Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/4512-548/16/ES
z 26 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2016 r. (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Szkoła ... im. ... z siedzibą w ... przy ul. ... w ... . jest publiczną szkołą zawodową, której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa. Szkoła w okresie od 26 stycznia 2009 r. do 9 listopada 2011 r. realizowała projekt pn. „…” współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Szkoła jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, korzystającym od dnia 1 lutego 2010 r. ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od towarów i usług.

W związku z realizacją projektu Szkoła była zobowiązana do przedstawienia zaświadczenia z Izby Skarbowej dotyczącego potwierdzenia faktu, że nie ma możliwości odzyskania VAT w zakresie realizowanego projektu. W związku z tym VAT był wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie. We wrześniu 2011 r. Szkoła wystąpiła o wydanie interpretacji indywidualnej Ministra Finansów za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy. Szkoła otrzymała interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 14 listopada 2011 r. potwierdzającą, że stanowisko Szkoły jest prawidłowe. Obecnie, w związku z upływającym w listopadzie 2016 r. 5-letnim okresem trwałości projektu Szkoła jest zobowiązana do ponownego przedłożenia Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013 pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu.

Przedmiotem realizowanego projektu były prace budowlane dot. modernizacji pomieszczeń ogólnodydaktycznych w celu przystosowania ich do pełnienia funkcji specjalistycznych pracowni oraz wyposażenie ich w sprzęt dydaktyczny w celu prowadzenia kształcenia zawodowego w Szkole.

W ramach projektu nabywane były usługi i realizowane zakupy towarów związane wyłącznie z wykonywaniem przez Szkołę usług zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ówczesnego brzmienia ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ex 80 – usługi w zakresie edukacji), obecnie zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ppkt a przywołanej ustawy. Przez cały okres od daty zakończenia rzeczowej realizacji projektu (tj. od 30 września 2011 r.) Szkoła nie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem zakupionym i sfinansowanym w ramach projektu oraz nie osiągała przychodów. Zakupy dokonane w związku z realizacją projektu służyły wyłącznie działalności dydaktycznej, zwolnionej z VAT i ani dokonane zakupy, ani efekty projektu nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Uczniowie i słuchacze Szkoły korzystali i korzystają z efektów projektu nieodpłatnie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Szkoła ... im. ... w ... ma możliwość odzyskania VAT w zakresie realizowanego projektu pn. „…” współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania VAT od wydatków poniesionych w związku ze zrealizowanym projektem pn. „…” współfinansowanym ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

W myśl obowiązującego do końca 2010 r. art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji nr 7 przywołanego załącznika wymienione były usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80). Od 2011 roku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ppkt a wskazanej ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Nabywane towary i usługi to przede wszystkim usługi budowlano-remontowe oraz sprzęt i pomoce dydaktyczne do nowo powstałych, w ramach projektu, specjalistycznych pracowni zawodowych, a więc dla potrzeb działalności edukacyjnej i realizacji procesu kształcenia i nie miały jakiegokolwiek związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Towary i usługi nabywane przez Szkołę w związku ze zrealizowanym projektem nie były i nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, bowiem były i są związane tylko i wyłącznie z działalnością dydaktyczną w Szkole, która jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Ponadto Szkoła jako podatnik korzysta nieprzerwanie od dnia 1 lutego 2010 r. do dnia dzisiejszego ze zwolnienia z VAT na mocy art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Warunkiem umożliwiającym Szkole skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiony powyżej stan faktyczny wyklucza możliwość odzyskania VAT, tj. dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W związku z tym, że wniosek dotyczy stanu faktycznego, który zaistniał w okresie od dnia 26 stycznia 2009 r. do dnia 9 listopada 2011 r. niniejszą interpretację wydaje się na podstawie stanu prawnego obowiązującego w tym czasie.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odzyskania podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.


Powyższa kwestia w analogiczny sposób uregulowana była:


  • od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. w rozdziale 9 i § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, z późn. zm.),
  • od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. w rozdziale 9 i § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799, z późn. zm.),
  • od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. w rozdziale 10 i § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 2012, poz. 1336, z późn. zm.).


Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie był spełniony warunek, o którym mowa w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż poniesione wydatki w ramach ww. projektu nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji, nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przedmiotową inwestycją.

Nie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowiło środków wskazanych w powołanych rozporządzeniach.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 11-041 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj