,
  6. kontrole oświetlenia w zakresie źródeł światła oraz stanu opraw oświetleniowych,
  7. kontrole bezpieczeństwa słupów i szaf elektrycznych,
  8. kontrole systemów odwodnienia,
  9. bieżący i ciągły nadzór w zakresie tuneli.

3. W zakres prac utrzymaniowych wchodzą następujące prace:

  1. utrzymanie nawierzchni drogi,
  2. utrzymanie poboczy i odwodnienia,
  3. utrzymanie bieżące obejmujące:
    1. znaki pionowe,
    2. oznakowanie poziome, urządzenia BRD,, sygnalizacja świetlna, system informacji,
    3. oświetlenie,
    4. odwodnienie - kanalizacja deszczowa,
    5. odwodnienie - przepusty,
    6. rowy odwadniające,
  4. bieżące utrzymanie sieci tramwajowej wraz z trakcją oraz podstacją/podstacjami trakcyjnymi oraz systemem zasilania,
  5. bieżące usuwanie awarii, obejmujące m. in.: utrzymanie awaryjne oraz naprawę uszkodzeń spowodowanych zjawiskami naturalnymi lub działaniem osób trzecich (zidentyfikowanych lub nie) i wpływającymi bezpośrednio na stan infrastruktury powstałej w ramach zadania nawierzchni drogi oraz poboczy i odwodnienia,
  6. utrzymanie tablic informacji pasażerskiej i drogowej,
  7. bieżące utrzymanie tuneli i urządzeń w nich zamontowanych, w tym systemów monitoringu w tunelach.
  8. utrzymanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu, systemu monitoringu, tak istniejących na dzień oddania trasy do użytkowania jak i wykonanych w przyszłości w ramach innych zadań.

8. Infrastruktura drogowa będzie stanowić środek trwały Wnioskodawcy, jako że będzie ona stanowiła kontrolowane przez tę jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych (stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości), tworząc rzeczowe aktywa trwałe o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku oraz przeznaczone na potrzeby jednostki (art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości). Aktywa te będą podlegać amortyzacji zgodnie z art. 16a ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych amortyzacji, jako budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie (z zastrzeżeniem art. 16c, który nie ma zastosowania w tym przypadku) niezależnie od przewidywanego okresu używania.

9. Wnioskodawca prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane uzyska na mocy umowa użyczenia gruntów, na których zlokalizowana zostanie Trasa Ł., zawartej pomiędzy Gminą Miejską, a Wnioskodawcą jeszcze przed rozpoczęciem realizacji inwestycji. Wnioskodawca dysponując terenem zbuduje na nim majątek trwały, który będzie stanowił jego środki trwałe, którego przez cały czas będzie w jego dyspozycji i posiadaniu. Jednocześnie, w oparciu o powierzenie zadania własnego dokonane uchwałą nr … Rady Miasta z dnia 17 lutego 2016 roku w sprawie utworzenia przez Gminę Miejską jednoosobowej spółki Ł. spółka akcyjna, Wnioskodawca realizować będzie wskazane poniżej zadania zapewnienia zdatności do użytku wybudowanej infrastruktury:

  1. nadzór nad wybudowaną infrastrukturą,
  2. kontrola stanu nawierzchni oraz stanu poboczy i odwodnienia,
  3. realizacja prac utrzymaniowych.

Na gruncie prawa cywilnego jednak, zgodnie z zasadą superficies solo cedit, majątek powstały w ramach realizacji inwestycji będzie stanowić własność Gminy.

10. Infrastrukturę, której częścią będzie infrastruktura drogowa, powstałą w ramach realizacji inwestycji na gruncie będącym własnością Gminy Wnioskodawca zakwalifikuje jako budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie.

11. Infrastruktura, której częścią będzie infrastruktura drogowa, po jej wybudowaniu i oddaniu do użytkowania będzie cały czas własnością ekonomiczną Wnioskodawcy - Spółki S.A. aż do momentu likwidacji Spółki lub całkowitego fizycznego zużycia tej infrastruktury.

12. Roszczenie o zwrot nakładów stanowić będzie element przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w rozumieniu art. 55¹ Kodeksu cywilnego. Ewentualny zwrot nakładów poniesionych na inwestycję nastąpiłby w sytuacji, gdyby doszło do umorzenia akcji posiadanych przez Gminę lub likwidacji Wnioskodawcy. Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy stanowić będzie wtedy przedmiot wynagrodzenia dla Gminy Miejskiej z tytułu umorzenia akcji Wnioskodawcy lub w ramach majątku polikwidacyjnego przypadającego Gminie. W wyniku przejścia przedsiębiorstwa na rzecz Gminy, nastąpi tożsamość dłużnika oraz wierzyciela względem przedmiotowego roszczenia, co doprowadzi do jego wygaśnięcia w drodze konfuzji.

13. Wynagrodzenie miesięczne kalkulowane będzie, jako równowartość planowanych kosztów pieniężnych związanych z utrzymaniem wytworzonej drogi oraz kosztów funkcjonowania Wnioskodawcy. Założono, iż finalne rozliczenie kosztów budowy trasy nastąpi w ostatnim roku funkcjonowania Wnioskodawcy zgodnie z mechanizmem opisanym w pkt 12.

14. Ekwiwalent części kosztów budowy (odpowiadający amortyzacji wytworzonego majątku) będzie drogą cyklicznych dokapitalizowań dokonywanych przez Gminę sukcesywnie ponoszony na rzecz Wnioskodawcy. Jednocześnie założono, że finalne rozliczenie kosztów budowy trasy nastąpi w ostatnim roku funkcjonowania Wnioskodawcy zgodnie z mechanizmem opisanym w pkt 12.

15. Płatności miesięczne, o których mowa w pkt 13, ponoszone będą z dołu, po zatwierdzeniu realizacji zadań (usług) realizowanych w danym miesiącu kalendarzowym, natomiast dokapitalizowania będą dokonywane w cyklach rocznych.

16. Udokumentowanie faktu zakończenia budowy trasy nastąpi poprzez wydanie wykonawcy robót budowanych świadectwa wykonania w rozumieniu warunków kontraktowych FIDIC. Podstawą wydania świadectwa wykonania przez Wnioskodawcę będzie wykonanie wszystkich robót budowlanych, określonych w zakresie zamówienia oraz uzyskanie wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych umożliwiających użytkowanie Ł.

Z uwagi na fakt, iż infrastruktura drogowa stanowić będzie środek trwały Wnioskodawcy (ujęty w jego bilansie), kontrolowany przez niego w całym okresie powierzenia zadania własnego, nie jest przewidziane przekazanie tej infrastruktury w toku realizacji zadania własnego powierzonego wskazaną uchwałą Rady Miasta. W przypadku zmiany uchwały Rady Miasta możliwe jest powstanie sytuacji, w której Wnioskodawca:

  1. sprzeda Gminie na warunkach rynkowych odpłatnie posiadany majątek w ramach transakcji opodatkowanej VAT dokumentując to odpowiednio fakturą - w przypadku kontynuowania działalności i realizacji innych powierzonych mu przez Gminę zadań,
  2. przekaże Gminie odpłatnie posiadany majątek w ramach transakcji opodatkowanej VAT dokumentując to odpowiednio fakturą, jako wynagrodzenia należne jej z tytułu umorzenia akcji (jako jeden z elementów przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55¹ K.c.).

17. Wnioskodawca przewiduje, że zmiana uchwały Rady Miasta w sprawie jego działalności może w przyszłości - po upływie 2 lat - doprowadzić do konieczności przekazania Gminie części lub całości posiadanego majątku: odpłatnego (sprzedaż) lub nieodpłatnego. Taka czynność zaś, stosownie do normy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT byłaby przynajmniej w części zwolniona z podatku. 

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym stanowiącym zdarzenie przyszłe Spółka będzie miała obowiązek dokonania korekty wcześniej odliczonego przez Spółkę podatku od towarów i usług naliczonego w okresie realizacji inwestycji - Ł., po upływie 10 lat od przyjęcia do użytkowania powstałych środków trwałych w ramach tej inwestycji, w przypadku, kiedy:

  1. Spółka przeznaczy powstałe środki trwałe po tym terminie do prowadzenia działalności nie objętej podatkiem od towarów i usług lub zwolnionej od tego podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, jak wskazano w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 6 kwietnia 2012 roku, sygnatura akt: IPTPP4/443-12/12-5/JM: „Warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jaki jest wykorzystanie towaru (usługi) do realizacji czynności opodatkowanej np. towar został częściowo wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - powoduje konieczność weryfikacji odliczenia podatku naliczonego. Z drugiej zaś strony stwarza również możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług, które początkowo przeznaczone do wykonywania czynności nieuprawniających do odliczenia ostatecznie zostają wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W takim przypadku zastosowanie znajdują zasady określone w przepisach art. 91 ustawy, dotyczące korekty kwot podatku naliczonego”.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Jak wskazuje ust. 2 tego artykułu w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa powyżej podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

W sytuacji kiedy towary lub usługi, o których mowa powyżej zostaną zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu (art. 91 ust. 6 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług). Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług przepisy ust. 1-6 tego artykułu stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Jak wynika z ust. 9 tego artykuł w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 187 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w przypadku dóbr inwestycyjnych korekta obejmuje okres pięciu lat, włącznie z rokiem, w którym towary zostały nabyte lub wytworzone, przy czym Państwa członkowskie mogą jednakże uwzględniać przy korekcie okres pięciu pełnych lat, licząc od dnia, w którym dobra te zostały użyte po raz pierwszy, a w odniesieniu do nieruchomości nabytych jako dobra inwestycyjne okres stanowiący podstawę obliczania korekty może zostać przedłużony do 20 lat.

Zasady korekty podatku naliczonego w przypadku zmiany przeznaczenia (innej niż sprzedaż lub likwidacja prowadzonej działalności) towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych (a ich wartość początkowa przekracza 15.000 zł) określone zostały w art. 91 ust. 7a ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazany przepis odwołuje się między innymi do pierwszego zdania art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku towarów i usług i wskazanych tam tzw.: „okresów korekty”, co do zasady - 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - 10 kolejnych lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on miał obowiązku dokonania korekty wcześniej odliczonego przez Spółkę podatku od towarów i usług naliczonego w okresie realizacji inwestycji - Ł., po upływie 10 lat od przyjęcia do użytkowania powstałych środków trwałych w ramach tej inwestycji, w przypadku, kiedy Spółka przeznaczy powstałe środki trwałe po tym terminie do prowadzenia działalności nie objętej podatkiem od towarów i usług lub zwolnionej od tego podatku, jeśli przez odpowiednio pięcioletni lub dziesięcioletni okres obowiązywania korekty nie będzie miała miejsca zmiana przeznaczenia środków trwałych, w wskazany powyżej sposób - przeznaczenie powstałych środków trwałych do prowadzenia działalności nie objętej podatkiem od towarów i usług lub zwolnionej od tego podatku.

Po upływie „okresów korekty” (czyli w uproszczeniu założonego przez ustawodawcę czasu zużycia tych środków w działalności podatnika) należy bowiem przyjąć, że odliczony podatek naliczony od wytworzenia środka trwałego został „skonsumowany” na cele prowadzenia działalności gospodarczej i dalszy sposób wykorzystania tych środków trwałych nie powinien wywołać już żadnych skutków w podatku od towarów i usług ze względu na wielokrotnie powoływaną w dyrektywie, nadrzędną zasadę w podatku od wartości dodanej - zasadę neutralności VAT. W czasie trwania normatywnych okresów korekty, w których środek trwały służył działalności opodatkowanej Podatnika, „skonsumował” on niejako podatek odliczony w związku z jego nabyciem (wytworzeniem środka trwałego), a dodatkowo przecież ten podatek odliczony z tytułu nabycia (wytworzenia) środka trwałego przez cały okres korekty wiąże się immanentnie z podatkiem należnym generowanym przez tenże środek trwały w działalności gospodarczej podatnika, a więc de facto podatek odliczony w „okresach korekty” zostaje „zwrócony” w formie podatku należnego generowanego przez opodatkowaną działalność gospodarczą podatnika. Wszelkie dodatkowe: obciążenia podatnika stanowiłyby zbyt duże obciążenie ekonomiczne podatnika i byłyby wątpliwe na tle zasady neutralności i proporcjonalności.

Podobnie zdaniem Wnioskodawcy w przypadku zbycia przedsiębiorstwo Spółki lub jego zorganizowanej części (…), Spółka w kontekście brzmienia art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miała obowiązku dokonania korekty wcześniej odliczonego przez Spółkę podatku od towarów i usług naliczonego w okresie realizacji inwestycji - Ł. Na uwadze trzeba mieć także art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazujący, że przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie realizacja prawa do odliczenia VAT, została obostrzona wieloma ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91 ustawy o VAT).

I tak, stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

W art. 2 pkt 14a ustawy o VAT zdefiniowano pojęcie wytworzenie nieruchomości. W świetle tego przepisu, przez wytworzenie nieruchomości rozumie się wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Zatem, zgodnie z cyt. przepisem, za wytworzenie nieruchomości uznaje się również ulepszenie nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w myśl których ulepszenia dokonuje się we własnym środku trwałym.

Równocześnie należy zauważyć, że przepisy art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług odsyłają do przepisów o podatku dochodowym dotyczących środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W świetle ww. przepisów, inwestycja w obcym środku trwałym stanowi u inwestora odrębny od nieruchomości środek trwały podlegający amortyzacji według zasad określonych dla takich środków trwałych, a nie według zasad odnoszących się do nieruchomości.

Art. 16a ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm.) stanowi, że amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania:

  1. przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, zwane dalej „inwestycjami w obcych środkach trwałych”,
  2. budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie,
  3. składniki majątku, wymienione w ust. 1, niestanowiące własności lub współwłasności podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością na podstawie umowy określonej w art. 17a pkt 1, zawartej z właścicielem lub współwłaścicielami tych składników

    - jeżeli zgodnie z przepisami rozdziału 4a odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający -zwane także środkami trwałymi;
  4. tabor transportu morskiego w budowie, sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) w grupowaniu o symbolu 30.11 „Statki i konstrukcje pływające”.

Z ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że inwestycje w obcych środkach trwałych są traktowane odrębnie od środków trwałych, w których są dokonywane te inwestycje. W konsekwencji nie można uznać, że środek trwały powstały wskutek inwestycji w obcym środku trwałym będącym np.: nieruchomością również stanowi nieruchomość.

W związku z tym, że inwestycje w obcym środku trwałym stanowią odrębny od nieruchomości środek trwały, korekta podatku naliczonego odnoszącego się do takiego środka trwałego powinna być dokonana zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT w ciągu 5-letniego okresu (a nie w ciągu 10 lat przewidzianych dla nieruchomości).

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W myśl art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Z kolei art. 91 ust. 7 ustawy stanowi, że przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W myśl art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Zgodnie z art. 91 ust. 7b ustawy, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy (ust. 7c ww. artykułu).

W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i ust. 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana (art. 91 ust. 7d ustawy).

W myśl art. 91 ust. 8 ustawy o VAT korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

Na mocy art. 91 ust. 9 ww. ustawy, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Odpowiadając zatem na wątpliwości Wnioskodawcy czy będzie on miał obowiązek dokonania korekty wcześniej odliczonego przez Spółkę podatku od towarów i usług naliczonego w okresie realizacji inwestycji, po upływie 10 lat od przyjęcia do użytkowania powstałych środków trwałych w ramach tej inwestycji, w przypadku, kiedy Wnioskodawca przeznaczy powstałe środki trwałe po tym terminie do prowadzenia działalności nie objętej podatkiem od towarów i usług lub zwolnionej od tego podatku, należy zaznaczyć, że kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji „Ł.” została rozstrzygnięta w wydanej dla Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej nr IBPP1/4512-330/16-1/LSz z 19 sierpnia 2016 r.

W interpretacji tej stwierdzono, że skoro w przedmiotowej sprawie, koszty budowy infrastruktury nie będą skalkulowanie w cenie usług opodatkowanych świadczonych na rzecz Gminy, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków.

Prawo do odliczenia będzie natomiast przysługiwało Wnioskodawcy wyłącznie w odniesieniu do wydatków związanych z funkcjonowaniem Wnioskodawcy lecz w takim zakresie w jakim wydatki te będą stanowiły element kalkulacyjny ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług opodatkowanych.

W związku z powyższym należy stwierdzić w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych związanych z budową Ł., że skoro Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego na etapie realizacji inwestycji, to nie będzie podstaw do dokonania korekty w przypadku ewentualnego późniejszego wykorzystania powstałej infrastruktury do czynności niepodlegających opodatkowaniu lub zwolnionych od podatku. Brak będzie bowiem podatku naliczonego, który miałby podlegać ewentualnej korekcie.

Natomiast w odniesieniu do części innych zakupów związanych z kosztami utrzymania, funkcjonowania Wnioskodawcy, od których Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia, w przypadku ich wykorzystania w okresie korekty (tj. odpowiednio 5 lub 10 lat od oddania do użytkowania) do czynności niedających prawa do odliczenia, konieczna będzie korekta na zasadach wynikających z art. 91 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wydana interpretacja traci swą ważność.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Należy zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia prawidłowości zakwalifikowania ewentualnych przyszłych czynności Wnioskodawcy (które Wnioskodawca wskazał jako mogące mieć wpływ na zmianę przeznaczenia nabytych towarów i usług), jako czynności niepodlegających opodatkowaniu lub zwolnionych, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Na marginesie należy zauważyć, że powołana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna została wydana w indywidualnej sprawie, w której indywidualnie oceniano stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i stanowisko wnioskodawcy. Powołana interpretacja nie stanowi źródła prawa i tut. organ nie jest nią związany.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj