Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-434/16-4/RM
z 29 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2016 r. (data wpływu 13 czerwca 2016 r.), uzupełnionym w dniu 21 lipca 2016 r. (data wpływu 25 lipca 2016 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 5 lipca 2016 r. (skutecznie doręczone w dniu 19 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedawanych lodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedawanych lodów.


Wniosek uzupełniony został w dniu 21 lipca 2016 r., (data wpływu 25 lipca 2016 r.) na wezwanie Organu z dnia 5 lipca 2016 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, która zajmuje się głównie produkcją lodów PKD 10.52.Z.


Lody składają się z następujących składników:

  • czekoladowe: woda, izolat białka serwatkowego (z mleka), śmietanka (z mleka), ksylitol, odtłuszczone mleko w proszku, kakao o obniżonej zawartości tłuszczu, naturalny aromat czekoladowy, guma guar, mączka chleba świętojańskiego,
  • waniliowe: woda, izolat białka serwatkowego (z mleka), śmietanka (z mleka), ksylitol, odtłuszczone mleko w proszku, naturalny aromat waniliowy, guma guar, mączka chleba świętojańskiego,
  • truskawkowe: woda, izolat białka serwatkowego (z mleka), śmietanka (z mleka), ksylitol, truskawki, odtłuszczone mleko w proszku, naturalny aromat truskawkowy, betanina, kwas cytrynowy, guma guar, mączka chleba świętojańskiego.


Podstawową właściwością lodów produkowanych przez Wnioskodawcę jest to, że powracają one do stanu ciekłego lub półciekłego, w temperaturze otoczenia zbliżonej do 0°C.


Lody nie są sprzedawane jako desery.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał symbol PKWiU dla sprzedawanych lodów, tj. 10.52.10.0.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż wyprodukowanych lodów jest opodatkowana stawką 5% VAT, dla sprzedaży detalicznej i hurtowej?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Wyprodukowane lody, sprzedawane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 10.52.10.0 i dlatego korzystają z opodatkowania 5% VAT.


Lody według Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług zostały sklasyfikowane w grupie wyrobów mleczarskich o symbolu 10.52.10.0 jako „Lody śmietankowe i pozostałe lody jadalne”.


Analizując zasady metodyczne PKWiU 2008, należy przyjąć, że nazwa grupy 10.5 „wyroby mleczarskie” pochodzi od rodzaju działalności, w wyniku której te wyroby powstają, natomiast nie należy z niej wywodzić wymogu zawartości mleka lub tłuszczu mlekowego w tych wyrobach. Po drugie, PKWiU 2008 jest klasyfikacją zharmonizowaną m.in. z Nomenklaturą Scaloną (CN). Zgodnie zaś z zasadami metodycznymi przy zaliczaniu produktów do określonego grupowania PKWiU 2008 należy posługiwać się: a) zasadami metodycznymi, b) nazwami grupowań końcowych, c) wyjaśnieniami i wskazówkami zawartymi w osobnych wydawnictwach, czyli wyjaśnieniami do Taryfy Celnej oraz notami wyjaśniającymi do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich, d) ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury Scalonej (CN).

Posługując się tymi wskazówkami, należy przyjąć, że nazwa grupowania końcowego „lody śmietankowe i pozostałe lody jadalne” w sensie językowym nie wyklucza ze swego zakresu lodów proteinowych. Są to bowiem inne lody jadalne. Sama zaś PKWiU 2008 wskazuje powiązanie omawianego grupowania 10.52.10.0 z pozycją CN 2105 00 „lody śmietankowe” i pozostałe lody jadalne, nawet zawierające kakao.

Zgodnie z notami wyjaśniającymi do Nomenklatury Scalonej należy klasyfikować pod tą pozycją m.in. lody wodne, lody śmietankowe, lody cassate, lody neapolitańskie itp., których podstawową właściwością jest to, że powracają one do stanu ciekłego lub półciekłego, w temperaturze otoczenia zbliżonej do 0°C.

Z kolei wyjaśnienia do Taryfy Celnej wprost wskazują, iż pod pozycją 2105 należy klasyfikować: lody śmietankowe zazwyczaj przygotowywane na bazie mleka lub śmietanki i pozostałe lody jadalne (np. sorbet, lizaki lodowe), nawet zawierające kakao w każdej proporcji.


Powyższe argumenty przesądzają, że sorbety należy klasyfikować pod pozycją PKWiU 10.52.10.0, a ich sprzedaż objęta jest 5-proc. stawką VAT.


W związku z powyższym, sprzedaż wyprodukowanych lodów należy zakwalifikować, zdaniem Wnioskodawcy, do grupy wyrobów mleczarskich PKWiU 10.52.10.0, a co za tym idzie, sprzedaż ta będzie opodatkowana stawką 5%, zgodnie z załącznikiem nr 10 poz. 21 do ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przez towary - według art. 2 pkt 6 ww. ustawy - należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (…).


Według art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.


I tak, w myśl art. 41 ust. 2a ustawy dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.


Pod pozycją 21 powołanego powyżej załącznika nr 10 do ustawy, który stanowi „Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%”, wymienione zostały sklasyfikowane w PKWiU ex 10.5 „Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0)”.


W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, że symbol „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.


W myśl art. 2 pkt 30 ustawy o VAT przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, która zajmuje się głównie produkcją lodów PKD 10.52.Z, które składają się z następujących składników:

  • czekoladowe: woda, izolat białka serwatkowego (z mleka), śmietanka (z mleka), ksylitol, odtłuszczone mleko w proszku, kakao o obniżonej zawartości tłuszczu, naturalny aromat czekoladowy, guma guar, mączka chleba świętojańskiego,
  • waniliowe: woda, izolat białka serwatkowego (z mleka), śmietanka (z mleka), ksylitol, odtłuszczone mleko w proszku, naturalny aromat waniliowy, guma guar, mączka chleba świętojańskiego,
  • truskawkowe: woda, izolat białka serwatkowego (z mleka), śmietanka (z mleka), ksylitol, truskawki, odtłuszczone mleko w proszku, naturalny aromat truskawkowy, betanina, kwas cytrynowy, guma guar, mączka chleba świętojańskiego.


Podstawową właściwością lodów produkowanych przez Wnioskodawcę jest to, że powracają one do stanu ciekłego lub półciekłego, w temperaturze otoczenia zbliżonej do 0°C. Lody nie są sprzedawane jako desery. Jak wskazał Wnioskodawca, sprzedawane lody sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 10.52.10.0.

Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług dla sprzedawanych lodów.


Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących możliwości opodatkowania dostawy ww. towarów obniżoną stawką podatku VAT należy wskazać, że zgodnie z art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).


Wnioskodawca wskazał, że sprzedawane lody sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 10.52.10.0.


Mając na uwadze ww. przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że w załączniku nr 10 do ustawy pod poz. 21 wymienione zostały „Wyroby mleczarskie (…)” sklasyfikowane w PKWiU ex 10.5, które podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 5%, a produkowane i sprzedawane przez Wnioskodawcę lody mieszczą się w ww. grupowaniu należy stwierdzić, że w odniesieniu do dostawy ww. produktów zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 5%, na mocy art. 41 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 21 załącznika nr 10 do tej ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym sprzedaż lodów zaklasyfikowanych do PKWiU 10.52.10.0 będzie opodatkowana stawką 5% należy uznać za prawidłowe.


Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę sprzedawanych towarów do odpowiedniego grupowania PKWiU, ponieważ Organ podatkowy nie jest właściwy do dokonywania klasyfikacji statystycznej towarów bądź usług, ani do oceny poprawności klasyfikacji. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi (…) według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Zatem interpretację wydano na podstawie wskazanej przez Wnioskodawcę w opisie sprawy klasyfikacji PKWiU.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj